Gå til innhold

[Løst] Forkjøpsretten


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Forkjøpsretten burde vært avviklet. Den er urettferdig og knuser drømmer til De som ønsker å komme inn i boligmarkedet. Synes det er ganske leit at det finnes en så urettferdig ordning i Norge i 2016.

Det er en skammelig ordning.

 

Noen kan altså bare sitte på ræva og nappe boligen rett foran fleisen på noen som har jobbet hardt for å finne en passende bolig, med budrunde, avtaler, og telefonsamtaler. Å gjøre jobben for andre uten å få noe tilbake, det er IKKE VERDIG DET NORSKE SAMFUNNET.

 

Mvh,

En som aldri gir opp.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så om du arvet 2millioner kroner, og det ble en budrunde på de pengene.. Du vant budet på 1,6millioner.. Du er nærmeste sletning.. Så da mener du at det er helt greit for noen andre å vinne bude på 1,8millioner mener du som ikke er i slekt... Som gjør at du og dine nærmeste taper 200K

Lenke til kommentar

Hæ?

Beklager, men du snakker bare tull Krozmar. Har du lest om forkjøpsretten?

"Forkjøpsretten gjelder ikke ved overdragelser til nærstående. Med nærstående menes ektefelle, samboer, søsken, foreldre, barn eller barnebarn."

 

Dessuten så er boligen solgt for samme summen.

 

Denne ordningen er diskriminerende.

Lenke til kommentar

Er litt enig og uenig  med deg.

 

Tapte en leilighet for 3 måneder siden hvor jeg vant hele budrunden. Jeg visste på forhånd at det var en idiot før meg som hadde meldt forkjøp. Megleren ringte osv gratulerte meg og sa at nå må vi bare vente å se om han idioten velger å bruke forkjøp.
Neste dag ringer megleren og sier sorry mac han brukte forkjøp du kan dra og henge deg. Jaja tenkte jeg og ga aldri opp.

 

Men nå for 1 måned siden så jeg enda bedre leilighet og meldte meg på budrunden og forkjøp hvor jeg titta nøye på obos sine sider og så at jeg faktisk var den som hadde høyest forkjøp klokken 23:59 på meldefristen. Ringte så til obos dagen etter og maste , og de bekreftet det. Leiligheten gikk 200k under forrige som jeg vant og var større/bedre beligenhet lavere husleie og fellesgjeld osv. De ringte meg så fra obos og spurte om jeg ville tre i kraft og velge å bruke forkjøpsretten min.  Jeg sa ja og poppa en sjampis.

 

Så forkjøpsretten kan gå begge veier as.

 

NB: Lærte også at selv om en ikke har valgt å bruke forkjøp (meldt forkjøp) men legger inn en bud underveis så hvis den personen har lengst ansiennitet så kan han velge å bruke den på solgtprisen. Er super retarded lol og skaper helt sykt  usikkerhet på budgiverne.

 

Men nå er jeg ferdig med det :)

Lenke til kommentar

Mr Pepe: Gratulerer, men jeg har lest at om at det er ikke alle som er like heldige som deg. Dessuten så tjener vel Obos og de andre konsernene penger på denne ordningen så lenge den eksisterer. Og så er det ikke alle som er medlem eller har en slik ordning. Det skaper bare mer kaos, forvirring og frustrasjon for budgivere, som du sa. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å være med i en budrunde og ta det som en mann eller kvinne istedenfor å la andre gjøre jobben for dem. De sitter som sagt bare på ræva og får alt servert på et fat. Det er ganske barnslig egentlig. Jeg har ikke lyst å være med på den "bølgen" og ta ifra andre en bolig når de som sagt har gjort en jobb i prosessen med megler, budrunde, finansiering osv. Såpass respekt har jeg for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mr Pepe: Gratulerer, men jeg har lest at om at det er ikke alle som er like heldige som deg. Dessuten så tjener vel Obos og de andre konsernene penger på denne ordningen så lenge den eksisterer. Og så er det ikke alle som er medlem eller har en slik ordning. Det skaper bare mer kaos, forvirring og frustrasjon for budgivere, som du sa. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å være med i en budrunde og ta det som en mann eller kvinne istedenfor å la andre gjøre jobben for dem. De sitter som sagt bare på ræva og får alt servert på et fat. Det er ganske barnslig egentlig. Jeg har ikke lyst å være med på den "bølgen" og ta ifra andre en bolig når de som sagt har gjort en jobb i prosessen med megler, budrunde, finansiering osv. Såpass respekt har jeg for andre.

Ønsker ikke å ødelegge ferien til noen... Men... dette ble for sære påstander...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forkjøpsretten burde vært avviklet. Den er urettferdig og knuser drømmer til De som ønsker å komme inn i boligmarkedet. Synes det er ganske leit at det finnes en så urettferdig ordning i Norge i 2016.

Det er en skammelig ordning.

 

Noen kan altså bare sitte på ræva og nappe boligen rett foran fleisen på noen som har jobbet hardt for å finne en passende bolig, med budrunde, avtaler, og telefonsamtaler. Å gjøre jobben for andre uten å få noe tilbake, det er IKKE VERDIG DET NORSKE SAMFUNNET.

 

Jeg tror du må ha misforstått noe her. - Dette er altså i utgangspunktet private selskaper, som gir de av sine medlemmer som har vært medlem lengst en medlemsfordel.

 

Hva har det norske samfunnet med dette å gjøre?

 

Jeg er selvsagt enig i at det er surt å miste boliger på forkjøpsrett, forrige gang jeg kjøpte mistet jeg selv 2 stk før jeg tok den 3de på forkjøpsrett med medlemskapet fra det første "kjøpet", men som sagt er det altså private selskaper som har medlemsfordeler.

 

Det er jo ikke noe mer urettferdig enn andre medlems-avtaler og rabatter? - Tenker du sånn hver gang du fyller bensin kanskje at det er jammen urettferdig at noen betaler 50 øre literen mindre enn meg for samme bensinen? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som kjetikl sier: Dette er noe private boligbyggere gir til sine medlemmer som incentiv for å være medlem lenge. Det gir billig og sikker grunnfinansiering for boligbyggerne, som gir økt boligbygging.

 

Ditt argument for å innstramme boligbyggernes frihet til å innføre vilkår er altså sutring. Til det er det egentlig bare en ting å si: Begynn og grin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bla bla bla bla.

Dere misforstår.

 

ketilkl: Jeg er medlem av menneskeheten. Det er ikke bare surt, det er urettferdig. Forkjøpsretten er faktisk diskriminerende.

se leksikon om diskriminering: "Diskriminering, å behandle noen mindre gunstig enn andre." "Ordet diskriminering brukes også noen ganger om forskjellsbehandling for å utjevne eksisterende forskjeller, for eksempel ved kvotering av underrepresenterte grupper ved ansettelse eller opptak til høyere utdanning." osv osv. Jeg bruker denne definisjonen i denne konteksten. Norske voksne nordmenn burde ha like mye rett på en bolig som alle andre nordmenn - uavhengig av deres økonomi, utdanning, jobb, nettverk, osv. En budrunde krever energi og ressurser, da synes jeg ALLE skal ta del i den - og ikke la noen lathalser få kjøpe seg fri i fra det også. Som sagt så vil det gjøre at mindre mennesker vil by på en bolig, og det går ikke bare ut over den som mister boligen, men det går også ut over boligselger. Forkjøpsretten er en tulleordning som burde rakke seg tilbake til 80-tallet. Forkjøpsretten er og vil alltid være noe for late menn.

 

Herr B: Det er hull i argumentet ditt. Det kommer til å ende med at ingen vil by på mange boliger. Det er verken bra for de som ønsker å kjøpe bolig, og de som skal selge boligen, fordi det tar så laaaaang tid å få de solgt når ingen vil by. Ikke minst går det ut over unge nye etablerere. I mitt eksempel så hadde boligen allerede vært ute i laang tid. Men de er så late at de ikke gidder. Forkjøpsretten gjelder kun for _en_ ting det er å snike i køen og slippe å være med på budrunde++. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si det, men det vil gå ut over de som selger bolig, og de som ønsker å kjøpe boligen de har vunnet budrunden på.

 

Kom nå med saklige argumenter. Vær så snill.

Lenke til kommentar

Bla bla bla bla.

Dere misforstår.

 

ketilkl: Jeg er medlem av menneskeheten. Det er ikke bare surt, det er urettferdig. Forkjøpsretten er faktisk diskriminerende.

 

 

Nei jeg tror fortsatt det er du som misforstår. - Ja selvsagt er det "urettferdig" for alle de som ikke er medlemmer eller har vært medlem lengst, men som sagt er dette altså private selskaper som velger å gi medlemmene sine enkelte fordeler.

 

Disse boligene er altså faktisk eiet av de nevnte selskapene, og det du byr på er en rett til å bo i denne boligen. - Det er jo nærmest rett og rimelig at medlemmene har bedre rettigheter til selskapets aktiva enn ikke-medlemmer, eller hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bla bla bla bla.

 

Forkjøpsretten er og vil alltid være noe for late menn.

 

Forkjøpsrett er noe for smarte menn, for de slipper å være med på en budrunde og betale mer enn nødvendig for en bolig. 

Når spillereglene er like for alle deltakere er det et helt greit spill. At du ikke er medlem i OBOS må du nesten bare skylde på deg selv for. Koster vel 300kr pr år å være medlem, og man får faktisk ganske gode medlemsfordeler her og der. 

 

Og ja, det er en ulempe for selger. Men det er også en fordel for kjøper. Som regel er man begge deler, med mindre man planlegger å dø i den første boligen man kjøper... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bla bla bla bla.

Dere misforstår.

 

ketilkl: Jeg er medlem av menneskeheten. Det er ikke bare surt, det er urettferdig. Forkjøpsretten er faktisk diskriminerende.

 Disse boligene er altså faktisk eiet av de nevnte selskapene, og det du byr på er en rett til å bo i denne boligen. - Det er jo nærmest rett og rimelig at medlemmene har bedre rettigheter til selskapets aktiva enn ikke-medlemmer, eller hva?

Boligen er eid av det enkelte borettslag, ikke av boligbyggelaget. Argumentet holder dermed ikke for å forsvare forkjøpsrett for medlemmer av boligbyggelaget.

 

Du har ikke påpekt noen hull i argumentasjonen min, TS.

 

Forkjøpsrett er i praksis en forflytning av verdier dels fra eksisterende eier og dels fra potensiell kjøper, til medlemmer av boligbyggelaget. Så lenge det er boligbyggelaget som har bygget boligen, og den er solgt vel vitende om at forkjøpsretten eksisterer, ser jeg ingen problemer med det.

 

Du har ikke noen gudegitt rett til å få kjøpe det du vil ha.

 

For øvrig glemte du å sitere et sentralt punkt fra leksikonet:

Diskriminering, å behandle noen mindre gunstig enn andre. Ordet brukes oftest for å betegne en usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av individer på grunnlag av deres kjønn, religion, tilhørighet til etniske grupper, nasjonaliteter eller nedsatt funksjonsevne[/qiuote]

 

Dette er saklig forskjellsbehandling.

 

Lenke til kommentar

Forskjøpsretten er for de som er smarte nok til å ha investert i egen eller familiens fremtid tidlig i livet. Ser ikke helt hvordan du får det til å bli de lates fordel. Du har spart de pengene du tydeligvis burde ha brukt på et Obos medlemskap, og du kan for det kun skylde på deg selv.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Disse boligene er altså faktisk eiet av de nevnte selskapene, og det du byr på er en rett til å bo i denne boligen. - Det er jo nærmest rett og rimelig at medlemmene har bedre rettigheter til selskapets aktiva enn ikke-medlemmer, eller hva?

Boligen er eid av det enkelte borettslag, ikke av boligbyggelaget. Argumentet holder dermed ikke for å forsvare forkjøpsrett for medlemmer av boligbyggelaget.

 

Det stemmer jo iogforseg, men ofte så går medlemmer i eiende borettslags forkjøpsrett foran medlemmer i "samarbeidende" borettslag. - Det at forkjøpsretten kan gjelde på tvers av boligbyggelag må jo sees på som en slags kundefordelsavtale tilsvarende boligbyggelagene har med eksterne aktører.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at det er rett og rimelig at jeg skal bruke tid, energi og ressurser på en budrunde der en bolig har forkjøpsrett.

Jeg står med mitt. Det var INGEN som sa til meg at jeg skulle eller kunne melde meg inn i Obos eller noe annet boligbyggelag-konsern da jeg hadde lagt inn bud. Jeg står med mitt.

 

PUNKT EN: Jeg kommer aldri til å melde meg inn i noe så tragisk som det der.

 

DET ER EN LATMANNSORDNING.

 

Budrunde handler om en ting. Kjøper og selger KOMMER TIL ENIGHET OM EN PRIS. SÅ AKSEPTERER SELGEREN PRISEN ELLER IKKE.

 

AT NOEN ANDRE KOMMER OG BLANDER SEG INN I DET, DET ER UFYSELIG.

ÆSJ.

Lenke til kommentar

Vant vel budrunden på 4 leiligheter som jeg mistet pga. forkjøpsrett. Men fikk til slutt en hvor det ikke var forkjøpsrett. Slik er det bare.

 

Kjenner en som har vært medlem i Bonord siden starten og har derfor topp ansinitet her i Troms. Han kan egentlig bare plukke hvilket hus/leilighet han vil :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...