Gå til innhold

Siste krampetrekning for Windows 10-kampanje


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva blir det neste gratis office? Gratis spill til alle som oppgrader?

 

Når man har openoffice\gimp\ og andre gratis programmer.

Så kanskje microsoft bruker samme argument i så fall burde man ha ventet til siste stund.

Liten sansynlighet folk gidder å oppgradere hvis de ikke allerede har oppgradert.

 

Med mindre sommeren har man bedre tid å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Alternativt, fungerer det å lage en image av Win7, oppgradere til win10, så legge tilbake Win7? Stoler ikke på "nedgraderingsprosessen".

 

Ja, dette skal fungere.

Nedgraderingsprosessen fungerer som regel, men det skader ikke å ha et image som en reserveløsning.

 

Dvs. det er vel ingen som har testet dette over lang tid; du har aktivert Windows 10 på din hardware, men du fortsetter å bruke Windows 7 på samme hardware. Så lenge ingen eksakt vet hvordan Microsoft regner ut maskinens "hardware fingeravtrykk", så er det vel ikke mulig å si for sikkert.

 

En ulempe med å oppgradere til W10, aktivere, og nedgradere til W7 igjen, er at du (mer eller mindre) må bruke samme hardware når/hvis du ønsker å ta Windows 10 i bruk en gang i framtiden. (Pga. "fingeravtrykket".)

 

Men hvis du ikke ønsker å oppgradere til W10 nå, hvorfor skulle du ønske å gjøre det senere? Tror du Windows 10 kommer til å forandre seg i en slik retning at det plutselig blir interessant? Eller tenker du på den dagen Microsoft dropper support for Windows 7; at det markerer tiden for å gå over til Windows 10?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis du ikke ønsker å oppgradere til W10 nå, hvorfor skulle du ønske å gjøre det senere? Tror du Windows 10 kommer til å forandre seg i en slik retning at det plutselig blir interessant? Eller tenker du på den dagen Microsoft dropper support for Windows 7; at det markerer tiden for å gå over til Windows 10?

 

Ikke alt virker i Win10 enda. Jeg har blant annet en laptop som ikke lar seg lade mens Win10 kjører. Men sannsynligheten er nok liten for at jeg kommer til å bruke Win10-lisensen, så det er mest med tanke på salg at jeg gjerne vil aktivere gratis lisens nå. Win7 støttes i fire år enda, da er nok maskinparken fornyet hos meg. :)

 

Ja, det skal være mulig, ved å følge denne oppskriften:

 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Ser ut til å være akkurat det jeg trenger. :)

Lenke til kommentar

Microsoft sparer også penger på å slutte å supportere gamle operativsystemer. Windows XP har jo end of support og Vista blir jo neste OS som ikke vil støttes. Vista sluttes å støttes neste år: 11. april 2017. Windows 7 sluttes å støttes om ca. fire år, 14. januar 2020. Og merk at det er også "extended support", Windows 7 mainstream support er allerede sluttet.

https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Egentlig unrelated men jeg kan ikke annet enn å flire av navngivningen til MS. Xp, Vista, 7, 8, 10 er jo i seg selv en festlig måte å telle på, men når man ser oppdateringsnavn gå fra Service Pack, til .1, til Anniversary Update og Redstone, får man nesten lyst til å endre datoformatet for end of life fra gregoriansk tidsregning til unix time til romersk kalender. Windows 10 Redstone 3 end of life Julian Date 2457670. 

Lenke til kommentar

 

...Tror du Windows 10 kommer til å forandre seg i en slik retning at det plutselig blir interessant? Eller tenker du på den dagen Microsoft dropper support for Windows 7; at det markerer tiden for å gå over til Windows 10?

 

 

Jeg ville ikke ventet med å anskaffe en lisens. Hvis man kjøper ny laptop en gang i blant og kaster den gamle, trenger man jo ikke oppgradere. Men dersom man ser for seg å oppgradere senere, ville jeg ikke ventet til det koster 1,7k penger. 

 

Hvis man tar utgangspunkt i følgende: 

 

Microsoft confirms there will be no Windows 11

(...)

 

"Right now we're releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we're all still working on Windows 10," said Jerry Nixon, Microsoft's developer evangelist, at the Ignite tech conference.

 

 

http://www.techradar.com/us/news/software/operating-systems/microsoft-confirms-there-will-be-no-windows-11-1293309?src=rss&attr=all

 

...så nytter det ikke å vente til Windows 11 før man oppgraderer neste gang. Windows 10 er som en rolling distro å regne. 

Det er altså tre hovedretninger for en Windows 7-maskin i dag: 

1) forbli på Windows 7 i resten av maskinens levetid, og etter supporttiden er over enten kaste den eller leve med forhøyet sikkerhetsrisiko,

2) oppgradere til Windows 10 på ett eller annet tidspunkt, 

3) migrere til et annet OS (eller for spesielt interesserte, en ukurant versjon av Windows). 

 

Det er helt greit å akseptere alt etter kommaet i 1) dersom man forventer å bytte ut maskinen med en ny innenfor Windows 7's forlengede livssyklus. Men med mindre man aksepterer det, er dette et fornuftig tidspunkt å gjøre en beslutning om man ønsker å gå i retning 2) eller 3). Dersom man ser for seg at 2) er en retning man før eller senere går, er dette et tidspunkt for å gjøre det gratis. Alternativet er en unødvendig kostnad senere. 

 

For de som fortsatt vil sitte på Windows 7 kan jeg skjønne et ønske om å ordne lisens til Windows 10 nå uten å oppgradere. Windows 8.0 var jo var en noe mindre elendig versjon ved slutten av rabattperioden enn det var i begynnelsen. Men Windows 10 har allerede fått et par runder med større oppdateringer, jeg tror vi må si at barnesykdom-fasen er over. Funker det ikke nå for folk, er det ikke sikkert at det vil funke om et eller to år heller.

 

Det viktigste med Windows 10 er at det er Microsofts oppdaterte versjon av OSet som de jobber kontinuerlig med å forbedre. Ingen andre versjoner av OSet får vesentlige forbedringer, og etterhvert heller ikke sikkerhetsforbedringer. Windows 7 er utdatert og det kommer bare til å bli mer utdatert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det viktigste med Windows 10 er at det er Microsofts oppdaterte versjon av OSet som de jobber kontinuerlig med å forbedre. Ingen andre versjoner av OSet får vesentlige forbedringer, og etterhvert heller ikke sikkerhetsforbedringer. Windows 7 er utdatert og det kommer bare til å bli mer utdatert.

 


 

Microsoft er utdatert

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva blir det neste gratis office? Gratis spill til alle som oppgrader?

Gratis big-mac og coca cola. Sistnevnte går det fortsatt noen gamle myter om inneholder kokain :p

 

Rimelig desperat dette opplegget. Jeg hadde egentlig et naivt håp om at de skulle slutte å mase 29. juli, men det er vel for mye å forvente. Er spent på neste trekk fra den kanten og lurer på når hvermansen og næringslivets toleranse skal sprekke. De har vært veldig utholdende til nå.

Lenke til kommentar

 

Det viktigste med Windows 10 er at det er Microsofts oppdaterte versjon av OSet som de jobber kontinuerlig med å forbedre. Ingen andre versjoner av OSet får vesentlige forbedringer, og etterhvert heller ikke sikkerhetsforbedringer. Windows 7 er utdatert og det kommer bare til å bli mer utdatert.

 

 

Microsoft er utdatert

 

 

Da får de jobbe hardere, da. Men anti-folka får de aldri vunnet tilbake. 

Lenke til kommentar

 

Hva blir det neste gratis office? Gratis spill til alle som oppgrader?

Gratis big-mac og coca cola. Sistnevnte går det fortsatt noen gamle myter om inneholder kokain :p

 

Rimelig desperat dette opplegget. Jeg hadde egentlig et naivt håp om at de skulle slutte å mase 29. juli, men det er vel for mye å forvente. Er spent på neste trekk fra den kanten og lurer på når hvermansen og næringslivets toleranse skal sprekke. De har vært veldig utholdende til nå.

 

 

Det er da mer en legende enn en myte. 

Fra Wikipedia [http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola]: 

 

 

 

 

Use of stimulants in formula

When launched, Coca-Cola's two key ingredients were cocaine and caffeine. The cocaine was derived from the coca leaf and the caffeine from kola nut, leading to the name Coca-Cola (the "K" in Kola was replaced with a "C" for marketing purposes).[64][65]

 

Coca – cocaine

Pemberton called for five ounces of coca leaf per gallon of syrup, a significant dose; in 1891, Candler claimed his formula (altered extensively from Pemberton's original) contained only a tenth of this amount. Coca-Cola once contained an estimated nine milligrams of cocaine per glass. (For comparison, a typical dose or "line" of cocaine is 50–75 mg.[66]) In 1903, it was removed.[67] 

 

After 1904, instead of using fresh leaves, Coca-Cola started using "spent" leaves – the leftovers of the cocaine-extraction process with trace levels of cocaine.[68] Since then, Coca-Cola uses a cocaine-free coca leaf extract prepared at a Stepan Company plant in Maywood, New Jersey.[69]

 

untitled-1.jpg

 

Hvilke nervestimulerende ekstrakter som benyttes i utviklingen av Windows, kjenner jeg ikke til. Men man må jo lure på om de ikke burde bytte ingredienser, de som forsøker og aldri lykkes med å markedsføre produktet. De kunne nok lært noe av Coca-Cola Company.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ventet med å anskaffe en lisens. Hvis man kjøper ny laptop en gang i blant og kaster den gamle, trenger man jo ikke oppgradere. Men dersom man ser for seg å oppgradere senere, ville jeg ikke ventet til det koster 1,7k penger. 

 

Nå vet vi vel strengt tatt ennå ikke hva en oppgradering til Windows 10 vil koste etter 29/7-2016.

Prisen på fullversjonene (OEM og Retail) har vært kjent siden i fjor sommer, men når Microsoft blir spurt hva det vil koste å oppgradere etter 29/7, svarer de bare "akkurat nå er det gratis". (Dvs. de nekter å svare direkte på spørsmålet.)

 

Jeg ser for meg 3 muligheter:

1) Windows 10 vil bare forekomme i fullversjon eller ferdiginstallert på ny PC.

2) Upgrade-lisens vil koste ca. halvparten av prisen på fullversjon Retail.

3) Etter noen dagers nøling annonserer Microsoft at oppgradering til Windows 10 vil fortsette å være gratis ... 4 evah.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser for meg 3 muligheter:

1) Windows 10 vil bare forekomme i fullversjon eller ferdiginstallert på ny PC.

(...)

 

Hva med

1b) Windows 10 vil bare forekomme i en versjon der man kan velge oppgradering eller ny installasjon, omtrent sånn som oppgraderingsmediet fungerer i dag?

 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser for meg 3 muligheter:

1) Windows 10 vil bare forekomme i fullversjon eller ferdiginstallert på ny PC.

(...)

 

Hva med

1b) Windows 10 vil bare forekomme i en versjon der man kan velge oppgradering eller ny installasjon, omtrent sånn som oppgraderingsmediet fungerer i dag?

 

Ja, det er jo sånn det har vært med både Fullversjoner og Oppgraderingsversjoner på Windows 7 og 8; du kan velge ved installasjon om du vil oppgradere eller gjøre en "clean install".

 

Men med en Fullversjon kan du også installere på  en nybygd PC (der det pr. def. ikke er noe å oppgradere fra)

 

Dette siste kan har du ikke kunnet gjøre med en Oppgraderingsversjon.

(Bortsett fra "dobbeltinstalleringstrikset" med Windows 7 ...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...