Gå til innhold

Løgn for å komme inn i forsvaret.


martin1d

Anbefalte innlegg

Hei, no har det seg sånn at en venn av meg har løyet for å komme inn i forsvaret, er usikker på om denne personen ville kommet inn eller ikke, men kom iallefall inn. 

Vet dere om det er staffbart eller hvilke reaksjoner som kan skje om han sier ifra om dette?

Han har ikke lyst å gå i militæret lengre.

 

og nei, dette er ikke meg det er snakke om :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

STRAFFBART Å OPPGI FEIL INFORMASJON 

Du er forpliktet til å oppgi alle relevante helseopplysninger til Forsvaret. Å oppgi feil informasjon, eller å unnlate å oppgi relevante opplysninger, kan straffes med bøter eller fengsel. 

 

Du skal oppgi relevante helseopplysninger på sesjon del 1 eller del 2, ved oppmøte til tjeneste eller etter annen oppfordring fra Forsvaret. ​

 

Relevant til spørsmålet ditt?

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har det seg slik at når du først er kommet inn i forsvaret, så er det vanskelig å bli dimmet! Jeg hadde en i troppen som forsøkte alt mellom himmel og jord for å slippe førstegangstjenesten. Det fikk han ikke lov til. Så da måtte vi ha en som ikke ønsket å være i tjeneste hos oss. Veldig demotiverende å jobbe med slike folk som vil ut av forsvaret fortest mulig.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at når du først er kommet inn i forsvaret, så er det vanskelig å bli dimmet! Jeg hadde en i troppen som forsøkte alt mellom himmel og jord for å slippe førstegangstjenesten. Det fikk han ikke lov til. Så da måtte vi ha en som ikke ønsket å være i tjeneste hos oss. Veldig demotiverende å jobbe med slike folk som vil ut av forsvaret fortest mulig.

Hva? Når var dette, og hvilken gren? Jeg avtjener for øyeblikket verneplikten i Luftforsvaret, og fullførte rekrutten i juni. Alle de som ikke ønsket å være der tok enten bare en prat med troppsjef eller lege, så var de på første fly hjem dagen etter.

 

Ergo; min erfaring er stikk motsatt. Å bli dimmet, i allefall på rekrutten, er overhode ikke noe problem.

Lenke til kommentar

 

Nå har det seg slik at når du først er kommet inn i forsvaret, så er det vanskelig å bli dimmet! Jeg hadde en i troppen som forsøkte alt mellom himmel og jord for å slippe førstegangstjenesten. Det fikk han ikke lov til. Så da måtte vi ha en som ikke ønsket å være i tjeneste hos oss. Veldig demotiverende å jobbe med slike folk som vil ut av forsvaret fortest mulig.

Hva? Når var dette, og hvilken gren? Jeg avtjener for øyeblikket verneplikten i Luftforsvaret, og fullførte rekrutten i juni. Alle de som ikke ønsket å være der tok enten bare en prat med troppsjef eller lege, så var de på første fly hjem dagen etter.

 

Ergo; min erfaring er stikk motsatt. Å bli dimmet, i allefall på rekrutten, er overhode ikke noe problem.

Det var lett å bli dimmiterr andre plasser, men hvor jeg var stasjonert så brånektet de. Utrolig rar holdning. Hadde innrykk i 2010.

Lenke til kommentar

Virker som om det som er nevnt stemmer nokså godt.

 

For meg hadde et år i forsvaret vært bortkastet tid. Jeg hadde bedre ting å gjøre enn å utføre førstegangstjenesten, og for forsvarets del var det en vinn-vinn situasjon med tanke på hvor stor konkurranse det har vært om å få tjenestegjøre de siste årene. Dersom du vet at du ikke ønsker å tjenestegjøre i forsvaret så slipper du å tjenestegjøre og forsvaret kan i stedet velge en mer motivert kandidat. Som sagt, en vinn-vinn situasjon, forutsatt at du er sikker på hva du vil.

 

Nå kjenner jeg folk som har fullført sin tjeneste, og hva de beskriver stemmer godt overens med det som har blitt sagt; når du først er inne, bør du ha en brukbar grunn dersom du ikke vil fortsette. Du fikk en plass som noen andre kunne fått i stedet, så det er nærmest forventet at du skal sette pris på den.

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

Slikt må være kjipt å lese for de lytefrie, sunne og sterke som blir avvist av forsvaret.

Enig. Trøsten får være at han sitter i saksa nå uannsett, uavhengig av om han sier fra eller ikke.

 

Hei, no har det seg sånn at en venn av meg har løyet for å komme inn i forsvaret, er usikker på om denne personen ville kommet inn eller ikke, men kom iallefall inn. 

Vet dere om det er staffbart eller hvilke reaksjoner som kan skje om han sier ifra om dette?

Han har ikke lyst å gå i militæret lengre.

 

og nei, dette er ikke meg det er snakke om :)

Han har løyet (om hva?) for å komme inn i Forsvaret, og nå har han ikke lyst lenger... Altså, du får hilse vennen din og si at han er en tosk, og at jeg håper han nå skjønner at det er på tide å bli voksen og lære å ta konsekvensene av sine handlinger. Med mindre han utviser betydelig grad av ydmykhet rundt dette og signaliserer sterkt at han har driti seg ut, så hadde jeg i tillegg revurdert hvor lyst jeg hadde hatt til å ha denne fyren som venn. Ikke pga. denne saken i seg selv, men mer fordi han høres ut som typen som mener at livet er en fest som alle andre skal ta regninga for...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slikt må være kjipt å lese for de lytefrie, sunne og sterke som blir avvist av forsvaret.

Enig. Trøsten får være at han sitter i saksa nå uannsett, uavhengig av om han sier fra eller ikke.

 

Hei, no har det seg sånn at en venn av meg har løyet for å komme inn i forsvaret, er usikker på om denne personen ville kommet inn eller ikke, men kom iallefall inn. 

Vet dere om det er staffbart eller hvilke reaksjoner som kan skje om han sier ifra om dette?

Han har ikke lyst å gå i militæret lengre.

 

og nei, dette er ikke meg det er snakke om :)

Han har løyet (om hva?) for å komme inn i Forsvaret, og nå har han ikke lyst lenger... Altså, du får hilse vennen din og si at han er en tosk, og at jeg håper han nå skjønner at det er på tide å bli voksen og lære å ta konsekvensene av sine handlinger. Med mindre han utviser betydelig grad av ydmykhet rundt dette og signaliserer sterkt at han har driti seg ut, så hadde jeg i tillegg revurdert hvor lyst jeg hadde hatt til å ha denne fyren som venn. Ikke pga. denne saken i seg selv, men mer fordi han høres ut som typen som mener at livet er en fest som alle andre skal ta regninga for...

 

 

Var litt hypotetisk spørsmål, detaljene var ikke helt riktige. dog ikke meg det er snakk om. Skulle gjerne dratt i militæret :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...