Gå til innhold

Foreslår nettbrett til pc til alle elever


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter dette skal de kjøpe en kalkulator til hver elev (les: styrke satsingen på matematikk) og en bok (les: styrke satsingen på norsk).

Ja, med slike folk i førersettet er nok norsk skole snart i verdenstoppen, for det er som kjent utstyret som teller.

 

Nettbrett: 24 stk á 1500 kroner = 36 000 kroner.

Videreutdanning av lærer: 3 timers kurs i Excel (det var ikke penger til mer, dessverre).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med å heller putte de millionene på styrking av både lærere og elever gjennom kompetanse-nettsider? Vi har allerede gode nettsider for elevlæring med spill og annet morro. Det kunne godt kommet flere pedagogiske videoer så ungene har et alternativ til en lærer de kanskje sliter med å forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å heller putte de millionene på styrking av både lærere og elever gjennom kompetanse-nettsider? Vi har allerede gode nettsider for elevlæring med spill og annet morro. Det kunne godt kommet flere pedagogiske videoer så ungene har et alternativ til en lærer de kanskje sliter med å forstå.

 

Tror ikke dumbing down hjelper. Du kan ikke lære programmering eller matematikk av kule videoer og gruppearbeid.

Lenke til kommentar

Og denne satsningen er pedagogisk fundamentert? Slik jeg oppfatter en del av våre lærere så vil de som har brukt ipad tilbake til pc. Ipad er for begrensende i forhold til produksjon av innhold.
Gi heller alle elever en skikkelig pc de kan bruke på skole og hjemme. Da kan AP utjevne de sosiale forskjellene.

Men flott at de setter IKT på dagsorden.

Endret av GlennIKT
  • Liker 4
Lenke til kommentar

95 prosent av elevene har tilgang til PC og nettbrett før de begynner på skolen. Det som mangler er blyant, papir og viskelær, samt ro og tålmodighet til å lære.

 

Norske elever ligger bak elever fra land som ikke har like stor tilgang på digitale hjelpemidler. Er svaret mer elektronikk da?

 

Kanskje svaret er å gjøre skoletiden til en dingsefri sone. La telefoner og nettbrett ligge hjemme, dra på skolen for å lære og for å sosialisere. Litt gammeldags pugging må til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva med å heller putte de millionene på styrking av både lærere og elever gjennom kompetanse-nettsider? Vi har allerede gode nettsider for elevlæring med spill og annet morro. Det kunne godt kommet flere pedagogiske videoer så ungene har et alternativ til en lærer de kanskje sliter med å forstå.

Tror ikke dumbing down hjelper. Du kan ikke lære programmering eller matematikk av kule videoer og gruppearbeid.

 

 

Trenger ikke å "dumbe down" for å lage gode nettbaserte læringsressurser. Og man kan lære både programmering og matematikk gjennom videoer og gruppearbeid. Personlig lærte jeg svært mye matematikk gjennom gruppearbeid, vi brukte faktisk det på videregående (Gymnaset) fordi vi hadde en lærer som ikke var den store pedagogen.

 

Poenget er å finne en god balanse mellom ulike læringsmetoder.

 

Jeg tror få vil si at "Fysikk på roterommet" var å "dumbe down" - og det er utrolig mange av min generasjon som har fått vel så mye av sin forståelse av fysikk herfra som i klasserommet. https://tv.nrk.no/serie/fysikk-paa-roterommet

 

Jeg har ikke noe tro på at PC/Nettbrett til alle vil plutselig øke kvaliteten i skolen - men å være mer bevist og gjennomtenkt på hvordan man bruker ulike metoder og verktøy for å få til optimalt læringsutbytte  - og i den sammenheng kan faktisk nettbrett/PC ha sin hensikt. F.eks kan verktøy som Kahoot virke motiverende, teste læringsprogresjon og bryte opp kjedelig læring.

 

Jeg er faktisk enig i Simen1 at å satse på utvikling av gode nettbaserte læringsressurser ikke er så dumt.  Og gjør de tilgjengelig for alle, det er mange av oss som ikke hadde hatt vondt av litt repetisjon av matte eller andre fag.

 

PS! Jeg hadde en lærer på ungdomskolen som brukte "quiz" aktivt som læringsverktøy.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg synes mobilfrie skoler er idioti. Jeg går ikke på skole lenger, det var lenge siden, men på 90-tallet hadde vi da også mobiltelefoner på videregående.  Jeg hørte ingen som klaget da.

 

Det er korrekt at nettbrett er for konsumering og PC er for produksjon av materiale. Jeg synes det er idiotisk at de skal gi alle nettbrett, så må de gi dem tastatur til nettbrettet også... og hvor er vi kommet da? Er laptop bare for gamlinger?

 

La barna få ha mobiltelefoner på skolen, og gi dem bærbar PC. Bærbar PC hadde ikke jeg da jeg gikk på skole. Det ville vært mye lettere med bærbar PC. Men FFS, la nettbrettet ligge hjemme eller la være å kjøpe det til elevene.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

"– Vi har nettopp levert en stortingsmelding hvor styrking av de digitale ferdighetene er sentralt."

 

jeg syns de høres veldig pessimistiske ut alle disse folka her...

 

hvorfor skal alle politikerne prøve å gjøre andre mennesker de allerede er?

mener de at jeg blir bedre enn jeg er nå hvis jeg slutter å bruke cannabis for eksempel?

 

mener politikerne at alle har "for dårlige digitale ferdigheter"?

 

først og fremst er det ikke noe som heter digitale ferdigheter.

 

man kan ikke ha slike ferdigheter i det hele tatt.

Man kan ha skrive-ferdigheter og lese-ferdigheter. da har man behersket kunsten å lese og skrive.

 

De mener nok egentlig at alle må øke sin "kunnskap og forståelse om digitale systemer"

det er ikke noe ferdighet å vite hvor dassen står i bygningen du er i.

det er heller ikke noe ferdighet å vite hvorfor dassen er der eller hva den brukes til

Slike ting kalles kunnskap og forståelse.

 

jeg syns det er veldig hyklersk av politikerne å tvinge alle barna til å forstå hvordan vanlige datasystemer fungerer så forstår de det ikke selv en gang.

 

ikke lek med ting dere ikke forstår hva er.

 

så syns jeg det var en veldig naiv, egoistisk og ansvarsløs måte å skaffe seg ære og berømmelse på Herr Giske..

 

Forstår du ikke hvor stor verden du introduserer barna for når du gir de en slik maskin?!

 

la de som kan denne teknologien lage ferdig systemene sine først, slike at det faktisk fungerer..

 

Jeg skal starte et nytt politisk parti snart som skal hete Teknologi-partiet.

Da skal vi fiske alle slike ting som dere strever med der hos nav og skolen.

bare vent litt til, så ordner alt seg helt fint..

Lenke til kommentar

PC er for produksjon, nettbrett er for konsumpsjon. Hva slags ungdom vil vi ha?

 

Går fint an å "konsumere" på PC og "produsere" på nettbrett; uansett har jo skoleverket tradisjonelt vært en arena for "konsumering" der man stort sett leser fra lærebøker.
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Når det gjelder IKT er det grov inkompetanse på alle nivåer, men groveste finner sted på lærerhøyskolene, hvor de masseproduserer NYE lærere som i mange tilfeller har mindre IKT-kunnskap enn de som holder på å gå av med pensjon. 

Lenke til kommentar

Det er en gedigen forskjell på hva hver enkelt skole er utstyrt med når det gjelder PCer og nettbrett. Noen skoler har klassesett eller to på hele skolen og andre har en pc og et nettbrett per elev. Det hjelper lite med kursing når elevene sjelden får tilgang til utstyret. Alle elever bør få en reell mulighet til å bruke pc og nettbrett der det er hensiktsmessig. Skoleøkonomien bør ikke stå i veien for det. Skolen bør ikke forsterke forskjellene på tilgang på slikt utstyr, men slik er det nå. Når det er sagt bør det vurderes nøye hvordan ressursene skal brukes. Jeg synes det er forstemmende å være vitne til hvor store forskjeller det er fra skole til skole når det gjelder lærerressurser og materiell bare innenfor samme kommune. Enda større forskjeller er det på fattige og rike kommuner. Norge er ikke i nærheten av å ha et likeverdig opplæringstilbud. Derfor er det viktig at politikerne finner et system som kan utjevne forskjellene i grunnskolen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

PC er for produksjon, nettbrett er for konsumpsjon. Hva slags ungdom vil vi ha?

Går fint an å "konsumere" på PC og "produsere" på nettbrett; uansett har jo skoleverket tradisjonelt vært en arena for "konsumering" der man stort sett leser fra lærebøker.

Norge uten olje vil behøve ungdom som kan lage ting, enten de er digitale eller fysyske. Ikke bare drøvtygge det andre lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...