Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannbleking: er det forfengelig?


Anbefalte innlegg

Tannlegen, gjennom flere år, fortalte litt om tannbleking. Tennene er ikke veldig misfargede, men de hadde ikke tatt skade av en tune-up. Da jeg kom hjem, leste jeg mer om tannbleking(på tannklinikkers sider) og det virker ganske rett frem, lite bivirkninger, trygt

 

Jeg er prinsipielt i mot det å fikse på kroppen, vi er fine som vi er, og derfor føles tannbleking: forfengelig. Men vi bruker sminke, hårprodukter, for å se bedre ut, så i det lyset er det hyklerisk av meg å være i mot tannbleking. Men kanskje det er en grense, og tannbleking er å krysse den grensen?

 

Jeg bryr meg ikke om å se penere ut, men kanskje partneren min hadde satt pris på hvitere tenner? :) 

 

Søker erfaringer fra noen som har prøvd det, og innspill på det moralske spørsmålet om forfengelighet



Anonymous poster hash: 0ff86...e72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tannbleking påvirker emaljen din, så hvis du ikke sliter med skikkelig gule tenner som følge av 30 år med rød 3 mix så vil jeg si at det er unødvendig, ingen har perlehvite tenner så ikke prøv å late som om dine er det naturlig, det ser ikke naturlig ut på noen måte. Puss tenna dine foran OG BAK (fordi tenner er nesten gjennomsiktige så kan du se det hvis det er misfarging bak tannen også) to ganger daglig med skikkelig tannbørste, det trengs ofte ikke noe mer enn det for å få hvite tenner igjen. Det å slutte med røyking, kaffe og rødvin er også ting du burde gjøre hvis du vil ha hvite tenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt som handler om å forbedre utseendet, på en hvilken som helst måte kan nok sies å være forfengelighet ja, men đet trenger ikke å være noe negativt (selv om ordet forfengelig oftest er forbundet med noe negativt). Det hele kommer an på mengde, og personlig preferanse.

 

Så lenge du ikke holder på med det mye, noe det ikke virker som at du gjør, og at du føler endringen kan ha en positiv innvirkning på selvtillit for eksempel, så bare kjør på.  Å være litt forfengelig er helt tillatt. Det  er også lov å ikke bry seg om hva andre mener, enten det gjelder å være forfengelig, eller det motsatte. :)

 

 

Å bleke tenner er helt innafor. Vi går til tannlegen, stort sett hvert år for å fikse på tennene og gjøre mye mere omfattende behandlinger der enn med tannbleking. Jeg synes det handler mere om hygiene enn utseende. 

Tannbleking kan jeg ikke se hvordan skal ha noe som helst med hygiene å gjøre. Det er en rent kosmetisk prossedyre.

 

Edit: God info det Buffy kommer med. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Jeg synes det handler mere om hygiene enn utseende. 

Det er en misforståelse. Bleiking har INGENTING med tannhygiene å gjøre – ene og alene utseendet. 

Normale, friske tenner uten fyllinger vil ikke ta nevneverdig skade av bleiking, men bedre på noe vis blir de aldri – de blir kuns lysere, som nevnt.

Lenke til kommentar

 

Tannlegen, gjennom flere år, fortalte litt om tannbleking. Tennene er ikke veldig misfargede, men de hadde ikke tatt skade av en tune-up. Da jeg kom hjem, leste jeg mer om tannbleking(på tannklinikkers sider) og det virker ganske rett frem, lite bivirkninger, trygt

 

Jeg er prinsipielt i mot det å fikse på kroppen, vi er fine som vi er, og derfor føles tannbleking: forfengelig. Men vi bruker sminke, hårprodukter, for å se bedre ut, så i det lyset er det hyklerisk av meg å være i mot tannbleking. Men kanskje det er en grense, og tannbleking er å krysse den grensen?

 

Jeg bryr meg ikke om å se penere ut, men kanskje partneren min hadde satt pris på hvitere tenner? :)

 

Søker erfaringer fra noen som har prøvd det, og innspill på det moralske spørsmålet om forfengelighet

 

Anonymous poster hash: 0ff86...e72

 

 

Ikke føl deg forfengelig. Alle er mer eller mindre det. Jeg blir tatt for å være en veldig forfengelig type her inne, men i virkeligheten så er jeg nok langt mindre forfengelig enn folk flest. Jeg går ikke i sminke, jeg går ut i joggebukse og det som passer meg ... er lite forfengelig og burde vært mer. 

 

Jeg støtter deg i å undersøke det med tannbleking, men gjør det hos tannlegen. Jeg har en tannlege som har slipt tennene mine. Altså gått igjennom med maskin og fått de pusset med maskin, og jeg synes tennene mine er blitt langt finere da.Samtidig så går jeg regelmessig til tannlegen nå. Mulig forfengelig? Nei, viktig å ta vare på seg selv. 

Lenke til kommentar

 

Tannlegen, gjennom flere år, fortalte litt om tannbleking. Tennene er ikke veldig misfargede, men de hadde ikke tatt skade av en tune-up. Da jeg kom hjem, leste jeg mer om tannbleking(på tannklinikkers sider) og det virker ganske rett frem, lite bivirkninger, trygt

 

Jeg er prinsipielt i mot det å fikse på kroppen, vi er fine som vi er, og derfor føles tannbleking: forfengelig. Men vi bruker sminke, hårprodukter, for å se bedre ut, så i det lyset er det hyklerisk av meg å være i mot tannbleking. Men kanskje det er en grense, og tannbleking er å krysse den grensen?

 

Jeg bryr meg ikke om å se penere ut, men kanskje partneren min hadde satt pris på hvitere tenner? :)

 

Søker erfaringer fra noen som har prøvd det, og innspill på det moralske spørsmålet om forfengelighet

 

Anonymous poster hash: 0ff86...e72

 

 

Hei du søker erfaring vdr bleiking av tenner.

 

For min del var det veldig smertefult. Har godt nedslitt emalje. og elles dårlige tenner.

Skulla aldri ha prøvd. men gjorde det.

 

Resultats messig vart det bra men

6 timer med eit reint helvete i stolen pluss fleire månder med over sensitive tenner. hadde eg gjerne sett meg uten.

kjentes ut som om der stod folk med tusen nåler inne i nerven og stakk.

 

så snakk med tannlegen din. Hans anbefaling er ofte den beste.

 

etter dette vart eg anbefalt tannkrem med bleiking og for sensitive tenner.

Lenke til kommentar

Ordet "forfengelig" er gjerne forbundet med noko negativt, men det er ganske mykje me gjer som påverkar det ytre og korleis me ser ut.

 

- Slanking

- Styrketrening

- Klesstil

- Sko

- Smykker, klokker, ringar

- Hårfrisyre

- Sminke

- Hudprodukter

- Kosmetiske operasjonar

- Tannregulering, tannbleiking og andre operasjonar i munnen

 

Det meste handlar om at den enkelte vil sjå bra ut for seg sjølv og andre. Kor mykje ein vil gjere noko med er opp til den enkelte. Det finnes folk over heile skalaen, frå dei som ikkje bryr seg det spøtt om korleis dei ser ut til rosabloggarar.

 

Tannbleiking er eit inngrep ein ikkje skal ta så alt for lett på og i alle fall utførast i samarbeid med tannlege. Effekten vil avta etter nokre år og må gjentas dersom ein skal halde det ved like.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det handler mere om hygiene enn utseende. 

Det er en misforståelse. Bleiking har INGENTING med tannhygiene å gjøre – ene og alene utseendet. 

Normale, friske tenner uten fyllinger vil ikke ta nevneverdig skade av bleiking, men bedre på noe vis blir de aldri – de blir kuns lysere, som nevnt.

 

 

Hygiene i den form at har man mørke misfargede tenner så kan dette være ganske synlig og minne om dårlig tannstell, selv om det nødvendighvis ikke er det. Det ser mye mer renslig ut med rene enn misfargede tenner. 

Lenke til kommentar

Hygiene i den form at har man mørke misfargede tenner så kan dette være ganske synlig og minne om dårlig tannstell, selv om det ikke nødvendigvis er det. Det ser mye mer renslig ut med rene enn misfargede tenner. 

Det ser finere ut med lyse enn med misfargede tenner, det er riktig nok. Men motsetningen til rent er skittent eller urent, ikke misfarget.

Med tannhygiene menes å holde tennene rene. Frie for plakk, tannstein og matrester. 

Just som å vaske hendene: både kullsorte og bleke hender kan være rene eller skitne. Akkurat det har ingenting med farge å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt vrient å kategorisere ulike grader av forfengelighet. Det er helt klart en forfengelighet i det å sminke seg og bruke hårprodukter. Likevel mener jeg at man krysser en grense når man velger å utføre behandling hos fagperson, uten at man selv er et ekstremt tilfelle. Jeg skal prøve å forklare. 

 

Å bruke renseprodukter for ansiktet hjemme, er litt forfengelig, men man krysser en grense når man i tillegg velger å dra til hudklinikk å ta kjemisk hudpeeling annenhver måned. Men: hvis man er et ekstremt tilfelle og har unormalt stygg hud, så mener jeg det er innenfor.

 

Det samme med silikonpupper. Hvis man er normalt store pupper, så krysser man en grense ved å ta silikonpupper. Men: hvis man er en voksen kvinne og brystet er så og si flatt, så er saken en helt annen.

 

Det samme med hår også kanskje. Hårspray og shampoer er kanskje litt forfengelig, men det er noe helt annet å dra til frisør og farge håret og sette på hair-extensions til mange tusen kroner - med mindre man har et unormalt tynt og rart hår.

 

Så hva med tannbleking? Jeg mener du krysser en grense. Du skriver at tennene dine ikke er så misfargede, så du er ikke noe unormalt tilfelle. Jeg tror mange fikser på ting i håp om at andre skal synes at de er penere. Det er selvsagt en fin ting å glede andre med hvitere tenner, men det er ikke noe unikt ved det. Tipper mange som legger seg under ulike kniver tenker det samme.

Lenke til kommentar

 

Hygiene i den form at har man mørke misfargede tenner så kan dette være ganske synlig og minne om dårlig tannstell, selv om det ikke nødvendigvis er det. Det ser mye mer renslig ut med rene enn misfargede tenner. 

Det ser finere ut med lyse enn med misfargede tenner, det er riktig nok. Men motsetningen til rent er skittent eller urent, ikke misfarget.

Med tannhygiene menes å holde tennene rene. Frie for plakk, tannstein og matrester. 

Just som å vaske hendene: både kullsorte og bleke hender kan være rene eller skitne. Akkurat det har ingenting med farge å gjøre.

 

 

Var ikke meningen å skape noen stor diskusjon om det, poenget var igrunn at jeg synes det er helt greit å bleke tennene. Og som jeg skrev at "jeg synes" det handler mer om hygiene enn utseende i den form at TS sier at h*n er prinsipielt mot å fikse på kroppen, og da ønsker jeg å skille mellom kosmetiske inngrep og bleking av tenner, da det å gå til tannlegen er noe de aller fleste stort sett gjør for å fikse på tenna sine. Har man rene og hvite tenner, så ser man mer renslig ut. Har man skitne og tydelig flekkete tenner, så er det gjerne noen folk som reagerer på det, selv om de nødvendighvis ikke er det, men kun ser slik ut. Jeg får fort et inntrykk av dårlig munnhygiene når jeg ser folk med misfargede tenner. Per def så handler ikke bleking om hygiene, det er det tannpussen og tannstellet hver dag som gjør, men det er bare hvordan det vises utad. Dette er nå min mening 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...