Gå til innhold

Sånn ser nettet ut i dag. Nå skal det bli mye kjappere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Problemet med uninett er for forbrukere ikke får stort nok utvalg på linux distribusjoner.

 

 

Er det? VIrker lite relevant for det denne saken handler om.

 

AtW

 

 

 

Trenden går mot at mer og mer elektronisk utstyr kobles opp til internett. Sånn er det også på universiteter og høyskoler rundt omkring i landet. Ifølge tall fra IBM vil 29 milliarder enheter være tilkoblet internent innen 2020. 

For å henge med i tiden betyr det at man trenger en kapasitetsøkning i kjernenettet til landets største kunnskapsinstitusjoner. 

Og Uninett - som står for drift og vedlikehold av det kritiske nettet - ligger definitivt ikke på latsiden.

Hvor mye kjøleskap\fryser\mobiler\nettbrett etc vil være på skolene i 2020?

Tror enten IBM sammenlignen vil være basert verdens hjem i 2020.

 

Internetlevrandørene bruker samme argument for å raskere hastighet og ipv6.

Men sannheten er norske folk blir mere kravstore.

 

Folk gidder nok ikke 2020 vente 10 minutter på å laste ned en linux distribusjon på 4.7 GB.

Før i tiden tok det 25-45 minutter å laste ned dette. I dag kan man klare det på under 5 minutter.

 

Skoler trenger vel ikke så raske nett, mange høyskoler\universitetet har kun 100\1 gigabit linje på deling for alle elevene/lærene.

 

Så jeg forstår ikke hvorfor de snakker om dette?

Lenke til kommentar

 

- Målsetningen til Uninett er å levere best mulig kapasitet og nett til kunnskapsinstitusjonene våre. Per i dag leverer vi et landsdekkende fibernett sammen med Broadnet som strekker seg fra Kristiansand i syd til New Ålesund i nord. Akkurat nå jobber vi med å oppgradere sambandet i distriktene der vi går fra én gigabitt til ti gigabit, sier Vidar Faltinsen.

Hvorfor? Fordi kunnskapsinstitusjonene skal kunne lære seg ny teknologi?

Jeg elsker 10 gigabit, men får lite glede av det.

Lenke til kommentar

 

 

- Målsetningen til Uninett er å levere best mulig kapasitet og nett til kunnskapsinstitusjonene våre. Per i dag leverer vi et landsdekkende fibernett sammen med Broadnet som strekker seg fra Kristiansand i syd til New Ålesund i nord. Akkurat nå jobber vi med å oppgradere sambandet i distriktene der vi går fra én gigabitt til ti gigabit, sier Vidar Faltinsen.

Hvorfor? Fordi kunnskapsinstitusjonene skal kunne lære seg ny teknologi?

Jeg elsker 10 gigabit, men får lite glede av det.

 

 

Bruker du nettet i forsknings og utdanningsøyemed da?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

- Målsetningen til Uninett er å levere best mulig kapasitet og nett til kunnskapsinstitusjonene våre. Per i dag leverer vi et landsdekkende fibernett sammen med Broadnet som strekker seg fra Kristiansand i syd til New Ålesund i nord. Akkurat nå jobber vi med å oppgradere sambandet i distriktene der vi går fra én gigabitt til ti gigabit, sier Vidar Faltinsen.

Hvorfor? Fordi kunnskapsinstitusjonene skal kunne lære seg ny teknologi?

Jeg elsker 10 gigabit, men får lite glede av det.

 

 

Bruker du nettet i forsknings og utdanningsøyemed da?

 

AtW

 

Det tar vel ikke så mye båndbredde det?

Med mindre kan skal lage bitcrons eller forske på kreft.

Det brukes vel spessielle datacenter til det regner jeg med.

Eller ser jeg ikke noe poeng å vurdere 100 gigabit til skoler.

 

Med mindre andre kan forklare hva båndbredden blir brukt til.

Lenke til kommentar

Båndbredden blir nok hovedsaklig brukt til Youtube og lignende, også på forsknings og utdanningsinstitusjoner.

 

Ellers så er det ikke Uninett men UiO som tilbyr de distroene du linker. Serveren disse tilbys fra har 2 Gbit linje til Uninett. Ikke at det er særlig relevant for Uninetts drifting av kjernenettet, men da har vi i hvert fall debunket at denne serveren er Uninetts ansvar.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Youtube og skolelinux? (DebianEdu)?

 

Da må den skolen har god råd, da youtube klarer man seg fint på 25\50 mbit hastighet selv i 4k.

Nå er det morro med rask nett, men hjelper lite hvis pcene er før 2000 tallet.

 

I bedrifter er ofte utbytting på pc 3-5 år.

Mens i skoler kan godt være 5-15 år avhening av økonomi, og innkjøpsavtaler.

Da en del skoler har avtaler med HP\Dell.

Lenke til kommentar

I bedrifter er ofte utbytting på pc 3-5 år.

Mens i skoler kan godt være 5-15 år avhening av økonomi, og innkjøpsavtaler.

Da en del skoler har avtaler med HP\Dell.

Jeg har aldri sett så mange nye PCer som da jeg var på universitetet. Til og med Xeon arbeidsstasjoner som general-purpose-maskiner på lese-/datasal. Så universitetene har vanligvis plenty med datakraft tilgjengelig.
Lenke til kommentar

Det tar vel ikke så mye båndbredde det?

Med mindre kan skal lage bitcrons eller forske på kreft.

Det brukes vel spessielle datacenter til det regner jeg med.

Eller ser jeg ikke noe poeng å vurdere 100 gigabit til skoler.

 

Med mindre andre kan forklare hva båndbredden blir brukt til.

 

CERN?

Lenke til kommentar

Problemet med uninett er for forbrukere ikke får stort nok utvalg på linux distribusjoner.

 

http://ftp.uninett.no/

 

http://ftp.uio.no/pub/linux/ubuntu-iso/

 

Vet ikke om dette gjelder dette?

Eller om det er noe helt annet? Da begge disse leveres av uninett sitt nettverk, men tror det er kun 2 gigabit\s maks som deles på alle.

 

Ja, for den FTP-serveren er jo som kjent den viktigste tjenesten til Uninett …

 

Uninett leverer tjenester, inkludert bredbånd, til universiteter, høgskoler og diverse andre forskningsinstitusjoner. Å være ISP-en som skal takle hundretusener av krevende brukere, herunder studenter og forskere, er kanskje litt viktigere enn den FTP-serveren på Blindern som er en av veldig mange alternativer for å laste ned Linux-distribusjoner. De bygger, tro det eller ei, ikke 100 gigabit-nettverk på tvers av Norge for at du skal slippe å måtte vente i flere minutter på å laste ned noe du like gjerne kan hente fra noen andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på om noen har sett på hvor mye trafikk i stamnettet de kunne spart seg hvis ISP'ene begynte å peere flere plasser enn bare på det sentrale østlandet. For 10 år siden ble det opprettet flere utvekslingspunkter for å bedre sikkerheten i nettet, men det hjelper lite når ingen har koblet seg på.

Lenke til kommentar

Folk gidder nok ikke 2020 vente 10 minutter på å laste ned en linux distribusjon på 4.7 GB.

Før i tiden tok det 25-45 minutter å laste ned dette. I dag kan man klare det på under 5 minutter.

 

Skoler trenger vel ikke så raske nett, mange høyskoler\universitetet har kun 100\1 gigabit linje på deling for alle elevene/lærene.

 

Først: ingen laster ned en hel linux-distribusjon (håper jeg) i form av en ISO (som også er utdatert ca. når den er ferdig brent) - man laster ned et minimalt image for å starte installasjonen, og deretter kobler man seg til pakkebrønnen til den distribusjonen for å installere det man har bruk for.

 

Dernest: Uninett har også en rolle som infrastrukturleverandør; det er ikke bare å levere internett til skoler, men også å håndtere trafikken til "alle" (som stamnett-leverandør), da blir plutselig 100Gb ikke så alt for mye (f.eks. når man tenker på at uplinken til et bygg på mitt Campus, Gløshaugen, gjerne er på 40Gbit, som skal brukes av hundre/tusenvis av studenter og ansatte med tilstrekkelig ytelse).

Lenke til kommentar

Problemet med uninett er for forbrukere ikke får stort nok utvalg på linux distribusjoner.

 

http://ftp.uninett.no/

 

http://ftp.uio.no/pub/linux/ubuntu-iso/

 

Vet ikke om dette gjelder dette?

Eller om det er noe helt annet? Da begge disse leveres av uninett sitt nettverk, men tror det er kun 2 gigabit\s maks som deles på alle.

 

Har aldri hørt om dette, og jeg er nybegynner i Ubuntu (brukt det i snart ett år).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...