Gå til innhold

Hvorfor er premissene for en evt. Brexit så negative?


Anbefalte innlegg

Når jeg leser diverse ekspertkommentatorers forsøk på analyser av hvordan Europa/verden vil reagere på en Brexit, er det usikkerheten som er stikkordet.

 

Så kommer vi til mitt spørsmål;

Hvorfor er det gitt at denne usikkerheten i all hovedsak er negativ?

 

Alle uttaler seg ut i fra antagelsen om at EU sin "regelbaserte samarbeidsform" mellom nasjonene er et gode, eller bedre enn alternativet.

 

Jeg spør videre: finnes det noen som kan snu på dette og argumentere for at en Brexit og i ytterste konsekvens; oppløsning av EU, kan bli en positiv affære?

Sikkerhet, miljø, økonomi, handel osv?

 

Ser spent frem til reaksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge folk, så kan det destabilisere hele EU.

 

Men samtidig så er andre siden positiv til det siden Norge har blitt brukt som eksempel da 70.9% sier nei til å bli med i EU, og ikke bare føye seg etter EØS.

 

EDIT: Hvis jeg husker riktig.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Kanskje en positiv effekt av usikkerhet er at (rest-)EU vil dempe ambisjonene om å bli en "superstat". Et litt ned-dempet EU liskom? Litt midre "erobrings-tokt" ?

 

Og Sør-Eurpopa risikerer å bli kastet ut? Ikke helt enkelt med greske og italienske myndigheter med forbindelser til mafia-virksomhet som EU må betale for?  Og dersom Tyskland inviterer til stor innvandring fra fattige land - så må de ta ansvaret selv og ikke gjøre det til en EU-sak?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Alle uttaler seg ut i fra antagelsen om at EU sin "regelbaserte samarbeidsform" mellom nasjonene er et gode, eller bedre enn alternativet.

Tja, kanskje det er ren og skjær skremmselspropaganda fra EU-tilhengerne sin side? :)

Lenke til kommentar

 

Alle uttaler seg ut i fra antagelsen om at EU sin "regelbaserte samarbeidsform" mellom nasjonene er et gode, eller bedre enn alternativet.

 

Tja, kanskje det er ren og skjær skremmselspropaganda fra EU-tilhengerne sin side? :)

Lurer litt på det. At propagandaen har gått så lenge at det blir en nærmest vedtatt sannhet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Usikkerheten stammer fra rein propaganda. Det er helt sikkert at en brexit kan gjennomføres på en god måte for landet. Desverre er journalister i minkende grad kapable til å tenke selv - de fungerer mer som papegøyer som kakler ut igjen det de har lest av andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Som om det ikke går an å samarbeide uten en union.

Mange EU-tilhengere virker til å bruke en retorikk som skulle få en til å tro at en ny storkrig vil bryte ut i det øyeblikket EU-kollapser, hvilket selvsagt bare er tull. Det vil gå helt fint om de enkelte land i Europa selv inngår handels- og samarbeidsavtaler med de landene de selv måtte ønske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ikke uten å ta med fri innvandring fra EU på kjøpet, og da er jo poenget med å forlate EU borte.

Tja, ved å forlate EU så slipper man å måtte forholde seg til alle de tullete direktivene som kommer fra Brussel. Sagt på en annen måte: de som forlater EU blir igjen herre i eget hus.

Lenke til kommentar

 

Ikke uten å ta med fri innvandring fra EU på kjøpet, og da er jo poenget med å forlate EU borte.

Tja, ved å forlate EU så slipper man å måtte forholde seg til alle de tullete direktivene som kommer fra Brussel. Sagt på en annen måte: de som forlater EU blir igjen herre i eget hus.

 

Ikke om man melder seg inn i EFTA, som var det jeg svarte på. For å være med i EFTA må du bli med i EØS. Da må du forholde deg til alle disse tullete direktivene som kommer fra Brussel.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ikke om man melder seg inn i EFTA, som var det jeg svarte på. For å være med i EFTA må du bli med i EØS. Da må du forholde deg til alle disse tullete direktivene som kommer fra Brussel.

Sveits er da ikke med i EØS, og de klarer helt fint å handle med andre land. Hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar

Sveits var med på å stifte EFTA, og da gjelder i praksis andre regler. Nye medlemmer (Island i 94, Liechtenstein i 95) må bli med i EØS, slik jeg har forstått det. Det som har vært foreslått som alternativer av har vært "the swiss model" på den ene siden og "EFTA og EØS" på den andre siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er vel ikke slik at det vil være helt umulig å få til handelsavtaler om man ikke er med i verken EØS eller EFTA? Det må vel kunne være fint mulig å ha frihandel uten å måtte gi fra seg suverenitet?!

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ja, det er fint mulig. Men for å få til noe særlig mer enn tollfrihet begge veier vil ikke EU akseptere noe annet enn fri flyt av arbeidskraft. Det sliter Sveits veldig med for tiden, siden en bindende folkeavstemning der sa ja til en kvote på innvandrere fra EU. Dette er i strid med samlingen av bilaterale avtaler de har inngått med EU, og gjør at også annen markedstilgang oppheves.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke slik at det vil være helt umulig å få til handelsavtaler om man ikke er med i verken EØS eller EFTA? Det må vel kunne være fint mulig å ha frihandel uten å måtte gi fra seg suverenitet?!

 

I vårt internasjonale samfunn og vår avhengighet av hverandre så er suverenitet en illusjon.

 

Problemet er at EU blir relativt dårlig styrt og at implementasjonen av diverse ting har skapt mer ustabilitet enn de resultatene som var ønsket. Å bestemme over egne grenser er en av de tingene som har slått tilbake. Et forent Europa og verden forøvrig er nødvendig for at mennesker som en samlet rase skal komme seg videre.

 

Jeg har troen på ideèn som er EU og håper at Brexit-saken vil få opp øynene til politikerne. Det er mange positive og negative sider for GB å melde seg ut. De positive sidene for GB's utmelding er det som er problemene med hele EU i dagens form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...