Gå til innhold

Hvorfor er premissene for en evt. Brexit så negative?


Anbefalte innlegg

 

 

Det mest eklatante eksempelet er 350 millioner-fadesen. Det var beint ut løgn, og Farage gikk tilbake på det før de offisielle valgresultatene var kommet.

Gammel tråd, men dette har jeg hørt mange ganger, og aldri sett kilder på det. Source please.

 

Første treff når du googler "Nigel Farage 350 millions".

http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-eu-referendum-nigel-farage-nhs-350-million-pounds-live-health-service-u-turn-a7102831.html

 

Hvor i klippet eller teksten sier Nigel Farage at hele nettobidraget til EU skal gå til NHS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det mest eklatante eksempelet er 350 millioner-fadesen. Det var beint ut løgn, og Farage gikk tilbake på det før de offisielle valgresultatene var kommet.

Gammel tråd, men dette har jeg hørt mange ganger, og aldri sett kilder på det. Source please.

Første treff når du googler "Nigel Farage 350 millions".

http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-eu-referendum-nigel-farage-nhs-350-million-pounds-live-health-service-u-turn-a7102831.html

Hvor i klippet eller teksten sier Nigel Farage at hele nettobidraget til EU skal gå til NHS?
Fin stråmann du har der. Om det er nivået for diskusjonen så har jeg bedre ting å gjøre.
Lenke til kommentar

 

Fin stråmann du har der. Om det er nivået for diskusjonen så har jeg bedre ting å gjøre.

Er det en stråmann dersom man spørr hvor i klippet man skal se?

 

Nei, men en forutsetning om at jeg mener at Nigel Farage har sagt "at hele nettobidraget til EU skal gå til NHS" er et skoleeksempel på en stråmann.

 

Nigel Farage har ikke sagt at hele nettobidraget til EU skal gå til NHS. Leave-kampanjen fokuserte derimot enormt mye på disse 350 millionene ukentlig, og hvordan disse pengene kunne brukes bedre i det britiske statsbudsjettet (typisk i NHS). Det var store reklamekampanjer som hintet kraftig, og flere andre enn Farage har gitt direkte lovnader.

 

Her er et eksempel: 97905329_BRISTOL_ENGLAND_-_MAY_14__Conse

 

Nigel Farage selv har etter eget utsagn aldri lovet dette, men det har jeg altså heller ikke påstått at han har. Jeg har påstått at fokuset på 350 millioner pund ukentlig var en fadese, og mitt argument for det var at Nigel Farage selv kalte fokuet "a mistake" før de fleste hadde rukket å stå opp og få med seg valgresultatet.

 

Hvordan man overhodet kan stille spørsmål ved at det var uredelig av Leave-kampanjen å fokusere på disse pengene er fullstendig beyond me. Det er det klareste eksempelet på det postfaktuelle samfunnet.

 

For øvrig er ikke 350 millioner nettobidraget, men bruttobidraget. Det er en av de tingene som gjør det hele så patetisk. 350 millioner pund i uken (eller strengt tatt 342 millioner) er før de vesentlige rabattene England har hatt i snart tredve år, og før alle direkte pengestøtte fra EU til britiske borgere. Når man tar i betraktning rabattene Storbritannia får, og direkte pengestøtte andre veien, så står man igjen med under en tredjedel av de påståtte 350 millionene. (http://www.theguardian.com/politics/reality-check/2016/may/23/does-the-eu-really-cost-the-uk-350m-a-week)

 

I tillegg kommer naturligvis alle de indirekte tapene, som vel har vært hovedfokuset i denne tråden.

Lenke til kommentar

Du er klar over at Farage ikke var en del av Leave-kampanjen som du viste bilde av, "vote leave"? Han var en del av Grassroots Out (GO), som var en annen separat kampanje. Men med Farages utrolige innsats gjennom mange år så blir han naturligvis assosiert med alt som hadde med Brexit å gjøre.

 

Det triste er at løgnen er repetert så mange ganger at folk faktisk tror at Farage har sagt dette, og som sagt tidligere: Jeg har enda til gode å høre han love at alle pengene som idag går til EU skal gå til helsevesenet. Jeg var tilstede på et foredrag med Eva Joly på fredag og hun gjentok også løgnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...