Gå til innhold

– I praksis har vi programmert hjernen til eiendomsmeglerne i JavaScript


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare å lage en "kunstig" intelligens nå som kan skrive flosklene som "unik mulighet", "steinkast", "sjarmerende" så kan eiendomsmeglerne gå tilbake til den gamle jobben sin å selge støvsugere.

 

Det er sikkert en litt mer takknemlig jobb å selge hus/eiendom foran ting som støvsugerselgere som folk småhater.

 

Har ikke møtt for mange eiendomsmeglere, men noen fellestrekk er at objektet de skal selge er såpass attraktivt at de framstor som oftest veldig avslappet og noen av dem svært hjelpsomme til å besvare spørsmål selvfølgelig.

 

Den verste eiendomsmegleren jeg observerte kun fra avstand, var når en nabo bestillet en venninne til å utføre salget. Det lakket og lidde før det ble solgt. Til slutt så tror jeg eier selv var den som faktisk aktivt klarte å fiske inn en privatvisning som faktisk gjorde salget. Eiendomsmegleren var en ung kvinne (sikkert en lat moderne ungdom og iphone-surfer  :p )

 

Den andre verste eiendomsmegleren jeg har hørt om, var også en ung kvinne gjennom OBOS. Der lakket og lidde det også før det ble skikkelig action.

 

Nei, det finnes nok dessverre som i alle andre yrker litt sløve medarbeidere for bransjen. Noe som ihvertfall ikke passer seg i eiendomsmegler bransjen. Der man bør ha påslåtte sanser under hele visningen, og være behjelpelig 24/7. Jeg har forøvrig ikke noe spesiellt i mot kvinner, men tror at en del mannfolk kanskje har et litt bedre "jaktinstinkt". Det finnes nok hederlige unntak blant kvinner.

 

Jeg møtte også en Sparebank1-kvinne til å komme hjem på befaring, Hvor hensikten var at hun skulle selge en leilighet for meg. Hun virket professjonell nok, men når jeg fikk inn en ivrig mann for vurdering nr. 2, så gikk jeg for han. Det svarte seg tror jeg. Han besvarte SMS'er og ordnet opp sent på kveld, på natt også faktisk, og på ferietur (helgetur med gutta) som han hadde lagt inn. Det var ikke meningen å forstyrre han om natta, og hadde det vært i dag når jeg er kjent med "schedule"-funksjonen av SMS i Androidmobilen, så hadde jeg brukt den. Men, det var en interessant respons.

 

 

Fotografen han valgte var av ypperste klasse. Takstmann vil jeg gi dårligste karakter, og det kunne virke som at han led av en eller annen ubeskrivelig psykiatrisk lidelse eller utbrenthet. Han gjorde så mange småfeil, at jeg selv tok affære og fikk han aktivt til å trekke seg. Han trakk seg  :roll:

 

Å kun ha vært med å solgt en leilighet i livet (min) var en svært lærerik opplevelse.

 

Jeg tror ikke en "robot" klarer alt det som skal til, men at det kan være med å automatisere litt er jo en interessant tanke. Håper det ikke bare er for profittens skyld, men at meglertjenestene kan få litt priskrig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg valgte å selge selv, vurderte Propr, men syns prisen var litt høy. Du trenger i grunn kun å besøke www.infoland.no for å hente dokumenter. Takst og foto finner man fort via google. Annonse på finn.no koster 5000. Totalt har jeg havnet på i underkant av 20.000 kr med alt. Har til og med laget en egen nettside for boligen på www.platousgate9.no. Responsen fra potensielle kjøpere har vært strålende!

 

Folk har kommenter at de syns det er fint å være på visning med noen som kan boligen og har bodd der selv. Folk har sagt at annonsen er informativ og god og er i "skarp kontrast til det vage våset meglere slenger ut".

 

Så det er fult mulig å selge selv, litt jobb må man beregne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så det er fult mulig å selge selv, litt jobb må man beregne :)

Jepp, enig der. Kjekt å ha en grei bankforbindelse i tillegg da, slik at en kan bli hjulpet vedr. det praktiske mht. økonomien vedr. salg/kjøp.
Lenke til kommentar

Jeg valgte å selge selv, vurderte Propr, men syns prisen var litt høy. Du trenger i grunn kun å besøke www.infoland.no for å hente dokumenter. Takst og foto finner man fort via google. Annonse på finn.no koster 5000. Totalt har jeg havnet på i underkant av 20.000 kr med alt. Har til og med laget en egen nettside for boligen på www.platousgate9.no. Responsen fra potensielle kjøpere har vært strålende!

 

Folk har kommenter at de syns det er fint å være på visning med noen som kan boligen og har bodd der selv. Folk har sagt at annonsen er informativ og god og er i "skarp kontrast til det vage våset meglere slenger ut".

 

Så det er fult mulig å selge selv, litt jobb må man beregne :)

 

 

Har du lenke til annonse, eller innskannet noe, slik at man kan se hvordan man bør formulere seg? Siden du har slik en positiv erfaring med det.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å selge selv, vurderte Propr, men syns prisen var litt høy. Du trenger i grunn kun å besøke www.infoland.no for å hente dokumenter. Takst og foto finner man fort via google. Annonse på finn.no koster 5000. Totalt har jeg havnet på i underkant av 20.000 kr med alt. Har til og med laget en egen nettside for boligen på www.platousgate9.no. Responsen fra potensielle kjøpere har vært strålende!

 

Folk har kommenter at de syns det er fint å være på visning med noen som kan boligen og har bodd der selv. Folk har sagt at annonsen er informativ og god og er i "skarp kontrast til det vage våset meglere slenger ut".

 

Så det er fult mulig å selge selv, litt jobb må man beregne :)

 

Hadde vært interessant å hørt hva "timelønna" ble (penger spart delt på antall timer brukt). :)
Lenke til kommentar

Jeg valgte å selge selv, vurderte Propr, men syns prisen var litt høy. Du trenger i grunn kun å besøke www.infoland.no for å hente dokumenter. Takst og foto finner man fort via google. Annonse på finn.no koster 5000. Totalt har jeg havnet på i underkant av 20.000 kr med alt. Har til og med laget en egen nettside for boligen på www.platousgate9.no. Responsen fra potensielle kjøpere har vært strålende!

 

Folk har kommenter at de syns det er fint å være på visning med noen som kan boligen og har bodd der selv. Folk har sagt at annonsen er informativ og god og er i "skarp kontrast til det vage våset meglere slenger ut".

 

Så det er fult mulig å selge selv, litt jobb må man beregne :)

 

Bra at du valgte å selge selv. Jeg har ingen gode erfaringer med meglere. Ikke kan de noe om objektene som skal selges og ikke er de bygg-tekniske. Alle spørsmål jeg noengang har stilt har blitt besvart med: "Se i prospektet" og "Står det ikke i prospektet så vet vi ikke".

 

Det ENESTE jeg har sett meglere tilby som kan være verdt det, er den "forsikringen" som de kaller det. Men den har så mye klausuler i vilkårene at jeg vil tro at de velger å sno seg unna de aller fleste saker de må hjelpe med..

Lenke til kommentar

 Hadde vært interessant å hørt hva "timelønna" ble (penger spart delt på antall timer brukt). :)

 

Har ikke regnet opp tiden. Men i prinsippet kan man bruke ganske kort tid:

 

Bruke 2 dager på innhente dokumenter. Nå som jeg vet hvordan kunne jeg brukt en halv dag.

Annonsetekst tar ca. 1 dag. Ringe takstmann og fotograf trenger man bare noen timer på.

Prospektet (som ble veldig proft) brukte jeg 1 dag på sammen med designer. Kostet meg 1750 for designer og 3412 for å trykke opp. 

 

Neste leilighet jeg selger er vel unnagjort på 3 dager. Kostet meg totalt 20.000 kr. Sparte dermed 60-80.000 kr i forhold til tilbud gitt fra meglere.

 

Jeg solgte før visning til 200.000 over prisantydning.

 

 

Bra at du valgte å selge selv. Jeg har ingen gode erfaringer med meglere. Ikke kan de noe om objektene som skal selges og ikke er de bygg-tekniske. Alle spørsmål jeg noengang har stilt har blitt besvart med: "Se i prospektet" og "Står det ikke i prospektet så vet vi ikke".

Det ENESTE jeg har sett meglere tilby som kan være verdt det, er den "forsikringen" som de kaller det. Men den har så mye klausuler i vilkårene at jeg vil tro at de velger å sno seg unna de aller fleste saker de må hjelpe med..

 

Jeg forstår ikke risikoen de sier de har, for opplysningsplikten ligger hos selger uansett. Risikoen er vel at de ikke får solgt og må derfor bruke ekstra tid? 

 

Har nå kjøpt domenet utenmegler.no, så kommer vel snart en nettside med info om hvordan man kan selge selv med prosessene jeg har brukt. Bare ta kontakt om det høres interessant ut.

Lenke til kommentar

 

Bra at du valgte å selge selv. Jeg har ingen gode erfaringer med meglere. Ikke kan de noe om objektene som skal selges og ikke er de bygg-tekniske. Alle spørsmål jeg noengang har stilt har blitt besvart med: "Se i prospektet" og "Står det ikke i prospektet så vet vi ikke".

 

Det ENESTE jeg har sett meglere tilby som kan være verdt det, er den "forsikringen" som de kaller det. Men den har så mye klausuler i vilkårene at jeg vil tro at de velger å sno seg unna de aller fleste saker de må hjelpe med..

 

 

Enig, Meglere vet jo stort sett ingenting av verdi om det de selger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...