Gå til innhold

Underbetalt jobb i bygg og anleggsbransjen.


Anbefalte innlegg

Skrev nettopp kontrakt med et firma innenfor bygg og anleggsbransjen. Stillingstittelen min er Hjelpearbeider. Sjefen er litt "meh" når det gjelder meg. Blir nok sett på som ubrukelig faglig sett, men grei nok til å hjelpe med løfting av materialer og utstyr, "hjelpe å holde" osv..

 

Det sto i kontrakten at jeg får 160 kr per time. Vel vitende om at det er dårlig betaling selv uten bransjeerfaring, så skrev jeg under. Dette var rett og slett fordi jeg vet jeg er ferdig om ett par måneder og trenger en referanse/attest fra arbeidsgiver sårt. Akkurat nå jobber jeg fordi jeg trenger arbeidserfaring innenfor denne bransjen, og den er nesten mer verdt enn lønna jeg får. Spesielt siden jeg vil jobbe med dette videre i livet.

 

Står her at ufaglærte uten bransjeerfaring skal ha en minstelønn på 168,80 kr i timen.

 

 

MEN, hypotetisk sett, kan dette få konsekvenser for arbeidsgiver hvis f.eks. arbeidstilsynet fikk vite at ansatte blir underbetalt? Er nesten bare utenlandske arbeidere i bedriften, og har på følelsen at de også ikke får den lønna de kanskje har krav på. Sjefen er forøvrig en lite hyggelig kar personlig og virker svært grådig, antageligvis derfor han kun ansetter utenlandske arbeidere. Har ikke tenkt å sladre, men lurer på hva slags konsekvenser en bedrift kan få for underbetaling.. (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jusforumet har sikkert svar på nøyaktig hvilke konsekvenser dette kan få for arbeidsgiver.

Generelt og erfaringsmessig for min egen som tidligere tillitsvalgt og verneombud del så har vi veldig bra regelverk for arbeidsvilkår i Norge, men det håndheves og kontrolleres dessverre ganske slapt.

 

Vil oppfordre til å sende bekymringsmelding til arbeidstilsynet (dette kan gjøres helt anonymt) - arbeidsgivere som utnytter ansatte er verste sort og burde sendes til Svalbard for straffarbeid.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen minstelønn i Norge, såfremt bedriften ikke er dekket av avtalen du viser til spiller det ingen trille hva han gir deg.

 

Kan ikke så mye om dette.

 

Hvilken avtale? Er ikke alle bedrifter nødt å betale minstelønn innen et bestemt yrke? Eller er ordet "minstelønn" kun en pekepinn slik at folk kan gå i lønnsforhandlinger med sjefen og kreve mer? Jeg kunne altså ha fått 105 kr timen som ufaglært uten bransjeerfaring og arbeidsgiver ville ikke hatt noe å frykte med tanke på arbeidstilsynet?

Lenke til kommentar

 

Det finnes ingen minstelønn i Norge, såfremt bedriften ikke er dekket av avtalen du viser til spiller det ingen trille hva han gir deg.

Kan ikke så mye om dette.

 

Hvilken avtale? Er ikke alle bedrifter nødt å betale minstelønn innen et bestemt yrke? Eller er ordet "minstelønn" kun en pekepinn slik at folk kan gå i lønnsforhandlinger med sjefen og kreve mer? Jeg kunne altså ha fått 105 kr timen som ufaglært uten bransjeerfaring og arbeidsgiver ville ikke hatt noe å frykte med tanke på arbeidstilsynet?

Jeg var litt kjapp der, siden dette går under den allmengjordte avtalen er det minstelønn. Gjør en ikke det finnes det altså ikke noe minstelønn. Men slik er det ikke for ditt tilfelle:)

Lenke til kommentar

Enig med salvesen, ingen minstelønn i Norge. Men jobber du innen bygg og annlegg er ofte tariffavtalene allminneliggjort for å unngå sosial dumping.

 

Jobber man da innen tariffområdet kan bedrifter ikke lovligt lønne under lønnen som er satt i tariffen. Stikkordet er jobber innen tariffområdet. Trenger ikke aktiv fagforening el. i den aktuelle bedriften.

Lenke til kommentar

Så jeg er lønnet utenfor tariffområdet, noe som ikke er lovlig for bedriften? Forstår jeg rett?

 

Det kommer litt an på arbeidsplass og om den er innenfor den beskrivelsen som er gitt i avtalen. Men slik jeg forstår det er du sannsynligvis det ja. Hør litt med de andre på jobb om de er klar over dette. 

Lenke til kommentar

De andre i bedriften er polakker, litauere etc. Har spurt litt rundt med mange av de jeg har vært ute på oppdrag med. Mange av dem virker å ha lite kunnskap om hvilke rettigheter de har. En kar sa blant annet at sjefen ble sur hvis de lærte seg norsk. Og denne personen har jobbet i norge i nesten 8 år uten å lære seg en fullstendig setning på norsk. Mange av dem har bodd i norge i flere år. Kan kanskje ha noe med at sjefen ikke vil at de skal finne ut av rettighetene sine osv. Ikke vet jeg..

 

 

Men hva skjer hvis jeg f.eks. tar en anonym telefon til arbeidstilsynet? Vil det bare ende i at sjefen prøver å finne ut hvem som er tysteren, eller kan man forvente at arbeidstilsynet faktisk påtvinger bedriften til å følge tarifflønn for de ansatte? Blir arbeidstilsynet å følge opp dette isåfall?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...