Gå til innhold

Raskere hurtigladere vil gjøre elbillading dyrere enn bensin og diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man ser den høylydte lovprisningen av hydrogenbiler så kan det høres ut som om betalingsvilje for rask lading er tilstede i Norge.

 

Jeg vil anta at utbyggerne må velge mellom å bygge ut en ekstra hurtig lader, eller to-tre standard hurtigladere.

Med tradisjonell hurtiglading rekker man å forlate stedet for å gjøre noen ærend, mens med en raskere lader må man passe på bilen slik at neste bil i køen kan overta uten unødvendige pauser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement. Prisen på elbilstrøm reguleres i forhold til norsk modell: "hva kunden er villig til å betale". 

 

I Norge koster det det du er villig til å betale, hvis det er miljøvennlig koster det ekstra. Derfor blir prising på bilstrøm legges slik at sluttkostnaden blir noe dyrene enn samtlige kostnader forbundet med å ha vanlig bil. Service og alle slitasjekostnader tas med i beregningen når prisen på elbil strøm skal settes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement. Prisen på elbilstrøm reguleres i forhold til norsk modell: "hva kunden er villig til å betale". 

 

I Norge koster det det du er villig til å betale, hvis det er miljøvennlig koster det ekstra. Derfor blir prising på bilstrøm legges slik at sluttkostnaden blir noe dyrene enn samtlige kostnader forbundet med å ha vanlig bil. Service og alle slitasjekostnader tas med i beregningen når prisen på elbil strøm skal settes. 

 

Din konklusjon forutsetter at all lading foregår på en hurtigladestasjon.

Elbilforeningens spørreundersøkelse viser at lading i all hovedsak foregår hjemme om natten. Det kutter konklusjonen din med tigangen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kravet til nye ladestasjonar er sovidt eg hugsar minst to uttak pr lokasjon. Då er det ikkje noko problem å gjere tilsvarande Tesla. Installer ein ladar på 100 kW med to uttak. Anten kan ein bruke begge på 50 kW effekt, eller eitt på 100 kW effekt, eller eller for den del 25/75. Kostnaden for operatøren vert den same, anten to ladar på 100 kW eller ein på 50. Problemet er kanskje at dette er vanskeleg å realisere i praksis, so lenge operatøren ikkje kan ta betalt pr kWh. Det måtte evt vere med førehandsbetaling for fri bruk utan kW-garanti, tilsvarande Tesla.

Lenke til kommentar

 

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement. Prisen på elbilstrøm reguleres i forhold til norsk modell: "hva kunden er villig til å betale". 

 

I Norge koster det det du er villig til å betale, hvis det er miljøvennlig koster det ekstra. Derfor blir prising på bilstrøm legges slik at sluttkostnaden blir noe dyrene enn samtlige kostnader forbundet med å ha vanlig bil. Service og alle slitasjekostnader tas med i beregningen når prisen på elbil strøm skal settes. 

Din konklusjon forutsetter at all lading foregår på en hurtigladestasjon.

Elbilforeningens spørreundersøkelse viser at lading i all hovedsak foregår hjemme om natten. Det kutter konklusjonen din med tigangen.

 

dette medfører riktighet! vi får dog se hvor lenge det varer..... avgift på strøm som brukes til å lade bil hjemmefra er på vei inn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strøm som brukes til å lade bil hjemme er allerede avgiftsbelagt.

 

Man får neppe krav til egen strømmåler på ladekabelen, det vil være for lett å jukse ved å lade med andre kabler.

Myndighetene kan selvfølgelig legge på kilometeravgift slik diesel hadde i gamle dager, og etterskuddsbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva er begrensningen på selve batteriet i bilen? De kan vel ikke lades med uendelig stor effekt?
Kan f.eks en e-golf i det hele tatt utnytte seg av 350kW?

 

Og vil WW sin batterigaranti fremdeles gjelde hvis man lader på 350kW ladere? Det må jo slite mer på batteriet?

Og hvorfor legger man ikke opp til en mer rettferdig betalingsmodell med pris per kWt istedenfor per minutt slik det er i dag?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement. Prisen på elbilstrøm reguleres i forhold til norsk modell: "hva kunden er villig til å betale". 

 

I Norge koster det det du er villig til å betale, hvis det er miljøvennlig koster det ekstra. Derfor blir prising på bilstrøm legges slik at sluttkostnaden blir noe dyrene enn samtlige kostnader forbundet med å ha vanlig bil. Service og alle slitasjekostnader tas med i beregningen når prisen på elbil strøm skal settes.

 

Din konklusjon forutsetter at all lading foregår på en hurtigladestasjon.

Elbilforeningens spørreundersøkelse viser at lading i all hovedsak foregår hjemme om natten. Det kutter konklusjonen din med tigangen.

dette medfører riktighet! vi får dog se hvor lenge det varer..... avgift på strøm som brukes til å lade bil hjemmefra er på vei inn...

Her tror jeg du misforstår, det er ikke eksplisitt for elbillading, det er i peak perioder evt ekstra kost ved høyt forbruk i samme tidsrom. Det er vell ikke helt bestemt hvordan enda. Det er da ikke noe problem med elbillading da dette kan gjøres i rolige perioder som natten eller før jobbslutt eller kveldstid osv. Verre for de med ekstreme induksjons plater osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement.

Nei det gjør det ikke.

Jeg kjørte f.eks en tur på litt over 60 mil tur/retur med min e-golf. Og jeg regnet meg frem til at jeg brukte ca 400 kr på hurtiglading. På den samme turen med bensinbilen jeg hadde før ville jeg ha brukt over 600 kr i drivstoff.

 

Men med en liten dieselbil kan det nok godt hende at jeg hadde brukt litt mindre enn elbilen.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement.

Nei det gjør det ikke.

Jeg kjørte f.eks en tur på litt over 60 mil tur/retur med min e-golf. Og jeg regnet meg frem til at jeg brukte ca 400 kr på hurtiglading. På den samme turen med bensinbilen jeg hadde før ville jeg ha brukt over 600 kr i drivstoff.

 

Men med en liten dieselbil kan det nok godt hende at jeg hadde brukt litt mindre enn elbilen.

 

har golf selv med dieselmotor. På langtur snitter jeg vel 0.45l/mil. Med din beregning hadde jeg da brukt: 60*0,45 = 27 liter. Med en dieselpris på 11.5kr/liter som er noe høyere enn hva den ligger på nå ville dette gitt: 310kr..... hvor får du 600 fra? 

 

 

dessuten opererer mange elbil ladere med "minstepris 125kr", så hvor du stopper innom med 40% på tanken betaler du både 2 og 3 ganger med enn tilsvarende drivstoff pr km.... hva kunden er villig til å betale for.... grådig dyrt for strøm som koster ca 1/100 del av hva kunden betaler. 

Endret av guest_anon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement.

 

Nei det gjør det ikke.

Jeg kjørte f.eks en tur på litt over 60 mil tur/retur med min e-golf. Og jeg regnet meg frem til at jeg brukte ca 400 kr på hurtiglading. På den samme turen med bensinbilen jeg hadde før ville jeg ha brukt over 600 kr i drivstoff.

 

Men med en liten dieselbil kan det nok godt hende at jeg hadde brukt litt mindre enn elbilen.

har golf selv med dieselmotor. På langtur snitter jeg vel 0.45l/mil. Med din beregning hadde jeg da brukt: 60*0,45 = 27 liter. Med en dieselpris på 11.5kr/liter som er noe høyere enn hva den ligger på nå ville dette gitt: 310kr..... hvor får du 600 fra? 

 

 

dessuten opererer mange elbil ladere med "minstepris 125kr", så hvor du stopper innom med 40% på tanken betaler du både 2 og 3 ganger med enn tilsvarende drivstoff pr km.... hva kunden er villig til å betale for.... grådig dyrt for strøm som koster ca 1/100 del av hva kunden betaler.

Tror du virkelig på det tallet der etter hele fadesen om vw? Tror det ikke før jeg får se det som de sier:p

 

Men ja, hutrtiglading er latterlig dyrt. Har enda ikke hatt bruk for det og satser på å slippe det videre også, enten betaler jeg pr kWh ellers betaler jeg ikke... Betaler gjerne dobbel pris, men der får grensen gå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement.

Nei det gjør det ikke.

Jeg kjørte f.eks en tur på litt over 60 mil tur/retur med min e-golf. Og jeg regnet meg frem til at jeg brukte ca 400 kr på hurtiglading. På den samme turen med bensinbilen jeg hadde før ville jeg ha brukt over 600 kr i drivstoff.

 

Men med en liten dieselbil kan det nok godt hende at jeg hadde brukt litt mindre enn elbilen.

har golf selv med dieselmotor. På langtur snitter jeg vel 0.45l/mil. Med din beregning hadde jeg da brukt: 60*0,45 = 27 liter. Med en dieselpris på 11.5kr/liter som er noe høyere enn hva den ligger på nå ville dette gitt: 310kr..... hvor får du 600 fra? 

 

 

dessuten opererer mange elbil ladere med "minstepris 125kr", så hvor du stopper innom med 40% på tanken betaler du både 2 og 3 ganger med enn tilsvarende drivstoff pr km.... hva kunden er villig til å betale for.... grådig dyrt for strøm som koster ca 1/100 del av hva kunden betaler.

Tror du virkelig på det tallet der etter hele fadesen om vw? Tror det ikke før jeg får se det som de sier:p

 

Men ja, hutrtiglading er latterlig dyrt. Har enda ikke hatt bruk for det og satser på å slippe det videre også, enten betaler jeg pr kWh ellers betaler jeg ikke... Betaler gjerne dobbel pris, men der får grensen gå!

 

Det stemmer sånn ca etter mine egne målinger, utslippskandalen gikk vel mer på..... nettopp... utslipp.... 

 

Inntil en kostnadseffektiv løsning for alle andre enn Tesla er på plass vil nok mange vegre seg for å kjøpe noe annet enn tesla hvis dem skal ha elbil.... friheten blir rett og slett så mye bedre med hurtiglading. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva er begrensningen på selve batteriet i bilen? De kan vel ikke lades med uendelig stor effekt?

Begrensningene ligger i batteriet. Forskjellige batterikjemier har forskjellige egenskaper. Noen kan lades raskt, andre ikke fullt så raskt.

 

De battericellene med best energitetthet (NCA, NMC) kan lades med opp mot ca 2C. Det betyr at ett batteri på 35 kWh kan lades med 70 kW. Det finnes også celler som kan lades med 10C (f.eks LTO), da vil en batteripakke på 35 kWh kunne lades med 350 kW.

 

Men den første batteripakken vil kanskje veie 200 kg, og den siste batteripakken vil kanskje veie 300-400 kg. Prisen for den siste batteripakken blir også betraktelig høyere, kanskje det dobbelte eller mer.

Kan f.eks en e-golf i det hele tatt utnytte seg av 350kW?

Ikke dagens e-Golf, nei, men kanskje fremtidens e-Golf kan det.

 

Og vil WW sin batterigaranti fremdeles gjelde hvis man lader på 350kW ladere? Det må jo slite mer på batteriet?

Dagens e-Golf vil trolig kunne lade på en 350 kW CCS hurtiglader, men den vil ikke lade med full effekt. Bilen vil bare be om 50 kW, og da er det også det den mottar. Dette vil ikke påvirke levetiden.

 

Og hvorfor legger man ikke opp til en mer rettferdig betalingsmodell med pris per kWt istedenfor per minutt slik det er i dag?

Pris per minutt er så rettferdig som det blir. Hovedkostnaden ved en hurtiglader er fremføring av strøm, betaling for effekt, osv. Det er ganske likegyldig for hurtigladeleverandøren om du mottar 10 kWh på 30 minutter eller 30 kWh. Kostnaden for hurtigladeleverandøren er ca lik uansett. Man blokkerer den svært dyre hurtigladeren for andre kunder så lenge man bruker den, og det er viktig for hurtigladeleverandøren at du lader så kort tid som mulig.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

har golf selv med dieselmotor. På langtur snitter jeg vel 0.45l/mil. Med din beregning hadde jeg da brukt: 60*0,45 = 27 liter. Med en dieselpris på 11.5kr/liter som er noe høyere enn hva den ligger på nå ville dette gitt: 310kr..... hvor får du 600 fra? 

 

11,50 var billig, tror ikke du kan regne med det over tid om du ikke legger vesentlig energi i å fylle på de riktige stedene til de riktige tidene. Noe som kan være vanskelig på langtur ;)

 

13,27 koster dieselen her i dag på nærmeste automatstasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at ingen av aktørene driver med lastbalansering mellom punktene.. Dette medfører mye utstyr, som binder opp kapital...

 

La oss ta et eksempel: Fortum har i den senere tid vist frem med stolthet sine nye ladestasjoner.. Disse har 150kW med likestrøm installert... Men de fordelt på 3 separate ladere, dvs at du ikke kan bruke likeretterene fra nabo-plassen selv om de er ledige...

 

Dersom man ikke tok minuttpris, men tok per kWt, så kunne, i eksempelet over to av laderen bli byttet ut med en lader 100kW lader som kunne fordele effekten mellom to biler... Dvs at man har like mye bundet kapital i likerettere, like stor inntak, og like stor kostnad i effektleddet... For å unngå ruging på plassen, kan enn ta f.eks. 1kr/min i minstepris, om er samme pris som Fortum tar for 22kW vekselstrøm....

 

Slik utstyr finnes allerede i bruk in Norge, og Teknisk Ukeblad har skrevet om den... Denne deler mellom 2 likestrømms-punkter.. Men man kan tenke i fremtiden at man kan ha en 120kW enhet som deler mellom 4 punkter... Dvs garantert 30kW, 120kW hvis ledig kapasitet...

 

Variable effekt er måten man får hurtigere lading, og håndtere rush-traffikken uten store utfordringer...

 

Med andre ord, FORBUDET mot å ta betalt for strømmen legger hindringer for hurtigere lading/større kapasitet...

 

Vi har allerede sett aktører sette ned hastigheten på type-2-kontakter for å kunne ha flere punkter... Dersom man hadde prising per kWt, med en minstepris, så kunne mann beholdt 43kW-punktene..

 

Lastbalansering på destinasjons-lading (fra 3.6kW til 22kW) ville også være lettere dersom det var lov å selge strøm i Norge, slik som det er i Danmark og Sverige...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man ikke tok minuttpris, men tok per kWt, så kunne, i eksempelet over to av laderen bli byttet ut med en lader 100kW lader som kunne fordele effekten mellom to biler... Dvs at man har like mye bundet kapital i likerettere, like stor inntak, og like stor kostnad i effektleddet... For å unngå ruging på plassen, kan enn ta f.eks. 1kr/min i minstepris, om er samme pris som Fortum tar for 22kW vekselstrøm....

Man kan uansett ta minuttpris. Har man to ladepunkter som deler på 100 kW, så kan man ta rundt 2,5 kr/minutt. Selv om man er alene og får hele 100 kW for seg selv, så mottar man ikke mer enn ca 1,3 kr per minutt i strøm, altså får selskapet inn 1,2 kr/min. Og kommer det to biler som begge betaler 2,5 kr/min for 50 kW hver, så øker inntjeningen til selskapet fra 1,2 kr/min til 3,7 kr/min.

 

Her står selskapene helt fritt til å regne seg frem til modeller som de tror vil fungere bra.

Lenke til kommentar

 

 

Det koster allerede mer å kjøre elbil for alle unntatt de som har tesla med superladerabbonnement.

Nei det gjør det ikke.

Jeg kjørte f.eks en tur på litt over 60 mil tur/retur med min e-golf. Og jeg regnet meg frem til at jeg brukte ca 400 kr på hurtiglading. På den samme turen med bensinbilen jeg hadde før ville jeg ha brukt over 600 kr i drivstoff.

 

Men med en liten dieselbil kan det nok godt hende at jeg hadde brukt litt mindre enn elbilen.

 

har golf selv med dieselmotor. På langtur snitter jeg vel 0.45l/mil. Med din beregning hadde jeg da brukt: 60*0,45 = 27 liter. Med en dieselpris på 11.5kr/liter som er noe høyere enn hva den ligger på nå ville dette gitt: 310kr..... hvor får du 600 fra? 

 

 

dessuten opererer mange elbil ladere med "minstepris 125kr", så hvor du stopper innom med 40% på tanken betaler du både 2 og 3 ganger med enn tilsvarende drivstoff pr km.... hva kunden er villig til å betale for.... grådig dyrt for strøm som koster ca 1/100 del av hva kunden betaler. 

 

 

Den forrige bensinbilen min var en subaru forrester, og den lå på ca 0,8 liter mila på en slik kjøretur (ligge i kanskje 100-110 km/t det meste av turen) Og med en bensinpris på f.eks 13 kr så blir det 624 kr, eller med 14 kr literen blir det 672 kr.

 

Med elbilen tok jeg 3 ladepauser hver vei, og ladet ca 30 minutter på hver pause til 2,5 kr minuttet. Det blir 30 * 2,5 * 6 = 450 kr. Da kjørte jeg veldig safe på rekkevidden, met full lading hver gang og kunne fint ha kommet meg til en annen ladestasjon hvis det skulle vise seg at en ikke fungerte. Jeg kunne nok fint ha greid meg med 2 ladepauser hver vei, og da ville jeg nok også ha brukt litt mindre penger på lading siden den lader tregere de siste 20% av batteriet. Jeg brydde meg da heller ikke om å kjøre noe økonomisk og lå vel for det meste over 100 km/t. Og dette trekker mye fra batteriet på en elbil. Hadde jeg f.eks holdt meg på 80 km/t hele turen så ville jeg nok ha brukt en god del mindre.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvorfor legger man ikke opp til en mer rettferdig betalingsmodell med pris per kWt istedenfor per minutt slik det er i dag?

Pris per minutt er så rettferdig som det blir. Hovedkostnaden ved en hurtiglader er fremføring av strøm, betaling for effekt, osv. Det er ganske likegyldig for hurtigladeleverandøren om du mottar 10 kWh på 30 minutter eller 30 kWh. Kostnaden for hurtigladeleverandøren er ca lik uansett. Man blokkerer den svært dyre hurtigladeren for andre kunder så lenge man bruker den, og det er viktig for hurtigladeleverandøren at du lader så kort tid som mulig.

 

 

For kunden er pris per kWt mest rettferdig. For det er det som tilsier hvor mye rekkevidde du får per krone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...