Gå til innhold

TEST: Bose QuietComfort 35


Anbefalte innlegg

Har testet disse litt nå, og sammenlignet med QC25 så virker elementene å være de samme men Bose virker å ha farget litt noe mer så de går noe dypere og fremstår ikke like flate som QC25. Hva gjelder design og komfort så føles de identiske med QC25, men du slipper kabelen som naturligvis er et stort pluss.

 

Støydempingen fremstår også mer eller mindre identisk, men det er jo nettopp her Bose er kongen på haugen. Har nå testet litt diverse med aktiv støydemping, alt ifra AKG og Beast, Sony og Sennheiser og det er Bose som er og blir best på å filtrere for støy uten ifra. De fremstår også, sammen med Beats som de neste som klarer å unngå å bli veldig negativt påvirket av vind, hvor de fleste andre med aktive støydemping, spesielt Sennheiser Momentum On-Ear og Around-Ear Wireless blir helt slått ut om det blåser for mye da dette slår inn i mikrofonene for støydemping og skaper et virvar av ulyder.

 

 

Ting er jo ikke bare gull og grønne skoger. Prisen er veldig høy, og hodetelefonene har fremdeles et noe industrielt preg og utseende så de vinner ingen designpriser med det aller første. Og selv om Bose mener at utførelsen, selv om den kan minne mye om plastikk, faktisk ikke er plastikk så gir de ikke det mest eksklusive kvalitetfølelsen over hodetelefonene. Lyden er fremdeles relativt flat, mangler endel dynamikk og soundstage iforhold til prisklassen. Soundstage er dog vanskelig å få til bra på lukkede hodetelefoner i seg selv, de føles fort "trange" i lydbildet av natur. Og som nesten alle andre hodetelefoner så fungerer samtaler via hodetelefonene relativt dårlig da kvaliteten på mikrofonen er temmelig laber så jeg ender med å ta de av hodet og koble de fra før jeg svarer på samtaler.

 

 

 

Nå har jeg testet veldig mye av trådløse hodetelefoner det siste året, og her har det vært veldig mye ymse, selv når du punget ut flere tusenlapper så er man dessverre ikke garantert å få noe som fungerer skikkelig. Er det noe Bose klarer å levere på så er det jevnt over god kvalitet på alle områder (minus mikrofon). Og det i seg selv er godt nok til at de havner på andreplass over alle trådløse hodetelefoner jeg har testet så langt.

 

Blåtannrekkevidden er knallbra, blir kun slått av Beats Studio Wireless av de jeg har testet. Og blåtann virker å være dønn stabil uten noe hikk og tullball. Trekker dog ned at de verken støtter A2DP AAC eller APT-X. Her går det i kun standard CSR og det er temmelig skuffende med hodetelefoner til 4000 kr. Det er veldig få på markedet som støtter både AAC og APT-X, men det er ingen grunn til at blåtann hodetelefoner i denne prisklassen som kommer på markedet på dette tidspunktet ikke støtter verken AAC eller APT-X for bedre lydkvalitet over blåtann.

 

 

Trekker også ned at de fungerer svært dårlig om du har en aktiv livsstil. Så fort du forsøker deg på rask gange, eller enda verre, litt lett jogging eller beveger deg raskt i litt brattere nedoverbakker så vil du merke følelsen av dunking i hodetelefonene. Dette er et relativt vanlig fenomen med hodetelefoner med aktiv støydemping, men negativt er det åkkesom.

 

 

 

Det som gjør at disse kryper seg opp på en andreplass over de jeg har testet er rett og slett fordi de ikke har noen åpenbare feil eller mangler. Det er rett og slett et par med solide hodetelefoner, og de leverer den beste aktive støydempingen på markedet. Sammenlignet med andre gode modeller som Sennheiser Momentum On-Ear og Around-Ear Wireless så faller de helt igjennom ene og alene fordi de begge har helt elendig rekkevidde og stabilitet over blåtann. Lyden hikker, og de faller ut og det er ikke måte på fra tid til annen som gjør at selv om de låter bedre enn QC35 så blir det jo temmelig håpløst som trådløse hodetelefoner. Momentum sliter også med at den aktive støydempingen sliter voldsomt når det blåser, og når man ikke kan skru av den aktive støydempingen så blir de tilnærmet ubrukelig om det blåser litt ute og det er jo et problem i et land som Norge.

 

 

 

Men jeg syntes fremdeles Bang & Olufsen sine BeoPlay H7 er bedre enn Bose QC35. De har tilnærmet like god rekkevidde, de støtter både AAC og APT-X, de ser bedre ut, de har bedre kvalitetfølelse, de er bittelitt mer komfortable i bruk, har utskiftbart batteri som har like god batterilevetid og de har rett og slett bedre lydkvalitet med bedre dynamikk, mer nøytrale og med bedre soundstage. Forskjellene er ikke natt og dag, men de er jevnt over bedre på egentlig alle punkter. Og når de ender opp med å koste det samme så faller QC35 bak.

 

 

Det eneste negativt for mange med H7 er at de IKKE har aktiv støydemping. Aktiv støydemping er jo både en fordel og en ulempe. Spesielt med modeller som QC35 hvor man ikke kan skru av den aktive støydempingen og ergo er låst til å ha den på så er det ikke alltid en fordel. Det gjør at du får denne uunngåelige "dunkeeffekten" i hodetelefonene om du beveger deg litt for raskt med tunge steg, eller beveger deg med tyngre steg i nedover bakker osv.. Du har ingen mulighet for å deaktivere støydempingen i situasjoner hvor det kan være fordelaktig å ha mulighet til å være en smule mer oppmerksom på hva som skjer rundt deg osv..

 

H7 på sin side klarer jo til en viss grad å kontre mangelen på aktiv støydemping ved å være hodetelefoner som går rundt ørene, som ergo skaper en passiv støydemping i seg selv. Og en måte du fint kan få overdøvet støy uten ifra er jo ved å rett og slett bare skru opp volumet en smule. 

 

 

 

Ingen av løsningene er perfekte. Det beste ville jo vært å ha kjempegod aktiv støydemping med mulighet for å skru den av og på etter ønske. Men ettersom BeoPlay H7 gjør det jevnt over hakket bedre på de fleste andre områder, og de koster det samme så vurderer jeg dem fremdeles som hakket bedre enn QC35.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet disse i dag. Overrasket over lyden, og bestemte meg for å kjøpe de, selv til den forferdelig høyre prisen. Eller det var frem til jeg kom på å teste ekstern lekkasje. Middels høyt volum, og jeg kunne høre musikken når noen andre hadde de på seg. Det er skuffende på et produkt til 4000 kr. Jeg burde kanskje ikke bry meg om å "plage" andre med min musikk, men det burde virkelig være bedre på et så dyrt headsett.

 

Ser ingen nevner det, så er mulig det bare er jeg som kresen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Testet disse i dag. Overrasket over lyden, og bestemte meg for å kjøpe de, selv til den forferdelig høyre prisen. Eller det var frem til jeg kom på å teste ekstern lekkasje. Middels høyt volum, og jeg kunne høre musikken når noen andre hadde de på seg. Det er skuffende på et produkt til 4000 kr. Jeg burde kanskje ikke bry meg om å "plage" andre med min musikk, men det burde virkelig være bedre på et så dyrt headsett.

 

Ser ingen nevner det, så er mulig det bare er jeg som kresen.

Det er jo et hodesett først og fremst laget for å fjerne støy ombord på fly, så da er ikke ekstern lekkasje det som ligger fremst i hodet på de som utvikler hodesettet.

Lenke til kommentar

 

Testet disse i dag. Overrasket over lyden, og bestemte meg for å kjøpe de, selv til den forferdelig høyre prisen. Eller det var frem til jeg kom på å teste ekstern lekkasje. Middels høyt volum, og jeg kunne høre musikken når noen andre hadde de på seg. Det er skuffende på et produkt til 4000 kr. Jeg burde kanskje ikke bry meg om å "plage" andre med min musikk, men det burde virkelig være bedre på et så dyrt headsett.

 

Ser ingen nevner det, så er mulig det bare er jeg som kresen.

Det er jo et hodesett først og fremst laget for å fjerne støy ombord på fly, så da er ikke ekstern lekkasje det som ligger fremst i hodet på de som utvikler hodesettet.

 

Det er gjerne samme tunnelsyntankegangen som gjør at man heller ikke kan skru av ANC?

 

Dette headsettet har ikke en niche kun for flypassasjerer, men blir nok brukt til alle former for kollektiv reise og andre sjenerende omgivelser. Er jo greit om de rundt deg ikke hører at du lytter til "pust inn ... pust ut ... pust inn ..."

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Testet disse i dag. Overrasket over lyden, og bestemte meg for å kjøpe de, selv til den forferdelig høyre prisen. Eller det var frem til jeg kom på å teste ekstern lekkasje. Middels høyt volum, og jeg kunne høre musikken når noen andre hadde de på seg. Det er skuffende på et produkt til 4000 kr. Jeg burde kanskje ikke bry meg om å "plage" andre med min musikk, men det burde virkelig være bedre på et så dyrt headsett.

 

Ser ingen nevner det, så er mulig det bare er jeg som kresen.

Det er jo et hodesett først og fremst laget for å fjerne støy ombord på fly, så da er ikke ekstern lekkasje det som ligger fremst i hodet på de som utvikler hodesettet.

 

Det er gjerne samme tunnelsyntankegangen som gjør at man heller ikke kan skru av ANC?

 

Dette headsettet har ikke en niche kun for flypassasjerer, men blir nok brukt til alle former for kollektiv reise og andre sjenerende omgivelser. Er jo greit om de rundt deg ikke hører at du lytter til "pust inn ... pust ut ... pust inn ..."

 

Vel, hele grunnen til at Bose i det hele tatt har dette hodesettet er at Bose selv, en gang på 70-tallet, på en flyreise irriterte seg over lyden fra flymotorene. Og han mente bestemt at det måtte være mulig å bli kvitt denne støyen med å kanselere den med motbølger. Så, da sitter vi med QC serien som fra sjefen over alle sjefer i Bose ble utviklet med hans "åpenbaring" til grunn.

Lenke til kommentar

MER bas än 25 och det är bra ljud? Ge mig styrka........

Hade 25 i tre timmar. Sen åkte de rett på finn. Alltför mycket bas.

 

 

Beskrivelsen av lyden gjør meg litt skeptisk, gamle modellene hadde og diskant, men litt for mye øvre bass/nedre mellomtone, høres ikke ut som det er forbedring det som har kommet nå¨.

 

AtW

 

 

 

Dette er ganske klassisk for Bose, og gjelder ikke bare headsettene deres. De skrur opp lav mellomtone for å kompensere for manglende bass pga små elementer. Smak og behag selvsagt.

 

Føler meg forøvrig forhistorisk med mitt QC15 her nå, føler ikke det er så gammelt

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det mest negative er definitivt batteritiden, pleier å oppleve rundt 6 timers bruk før lading så de varer ikke en full arbeidsdag + reisetid for min del. I tillegg har de ganske markant suselyd når de er påslått, uavhengig av om ANC er på. Denne er ganske irriterende når man hører på lydbøker og andre ting med lengre perioder stilletid.

 

Jeg ville ha prøvd å koble de til en annen enhet. Jeg har brukt de i nesten et døgn i strekk (riktignok nesten bare med kabel) fra Auckland via Melbourne til Dubai, uten å få de lenger ned enn til 50% gjenstående batteritid. Suselyd når de er påslått har jeg heller ikke merket.

 

ANC er vel (som flere har påpekt) på uansett når headsettet er påslått?

Lenke til kommentar

 

Det mest negative er definitivt batteritiden, pleier å oppleve rundt 6 timers bruk før lading så de varer ikke en full arbeidsdag + reisetid for min del. I tillegg har de ganske markant suselyd når de er påslått, uavhengig av om ANC er på. Denne er ganske irriterende når man hører på lydbøker og andre ting med lengre perioder stilletid.

Jeg ville ha prøvd å koble de til en annen enhet. Jeg har brukt de i nesten et døgn i strekk (riktignok nesten bare med kabel) fra Auckland via Melbourne til Dubai, uten å få de lenger ned enn til 50% gjenstående batteritid. Suselyd når de er påslått har jeg heller ikke merket.

 

ANC er vel (som flere har påpekt) på uansett når headsettet er påslått?

Men QC25 har en ganske markant suselyd når ANC er på og musikken ikke spiller. Kanskje dette er lyden som høres på QC35?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Det mest negative er definitivt batteritiden, pleier å oppleve rundt 6 timers bruk før lading så de varer ikke en full arbeidsdag + reisetid for min del. I tillegg har de ganske markant suselyd når de er påslått, uavhengig av om ANC er på. Denne er ganske irriterende når man hører på lydbøker og andre ting med lengre perioder stilletid.

Jeg ville ha prøvd å koble de til en annen enhet. Jeg har brukt de i nesten et døgn i strekk (riktignok nesten bare med kabel) fra Auckland via Melbourne til Dubai, uten å få de lenger ned enn til 50% gjenstående batteritid. Suselyd når de er påslått har jeg heller ikke merket.

 

ANC er vel (som flere har påpekt) på uansett når headsettet er påslått?

Men QC25 har en ganske markant suselyd når ANC er på og musikken ikke spiller. Kanskje dette er lyden som høres på QC35?

Du må ha en feilvare. Har ikke den lyden på mine QC15 og haller ikke på slekt sine QC25.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det mest negative er definitivt batteritiden, pleier å oppleve rundt 6 timers bruk før lading så de varer ikke en full arbeidsdag + reisetid for min del. I tillegg har de ganske markant suselyd når de er påslått, uavhengig av om ANC er på. Denne er ganske irriterende når man hører på lydbøker og andre ting med lengre perioder stilletid.

Jeg ville ha prøvd å koble de til en annen enhet. Jeg har brukt de i nesten et døgn i strekk (riktignok nesten bare med kabel) fra Auckland via Melbourne til Dubai, uten å få de lenger ned enn til 50% gjenstående batteritid. Suselyd når de er påslått har jeg heller ikke merket.

 

ANC er vel (som flere har påpekt) på uansett når headsettet er påslått?

Men QC25 har en ganske markant suselyd når ANC er på og musikken ikke spiller. Kanskje dette er lyden som høres på QC35?
Du må ha en feilvare. Har ikke den lyden på mine QC15 og haller ikke på slekt sine QC25.

Njæ. Har prøvd flere. Alle har samme suset. Men så er jeg følsom for slikt da, og det høres kun i stille omgivelser. Og i de fleste situasjoner der du trenger ANC har du bakgrunnsstøy som overdøver suselyden uansett. Men men. Det utelukker klokkene for meg til bruk på kontoret. Denon sine er mye bedre på lav egenstøy, men de passer ikke ørene mine.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

 

Det mest negative er definitivt batteritiden, pleier å oppleve rundt 6 timers bruk før lading så de varer ikke en full arbeidsdag + reisetid for min del. I tillegg har de ganske markant suselyd når de er påslått, uavhengig av om ANC er på. Denne er ganske irriterende når man hører på lydbøker og andre ting med lengre perioder stilletid.

Jeg ville ha prøvd å koble de til en annen enhet. Jeg har brukt de i nesten et døgn i strekk (riktignok nesten bare med kabel) fra Auckland via Melbourne til Dubai, uten å få de lenger ned enn til 50% gjenstående batteritid. Suselyd når de er påslått har jeg heller ikke merket.

 

ANC er vel (som flere har påpekt) på uansett når headsettet er påslått?

Men QC25 har en ganske markant suselyd når ANC er på og musikken ikke spiller. Kanskje dette er lyden som høres på QC35?

Du må ha en feilvare. Har ikke den lyden på mine QC15 og haller ikke på slekt sine QC25.

 

 

Absolutt alle QC15 og QC25 jeg har hørt har denne suselyden. Faktisk alle headset jeg noensinne har hørt med ANC uansett merke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjøpte disse etter å ha lest denne testen. Bose har aldri tidligere hatt noe som klasifiserer til god lyd i sine hodetelefoner, men deres mening om bedre oppløst diskant vippet meg over til å kkøpe disse. Disse er nå returnert til butikken igjen da Bose fremdeles ikke har god lyd, de har fremdeles det jeg kaller middelmådig lyd med et frustrerende lydbilde. Nei takk, dette er nok en sjuer fra Bose, det som i det hele tatt drar dem over en svak toer (prisen tatt i betraktning) eratman kan slå av musikken og bruke dem til å dempe omgivelsene... Skjerpings Tek, en nier er ekstremt ufortjent.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kjøpte disse etter å ha lest denne testen. Bose har aldri tidligere hatt noe som klasifiserer til god lyd i sine hodetelefoner, men deres mening om bedre oppløst diskant vippet meg over til å kkøpe disse. Disse er nå returnert til butikken igjen da Bose fremdeles ikke har god lyd, de har fremdeles det jeg kaller middelmådig lyd med et frustrerende lydbilde. Nei takk, dette er nok en sjuer fra Bose, det som i det hele tatt drar dem over en svak toer (prisen tatt i betraktning) eratman kan slå av musikken og bruke dem til å dempe omgivelsene... Skjerpings Tek, en nier er ekstremt ufortjent.

Når skal folk ta inn over seg at det Bose er konger på er den aktive støydempingen? Nå er jeg velsignet med ører som ikke hører forksjell på kvaliteten av det meste av lyd, og sånn sett er mer enn fornøyd med lyden også. Dog, det er fremdeles den aktive støydempingen (og 14 timer på hodet i ett strekk komfort) som er poenget med Bose sin QC serie. Når skal folk forstå det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

 

Det mest negative er definitivt batteritiden, pleier å oppleve rundt 6 timers bruk før lading så de varer ikke en full arbeidsdag + reisetid for min del. I tillegg har de ganske markant suselyd når de er påslått, uavhengig av om ANC er på. Denne er ganske irriterende når man hører på lydbøker og andre ting med lengre perioder stilletid.

Jeg ville ha prøvd å koble de til en annen enhet. Jeg har brukt de i nesten et døgn i strekk (riktignok nesten bare med kabel) fra Auckland via Melbourne til Dubai, uten å få de lenger ned enn til 50% gjenstående batteritid. Suselyd når de er påslått har jeg heller ikke merket.

 

ANC er vel (som flere har påpekt) på uansett når headsettet er påslått?

Men QC25 har en ganske markant suselyd når ANC er på og musikken ikke spiller. Kanskje dette er lyden som høres på QC35?

Du må ha en feilvare. Har ikke den lyden på mine QC15 og haller ikke på slekt sine QC25.

 

 

Absolutt alle QC15 og QC25 jeg har hørt har denne suselyden. Faktisk alle headset jeg noensinne har hørt med ANC uansett merke.

 

AtW

 

Har hørt billigvarianter med angivelig aktiv støydemping, de har lyder som minner om en TV to timer etter siste program på NRK i 1978. Eneste susingen jeg hører i mine QC15 er min egen tinitus...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

For meg er det ikke først og fremst lydkvaliteten som teller ved vurdering av slike, men hvor god støydempingen er. Har selv et par QC25 og de bruker jeg når jeg er ute å reiser med fly eller tog. Mest for å stenge lyden ute. Lyden er helt grei, men det viktigste er stillheten de gir meg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...