Gå til innhold

TEST: Bose QuietComfort 35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

B&O BeoPlay H8 MED støydemping, varför nämnde ni H7 utan när det finns H8 med.....?

 

 

Kanskje fordi H7 er et langt bedre produkt enn H8. Mye bedre rekkevidde og stabilitet på blåtann, langt bedre lydkvalitet. Mer komfortabel med around-ear istedenfor on-ear design. Bedre mikrofon for samtaler. Eneste positive med H8 sammenlignet med H7 er den aktive støydempingen.

Lenke til kommentar

Mange idioter som både går / sykler i sin egen verden med slikt på hodet, her i Oslo. Et under at ikke flere liv går tapt.

 

Holdt tilbake en jente som var på full fart ut foran en bil.

Hun hverken så eller hørte bilen fordi hun snudde seg og så på meg, så fikk aldri med seg faren. Derimot klarte hun å skule stygt på meg fordi hun tydeligvis følte seg antastet.

Bare hyggelig....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ut til at folk tror Noise-cancelling fungerer som lyd-fjerning. Da har de ikke prøvd Bose sine hodetelefoner.

 

Her er det snakk om STØY-fjerning, dvs rumling og hovedsaklig dype støyende lyder. Du vil fortsatt høre en bil komme mot deg bakfra, såfremt du ikke har musikken på tilstrekkelig høyt volum til å overdøve normale lyder fra en bilvei. Det er ingen ulikheter fra vanlige hodetelefoner i så måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra mitt ørepunkt er det kun en ting som gjør at jeg ikke går for Momentum wireless; jeg kan ikke slå av NC. Jeg er svaksynt og som andre nevner her er det at en ikke kan høre trafikken i Oslo sentrum ikke nødvendighvis en fordel. Men når jeg sitter på trikken eller i andre sikre situasjoner vil jeg gjerne ha NC.

 

Jeg vil tro at de fleste vil ønske noe kontakt med omverden i Oslo sentrum? Men slippe når de er på trikk, tog, fly etc. Derfor virker denne testen litt mangelfull for min del da dette ikke er tatt opp.

 

Edit: jeg ville også likt å sett om NC for personen i andre enden av telefonsamtalen alltid er aktiv eller om den også blir slått av sammen med NC inn til mine ører (om det i det hele tatt er mulig å slå av eller på NC?).

 

Edit2: Jeg bruker pr. i dag ett sett BD Custom One pro og har de på i sentrum for å spare hørselen. Jeg mister ikke kontakt med omverden, men volum er redusert (spiller ikke musikk mens jeg trasker rundt i trafikken i Oslo sentrum slik mange andre gjør....).

 

Jeg lurer på det samme, kan man slå av NC ved bruk av blåtann på disse?

 

Ikke aktuelle til lanseringsprisen, men kanskje neste gang LElkjøp eller andre har en kampanje som munner.. Prisen på QC25 er jo også latterlig nå, mtp at de gikk for 1500 kr i perioder i fjor..

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på det samme, kan man slå av NC ved bruk av blåtann på disse?

 

Ikke aktuelle til lanseringsprisen, men kanskje neste gang LElkjøp eller andre har en kampanje som munner.. Prisen på QC25 er jo også latterlig nå, mtp at de gikk for 1500 kr i perioder i fjor..

 

 

Jeg fikk disse i hende i går og har ikke funnet noen måte å slå av ANC ved bruk av bluetooth. Finnes ikke noe knapp for ANC, er headsettet påslått så er ANC på. Virker som man kun kan kjøre uten ANC i passiv modus med kabel, noe som gjør at lydkvaliteten faller betraktelig.

 

Det er ikke mulig å gjøre noe med i Bose sin mobilapp heller, lastet den nettopp ned og ingen valg for ANC på/av.

Endret av Hedonism
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på det samme, kan man slå av NC ved bruk av blåtann på disse?

 

Ikke aktuelle til lanseringsprisen, men kanskje neste gang LElkjøp eller andre har en kampanje som munner.. Prisen på QC25 er jo også latterlig nå, mtp at de gikk for 1500 kr i perioder i fjor..

 

 

Jeg fikk disse i hende i går og har ikke funnet noen måte å slå av ANC ved bruk av bluetooth. Finnes ikke noe knapp for ANC, er headsettet påslått så er ANC på. Virker som man kun kan kjøre uten ANC i passiv modus med kabel, noe som gjør at lydkvaliteten faller betraktelig.

 

Det er ikke mulig å gjøre noe med i Bose sin mobilapp heller, lastet den nettopp ned og ingen valg for ANC på/av.

 

 

Takk for at du deler erfaringen din.

 

Hovedgrunnen til å ville kunne slå av ANC er at de fleste headset vil gi en forsterkning av vind nå man er utendørs eller i rask bevegelse, så om du får testet om disse sliter med samme problematikken er det supert om du kan gi en oppdatering til :)

Lenke til kommentar

Det ser nesten sånn ut med tanke på at dette er kongen av søykansellering vil ikke han høre trikken. dette ender ikke bra...

Ja. Nå har det jo alt vært noen dødsulykker, med komboen glane på telefon og hodetelefoner. En ble jo påkjørt (drept) av toget for litt siden, da han ikke så seg for:

"Han hadde mobiltelefonen i hånda og øreplugger i ørene da ulykken skjedde. Han hadde fokus på mobilen, sier etterforskningsleder Rune Berg ved Fauske lensmannskontor til NRK."

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Bose Quiet Comfort 35 har ikke plastdeler:
"The perception is lightweight headphones are made of plastic and easily broken. So we don’t use plastic. We use glass filled nylon that provides for a lightweight feel but a high level of durability."

- Kilde: https://www.bose.com/en_us/products/headphones/over_ear_headphones/quietcomfort-35-wireless.html

 

Rimelig viktig ved vurdering av byggekvalitet ;)

Lenke til kommentar

 

Takk for at du deler erfaringen din.

 

Hovedgrunnen til å ville kunne slå av ANC er at de fleste headset vil gi en forsterkning av vind nå man er utendørs eller i rask bevegelse, så om du får testet om disse sliter med samme problematikken er det supert om du kan gi en oppdatering til :)

 

 

Da har jeg fått testet de ut i litt vindfulle omgivelser og jeg er positivt overrasket. Sammenligningsgrunnlaget mitt blir Parrot Zik 2.0, Denon AH-GC20, B&O H8 og Sennheiser Momentum AE Wireless. Av de nevnte headsettene har jeg tre av fire liggende hjemme i skrivende stund, B&O'ene har samboeren min "stjålet" som fast headsett liggende på jobb. Favoritt-headsettet mitt er per i dag Denon AH-CG20, det har en lyd jeg er veldig glad i, god batteritid og jeg kan slå av ANC om jeg ønsker selv når jeg koblet til bluetooth. De har også minst egenstøy når bluetooth og ANC er aktivert, noe som er en stor fordel når man er glad i å lytte til lydbøker hvor suselyder fra elektronikken lett kan bli forstyrrende. 

 

Bose sitt nye headsett virker ikke å forsterke lyden fra vind slik f.eks. Sennheiser sine trådløse gjør så til de grader. Med Sennheiser'ene ble det direkte plagsomt og jeg valgte enkelte ganger å heller ta de av i vindfulle omgivelser. Føler ikke samme behov med QC35'ene. Helt perfekt er de ikke, du hører jo vindlyden til dels men den blir ikke forsterket og den gjør heller ikke at ANC'en blir "forvirret" slik jeg har opplevd med enkelte andre headsett hvor det kommer et vindkast og du kan høre den støykanselleringen få panikk i sitt forsøk på å dempe denne plutselige lyden som igjen fører til alle mulige merkelige lyder.

 

 

Jeg finner ellers QC35 som et solid headsett fra Bose, jeg er personlig ikke kjempeglad i lyden fra f.eks. QC15 eller QC25 men de har i det minste klart å finne litt bass i disse som mangler i tidligere versjoner. Jeg liker fortsatt lyden bedre i Sennheiser- og Denon-headsettene mine men Bose leverer en "allround"-lyd om man kan kalle det det som passer til det meste uten å gi en skikkelig WOW-faktor. Du betaler nok mest for støykanselleringen fremfor lydkvaliteten men den er fortsatt ingenting å skjemmes over.

 

De fungerer ellers fint med multipoint tilkoblet jobblaptopen min og mobilen samtidig og batteritiden virker å være 20++ timer slik de oppgir. De er oppgitt å veie over 300 gram men de føltes ikke slik på hodet, veldig høy komfortfaktor syntes jeg etter en del timers bruk på jobb. Og er det en ting Bose har klart bra sammenlignet med veldig mange andre trådløse bluetooth-hodetelefoner så er det å bruke de som handsfree til mobilen. Selv i støyfulle omgivelser kan man holde en samtale helt greit, her er de lysår foran de fleste andre jeg har prøvd med et hederlig unntak til Parrot Zik 2.0´ene. Tipper de har brukt noe av kompetansen sin fra headsett for piloter i det de utviklet mikrofonene fordi noe har de klart som andre ikke får til når det gjelder å levere god lyd med mikrofoner plassert langt unna munnen når man ringer.

 

De negative aspektene så langt med headsettet er hovedsaklig prisen, jeg syntes ikke der er verdt 4000 kroner når man kan få f.eks. Denon AH-GC20 til 2700 kroner som etter min mening har bedre lyd men igjen svakere støykansellering men som man i det minste kan deaktivere om man ønsker selv ved bruk av bluetooth. Denon er derimot ganske ubrukelig til å ringe med. Andre negative ting er at de ikke føltes helt premium, jeg vet de ikke er laget av plastikk som nevnt over her men mulig det er fargevalget (mine er sort) som gjør at de ser veldig plastikk ut. Jeg likte farge-utvalget på QC25 en god del bedre. Mobilappen til Bose kunne også gjerne hatt flere valg som å ta av/på ANC, equalizer med mer. At de mangler aptx syntes jeg er dårlig også, de kunne fint ha lagt dette til. De har dog AAC-støtte for de som bruker iPhone/iPad.

 

Alt i alt er det headsettet for deg som vil ha topp støykansellering, grei lyd og et allround bra headsett med få kompromisser. Det mest negative er som nevnt prisen, men så har ikke Bose vært kjent for å levere billige ting og som samtidig treffes av en svak kronekurs.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Takk for en super utfyllende oppdatering Hedonism!

 

Høres ut som både Denon AH-GC20 og QC35 kan fungere for meg da, men kanskje mest interessant Denon. Vet ikke hvorfor de har falt igjennom på ANC headset jeg har fulgt med på, kanskje fordi kun hi-fi klubben har de at jeg ikke har fått meg lanseringen. Ser de også hadde et hopp i pris i fjor, eller evt introduksjonstilbud i november og frem til jul.

 

QC35 blir ikke kjøpt til lanseringspris, men også enig med deg at utseendemessig så var QC25 penere (jeg likte hvit+brun varianten med litt neon). Men liker også bedre B&O H8 og Sennheiser Momentum utseende messig.

 

Et lite spørsmål til, siden du tydeligvis har fått testet mange ANC headset i daglig bruk.
Jeg har hatt både UE9000 og QC25 til testing, men opplevde at de ble 'for lukket sammen med ANC teknologien slik at hvert steg ble forsterket gjennom headsettet. Altså en litt sånn [thump] lyd når foten plantet seg.. Det bør kanskje nevnes at jeg i det tidsrommet jeg testet var i en langtidssykom med ekstremt stram muskulatur og lydsensitivitet, som kan ha vært grunnen til både produksjon og ubehag av den lyden, og har ikke fått testet senere om det samme skjer nå. Men har du opplevd noe tilsvarende på noen av de du har testet, at du får en steg-lyd pga headsetett er så lukket eller plukker opp fra kroppen?

Ser samtidig at UE9000 fra 2012 også hadde a2dp aptX, så sløvt at CQ35 ikke kommer med aptX. Men erfaringsmessig har jo Bose prioritert Apple på QC serien, så kanskje det kommer en Android versjon med aptX om noen måneder da..

Lenke til kommentar

Takk for en super utfyllende oppdatering Hedonism!

 

Høres ut som både Denon AH-GC20 og QC35 kan fungere for meg da, men kanskje mest interessant Denon. Vet ikke hvorfor de har falt igjennom på ANC headset jeg har fulgt med på, kanskje fordi kun hi-fi klubben har de at jeg ikke har fått meg lanseringen. Ser de også hadde et hopp i pris i fjor, eller evt introduksjonstilbud i november og frem til jul.

 

QC35 blir ikke kjøpt til lanseringspris, men også enig med deg at utseendemessig så var QC25 penere (jeg likte hvit+brun varianten med litt neon). Men liker også bedre B&O H8 og Sennheiser Momentum utseende messig.

 

Et lite spørsmål til, siden du tydeligvis har fått testet mange ANC headset i daglig bruk.

Jeg har hatt både UE9000 og QC25 til testing, men opplevde at de ble 'for lukket sammen med ANC teknologien slik at hvert steg ble forsterket gjennom headsettet. Altså en litt sånn [thump] lyd når foten plantet seg.. Det bør kanskje nevnes at jeg i det tidsrommet jeg testet var i en langtidssykom med ekstremt stram muskulatur og lydsensitivitet, som kan ha vært grunnen til både produksjon og ubehag av den lyden, og har ikke fått testet senere om det samme skjer nå. Men har du opplevd noe tilsvarende på noen av de du har testet, at du får en steg-lyd pga headsetett er så lukket eller plukker opp fra kroppen?

 

Ser samtidig at UE9000 fra 2012 også hadde a2dp aptX, så sløvt at CQ35 ikke kommer med aptX. Men erfaringsmessig har jo Bose prioritert Apple på QC serien, så kanskje det kommer en Android versjon med aptX om noen måneder da..

 

De jeg har opplevd mest med sånn "thump"-lyd når man går er B&O H8, du finner flere kommentarer på det på Head-fi sitt forum. Noen mener å ha løst det ved å bøye litt på headsettet eller bytte til nytt men jeg har prøvd to stykker og begge hadde samme problem for min del. Min samboer bruker det på jobb og da sitter hun i ro 90% av tiden og til den slags bruk fungerer de fint. Samsung Level Over som jeg hadde på utprøving en periode var en annen versting med "thump"-lyd når man går.

 

Ved enkelte anledninger har jeg opplevd det med Sennheiser Momentum Wireless også men da har det normalt bare vært å justere de litt på hodet og lyden forsvant. Jeg føler meg faktisk mest "innestengt" dog med Momentum Wireless, de er de eneste jeg faktisk har måtte ta av pga en følelse av ubehag fra ANC'en men jeg har ikke lest at mange andre sliter med tilsvarende så mulig jeg bare er mer var for akkurat den modellen eller det er noe galt med settet jeg har liggende. 

 

Jeg har ikke opplevd det med Denon'ene eller Parrot Zik 2.0'ene. Denon sitt headsett har fungert veldig bra og jeg har ikke opplevd noe følelse av å være "innestengt" med dem heller. Fordelen er jo at man kan slå av ANC lett om man trenger en liten pause fra det og så aktivere det igjen, i motsetning til Sennheiser og Bose. Jeg fikk de til rett under 2000 kroner, de satte ned prisen rundt Black Friday i fjor og holdt den der til juletider før de gikk tilbake til 2700 kroner som de ligger til i dag. Hifiklubben har uansett åpent kjøp i 30 dager i både butikk og på nett så du kan ikke trå feil om du tester ut et par og så leverer de tilbake dersom de ikke står til forventningene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, greit å vite at det ikke bare er jeg som reagerer på slik innestengning. Har vurdert Level Over også, høres ut som det er bra jeg har vinglet og ikke gått for noen av de enda da - vært veldig skuffende når slike uforutsette moment har gjort dem ubrukelige.

Til turbruk er det fint å kunne slå av ANC, mens på buss/tog/fly/butikken er det fantastisk å kunne støykansellere.

Om jeg husker riktig så støtter Parrot Zik 2.0 også å slå av ANC, hvordan er de på mikrofon for samtale kontra Denon ?

Lenke til kommentar

Ok, greit å vite at det ikke bare er jeg som reagerer på slik innestengning. Har vurdert Level Over også, høres ut som det er bra jeg har vinglet og ikke gått for noen av de enda da - vært veldig skuffende når slike uforutsette moment har gjort dem ubrukelige.

 

Til turbruk er det fint å kunne slå av ANC, mens på buss/tog/fly/butikken er det fantastisk å kunne støykansellere.

 

Om jeg husker riktig så støtter Parrot Zik 2.0 også å slå av ANC, hvordan er de på mikrofon for samtale kontra Denon ?

 

Zik 2.0 er mye bedre til telefonibruk enn Denon, blant de beste jeg har prøvd. Det positive med Zik 2.0 er at du kan stille på hvor aktiv ANC'en skal være og slå den helt av og den har grei equalizer i appen. Utenom Bose så har Zik også den beste aktive støykanselleringen av alle jeg har testet ut, med veldig bra passiv og aktiv kansellering. Batteriet kan også enkelt byttes ut.

 

Det mest negative er definitivt batteritiden, pleier å oppleve rundt 6 timers bruk før lading så de varer ikke en full arbeidsdag + reisetid for min del. I tillegg har de ganske markant suselyd når de er påslått, uavhengig av om ANC er på. Denne er ganske irriterende når man hører på lydbøker og andre ting med lengre perioder stilletid. Om du har veldig stort hode så har jeg lest at de kan være ganske trange forøvrig, for min del passer de greit.

Endret av Hedonism
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja ekstremt nyttige svar. Ser signaturen din sier du er jurist og journalist, om bare alle journalister skrev så bra og relevant - kudos!

Litt vel lav batteritid på Zik 2 ja, ser det kan bli plagsomt. Fant de er utskiftbare, men utformet så man må ha annet likt og ikke kan poppe i AAA batterier e.l. på reise, og da må man fort ha en ekstern lader med på lasset også. Fant heller ikke over de 830mAh som følger med heller, og erstatningsbatterier ligger i 700-830mAh. Litt å fundere på frem til neste reise, men på tide å skaffe nye ANC headset snart.


Med all erfaringen på forskjellige ANC headset, du har ikke tilfeldigvis testet noe øreplugger med ANC og noe å dele på det området også?


Takk for alle utfyllende svarende, helt supert!

 

 

For å svare meg selv litt, og en ting jeg kom til å tenke på.

1. Batteritid ZIK 2.0, istedet for å gå for et ekstra batteri til å bytte, så går det gjerne å enten dele batteri fra mobilen (min Huawei Ascend Mate 7 støtter lading av enheter) eller dele batterybank med mobilen om man har det - de gangene man trenger lenger tid på reise er det jo ikke så mye hassle å koble den til en liten brikke..

 

2. Trådløse ANC øreplugger er det få av,  hvertfall på det norske markedet, men lurer på om jeg kanskje lander på Audio Technica ATH-ANC40BT. Største aberet på disse er gjerne mikrofonen, som er nede på venstre side og fort kommer under haka (og evt en krage) :-/

Litt clunky med det bandet rundt nakken og ikke like god stil, men funksjonaliteten er kanskje midt i blinken for mitt bruk frem til flere modeller kommer med ideell alt i ett løsning.. Parrot Zik 4.0 kanskje, eller Denon er kanskje rett rundt hjørnet med en liten upgrade også..

Leste gjennom igjen og ser jeg husket feil ift Denon og Zik. Siden Zik fungerer bra på samtale også blir det gjerne disse - ser ut som eneste 'issue' er at de ikke kan brettes på reiseturen - og batteriet som finnes en semi-løsning på..

Endret av Argyros
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...