Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 1070 «Founders Edition»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Folk betalte gledelig 3500+ for 970 om en tar det i betraktning er jo ikke prisen så ille?

 

 

Gjorde de egentlig det? De fleste jeg kjenner til som kjøpte GTX970-4GB betalte rundt 2700-2900,-.  

 

 

Ja. Anbefalingene her inne var ikke noe annet. Og de fleste handlekurvene jeg så inneholdt ett 970 kort..

 

Som sagt, etternølerne.

 

De fleste/brorparten handlet 970 når de fortsatt lå under 3000,- etter mitt inntrykk men så hadde du følgende:

 - de som skulle handle "NÅ" og alle prisene var jo da like håpløse og bang for buck var da uansett 970 til over 3500,-

 - de som skjønte at det kom til å ta tid før 900 serien fikk en etterfølger og handlet 970 forholdsvis sent fremfor å vente lenger.

 

Selv var jeg en av de som ventet lenge. Jeg trengte innen oppgradering før november 2015 men det ville ikke vært aktuelt å betale over 3500,- for et 970 så jeg gikk på bruktmarkedet.

"de som skulle handle "NÅ" og alle prisene var jo da like håpløse og bang for buck var da uansett 970 til over 3500,-"

 

handlet 970 dagen det var på komplett. Kosta meg så mye som 2600kr for mitt jeg :) OG ikke kom med at krona var mye mer verdt.. hallo i luka liksom. Her er det mer enn bare kronekurs som spiller inn! Kommer kortet på 3000 tallet blir det handel. Gjør det ikke det? nei da blir det brukt 970 til under 2 lapper. Da dette forsatt er et veldig bra kort til pengene.

Lenke til kommentar

Til alle som snakker om pris:

 

GTX 570 hadde anbefalt utsalgspris på 350 USD.

GTX 670 hadde anbefalt utsalgspris på 399 USD.

GTX 970 hadde anbefalt utsalgspris på 330 USD.

GTX 1070 har pris på 380 USD.

 

GTX 570 kom i 2010. Hvis vi bruker ca 2% inflasjon per år: (dette varierer MYE fra land til land)

http://www.statista.com/statistics/191077/inflation-rate-in-the-usa-since-1990/

 

Så blir det altså (350 * 1,02^6) - 350 = 44. Så med inflasjon alene så vil det si at prisøkningen fra GTX 570 til GTX 1070 er 0%, eller faktisk en nedgang. GTX 1070 er ikke dyrt på noen måte, det er bare 970 som var eksepsjonelt billig.

 

Ja, den koster 5000 kr i butikkene nå. Du kunne få GTX 970 til langt mindre. Noe er pga kronekursen, men det påvirker selvfølgelig begge. Den største faktoren derimot er at vi er over på 16 nm FinFET, og GPUene er store. Dette er helt i starten for TSCM og de har ikke fått igang masseproduksjon i stor skala helt enda. I begynnelsen er det og ekstra dyrt å lage GPUene. Så er Founder edition til for å dekke over supply problemene? Må de ta så mye i begynnelsen, fordi de er så dyre å produsere nå? Er det bare for å få inn ekstra penger? Jeg vet ikke, kan være en blanding. Uansett så er prisene vi ser nå, 5000 kr, grunnet produksjon og markedet. Mange som sier 5000 kr er for mye, men markedet er villig til å betale så mye. Butikker som faktisk har kortene tar så høye priser for folk som har lyst på kortene nå, og de har lyst til å betale så mye. Hvem bryr seg om anbefalt utsalgspris, når folk setter verdien til produktet mye høyere? Dette er og utenfor Nvidias kontroll. Selv når 3. part kommer vil prisene fortsette å være høye. Grunnet supply/demand og en evaluering av GTX 1070 satt av markedet som overstiger 3800 kr. Det eneste Nvidia kunne gjort var å være som Apple. Altså alle som har store avvik i pris får ikke selge lengre.

 

Dette er helt vanlige markedsmekanismer, og utenfor NVidia sin kontroll. Den stabiliserte prisen, når det ikke er stort underskudd lengre, kommer til å være på 3800 kr. Hvis folk vil ha det lavere så ring til en sjeik i Saudi-Arabia og få han til å stenge et par kraner :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva har ikkje async? Vet du hva det er egentlig?

Ja, Nvidia har ikka Async

 

 

Må dessverre skuffe deg og påpeke at Async er noe Nvidia har hatt siden forrige generasjon, men det er først nå med Pascal at Nvidia begynner å få noe som er brukbart. http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-pascal,4572-6.html

Ok, først må dere lære dere forskjell mellom Async og preemption.

 

https://www.youtube.com/watch?v=v3dUhep0rBs

 

Så gå her https://developer.nvidia.com/dx12-dos-and-donts

 

Søk etter "heavy heavyweight switch" så håper jeg dere er smarte nok til å forstå at Nvidia har preemption i hardware og ikke async i hardware. Siden software async blir til preemption.

Lenke til kommentar

 

 

Hva har ikkje async? Vet du hva det er egentlig?

Ja, Nvidia har ikka Async

 

 

Må dessverre skuffe deg og påpeke at Async er noe Nvidia har hatt siden forrige generasjon, men det er først nå med Pascal at Nvidia begynner å få noe som er brukbart. http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-pascal,4572-6.html

Jeg ser Nvidia har problemer med sin 16nm har problemer med å slå amd sin 28nm

Lenke til kommentar

-snip

 

Nå har Pascal arkitekturen fått forbedringer som gjør at det er forskjell på Maxwell og denne, blant annet har forbedringer blitt gjort sånn at de greier å kjøre bedre arbeidsordre ( men fortsatt med begrensinger på hva som kjøres, eksempelvis kan det ikke blandes grafikk og compute oppgaver ) og med bedre preemption så kan man bytte langt raskere enn før der man måtte vente til man fullførte en oppgave.

 

http://wccftech.com/nvidia-devs-computegraphics-toggle-heavyweight-switch/

 

Dette ser man godt nå i Nvidia sine skjermkort, de får til å utnytte kortene bedre i oppgaver som før var nesten katastrofale for dem med 9xx gen , så det gjenstår å se hvor bra kortene til Amd kommer til å gjøre det i de samme oppgavene.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva har ikkje async? Vet du hva det er egentlig?

Ja, Nvidia har ikka Async

 

 

Må dessverre skuffe deg og påpeke at Async er noe Nvidia har hatt siden forrige generasjon, men det er først nå med Pascal at Nvidia begynner å få noe som er brukbart. http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-pascal,4572-6.html

Jeg ser Nvidia har problemer med sin 16nm har problemer med å slå amd sin 28nm

den har absolutt 0 problemer med å slå amd sin i grusen mener du? flott, takk :)

Lenke til kommentar

 

den har absolutt 0 problemer med å slå amd sin i grusen mener du? flott, takk :)

 

 

Noen av de tyngste kortene til Nvidia burde enkelt greie å presse et Amd kort ned i grusen , men kjøleløsningen som er brukt og vekten på denne er også viktig i forhold til hvor effektive kortene til Nvidia vil være , men tar man med et lite fall på 1m så kan man trolig se at en del av kortene til Amd, om de står oppå grus, vil bli presset ned i den.

 

^_^

 

Det aller viktigste i dag er at brukerne blir klare over styrkene og svakehetene til kortene vi diskuterer , så kan man ta et vettug valg på hva som vil være det lureste kjøpet for hver enkelt.

Lenke til kommentar

 

 

Galskap at folk klager på et kort som knuser den regjerende kongen Titan-X, og det til godt under halvparten av hva det fortsatt koster pr dags dato!

 

Ta dere en bolle!

 

Ingen får gjort noe med den svake kronekursen!

 

^THIS

Ta dere sammen da!

Dette merkes jo i alle bransjer.. Jeg jobber i salg, og en prisøkning på 10-15%, tilogmed 20 på enkelte ting er ikke uvanlig fra år til år..

Jeg betalte 2600kr for 970 på release! så de 10%-20% kan du ta med deg og ta døra med deg også :p

 

Alt for dyrt, ja det er et godt kort, men dette er 1000kr for mye. Håper at jeg får ordnet et i år på en 3000 tallet. 4-5 lapper er det ikke verdt, det er vertfall sikkert

Jaaaa, du betalte det for 970 - det evige argumentet. Dette er ikke 970. prøver ikke å være 970. 970 hadde sine prosentvise økninger fra forrige generasjon, men også prosentvis økning i ytelse som tilsvarte det? Dette kortet tilsvarer vel 2x 970 og vel så det, et endelig hopp i teknologien. Utviklingens kurve har blitt slappere med årene, men 10x0 gjorde noe med det, et kjempehopp. tenk litt på hva nvidia har investert for å få til dette også? Milliarder er dekkende..

 

970 er fortsatt et knallsterkt kort for dagens spill, men for oss som skifter det ut etter 3-4 år er det en fin investering for fremtiden.. Synes dere det er dyrt, så er det ingen som tvinger dere til å kjøpe. Men skal man være med på leken når det gjelder high-end så koster det. JA, 1070 er high-end. det er kortene under som blir midrange.

 

Og angående markedsføring.. Selvfølgelig er det en GIGA etterspørsel når det kommer til disse kortene, hadde du drevet business selv hadde du også utnyttet det.

 

Kort men til slutt: Vil du ikke betale prisen, så vent et par måneder så skal du se det ordner seg. Fungerer 970 kortet ditt? ja vær fornøyd, det er et bra kort. har du 670 fra 2012 som meg som begynner å slite, da er det på tide å bytte. selvfølgelig koster det penger å alltid ha det beste, vær litt fornuftig da..

Lenke til kommentar

 

-snip

 

Nå har Pascal arkitekturen fått forbedringer som gjør at det er forskjell på Maxwell og denne, blant annet har forbedringer blitt gjort sånn at de greier å kjøre bedre arbeidsordre ( men fortsatt med begrensinger på hva som kjøres, eksempelvis kan det ikke blandes grafikk og compute oppgaver ) og med bedre preemption så kan man bytte langt raskere enn før der man måtte vente til man fullførte en oppgave.

 

http://wccftech.com/nvidia-devs-computegraphics-toggle-heavyweight-switch/

 

Dette ser man godt nå i Nvidia sine skjermkort, de får til å utnytte kortene bedre i oppgaver som før var nesten katastrofale for dem med 9xx gen , så det gjenstår å se hvor bra kortene til Amd kommer til å gjøre det i de samme oppgavene.

Du burde lese alt i artikkelen før du kommenterer. Trykker du på linken i artikkelen kommer du hit

 

https://developer.nvidia.com/dx12-dos-and-donts

 

leser du ned kommer du til

 

" Don’ts

 

Don’t toggle between compute and graphics on the same command queue more than absolutely necessary

This is still a heavyweight switch to make"

 

Dette betyr at nvidia har preemption i dx 12 og at det gjelder alle kortene. Og bare async i software med siden blir heavy switch blir den preemption.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...