Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fullt feriepengetrekk for fastlønnede (blir trekt 5 uker, skal bare ha 2)


Feh

Anbefalte innlegg

Såvidt meg bekjent har arbeidstagere krav på å få ta ut mindre enn 5 uker ferie så lenge

 

- Bedriften ikke har produksjonsstopp/frysperiode i ferie

- Bedriften ikke avvikler felles ferie

 

I bedriften jeg jobber har folk ferie i hytt og pine, og mange jobber hele sommeren.

 

Ettersom jeg ikke har fullt opptjent feriepengepott fra i fjor ønsker jeg å kun ta ut 2 uker ferie. Likevel nekter de når jeg sier at jeg skal ha full lønn i juni, minus de dagene jeg faktisk skal ha ferie, og sier jeg blir trukket 5 uker (en hel månedslønn). De peker også på et dokument med en eller annen frist som aldri har blitt kommunisert til meg (eller mine kolleger) for å rapportere at man skal ha mindre enn 5 uker, og de mener også at det at man ikke har tjent opp full feriepengepott ikke er god nok grunn.

 

Har jeg ikke krav på å selv bestemme om jeg vil ta ut mindre enn 5 uker, og bli kompensert deretter, eller kan dette dokumentet (som jeg ikke har sett før i dag) overstyre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidstaker har i utgangspunktet ikke krav på å få ta ut færre enn fem uker ferie. Arbeidstaker skal avvikle full ferie hvert år, jf. ferieloven § 5 nr. 1.

 

Etter ferieloven § 5 nr. 5 kan en arbeidstaker nekte å avvikle ferie i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnstapet. Det vil si at hvis feriepengene bare dekker to ukers lønn kan arbeidstaker kreve å bare avvikle to ukers ferie. Du kan ikke velge å ta ut mindre ferie enn feriepengene dekker, slik at hvis feriepengene dekker tre uker skal du ta ut tre uker - ikke to.

 

Ferieloven stiller ikke opp noen frist for å bruke retten etter ferieloven § 5 nr. 5. Men naturlig nok bør man si fra før ferietrekket gjennomføres. Det at man ikke sier fra betyr imidlertid ikke at man taper retten. Sier du fra etter fristen skal du ha tilbakebetalt trukket lønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...