Gå til innhold

«Få fart på Fornebubanen!»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får her inntrykk av at Fornebubanen, som t-bane, ble vedtatt da flyplassen ble nedlagt. Det er ikke riktig, det har vært mange planer om bane-tilknytning, både med jernbane, trikk, t-bane og automat-bane. Det siste var mest aktuelt i de første årene, med omstigning på Lysaker stasjon, dette ble til slutt stanset av politikerne i Akershus.

 

Man får nesten inntrykk av at Fornebu er et avgjørende viktig område i Oslo-regionen. Men er det mer viktig enn for eksempel Lørenskog? At Fornebubanen ble lansert for 97 år siden, høres også merkelig ut, det må da ha vært som en jernbanelinje. Flyplassen ble åpnet i 1939. Og stakkars kong Olav bør vel få hvile i sin grav, heller enn å bli dratt ut på t-bane tur.

 

Forøvrig er vel tanken om å slå sammen Oslo og Akershus fornuftig nok, og alt annet enn ny, men i et land som dyrker kommuner med noen få hundre innbyggere, virker det vanskelig å akseptere et fylke som har en fjerdedel av landets befolkning.

Lenke til kommentar

Er det mulig å leige en ingeniør tropp fra Tyskland !

 

Eller fra China, via et siste møte/ politisk kaffeslabberas.: http://www.tu.no/artikler/kinesere-vil-bygge-hele-sveriges-lyntog-nett-pa-fem-ar/193269

 

Progresjonen hva angår Fornebu og E18 er jo de facto en historisk begivenhet.

Heia Bærum !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Kong Olav?

 

Ja, i 1966 var han med for å feire åpningen av den nye T-banen. Hvis det var til å misforstå, er det kanskje tydeligere nå med en ny formulering.

 

Tormod Haugstad

Er nok det at selveste Kongen gikk foran med et godt eksempel under oljekrisen. Og hvorledes småkongene som IKKE er fra kongehuset opererer i dag, som er årsak til "?" tegnet. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

 

Kong Olav?

Ja, i 1966 var han med for å feire åpningen av den nye T-banen. Hvis det var til å misforstå, er det kanskje tydeligere nå med en ny formulering.

 

Tormod Haugstad

Er nok det at selveste Kongen gikk foran med et godt eksempel under oljekrisen. Og hvorledes småkongene som IKKE er fra kongehuset opererer i dag, som er årsak til "?" tegnet.

 

 

Harald Hårfagre.

 

Han gikk foran med et eksempel om at man ikke klipper håret før oppgaven er løst  :wee:

 

En annen vri av movember, slik kan de bli seende ut, de med ansvar for styring av store prosjekter CrvenaZvezda:

 

 

wExT9.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Her ble det sagt to veldig viktige ting. At en må slå sammen Akershus og Oslo til ett fylke, pluss at staten må ta mye mer ansvar og styring for store prosjekter.

Lenke til kommentar

«Få fart på Fornebubanen!» skriver redaktør Tormod Haugstad og fortsetter «Nå er i prinsippet politikerne både i Bærum og Oslo enige om å prioritere en undergrunnsbane fra Majorstuen stasjon til Fornebu, men de har ennå ikke klart å finne løsninger for hvem som skal ha byggherreansvar og hvem som skal betale regningen.»

 

«Få fart på Fornebubanen!» Ja, men hvilken Fornebubane da? Oss bekjent er det ikke noe politisk flertall i byrådspartiene for Ruters Fornebubane fra Majorstuen.

 

Les mer på:

https://www.facebook.com/Reis-Oslo-Fornebu-p%C3%A5-7-min-med-ny-T-bane-via-Filipstad-og-Bygd%C3%B8y-166020020075217/

Lenke til kommentar

 

 

En annen vri av movember, slik kan de bli seende ut, de med ansvar for styring av store prosjekter CrvenaZvezda:

 

 

wExT9.jpg

Fortell, fortell...

 

 

 

Vel pengesekken kan jo styre. Tror det er det meste effektive virkemiddelet for å påtvinge folk til å gro skjegg. Ingen begynnende skjeggvekst ingen startkapital. Ingen halvpåbegynt skjeggprosjekt ingen pengesekk nr. 2.

 

Ingen oppfølging med skjegg etter gitte sjekkdatoer, kontrakt avbrytes.

 

Skjegget kan først tas når "snoren" til prosjektet klippes, hjørnestein støpes eller hva man enn foretrekker av intensiver ..  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Dett ville vært rimeligere, bedre og raskere å bygge, og ville gitt en T-bane med bare noen minutters tur fra Oslo sentrum til Fornebu. Slik : http://i.imgur.com/XMP1BC1.jpg

 

Er ikke selv fra Oslo-regionen. Sånn sett har jeg lite forhold til sakene. Men, på papiret så er det jo fine rette linjer som er skissert der, så er vel ikke umulig at det forslaget har noe for seg.

 

Uansett så ville det ha engasjert en del ingeniører, så kanskje det hadde vært bra nå i oljekrisen? Ellers er vel løsningen å skipe ut en del av ingeniørene til regioner med store byggeprosjekter, f.eks. Dubai..

Endret av G
Lenke til kommentar

Norge har jo først de siste 5-10 år oppdaget at man ikke kan videreføre samferdsel anno 1950 inn i framtiden. Fornebubanen er bare ett av svært mange høyst nødvendige utbygginger som norge skulle utført for minst 20 år siden. Var nettopp en tur i Bergen og kjørte E134. Veien fra Røldal og til Haukeli er ett av mange forferdelige skrekkekeksempel på hvordan tidligere politikere har vært totalt fraværende i ansvaret for landets utvikling og kun har klart å se ned den korte bakken foran Stortinget. Se på Tyskland. De har brukt astronomiske summer på å bygge ut samferdsel og veier og har derfor en industri og ett næringsliv som fungerer. Derfor kan f.eks fabrikken til BMW fungere knirkefritt og levere 1 stk flunkende ny BMW hvert 6 sekund. Mye av delene til bilene kommer landeveien. Slik industri kunne bare norge drømt om med slike veier som vi har her til lands. Vi prøver jo med noe oppdrettslaks og fiskeri og kansje vi bare skal holde på med det pga elendig veistandard. All fisken som ligger strødd rundt knuste trailere kan jo bare kastes også får kundene heller spise kjøtt fra Europa. Synd at norsk næringsliv taper store summer og anseelse på slike mislykkede transporter. Oppdrettere/fiskeidustri,transportfirmaer,forsikringsselskap,kommuner,stat osv osv taper enorme summer hver dag på veier som ikke fungerer. Byrådet og MDG sitter å forhandler om E18 som om det er de som eier veien. Det de har glemt er at det er det norske folk som er eiere av veien og som skal betale den i sin helhet. Om viktig last som haster står fast i den grusome evige E18 køen og ikke rekker videre transport rundt om i landet og blir forsinket,ja det betyr visst ikke noe i norge. I Tyskland f.eks har politikerne forstått sitt ansvar og på den måten kan f.eks BMW fabrikken i Munchen med 116 324 ansatte,en omsetning på 466,6 milliarder kroner og ett resultat på bunnlinja på svimlende 60 milliarder kroner i 2015 fortsette sin triumfferd og levere enorme skatteinntekter til den tyske stat i tillegg til alle mennesker som har en givende jobb å gå til. Slike kjempelokomotiv i næringslivet kan norge bare drømme om slik som infrastrukturen er forsømt har på berget i alle år. Vi hadde ikke hatt samferdsel nok til å fått alle arbeiderne på jobb til riktig tid engang,langt mindre å kunne betjent en slik fabrikk med alt som trengs for å bygge en moderne bil. Vi får nok bare holde på med den enkle fisken og kuene våre,så kan jo bare Raymond Johansen og Bårådet hans skue utover og ned løvebakken så langt de nå klarer å se.......det de glemmer er at de sager sakte av den grenen som egentlig hele landet sitter på ved å skal gnikke og gnu på de eiekjære stakkars pengene som de ikke har råd til å bruke på en ny E18 som faktisk skal betjene næringslivet og folk til og fra jobb i svært mange år framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har jo først de siste 5-10 år oppdaget at man ikke kan videreføre samferdsel anno 1950 inn i framtiden. Fornebubanen er bare ett av svært mange høyst nødvendige utbygginger som norge skulle utført for minst 20 år siden. Var nettopp en tur i Bergen og kjørte E134. Veien fra Røldal og til Haukeli er ett av mange forferdelige skrekkekeksempel på hvordan tidligere politikere har vært totalt fraværende i ansvaret for landets utvikling og kun har klart å se ned den korte bakken foran Stortinget. Se på Tyskland. De har brukt astronomiske summer på å bygge ut samferdsel og veier og har derfor en industri og ett næringsliv som fungerer. Derfor kan f.eks fabrikken til BMW fungere knirkefritt og levere 1 stk flunkende ny BMW hvert 6 sekund. Mye av delene til bilene kommer landeveien. Slik industri kunne bare norge drømt om med slike veier som vi har her til lands. Vi prøver jo med noe oppdrettslaks og fiskeri og kansje vi bare skal holde på med det pga elendig veistandard. All fisken som ligger strødd rundt knuste trailere kan jo bare kastes også får kundene heller spise kjøtt fra Europa. Synd at norsk næringsliv taper store summer og anseelse på slike mislykkede transporter. Oppdrettere/fiskeidustri,transportfirmaer,forsikringsselskap,kommuner,stat osv osv taper enorme summer hver dag på veier som ikke fungerer. Byrådet og MDG sitter å forhandler om E18 som om det er de som eier veien. Det de har glemt er at det er det norske folk som er eiere av veien og som skal betale den i sin helhet. Om viktig last som haster står fast i den grusome evige E18 køen og ikke rekker videre transport rundt om i landet og blir forsinket,ja det betyr visst ikke noe i norge. I Tyskland f.eks har politikerne forstått sitt ansvar og på den måten kan f.eks BMW fabrikken i Munchen med 116 324 ansatte,en omsetning på 466,6 milliarder kroner og ett resultat på bunnlinja på svimlende 60 milliarder kroner i 2015 fortsette sin triumfferd og levere enorme skatteinntekter til den tyske stat i tillegg til alle mennesker som har en givende jobb å gå til. Slike kjempelokomotiv i næringslivet kan norge bare drømme om slik som infrastrukturen er forsømt har på berget i alle år. Vi hadde ikke hatt samferdsel nok til å fått alle arbeiderne på jobb til riktig tid engang,langt mindre å kunne betjent en slik fabrikk med alt som trengs for å bygge en moderne bil. Vi får nok bare holde på med den enkle fisken og kuene våre,så kan jo bare Raymond Johansen og Bårådet hans skue utover og ned løvebakken så langt de nå klarer å se.......det de glemmer er at de sager sakte av den grenen som egentlig hele landet sitter på ved å skal gnikke og gnu på de eiekjære stakkars pengene som de ikke har råd til å bruke på en ny E18 som faktisk skal betjene næringslivet og folk til og fra jobb i svært mange år framover.

 

E18 må utbygges slik at en person i hver sin bil slipper å vente i kø. Over 15 km vei skal det koster 120 kroner (hver vei og i tillegg til dagens 32 kr). Velkommen til Oslo og en regning på 152 for gjennomkjøring for at lokaltrafikk (Asker-Bærum-Oslo) som utgjør 83% av trafikken i rushtiden skal slippe kø (inntil trafikken øker så mye at køen er tilbake etter noen få år).

 

Så vidt jeg vet har det vært en kraftig utbygging av jernbanen fra Oslo og vestover og Jar og Kolsåsbanen de siste ti år. I  tillegg skal en ny Fornebubane snart bygges. Å bruke 40 miilarder kroner  på 15 km fra Asker til Oslos grenser fremstår for meg som det rene vanvidd. Dersom det blir øket trafikk på E18 vil det bli forstoppelse i Oslo og nye 100 milliarder må til.

 

Oslo har intet å si hevdes det da all utbygging foregår utenfor byen. Som innbygger i Oslo ser jeg frem til å slippe å betale E18-vanviddet.

 

Som kjent er Norge et uland og Tyskland et skinnende forbilde i følge innlegget foran (ironi!). Tyske Autobahn er etter min mening de verste motorveier jeg har opplevd. På Østlandet har vi de senere år fått et meget bra veinett, mens det andre steder er veldig mye å gå på. Statens E-18-penger bør gå dit de behøves  mest.

Lenke til kommentar

 

 

Norge har jo først de siste 5-10 år oppdaget at man ikke kan videreføre samferdsel anno 1950 inn i framtiden. Fornebubanen er bare ett av svært mange høyst nødvendige utbygginger som norge skulle utført for minst 20 år siden. Var nettopp en tur i Bergen og kjørte E134. Veien fra Røldal og til Haukeli er ett av mange forferdelige skrekkekeksempel på hvordan tidligere politikere har vært totalt fraværende i ansvaret for landets utvikling og kun har klart å se ned den korte bakken foran Stortinget. Se på Tyskland. De har brukt astronomiske summer på å bygge ut samferdsel og veier og har derfor en industri og ett næringsliv som fungerer. Derfor kan f.eks fabrikken til BMW fungere knirkefritt og levere 1 stk flunkende ny BMW hvert 6 sekund. Mye av delene til bilene kommer landeveien. Slik industri kunne bare norge drømt om med slike veier som vi har her til lands. Vi prøver jo med noe oppdrettslaks og fiskeri og kansje vi bare skal holde på med det pga elendig veistandard. All fisken som ligger strødd rundt knuste trailere kan jo bare kastes også får kundene heller spise kjøtt fra Europa. Synd at norsk næringsliv taper store summer og anseelse på slike mislykkede transporter. Oppdrettere/fiskeidustri,transportfirmaer,forsikringsselskap,kommuner,stat osv osv taper enorme summer hver dag på veier som ikke fungerer. Byrådet og MDG sitter å forhandler om E18 som om det er de som eier veien. Det de har glemt er at det er det norske folk som er eiere av veien og som skal betale den i sin helhet. Om viktig last som haster står fast i den grusome evige E18 køen og ikke rekker videre transport rundt om i landet og blir forsinket,ja det betyr visst ikke noe i norge. I Tyskland f.eks har politikerne forstått sitt ansvar og på den måten kan f.eks BMW fabrikken i Munchen med 116 324 ansatte,en omsetning på 466,6 milliarder kroner og ett resultat på bunnlinja på svimlende 60 milliarder kroner i 2015 fortsette sin triumfferd og levere enorme skatteinntekter til den tyske stat i tillegg til alle mennesker som har en givende jobb å gå til. Slike kjempelokomotiv i næringslivet kan norge bare drømme om slik som infrastrukturen er forsømt har på berget i alle år. Vi hadde ikke hatt samferdsel nok til å fått alle arbeiderne på jobb til riktig tid engang,langt mindre å kunne betjent en slik fabrikk med alt som trengs for å bygge en moderne bil. Vi får nok bare holde på med den enkle fisken og kuene våre,så kan jo bare Raymond Johansen og Bårådet hans skue utover og ned løvebakken så langt de nå klarer å se.......det de glemmer er at de sager sakte av den grenen som egentlig hele landet sitter på ved å skal gnikke og gnu på de eiekjære stakkars pengene som de ikke har råd til å bruke på en ny E18 som faktisk skal betjene næringslivet og folk til og fra jobb i svært mange år framover.

 

E18 må utbygges slik at en person i hver sin bil slipper å vente i kø. Over 15 km vei skal det koster 120 kroner (hver vei og i tillegg til dagens 32 kr). Velkommen til Oslo og en regning på 152 for gjennomkjøring for at lokaltrafikk (Asker-Bærum-Oslo) som utgjør 83% av trafikken i rushtiden skal slippe kø (inntil trafikken øker så mye at køen er tilbake etter noen få år).

 

Så vidt jeg vet har det vært en kraftig utbygging av jernbanen fra Oslo og vestover og Jar og Kolsåsbanen de siste ti år. I  tillegg skal en ny Fornebubane snart bygges. Å bruke 40 miilarder kroner  på 15 km fra Asker til Oslos grenser fremstår for meg som det rene vanvidd. Dersom det blir øket trafikk på E18 vil det bli forstoppelse i Oslo og nye 100 milliarder må til.

 

Oslo har intet å si hevdes det da all utbygging foregår utenfor byen. Som innbygger i Oslo ser jeg frem til å slippe å betale E18-vanviddet.

 

Som kjent er Norge et uland og Tyskland et skinnende forbilde i følge innlegget foran (ironi!). Tyske Autobahn er etter min mening de verste motorveier jeg har opplevd. På Østlandet har vi de senere år fått et meget bra veinett, mens det andre steder er veldig mye å gå på. Statens E-18-penger bør gå dit de behøves  mest.

Stupid.

I'm not

Det blir ikke øket trafikk av å bygge ut E 18. E 18 har alltid vært for liten og vil bli en effektiv trafikkmaskin når den blir bygget ut for 40 milliarder og akkurat passe stor for å møte framtidens utfordringer i samferdsel. Det er bare fantasi at trafikken på E 18 vil øke ved utbygging. Hovedstaden vil vokse til en storby ( over 1 million innbyggere) om ikke mange år og det vil gi en viss trafikkøning uavhengig om veien blir bygget ut eller ikke. Hvis den ikke bygges ut vil køene bli ett truende problem for næringslivet på litt sikt. At trafikken inn til Oslo vil øke på E 18 ved en utbygging er tatt rett ut av løse luften ene og alene for at byråd,MDG og endel andre gjerrigknarker skal fore den allerede sprekkefferdige sparegrisen til norge istedenfor å tenke på folket som faktisk eier veiene og pengene på vår etterhvert verdensberømte sparegris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...