Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rødglødende bremser, skadelig?


Anbefalte innlegg

Hei, brekket hadde hekta seg fast på ene bakhjulet da jeg skulle kjøre til jobb i dag.

Kjente littegrann mer motsand enn vanlig og tenkte det var noe sånt, men at det kanskje ville løsne ved kjøring.

 

Det kom plutselig grå / svart / blå røyk og luktet svidd som fy så jeg stoppa ved veikanten.

Det røk noe helt jævlig, var vel tilnærmet rødglødende skiver. Jekka opp bilen å til og med felgene og boltene var glodvarme da jeg tok av hjulet.

 

Måtte dra i waieren for å løsne brekket.

 

Men kom til å tenke på i ettertid om dette engangstilfellet er skadelig for f.eks bremseslanger inn til kaliperen, eller om denne isolerer varme i noen særlig grad? Kan det oppstå skader på gummiforingene rundt stempelet som presser bremseklossene i caliperen? Om skivene er glodvarme er klossene nødvendigvis det?

 

Regner med dette er konstruert for å tåle varmgang, men man vet jo aldri.

Er forresten en GOLF IV.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ver forsiktig med å ta av hjulene på den måten. Om de eksploderer, så skjer det til sidene. Det kan vare nokk trykk for å drepe.
Etter å ha overkjørt bremsene så pass, så bør du i alle fall ikke bruke håndbreket (eller holde bremsene inne) før de fikk kjølt seg ned.
Det er litt sånn FYI om noen andre opplever det.

Ang. spm ditt - jeg ville tatt bilen med på verkstedet for å sjekke. De ble eksponert for noe langt utanfor for hva som er normalt bruk. 

Det du bør tenke på, OM de ble skadet og du ikke sjekker/fikser det nå:
- skade kan forverre seg - mye dyrere reparasjon neste gong

- plutselig så svekker bremser - gud vet kva som skjer då

- Om du skulle vrake enn ferrari pga det og fors. selskap finner ut om bremsene - vil du stå ansvarlig for hele beløpet.

Lenke til kommentar

Ver forsiktig med å ta av hjulene på den måten. Om de eksploderer, så skjer det til sidene. Det kan vare nokk trykk for å drepe.

Etter å ha overkjørt bremsene så pass, så bør du i alle fall ikke bruke håndbreket (eller holde bremsene inne) før de fikk kjølt seg ned.

Det er litt sånn FYI om noen andre opplever det.

 

Ang. spm ditt - jeg ville tatt bilen med på verkstedet for å sjekke. De ble eksponert for noe langt utanfor for hva som er normalt bruk. 

 

Det du bør tenke på, OM de ble skadet og du ikke sjekker/fikser det nå:

- skade kan forverre seg - mye dyrere reparasjon neste gong

- plutselig så svekker bremser - gud vet kva som skjer då

- Om du skulle vrake enn ferrari pga det og fors. selskap finner ut om bremsene - vil du stå ansvarlig for hele beløpet.

 

Var litt redd de skulle eksplodere ja, så jeg ventet litt!

 

 

1. Skal på EU-kontroll denne uka, bruker å skifte alt av skiver / brems uansett så vi får se om det er noe skader når jeg demonterer kaliperen.

 

2. Ja, det hadde selvfølgelig vært mer risikabelt men bremsene ville jo fungert på de 3 andre hjulene så hadde jo nesten ikke merket det, annet enn litt helling.

 

3. Jeg mener jeg ikke ville stått ansvarlig om det ikke blir begjært at det skal fikses som følge av teknisk kontroll eller at det foreligger mangellapp. Det er mitt ansvar å sørge for at bilen er i forsvarlig kjørbar stand og etter EU kontrollen på torsdag så regner jeg med at dette blir i boks sånn juridisk sett, om verkstedet ikke skulle oppdage noe feil.

 

 

Takk for input begge to, var egentlig bare litt nysgjerrig på skadeomfanget av noe slikt.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Å slutte å bruke håndbrekk ved parkering er en veldig dårlig anbefaling, bruker du brekket som normalt så skal det ikke sette seg fast. Lar du være å bruke håndbrekket og bare setter den

i gir når du parkerer, så er det en god sjangs for at den dagen du trenger det så er det fastrustet eller så smeller det av.

 

Hvis brekket henger seg opp, så er det mest sansynlig pga rust eller ev. at wiren henger i selve kappa pga veistøv ect...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å slutte å bruke håndbrekk ved parkering er en veldig dårlig anbefaling, bruker du brekket som normalt så skal det ikke sette seg fast. Lar du være å bruke håndbrekket og bare setter den

i gir når du parkerer, så er det en god sjangs for at den dagen du trenger det så er det fastrustet eller så smeller det av.

 

Hvis brekket henger seg opp, så er det mest sansynlig pga rust eller ev. at wiren henger i selve kappa pga veistøv ect...

Det er faktisk en god anbefaling når man ser på mekanismen bak på de bilene der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...