Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på FrP?


Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Ettersom de etterhvert har løpt vekk ifra alle liberalistiske prinsipper og deres tidligere så kjente skatte og stats-hat, så må selv jeg innrømme at det trengs ett parti for å fylle disse sko i demokratiets navn. Venstre er vel ikke helt der og ihvertfall ikke Høyre som jo er ett klassisk konservativt parti. Pr nå så dekker altså ingen av de 9 "store" dette tomrommet som FRP har fylt med det stikk motsatte, nemlig målet om en politistat hvor vi alle er trygge for muslimene fordi sjonkel skal sitte på skuldrene og våke over oss døgnet rundt, overalt, uten om på do. Foreløpig kan vi tross alt drite i fred og får vel være fornøyd med det. Vel bekomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. etter det nye forslaget så kan de etter mistanke bryte seg inn i hjemmet ditt og installere spion programmer på pc din om de ikke klarer å installere det eksternt. 

Da er det sikkert ikke noe i veien med at de setter opp et lite kamera på toalettet ditt også så de er sikker på at du ikke bedriver noe de ikke liker når du sitter der å trykker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

USA har private helsetjenester og har et av verdens minst effektive helsevesen.

 

AtW

 

Det er jo ikke helt uventet når du bruker økt forventet levealder per krone investert som mål på effektivitet. Å øke forventet levealder er jo ikke hensikten med alle helsetjenester.

 

Selv skal jeg på grunn av nedsatt hørsel snart ha time hos audiograf på sykehus, som jeg ble henvist til for fem måneder siden (noen uker etter at jeg først henvendte meg til fastlegen min). Min (sviktende) evne til å høre påvirker neppe min forventede levealder, men har mye å si for livskvaliteten min, mye fordi den påvirker hvordan jeg fungerer med andre mennesker i jobb, studier og det sosiale livet mitt ellers, men også fordi jeg får hodepine og blir utmattet av å bruke så mye mer energi enn andre på å skille ulike lyder og stemmer fra hverandre.

 

Økt forventet levealder er ofte et dårlig mål på effektiviteten til helsetjenester. Skulle jeg laget et helsevesen som var mest mulig effektivt i henhold til det målet, hadde jeg kun behandlet mennesker i ung alder og kun for kritiske helseplager som garantert ville avkortet livene deres betydelig. Mange ville nok dødd av forskjellige sykdommer med lav dødsratio (som for eksempel svineinfluensa), mens andre ville overlevd ikke-dødelige helseplager, som brukne ben og armer, men kanskje ikke vært i stand til å jobbe eller leve gode liv. Men per krone investert ville mitt helsevesen likevel ha økt forventet levealder betydelig for de som fikk behandling og dermed vært svært mye mer effektivt enn et helsevesen som bruker ressurser på mennesker med nedsatt hørsel og andre mindre alvorlige plager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner du en privatpraktiserende audiograf du vil anbefale? Det er i så fall svært uvanlig.

 

Sykehuset jeg har time hos er privat, med offentlig avtale.

Nei, jeg kjenner ingen. Og det er absolutt ikke uvanlig. Det er faktisk ifølge et google-søk nesten like vanlig med privatpraktiserende audiografer som det er ansatte på helseinstitusjoner. 

Poenget er at du kan spørre om å komme inn som en privat pasient i stedet for en avtalepasient. Da skal du se du får en avtale langt raskere. Jeg har kommet forbi mange køer på den måten. De fleste setter av minst en dag i uka til private pasienter som betaler kontant.

Lenke til kommentar

Privatpraktiserende audiografer er uvanlig. Audiografer som jobber på private sykehus eller hos privatpraktiserende øre-nese-halsleger, som jeg antar du fant på google, er derimot svært vanlig. Timen hos audiografen er forresten bare én del av utredningen og behandlingen av hørselstapet mitt.

 

Å betale for å slippe ventetid er sikkert et godt tips. Men poenget er heller at ATWindsor i sammenlikningen sin har brukt et mål som har noen svakheter, enn at ventetiden er irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg regnet ikke med å havne i en diskusjon om hvor audiografer vanligvis jobber, så kanskje du kan dele ei lenke til den statistikken? Det eneste jeg umiddelbart ser på sidene til Norges Audiografforbund er at "Audiografen kan være ansatt ved sykehus med ØNH-avdeling og hørselsentraler eller hos avtalespesialister under forskjellige helseforetak. Audiografen kan også jobbe ved NAV- hjelpemiddelsentraler og hos høreapparatleverandører. Det finnes også audiografer med egne selvstendige bedrifter."

Lenke til kommentar

Passiv-aggressiv kilde dramatikk, spenningen er til å ta og føle på.

 

Har virkelig Shruggie funnet kildene han sier, eller er det kun en bløff? 

Har Zarec egne kilder som motsier Shruggies?

Hvor mange er private?!

Hvor mange er kommunale?

 

Shit's getting real yo.

Ingen er kommunale lenger, de fleste spesialistene er tilknyttet HF, som Zarac helt korrekt sier.

Lenke til kommentar

Passiv-aggressiv kilde dramatikk, spenningen er til å ta og føle på.

 

Har virkelig Shruggie funnet kildene han sier, eller er det kun en bløff? 

Har Zarec egne kilder som motsier Shruggies?

Hvor mange er private?!

Hvor mange er kommunale?

 

Shit's getting real yo.

 

Jeg er mest forbløffet over at vi diskuterer audiografer i en tråd som heter "Hvorfor stemmer ikke flere på FrP?" Hvem kunne vel forutsett det.

 

 

Der står det at det i 2007 var 127 offentlig ansatte audiografer, 103 privat ansatte audiografer og 13 - 18 selvstendige audiografer i samarbeid med ØNH-lege.

Lenke til kommentar

En grunn til at jeg kaster gamle prinsipper nå og ønsker nnen skattepolitikk er at man ser nå at store forskjeller ødelegger økonomisk vekst i en så stor grad at det blir litt "tvihold på prinsipper eller så taper alle" og da er valget ganske lett for meg blitt faktisk.

 

Tok ikke høyde for det før.

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

 

Passiv-aggressiv kilde dramatikk, spenningen er til å ta og føle på.

 

Har virkelig Shruggie funnet kildene han sier, eller er det kun en bløff? 

Har Zarec egne kilder som motsier Shruggies?

Hvor mange er private?!

Hvor mange er kommunale?

 

Shit's getting real yo.

 

Jeg er mest forbløffet over at vi diskuterer audiografer i en tråd som heter "Hvorfor stemmer ikke flere på FrP?" Hvem kunne vel forutsett det.

 

 

Der står det at det i 2007 var 127 offentlig ansatte audiografer, 103 privat ansatte audiografer og 13 - 18 selvstendige audiografer i samarbeid med ØNH-lege.

 

 

Fornuftens veier er uransakelige i en tråd som omhandler FRP.

Lenke til kommentar

 

Passiv-aggressiv kilde dramatikk, spenningen er til å ta og føle på.

 

Har virkelig Shruggie funnet kildene han sier, eller er det kun en bløff?

Har Zarec egne kilder som motsier Shruggies?

Hvor mange er private?!

Hvor mange er kommunale?

 

Shit's getting real yo.

Jeg er mest forbløffet over at vi diskuterer audiografer i en tråd som heter "Hvorfor stemmer ikke flere på FrP?" Hvem kunne vel forutsett det.

Der står det at det i 2007 var 127 offentlig ansatte audiografer, 103 privat ansatte audiografer og 13 - 18 selvstendige audiografer i samarbeid med ØNH-lege.

Nettopp. De privat ansatte kan kontaktes for å gå rundt listekøen. De selvstendige vet jeg ingenting om.

 

Og det var du som tok opp audiografer som eksempel på at det norske systemet ikke fungerer, uvitende om at dette er en del av det norske systemet. Det er også fritt sykehusvalg; du kan kontakte alle de offentlige audiografene og be om å settes på den korteste ventelisten hvis du er villig til å reise litt.

Lenke til kommentar

Nettopp. De privat ansatte kan kontaktes for å gå rundt listekøen. De selvstendige vet jeg ingenting om.

Det er jo ikke hva vi diskuterte.

 

Og det var du som tok opp audiografer som eksempel på at det norske systemet ikke fungerer, uvitende om at dette er en del av det norske systemet. Det er også fritt sykehusvalg; du kan kontakte alle de offentlige audiografene og be om å settes på den korteste ventelisten hvis du er villig til å reise litt.

 

I hvilket innlegg har jeg sagt at det norske systemet ikke fungerer? Jeg sa at kvaliteten til mange helsetjenester, som for eksempel behandling av hørselstap (eller dårlig korttidsminne), ikke bør måles i økt forventet levealder.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...