Gå til innhold

SAMLETEST: Hvilken mobil har det beste kameraet på markedet?


Anbefalte innlegg

"HTC 10 feilet hardt i vår nattest". Vel...

Hvis det var tårnet eller trærne i bakgrunnen som skulle avbildes ville HTC 10 (bortsett fra G5) vært den eneste mobilen som gav et brukbart resultat. Samsung gir et svært godt resultat på detaljer rundt lysene, men er jo blant testens dårligste på de mindre opplyste områdene? Virker som om den faktoren er blitt litt bortglemt i det som skulle være en "mørketest".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt feil og ta slike tester med objekter som er i bevegelse og fra forskjellige vinkler. Jeg kan ikke ta denne testen helt seriøst. Og etter hva jeg forstår er ikke endelig programvare til xperia tlf ferdig, så det er litt urettferdig ovenfor den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Topp 3 stemmer nok, selv om som mange sier så kunne kanskje rekkefølgen vært annerledes.

 

Uansett må det stilles spørsmålstegn med de som har utført denne testen, og kriteriene som er lagt til rette. En kjapp titt på f.eks bildene tatt i mørket samsvarer overhodet ikke med kommentarene, og på den telefonen dere har kåret som vinner (Galaxy Edge 7), er ikke engang navnet på bygget skarpt (Du ser tydelig grums i bildet der det står Bjønndalen Grus), og det er dønn midt i bildet. Hvordan dere da kan kåre det til vinner er uforståelig for meg, når du har flere andre aktører hvor det er mye skarpere og tydeligere. Lumia, LG og til dels Huawei viser et mye renere bilde, med mye større muligheter for etterbehandling.

 

Og at ikke Apple sine telefoner får jumboplass i den kategorien når bortimot hele bildet på begge modellene er så kornete og fullt av støy at man skulle trodd det var tatt med en telefon fra 2005, har det absolutt ingenting å si at "Apple-telefoner visstnok leverer vekslende bilder i mørket". Ikke at Sony-bildet var så veldig mye bedre ( men uansett er det klasseforskjell i Sonys favør i denne sammenheng), men jeg kan garantere at det går an å ta et bedre bilde med en Sony-telefon enn det som er gjengitt her av samme motiv også ( altså kan jeg hevde at Sony-telefoner også leverer vekslende bilder i mørket).

 

Dere nevner et grønnstikk på Sony-telefonene, som forsåvidt er sant, men hva med det altfor varme "gulstikket" på f.eks Galaxy Edge eller LG? Snakker da om skogen på bildet i sola. Det er på ingen måte noe mer realistisk fargegjengivning enn det Sony sin grønnaktige himmel er, allikevel nevner dere det ikke med et ord.

 

Bildene av katten og selfiebildene er også på grensen til å ikke kunne kalles sammenlignbare, da vinkelen, skygger etc er veldig forskjellig fra bilde til bilde.

 

Interessant test absolutt, men dere burde kanskje hatt vurdert litt annerledes og i det minste brukt en "jury" som bestod av flere personer, da helst også en fagmann eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Topp 3 stemmer nok, selv om som mange sier så kunne kanskje rekkefølgen vært annerledes.

 

Uansett må det stilles spørsmålstegn med de som har utført denne testen, og kriteriene som er lagt til rette. En kjapp titt på f.eks bildene tatt i mørket samsvarer overhodet ikke med kommentarene, og på den telefonen dere har kåret som vinner (Galaxy Edge 7), er ikke engang navnet på bygget skarpt (Du ser tydelig grums i bildet der det står Bjønndalen Grus), og det er dønn midt i bildet. Hvordan dere da kan kåre det til vinner er uforståelig for meg, når du har flere andre aktører hvor det er mye skarpere og tydeligere. Lumia, LG og til dels Huawei viser et mye renere bilde, med mye større muligheter for etterbehandling.

 

Og at ikke Apple sine telefoner får jumboplass i den kategorien når bortimot hele bildet på begge modellene er så kornete og fullt av støy at man skulle trodd det var tatt med en telefon fra 2005, har det absolutt ingenting å si at "Apple-telefoner visstnok leverer vekslende bilder i mørket". Ikke at Sony-bildet var så veldig mye bedre ( men uansett er det klasseforskjell i Sonys favør i denne sammenheng), men jeg kan garantere at det går an å ta et bedre bilde med en Sony-telefon enn det som er gjengitt her av samme motiv også ( altså kan jeg hevde at Sony-telefoner også leverer vekslende bilder i mørket).

 

Dere nevner et grønnstikk på Sony-telefonene, som forsåvidt er sant, men hva med det altfor varme "gulstikket" på f.eks Galaxy Edge eller LG? Snakker da om skogen på bildet i sola. Det er på ingen måte noe mer realistisk fargegjengivning enn det Sony sin grønnaktige himmel er, allikevel nevner dere det ikke med et ord.

 

Bildene av katten og selfiebildene er også på grensen til å ikke kunne kalles sammenlignbare, da vinkelen, skygger etc er veldig forskjellig fra bilde til bilde.

 

Interessant test absolutt, men dere burde kanskje hatt vurdert litt annerledes og i det minste brukt en "jury" som bestod av flere personer, da helst også en fagmann eller to.

 

Jeg er helt enig med deg i alt du sier, bra skrevet :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsomt at Samsung bruker Sony sin optikk da, Sony IMX260.

Samsung er den eneste som bruker en Samsung bildebehandlingbrikke. Sony bruker eksempelvis den som Qualcomm har valgt ut. Samsung har og modeller med sine egne kameraer. Det at de lager mobilkamera, bildebehandlingsbrikke og alt av software gjør jo at de havner på topp i listene generasjon etter generasjon. Sony har muligens de beste kameraene, men slik som med Galaxy S7 så havnet Sony sensoren i S7 som første mobil. Sony liker og veldig høy megapiksel på sensorene sine. Samsung derimot har ønsket en sensor som er bedre i mørket, og har fått en fra Sony med langt lavere antall mp enn Sony sine kameraer. Dermed så vinner Samsung allround prisen år etter år, pga denne integreringen av alt som gir dem fordeler. 

 

 

Hvis noen er uenig i resultatene her, hva med å linke til kameratester der LG G5 kommer på førsteplass f.eks?

Hvordan folk vurderer bilder er ofte ganske forskjellig, og det gjør at flere kommer til ulikt resultat. Det er jo ulik hva folk ser etter i bildet for å avgjøre om det er bra eller dårlig.

 

Si f.eks at noen ser et lite grønnstikk i bildet. Det andre bildet har bildestøy i detaljer. Hva teller mest av det? Hvem er vinneren der?

Så hvis gjerne med andre kilder hvorfor dere mener den ene er bedre enn den andre, og på hvilke måter :)

 

 

Ellers er det Sony sin feil hvis de har dårlig programvare til kamera ved launch. Galaxy S7 hadde eksempelvis aldri det. Du skal ikke måtte vente et par måneder før din Sony mobil kan ta gode bilder. Slik fungerer ikke verden.

Lenke til kommentar

For de som ikke er så heldig å få masse penger igjen på skatten kan det være verdt å ta en titt på fjorårets toppmodel fra LG. ( LG G4 )

 

Denne har tilnærmet like bra kamera som LG G5, med unntak av mulighet for ekstreme vidvinkel bilder.

 

Denne kan nå kjøpes flett ny med Android 6 uten binding til rett under 3 lapper.

 

Tror ikke det er mulig å få en bedre kameramobil i dag om du tar prisen med i betraktningen. Noen som tar utfordringen? :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke finne kilden for dette, da jeg ikke husker detaljene dessverre. Jeg tror det dreide seg om en test av Motorola telefoner, men det kan også ha vært Huawei. Poenget er hvertfall at det var kommet en ny telefon. Likevel hadde den samme kamera som i fjor. Noe som ikke gav veldig store forventninger om bedre bilder akkurat. Den hadde derimot en ny Snapdragon ettellerannet SoC, med ny bildebrikke. Utvilsomt noe nytt i kamera-appen også. Det første til at den tok langt bedre bilder, og det var en klar oppgradering fra fjorårets modell på kamerafronten, med samme kamera!

 

 

Jeg har lest et par andre tester på nettet, om ikke veldig mye. Virker absolutt som om LG sin G5 kommer veldig bra frem der også. Igjen er det litt samme inntrykk som her i tek testen. Du kan peke på flere scenarioer der G5 er den beste mobilen. Samtidig er liksom S7 alltid veldig bra. Du finner nok utvilsomt teste som sier G5 er best, men for meg virker S7 som om det har en mer allround pakke, mens G5 er klart bedre på noen felt enn andre.

 

HTC 10 virker å komme ut bedre i tester andre steder enn her hos tek, mulig at den har vært litt uheldig.

 

Galaxy S7 er og definitivt sterkest på bilder med lite lys, og ikke nesten helt mørke bilder. Jeg så noen bilder med lite lys og nesten ikke noe lys vs G5 og HTC 10. Det er i lite lys S7 virkelig skinner.. I nesten ingenting lys likte jeg G5 bedre, men jeg kan ingenting om bilder så det ville vært dumt å stole på mine ord angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå er dette en diskusjon om mobilkameraer, ikke forskjellene mellom disse og andre typer kamera. Da blander en ikke inn andre ting. På samme måte som en ikke drar inn mellomformat i en diskusjon av crop kameraer. Det blir et annet tema.

Lenke til kommentar

 

Nå er dette en diskusjon om mobilkameraer, ikke forskjellene mellom disse og andre typer kamera. Da blander en ikke inn andre ting. På samme måte som en ikke drar inn mellomformat i en diskusjon av crop kameraer. Det blir et annet tema.

I know... Sorry.

Selv det billigste kompakt-camera til 850,- på komplett gir kvalitetsbilder sett i forhold til deise telefon camraer.

Telefonkamera er på sett å vis en nødløsning, som blir brukt som et argument for å dra opp prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...