Gå til innhold

Kronglete spørsmål ang. ferielønn og ferieuker


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig subfora å poste i, men jeg tar en sjans. 

 

Skal prøve å formulere dette så ryddig som mulig, men det er et litt vanskelig spørsmål med en veldig konkret situasjon og jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer.

 

Jeg har frem til mai i år jobbet som deltidsansatt, hvor jeg har fått lønn etter timer jobbet. I mars tok jeg en uke ferie, som for deltider selvfølgelig er ulønnet. Jeg har fem uker ferie å ta av per år. 

 

I mai ble jeg ansatt som i en fulltidsstilling med fastlønn. De fem ukene med ferie er da selvfølgelig lønnet. Men siden jeg har brukt én uke, ulønnet, så har jeg bare fire igjen.

 

Med dette i bakhodet har min søster påpekt at jeg med stor sannsynlighet enten skal a.) ha fem ferieuker fra og med jeg trådde inn i fulltidsstilling eller b.) få mer feriepenger utbetalt enn normalt, da jeg bare har fire uker betalt ferie og ikke fem. Hun har tidligere tatt noen semester på BI i forbindelse med butikkadministrasjon, og mente hun husket noe om lignende eksempler derfra. Er dog mulig hun tar helt på trynet feil og jeg ikke har "krav" på noe som helst annet enn ordinær mengde feriepenger og fire uker gjenstående ferie.

 

Noen som har peiling? Hvor kan jeg evt finne ut av dette? Lønnen vår blir kjørt av et eksternt kontor som det ikke alltid er så lett å få kontakt med, så jeg prøver her først. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønte ikke bæret av situasjonen din, men det er som han over her sier. Det du tjente i fjor (eksl feriepenger og eventuelle bonuser det ikke betales fp av) får du mellom 10-12% i lønn i juni.

 

Alle arbeidstakere har krav på 5 ukers ferie (altså 25 dager). Dersom du jobbet i en 50% stilling i hele fjor har du 25*0,5 = 12,5 dager LØNNET ferie i år hvis du har samme jobb (i en 50% stilling er 12,5 dager 5 uker). Skal du ha ferie utover dette er det trekk i lønn for de dagene.

 

Dersom du ikke jobbet i fjor, men begynte å jobbe i 2016 har du ingen BETALT ferie, uavhengig av stillingsprosent, men du har fortsatt KRAV på å få inntil 5 uker. Da blir det med trekk i lønn.

 

Hvor mye betalt ferie du har i 2016 avhenger mao av hvor stor stillingsprosent du hadde i 2015 - gitt at du ikke har byttet jobb. Om du har byttet jobb vil du få fp fra den gamle jobben, lønn i juni i den nye, og trekk i lønn i den nye når du tar ut ferie. 

 

Hvis du jobbet 50% i fjor og gikk opp til 100% i år har du fortsatt bare 12,5 dager. Det vil i en 100% stilling tilsvare 2,5 uke. Hvis du tok ut en uke tidligere i år, da du fremdeles jobbet 50%, tilsvarer dette at du har tatt ut 2,5 dager ferie. Da har du 10 dager til gode med lønnet ferie i år (som tilsvarer 2 uker i en 100% stilling eller 4 uker i en 50% stilling etc).

 

Jeg tviler kanskje på om jeg gjorde dette noe enklere for deg, men verdt et forsøk  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

 

For noe vås, det er "ingen" som har betalt ferie. Dette inngås i særavtaler i så tilfelle. En får feriepenger fra året før, all ferie en tar blir en trekt i lønn av, så lenge en ikke har en egen avtale om lønnet ferie.

 

Jepp, dette er helt korrekt.

Lenke til kommentar

 

 

 

For noe vås, det er "ingen" som har betalt ferie. Dette inngås i særavtaler i så tilfelle. En får feriepenger fra året før, all ferie en tar blir en trekt i lønn av, så lenge en ikke har en egen avtale om lønnet ferie.

 

 

 

Så det du sier er at hvis du jobber i juni og tar ferien din i juli får du lønn i juni+fp, men trekk i juli...?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så det du sier er at hvis du jobber i juni og tar ferien din i juli får du lønn i juni+fp, men trekk i juli...?

 

 

Det er en måte å gjøre det på, men veldig tungvindt. Normalt sett blir alle trekt i samme måned og får feriepenger den måneden.Poenget er at man normalt sett har 5 uker ferie i ett år, disse blir en trekt av på lønnen. Man får ikke 12,5 dag betalt ferie om man har jobbet X antall dager i 2015... 

 

Det meste en trenger å vite om ferie står her http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188#Hvor_mye

Lenke til kommentar

Litt enklere forklart,  hvis du jobbet i fjor får du feriepenger av den lønnen du tjente da i år,  10-12% av lønnen sånn ca avhengig av 4 eller 5 ukers ferie.

Hvis du ikke jobbet i fjor vil du IKKE få noe feriepenger i år.  Dvs at skal du ta ut mer ferie i år så blir også denne ferien ulønnet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kanskje litt sent svar men tenkte i alle fall at jeg kunne komme med mine betraktninger her.

 

Slik jeg forstår situasjonen så har ikke feriepenger noe med saken å gjøre, det er ferietrekket som er sentralt her. 

 

Det vanligste er at arbeidsgiver trekker lønnen for alle ferieukene samtidig med at feriepengene betales ut i juni. I og med at du har avviklet en uke ferie i en redusert stilling er situasjonen den at du kan ha blitt trukket for mye i lønn i juni om du da ble trukket for 5 uker i 100 % stilling. Du skulle jo blitt trukket for en uke tilsv. lønnen i den reduserte stillingen din, og 4 uker i 100 %.

 

Dette er vanlig at man korrigerer med å utbetale differansen på en senere lønning.

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...