Gå til innhold

Dårlige karakterer fra vgs - vil studere jus


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har alltid hatt en drøm om å studere rettsvitenskap, og senere bli advokat. 

Dessverre var ikke motivasjonen helt på topp da jeg gikk på videregående og jeg endte opp med et karaktersnitt på rundt 3,9. 

 

Er det overhodet mulig for en person med 3,9 i karaktersnitt 4 alderspoeng per i dag og et år bak seg i Forsvaret å studere jus? Søknadsfristen i år er utgått, og det spiller egentlig ingen rolle. Hadde ikke hatt sjans der.

 

Kan man studere jus privat og søke seg videre med karakterer fra første året? 

 

Dersom jeg studerer et år på BI, vil jeg da få 60 studiepoeng som kan brukes til å øke snittet mitt?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har allerede fått 2 ekstra poeng for førstegangstjenesten, så du får ikke 2 poeng til for å studere et år.

 

Det er mulig for deg å studere rettsvitenskap, men du må jobbe hardt, ta en del privatisteksamener og forbedre karakterene dine betydelig.

 

Hei og takk for svar. Jeg hadde håpet det fantes en noe lettere løsning, for det blir sikkert 10 fag jeg må forbedre. Et skikkelig spark i ballene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har allerede fått 2 ekstra poeng for førstegangstjenesten, så du får ikke 2 poeng til for å studere et år.

 

Det er mulig for deg å studere rettsvitenskap, men du må jobbe hardt, ta en del privatisteksamener og forbedre karakterene dine betydelig.

 

Hei og takk for svar. Jeg hadde håpet det fantes en noe lettere løsning, for det blir sikkert 10 fag jeg må forbedre. Et skikkelig spark i ballene. 

 

10 fag * 2000 = 20 000 kr er prisen for å ta forbedre fagene. Har du sjekket om det finnes andre veier? Har du sjekket denne kilden? http://www.treiderjus.no/om-studiet/

Endret av Det gode liv
Lenke til kommentar

 

 

Du har allerede fått 2 ekstra poeng for førstegangstjenesten, så du får ikke 2 poeng til for å studere et år.

 

Det er mulig for deg å studere rettsvitenskap, men du må jobbe hardt, ta en del privatisteksamener og forbedre karakterene dine betydelig.

 

Hei og takk for svar. Jeg hadde håpet det fantes en noe lettere løsning, for det blir sikkert 10 fag jeg må forbedre. Et skikkelig spark i ballene. 

 

10 fag * 2000 = 20 000 kr er prisen for å ta forbedre fagene. Har du sjekket om det finnes andre veier? Har du sjekket denne kilden? http://www.treiderjus.no/om-studiet/

 

 

Hei. Ja treider jus tilbyr kun 1. avdeling og så vidt jeg har forstått så kan man ikke bruke karakterene man får her til å søke seg inn på avdeling 2 ved UiO. Altså må man bruke vitnemålet fra vgs og da står jeg like langt. 

 

Om det finnes andre private ordninger er jeg ikke sikker på. 

 

Vet at jus hadde vært perfekt for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må nok forbetre nokon karakterar slik at du får eit betre snitt dersom du skal ha eit realistisk håp om å få studieplass.

Men du kan sjølvsagt være heldig ved at det ved ein kombinasjon av færre søkarar med høgt snitt, og høgt fråfall/mange restplassar gjer at du likevell får deg ein studieplass.

 

Basert på poenglistene frå i fjor så er det Universitetet i Agder som du har størst sjangs på å komme inn på. Der har det i følge listene til samordna opptak vært lavast snitt og færrast personar på venteliste dei siste åra.

 

Så det beste er nok å sette Universitetet i Agder øverst på lista og håpe du har flaks med at det er få søkarar eit år. I kombinasjon med forbetring av enkelte fag frå vgs  så kan det være håp at du før eller seinare får deg ein studieplass.

Lenke til kommentar

Du må nok forbetre nokon karakterar slik at du får eit betre snitt dersom du skal ha eit realistisk håp om å få studieplass.

Men du kan sjølvsagt være heldig ved at det ved ein kombinasjon av færre søkarar med høgt snitt, og høgt fråfall/mange restplassar gjer at du likevell får deg ein studieplass.

 

Basert på poenglistene frå i fjor så er det Universitetet i Agder som du har størst sjangs på å komme inn på. Der har det i følge listene til samordna opptak vært lavast snitt og færrast personar på venteliste dei siste åra.

 

Så det beste er nok å sette Universitetet i Agder øverst på lista og håpe du har flaks med at det er få søkarar eit år. I kombinasjon med forbetring av enkelte fag frå vgs  så kan det være håp at du før eller seinare får deg ein studieplass.

Han ønsker å bli advokat, og da hjelper det ikke med en bachelor i rettsvitenskap, som UIA tilbyr.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det for tiden mulig å søke seg inn på masterdelen av Bergensstudiet hvis man har en bachelorgrad i jus fra et anerkjent høyskoleprogram (HiL har dette, bl.a.). Det krever at du har en C eller bedre, og søknadsprosessen er konkurransebasert. Det er rift om plassene. 

 

Toget er derfor ikke gått fra plattformen selv om du ikke kommer direkte inn på masterstudiet. Men du må likevel løpe ganske fort for å klare å løpe forbi de du konkurrerer med. 

Lenke til kommentar

En mulighet er å gå Økonomi og forretningsjus på BI. Er ikke det samme som UIO, men mye jus. Kom ikke selv inn på UIO og var i liknende situasjon som deg. Begynte på BI og har trivdes, men det forutsetter at du må også like litt økonomi.  :)

 

Hei, denne linjen har jeg lest litt om de siste dagene og den virker veldig grei. Litt økonomi er kjekt så det skal jeg nok klare!

 

Privatist? 

 

Lykke til  :)

 

Skjønner ikke helt hva du mener her. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å ta master i rettsvitenskap som privatist?

 

Såvidt jeg vet er det for tiden mulig å søke seg inn på masterdelen av Bergensstudiet hvis man har en bachelorgrad i jus fra et anerkjent høyskoleprogram (HiL har dette, bl.a.). Det krever at du har en C eller bedre, og søknadsprosessen er konkurransebasert. Det er rift om plassene. 

 

Toget er derfor ikke gått fra plattformen selv om du ikke kommer direkte inn på masterstudiet. Men du må likevel løpe ganske fort for å klare å løpe forbi de du konkurrerer med. 

 

Hei det var en slik snarvei jeg håpte eksisterte. Men når det er såpass usikkert om jeg i det hele tatt kommer inn, så kjenner jeg at jeg mister litt lysten. Vil ikke gamble med tiden når en slik utdanning tar såpass lang tid. 

 

Jeg vet du kan mye krikkert (etter å ha lest mye på forumet før), tror du det i framtiden vil være mulig å ta en master i rettsvitenskap med bakgrunn fra BI, og da tenker jeg på den bachelorgraden man kan ta ved å gå Økonomi og forretningsjus? 

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser det som usannsynlig at man vil kunne gå direkte over til en mastergrad i rettsvitenskap ved de tre universitetene som i dag tilbyr dette fra Økonomi/forretningsjus-graden på BI.

 

Innholdet i spesialfagene Jus I, Jus II, og Jus III på BI er svært tunge på privatrettslige forhold og tilsvarende lette på offentlig rett, og graden inneholder til sammen 75 studiepoeng juridiske fag av 180 studiepoeng til sammen.

 

Det vil si at du i høyden kan få fritak for litt over ett år av masterstudiet, og emnene du blir fritatt for vil ikke ligge samlet i studieplanen, så i praksis vil du måtte gå hele masterstudiet på nytt. Du vil heller ikke kunne konkurrere på BI-karakterene dine, fordi dette forutsetter at du kan starte på år 4, mens du vil måtte begynne på år 1.

 

Det var en periode snakk om at BI skulle tilby et masterprogram i rettsvitenskap, og dette utredes fortsatt av BI. For at Kunnskapsdepartementet skal godkjenne en slik søknad må imidlertid innslaget av offentligrettslige problemstillinger i faget antagelig bli mye større, så det er usikkert om man vil kunne gå videre til en BI-master i rettsvitenskap på dagens økonomi/forretningsjus-program. Det vil også ta tid å implementere.

 

Hvis man ønsker å bli advokat i dag er det to norske løsninger - direkte opptak til masterprogrammene (med VGS-karakterer) eller overgangsopptak fra bachelorprogrammene (med BA-karakterene) - og flere utenlandske løsninger (f.eks. å ta en Bachelor of Laws i UK og be om autorisasjon som advokatfullmektig i Norge etter EØS-reglene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mulighet er å gå Økonomi og forretningsjus på BI. Er ikke det samme som UIO, men mye jus. Kom ikke selv inn på UIO og var i liknende situasjon som deg. Begynte på BI og har trivdes, men det forutsetter at du må også like litt økonomi.  :)

Det forutsetter også at du faktisk finner noe fornuftig å bruke studiet til. Du kan ikke bli advokat, og er ikke kvalifisert for de fleste jurist-jobber.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...