Gå til innhold

LCD - Alt du trenger vite


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det må jo kanskje være en enhet som gjør om analoge signaler til digitale, hvis d-sub blir brukt til å forbinde skjermen til pc-en. (En slags omvendt RAMDAC?)

 

Litt drøyt å kalle den en gpu, men...

Det tenkte jeg også på. Trodde var skjermkortet som tok seg av konverteringen Men jeg bruker DVI, så da brukes vel ikke RAMDAC?

 

LCD - X Series

Superb full-motion digital video playback (critical for Gaming and DVD viewing) with the fastest GPU chip available and LCD panels with extremely fast response times

 

Mer info her

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Når du bruker dvi brukes ikke "ramdacen". hverken i skjermkort eller i skjermen. Direkte signaler som jeg anser som et "must" for deg som skal ha LCD.

 

Nevner også at sony modellene har en meget elegant løsning på baksiden av skjermene sine med et panel som skjuler ledninger etc. Dette er meget bra.

Håper du trives med skjermen din.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Jada.. trives veldig med skjermen. Lurte bare hva den prossesor-greien var. Har hatt den i snart ett år nå, meget fornøyd. Utenom at baklyset lyser igjennom på sidene. Merker det mest når det er svart.

Ledningskjulegreien er som du sier veldig genial og får dessuten skjemen til å se utrolig bra ut bakfra. Er nesten litt synd at den står inntil veggen ;)

Lenke til kommentar

Etter litt resarch har jeg fått litt mer klarhet i "gpu"-saken. Det er helt sikkert en A/D-converter, som konverterer analoge signaler til digitale når man bruke d-sub(vga) tilkobling. Nå gjør jo ikke du det, gordito, men skjermen din støtter det.

 

200MHz er nødvendig for å produsere 1280*1024 ved en gitt frekvens, mens for høyere oppløsning kreves kraftigere konvertere. 1600*1200 krever noe sånt som 350MHz.

 

Kan lese mer om dette mange steder, her fikk jeg noen nye opplysninger.

Lenke til kommentar

Søkte kjapt gjennom hw sin prisguide på "Allround vinneren" Samsung 173T og ser at noen butikker oppgir den som TCO99 og andre som TCO03. Finnes det da nyere og eldre modeller av samme skjerm med ulike tco-godkjennelser eller er det bare en glipp av noen butikker?

 

Lurte også hva Samungs 173T MM (multimedia) tilbyr i forhold til "default"-versjonen.

 

hilsen undertegnede

Lenke til kommentar

forskjellen på tco forklares med hvilken farge det er på rammen rundt. Du vil sannsynligvis ikke merke noe forskjell. Sølv rammen er tco 03 og sort er 99.

 

173t MM har høytalere i skjermen, noe den vi testet ikke hadde. Sannsynligvis har du bedre høytalere fra før. De egner seg kun til pling plong lydene fra windows.

Lenke til kommentar

Under avsnittet om frekvens i del 1 står det føgende: "Husk LCD er flimrer ikke! Ergo på skjermkortet ditt setter du bare på 60 hertz."

 

 

Greit det med flimmer, men min erfaring er at høyere frekvens har en positiv innvirkning med tanke på "ghosting/etterslep". :yes:

 

Testet dette på en 17" LCD fra LG. Ved å bruke den analoge VGA d-sub tilkoblingen klarte jeg å presse skjermen opp i 75Hz, og dette ga en betydelig forbedring i forhold til 60Hz.

 

Bruk av analog d-sub førte til en ørliten degradering av bildekvaliteten i forhold til digital DVI, men dog nesten ikke merkbart.

Lenke til kommentar
Testet dette på en 17" LCD fra LG. Ved å bruke den analoge VGA d-sub tilkoblingen klarte jeg å presse skjermen opp i 75Hz, og dette ga en betydelig forbedring i forhold til 60Hz.

 

Bruk av analog d-sub førte til en ørliten degradering av bildekvaliteten i forhold til digital DVI, men dog nesten ikke merkbart.

Ang. 60hz/75hz har jeg hatt den totalt motsatte opplevelsen. 60hz gir mindre ghosting.

 

DVI gir også et mye skarpere bilde enn hva analog gjør. Mye skarpere, i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Sette dere inn i problemet mitt da;)

 

hvor mange bilder kan en skjerm gjengi? Teoretisk kan en lcd skjerm med ms på 20 gjengi 100 fps. Får at dette skal skje må jo også skjermkortet stå på 100 hz, ellers vil jo en del bilder utelates.

 

her kommer vi inn på image formation time og sånne saker, som blir fjernt for stort sett de fleste.

 

Men med tanke på at menneskets ideale oppfattelse ligger rundt 72 - 75 fps (vi har ikke sjans til å følge med på mere enn det, selv om man i en serie på 100 lyse bilder har et mørkt vil ikke vi oppdage det, har vi et mørkt i en serie på 72 vil vi oppdage det.

 

Aha tenker dere nå , det ideale er jo seff å ha dette skjermkortet på 75 hz, noe som kanskje er riktig. Men hva da ved DVI? er det ideale her og 75 hz?

 

 

Dette + litt til ligger jeg i diskusjon med en rekke teknikkere om, da ingen med sikerhet kan si om det er slik.

 

Men når jeg har svaret kommer jeg til å poste det her ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann,fikk min 19" lcd i dag,det er en HP L 1925,må si den virker meget lysterk og fin til nå,har dog ikke spilt enda.

 

Er klar over at dette ikke er state of the art,og mer en budsjett klasse,men jeg kjører ikke de samme krava som du(oivind) og resten av gjengen heller :thumbup:

 

Hva bør jeg spesielt se etter for å komme med tilbakemeldinger?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...