Gå til innhold

LCD - Alt du trenger vite


Ni kon

Anbefalte innlegg

http://www.eizo.com/products/lcd/l550/index.asp

 

Jeg lurer på om noen hvet når denne skjermen kommer til Norge, og hva kommer den til å koste?

skal spørre Eizo på onsdag. Poster svaret da

tipper denne kommer rundt 20- februar. prismessig vil denne ligge på 3500 - 4000.

 

komplett har svar på hvor mye denne nøyaktig koste.

 

Vi skal se om jeg får denne med i testen. Det vet jeg først når jeg får eizo skjermene i neste uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg kan legge til at jeg kommer til å gjøre en større test av LCD skjermer som kommer tidlig i Januar.

 

Men en ting lover jeg: det blir den mest grundige testen av LCD skjermer du noen gang har sett:) Setter nok av to uker til testingen. alle skal testes mot hverandre etc.

 

:thumbs: Meget godt jobbet, og jeg gleder meg stort til testene! Som forbruker, fremtidig test-leser og kjøper av monitor vil jeg si:

 

Jeg håper du unngår de vanligste fellene fra hardware sites og kommer med klare anbefalinger. 15 siders tester av hver skjerm med grafer, benchmarks osv og ekstreme mengder tekniske detaljer og inngående beskrivelser er ikke alltid det som best hjelper oss forbrukere å velge. Jeg sier det fordi jeg håper å benytte testene til å avgjøre mitt monitor-kjøp. Jeg vil først og fremst vite hva som er best innenfor ulik priskategori / bruksområde. Så vil jeg vite ting som garanti-tid, bytte/retur-policy. Dernest er jeg også interessert i teknologien.

 

Det høres lovende ut at du vil teste skjermene mot hverandre. Det er noe jeg ofte savner når jeg leser en test av et produkt. Mot slutten kan det stå en liten rute el.l. som heter: "Se også disse alternativene" eller "PRøv heller" og som lister et par-tre andre alternativer.

 

Keep up the good work! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det virker som om det er en del LCD mennesker innom denne tråden, og jeg lurer da på:

 

Hvordan er det hvis du bruker LCD i dag, på moderne skjermer, og har oppløsning 1280x1024 på en 1600x1200 skjerm? blir alt forvrengt og jævlig?

 

Hva er egentlig TFT i forhold til LCD? husker IBM en gang hadde en skjerm på ca 4000x3000 TFT Flatscreen til 280.000kr, har man mulighet til å lage noe lignende med LCD? hvor stor er forskjellen på de to teknologiene?

 

EDIT: leste guiden din nå, but the question still stands

Endret av Tx3
Lenke til kommentar
Slenger meg på bølgen av takketaler (selv om den nok blir kort); setter stor pris på dette Øyvind, ved å ta deg tid (og ikke minst krefter) til dette beviser du nok en gang at du ikke bare er forumets LCD-mester, men det at du i det hele tatt gjennomfører et sånt enormt prosjekt som vil hjelpe så mange der ute i deres valg (ikke minst meg, hehe), tyder på at det skjuler seg en handlekraftig, tvers gjennom snill og entusiastisk fyr bak den LCD-skjermen din.  :cool:  Du fortjener virkelig disse lovordene, og tro meg, det kommer nok mange fler når testen er i land! "Hail to the king baby!"  :thumbs:

 

Mvh,

Haakon

Enig :thumbup:

Trodde jeg det ikke; er ikke bare meg som føler sånn nei! ;) Bra du støtter opp under talen min The.Arisen.One! :yes:

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Det virker som om det er en del LCD mennesker innom denne tråden, og jeg lurer da på:

 

Hvordan er det hvis du bruker LCD i dag, på moderne skjermer, og har oppløsning 1280x1024 på en 1600x1200 skjerm? blir alt forvrengt og jævlig?

 

Hva er egentlig TFT i forhold til LCD? husker IBM en gang hadde en skjerm på ca 4000x3000 TFT Flatscreen til 280.000kr, har man mulighet til å lage noe lignende med LCD? hvor stor er forskjellen på de to teknologiene?

 

EDIT: leste guiden din nå, but the question still stands

da skal jeg besvare:

 

 

 

Du vil nok merke fall i billedkvaliteten ja. Hvor mye avhenger av deg selv og skjermen din. I min tidlige lcd karriere kjørte jeg skjermen på lavere enn den native oppløsningen og jeg var kjempefornøyd før jeg skjønte at jeg skulle bruke den native oppløsningen. Men de som er mest hardnakket sier at dette er helt jæv.. å se på. Det er litt fra person til person. Anbefaler deg å stikke innom et sted der du selv får se dette (elkjøp)

 

 

TFT = LCD (kort sakt)

 

Og ja det finnes LCD med meget bra oppløsning: http://www.dinside.no/php/art.php?id=95877&=katnav

 

 

Fornøyd?

Lenke til kommentar
Hvordan er det hvis du bruker LCD i dag, på moderne skjermer, og har oppløsning 1280x1024 på en 1600x1200 skjerm? blir alt forvrengt og jævlig?

 

I Windows så ser det helt grusomt ut dersom jeg kjører noe annet enn 1280x1024 som min Eizo L557 er laget for (hvor godt denne skalerer i forhold til andre LCDer er jeg usikker på). Tekst blir forferdelig uskarp og det hele minner om et alt for sterkt komprimert .jpg bilde med mye støy i seg. Skal se om jeg klarer å ta et bilde av skjermen min på litt forskjellige oppløsninger som viser hvordan det ser ut. (bilde kommer i så fall først på mandag).

 

I spill (og video) derimot så er forskjellen ikke like ekstrem. Jeg vil fortsatt anbefale alle å kjøre også spillene i native oppløsningen dersom det er mulig, men det er nok mange personer som ikke ville merke noe til den reduserte bildekvaliteten såfremt du ikke stiller to like skjermer opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har en ThinkPad, som kjører 1024x768. kjører jeg på 800x600 f.eks. så ser det ganske ille ut. og når ratio'en også endres (fra 16:9 til 4:3) så vil jeg anta at det blir enda mer utstrukket osv.

 

Har selv en Hyundai IQ Q910 19" flat CRT, som jeg er veldig fornøyd med. kjører den på 16x12, hvis jeg da skal ha lignende bildeflate og oppløsning på en LCD, hvor mange tommer burde den da være? dette er som sagt en flat CRT, så det blir vel ikke helt 21"?

Endret av Tx3
Lenke til kommentar

Er ikke 100 % sikker på dette, men en 19" LCD vil gi tilnærmet lik billedflate, men da har du jo problemet med at det er svært få 19" som kjører 1600 x 1200 i nativ oppløsning.

 

Derfor må du nok skaffe en lcd med enda større billedflate for å få de ønskede 1600 x 1200. Eizo L885 er jo en som støtter denne oppløsningen, men det koster å være den største gutten i gata.

Lenke til kommentar

Takk Hr. Dahle for dine gode råd. Jeg har et spørsmål vedr. LCD. Nå i disse tider blir jo LCD skjermer billigere i tv-form, priset har synket 25-40 % bare under 2003. Det går mye prat om at LCD vil utkonkurere plasma av flere grunner (OLED vil utkonkurere LCD tenker jeg).

Det blir samtidig vanligere med en pc i rakket av andre hjemmekinokomponenter, tanken rundt microsofts release av windows mediasenter edition viser vel noe av trenden for tiden.

Så til spørsmålet, denne skjermen, en SONY 30" med oppløsning på 1280x768 http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=179&g1=3...31&l=2&lantall=

Hvordan tror du en slik skjerm vil være å jobbe på, spille spill på, kort sagt bruke som en pc skjerm. Forskjellen er jo at man ikke vil sitte på en avstand av 50 cm som jag gjør mot min 21" CRT idag. Men egner seg en slik skjerm som pc-skjerm? Det vil være litt naivt å tro at den kan brukes som et arbeidsverktøy for grafikk, men for å skrive litt e-post, lese dine innlegg på hardware :yes: etc.. Hva tror du om det?

Ellers takk for ditt engasjement.

Lenke til kommentar

En ting, vil det funke fint å bruke microfiber klut på LCD skjerm?

Jeg har blitt fortalt at jeg aldri skal rengjøre en vanlig skjerm (CRT skjerm) med en slik klut, fordi de små fibrene er skarpe som barber blader og vil da ripe opp skjermen. Vil dette være farlig for en LCD skjerm?

 

Veldig bra skrevet forresten :)

Lenke til kommentar

klv30mr1_293_200.jpg

 

Det er jo vanskelig å ikke falle for den juvelen der da. Absolutt nice!

 

 

Bilde av den når du spiller:

 

108257.jpg

 

Jeg må jo vise til at dinside.no testet denne skjermen da:

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=95086

 

 

Og LCD ekspert din dinside er faktisk meget dyktig, og han har jo gitt tommelen opp for å bruke denne som monitor. Det eneste jeg ser på er prisen og syns den er noe drøy, men igjen man må jo betale for design og du scorer garantert på alle damer som blir med deg hjem..

Lenke til kommentar
En ting, vil det funke fint å bruke microfiber klut på LCD skjerm?

Jeg har blitt fortalt at jeg aldri skal rengjøre en vanlig skjerm (CRT skjerm) med en slik klut, fordi de små fibrene er skarpe som barber blader og vil da ripe opp skjermen. Vil dette være farlig for en LCD skjerm?

 

Veldig bra skrevet forresten :)

I følge infocares guru på område er microfiber noe av det beste du kan bruke. Vi snakker da om en fin microfiberklut som dedikeres til dette formålet, og ikke en microfiber som du vasker gulvet med.

 

 

En annen ting du kan bruke er bomull. Jeg bruker ofte noen bomulldotter som dama bruker når hun fjerner sminke. (pads sier hun det heter ( ? ))

 

Bare ikke finn på å bruke kjemikaler

Lenke til kommentar

hvis du bor i oslo området, og trenger flere paneler og teste kan jeg muligens bidra med det. gjelder hp f1703, blackview 17", samsung 192v, en sony skjerm som jeg ikke husker navn på og acer 1711 (mener å huske at den heter det). send meg en pm hvis du er interessert.

 

hadde vært gromt om du fikk med samsung 172x i testen også, men med samsung sine leveringsproblemer kan nok det bli vanskelig vil jeg tro.

Endret av veggiss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...