Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg tror transekjønn er en mental sykdom


Anbefalte innlegg

Hvis jeg er en person og tror jeg er en annen person regnes det som mental sykdom. Teknisk sett om du tenker på psykologi, sinnet, verden, normalen osv, så er kjønnsforvirrelse en mental sykdom. Andre mentale sykdommer er også ofte medfødte. Mange er genetiske og går i arv.

 

Alt av slike ting går under personlighetsforstyrrelser. (...)

Jeg har ikke inntrykk av at trannskjønnede personer trur de er "en annen person". Og det at transkjønnhet teknisk sett er en mental sykdom trur jeg heller ikke stemmer. Lurer på hva slags kriterier du baserer det på.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis jeg er en person og tror jeg er en annen person regnes det som mental sykdom. Teknisk sett om du tenker på psykologi, sinnet, verden, normalen osv, så er kjønnsforvirrelse en mental sykdom. Andre mentale sykdommer er også ofte medfødte. Mange er genetiske og går i arv.

 

Alt av slike ting går under personlighetsforstyrrelser. (...)

Jeg har ikke inntrykk av at trannskjønnede personer trur de er "en annen person". Og det at transkjønnhet teknisk sett er en mental sykdom trur jeg heller ikke stemmer. Lurer på hva slags kriterier du baserer det på.

 

 

Psykologi.

 

Jeg lurer på hva slags kriterier du baserer din "motstand" på? Jeg vil tro:

- Følelser

 

Det finnes faktisk unntak. Noen blir faktisk født med to kjønn og har medisinsk bakgrunn bak sin diagnose. For alle andre er de psykologiske avvik fra normalen, selv om tilstanden i seg selv kan være normal. Det er ikke unormalt med psykopati heller, men det er et avvik fra normalen og blir ansett som mental sykdom / psykisk problem.

Endret av zeebra
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, jeg baserer det meste på følelser. Jeg har aldri sett noen beviser som overbeviser meg om verken det ene eller andre. Men du ser ut til å være overbevist. Er det feil?

 

Psykologi er en av de svakeste grenene innen vitenskap. Det er veldig vanskelig å bevise noe definitivt.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig pur logikk/matte.

Kropp er mann, Sinn er mann = Sinnet samsvarer med kroppen.

Kropp er mann, Sinn er kvinne = Det interne samsvarer ikke med den fysiske virkeligheten.

 

At noen hevder noe annet betyr at de er hjernevasket eller i fornektelse. Det er som å benekte at 1+1=2.

 

Denne videoen er relevant:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å være transkjønnet er ingen psykisk sykdom. Men transpersoner er annerledes enn de fleste på noe områder, og et uttrykk for at naturen er mangfoldig og at vi mennesker kommer i mange varianter.

 

 

Joda. Å være født tvekjønnet er ingen mental sykdom. Å være mann eller å være kvinne og gå rundt med andre ideer i sitt eget hode, det er en helt annen ting. Jeg kan ikke se noen annen mulig klassifisering på det enn at det er et psykisk problem, om man da dømmer ut fra logikk heller enn følelser, ønsketenkning og propaganda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda. Å være født tvekjønnet er ingen mental sykdom. Å være mann eller å være kvinne og gå rundt med andre ideer i sitt eget hode, det er en helt annen ting. Jeg kan ikke se noen annen mulig klassifisering på det enn at det er et psykisk problem, om man da dømmer ut fra logikk heller enn følelser, ønsketenkning og propaganda.

 

 

Det er fordi du ikke er psykolog, og ikke har den fjerneste peiling på psykologi.

 

dag1234, derimot, har peiling på psykologi og er så vidt jeg har fått med meg praktiserende psykolog.

 

Det er alltid hysterisk morsomt å se tomsete tastaturkrigere bli skolert av fagfolk og at det går totalt over hodene på dem.  :rofl:

 

Anonymous poster hash: c8f93...078

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt er det en mental sykdom. Men de fleste vil at du skal tro det er normalt.

 

Det er statsstøttet svindel.

Hvorfor er det "selvsagt"?

 

Jeg ser ingen grunn til å tru at det er en mental sykdom.

 

 

Hvis du er mann og går rundt og tror du er kvinne eller er kvinne og går rundt og tror du er mann så er det et mentalt problem. At staten skal dekke over og støtte kjønnssvindel er egentlig en absurditet og produkt av en absurd tid.

 

 

Hvorfor er det et mentalt problem om de blir lykkelige av å leve som den de egentlig mener de er?

 

Det eneste problemet jeg ser er andres fordommer. Jeg kan være med på tanken om at transpersoner utvikler mentale problemer i en hyppigere ratio enn den øvre befolkningen - ikke fordi de er transpersoner men fordi de blir møtt med fordommer og kunnskapsløshet som vises til i denne tråden.

 

Hadde det vært mer aksept for homofili og transseksualitet er jeg ganske sikker på at selvmords statistikken for disse gruppene hadde stupt. 

 

Vi liker kalle oss et homo vennlig land men fakta er at det fremdeles er mye stigmatisering og bakstreverske holdninger. Homse er f.eks det verste skjellsordet man kan kalle en gutt/mann - som om homofili er negativt?  

 

De problemene transpersoner og homofile ofte opplever er eksterne og ytre problemer som de blir påført av storsamfunnet i form av avsky, trakassering, sosial utfrysning, diskriminering på mange plan og til og med fysiske angrep. 

 

Om en mann vil gå med kjole eller ta en østrogen kur , hva så? Hvorfor plager det andre hvordan et voksent menneske vil leve sitt liv?

 

La nå folk få være den de er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er selvsagt enig med deg wubwub.

 

Men en del transpersoner er ikke så glade for å bli satt i bås med homofile, og de transseksuelle har ikke alltid følt seg like velkommen i LLH, eller FRI som de nå heter. Og egentlig går det an å forstå at seksuell tiltrekning eller tenningsmønster er noe annet enn kjønnsidentitet.

 

Kjønnsidentitet handler om hvordan en opplever sitt eget kjønn, mens hvordan en lever ut denne identiteten kalles kjønnsuttrykk. Kjønnsdysfori kalles det når det er subjektivt ubehag på grunn av at den en opplever seg som ikke stemmer med kroppens utseende. 

Det er komplekse årsaksmekanismer som ligger bak, og vi er kun i startgropen til å forstå hvorfor noen kommer til verden med en kropp som ikke stemmer med identiteten.

 

Seksuell legning handler om hvem man i hovedsak tenner på og tiltrekkes av. Det er ikke samme fenomen, og selv om begge er undertrykte, så fører de ikke samme kamp og de har til dels ulike målsetninger.

 

Det begge fenomenene har tilfelles er at det ikke er klare skiller mellom mann og kvinne, homo og hetero, men at det er glidende overganger og at disse fenomenene kan endres i løpet av et liv. Verken legning eller kjønnsopplevelse er nødvendigvis hugget i stein.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Selvsagt er det en mental sykdom. Men de fleste vil at du skal tro det er normalt.

 

Det er statsstøttet svindel.

Hvorfor er det "selvsagt"?

 

Jeg ser ingen grunn til å tru at det er en mental sykdom.

 

 

Definer mental sykdom takk, så har vi et grunnlag å diskutere ut fra.

 

Og nei at det står skrevet i DSM eller ICD er ikke en definisjon.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Joda. Å være født tvekjønnet er ingen mental sykdom. Å være mann eller å være kvinne og gå rundt med andre ideer i sitt eget hode, det er en helt annen ting. Jeg kan ikke se noen annen mulig klassifisering på det enn at det er et psykisk problem, om man da dømmer ut fra logikk heller enn følelser, ønsketenkning og propaganda.

 

 

Det er fordi du ikke er psykolog, og ikke har den fjerneste peiling på psykologi.

 

dag1234, derimot, har peiling på psykologi og er så vidt jeg har fått med meg praktiserende psykolog.

 

Det er alltid hysterisk morsomt å se tomsete tastaturkrigere bli skolert av fagfolk og at det går totalt over hodene på dem.  :rofl:

 

Anonymous poster hash: c8f93...078

 

 

Så hva hvis en praktiserende katolsk prest fortalte deg at det var en fyr som het Jesus som kommanderte et hav til å dele seg? Hvilken autoritet har du da til å si noe imot det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på hvilken forskning har du grunn til å tro dette?

Kanskje drøyt å si at de fleste har tatt selvmord etter operasjon, men det er forskning på at det er mye psykisk lidelse innen populasjonen av trannskjønnede.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21364939 

 

A long-term study of 324 sex-reassigned persons in 2003 in Sweden concluded:

Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity [diseased state] than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Et hvert menneske bør få mulighet til å leve mest mulig i pakt med slik de opplever seg selv - så sant det ikke går ut over andre.

 

Burde mennesker som føler at et lem er fremmed få hjelp til å få kappet det av på offentlig sykehus?

 

 

Du tar opp et interessant og vanskelig helseøkonomisk problem; hva skal til for å behandle, i dette tilfelle, endre, på en i utgangspunktet frisk kropp? Det er ingen entydig fasit på dette, men må vurderes i hvert enkelt sak. 

 

Alt for få mennesker for et slikt tilbud i dag, opp mot 70% av de som søker slik behandling i det offentlig får avslag.

 

Det er vanskelig å sette igang slike radikale inngrep alene ut  fra en subjektiv følelse hos personen. Men det gjøres på Rikshospitalet, etter lang utredningstid, gjerne flere år. Da er begrunnelsen at det totalt sett vil være helsefremmende at kroppens utseende blir korrigert slik at det stemmer mer med den indre opplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Alt for få mennesker for et slikt tilbud i dag, opp mot 70% av de som søker slik behandling i det offentlig får avslag.

 

Det er vanskelig å sette igang slike radikale inngrep alene ut  fra en subjektiv følelse hos personen. Men det gjøres på Rikshospitalet, etter lang utredningstid, gjerne flere år. Da er begrunnelsen at det totalt sett vil være helsefremmende at kroppens utseende blir korrigert slik at det stemmer mer med den indre opplevelsen.

 

Men forskning avslører at psykisk helsetilstand ikke nødvendigvis blir bedre, selv etter kjønnsskifteoperasjon. Hvorfor skal vi pushe på at folk må under kniven?

 

Jeg er helt for at vi må bryte ned stigma, gjøre det mer likandes for transkjønnede å være dem. Men å forherlige et kosmetisk inngrep som svaret på deres problemer, det gidder jeg ikke være med på.

 

http://www.theguardian.com/society/2004/jul/30/health.mentalhealth (There is no conclusive evidence that sex change operations improve the lives of transsexuals)

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21364939 (Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...