Gå til innhold

[Løst] Bruke en router uten WAN-port som trådløst aksesspunkt


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i blokk med mange trådløse nettverk, og det er mye interference. Jeg har derfor lyst til å prøve å gå over til å bruke et 5ghz-nettverk istedenfor, og jeg har en cisco epc3928 som jeg fikk når jeg hadde get. Denne er en såkalt Wireless Residential Gateway, med dual-band Wi-Fi, men eneste inngangen er f-connector, og det er ikke vanlig wan-port (se pkt 8 i vedlagt bilde av baksiden ciscoen) 

Finnes det noen måte å få brukt dette 5ghz nettet, feks med å koble den opp mot den eksisterende ruteren som en slave eller noe? Jeg legger også ved brukerguiden hvis den skulle være av noe hjelp. Takk på forhånd!

EDIT: Til de som måtte finne denne tråden og prøver å løse samme problem - Jeg krøp til korset og kjøpte meg en Asus RT-AC66U. Fantastisk herlig å ha stabilt raskt internett igjen. Speedtest på blix serveren rapporterer ~95Mbps ned og opp, og har 100/100mbps linje. Dette er på 5ghz nettet. på 2,4ghz fikk jeg fremdeles kun ~20Mbps begge veier, så det er ingen tvil om at det er mye interference her.



 

post-265309-0-05318100-1462107854_thumb.png

brukerguide_EPC3928.pdf

Endret av WildCard_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at Cisco EPC3928 støtter bridige. Så du setter boksen til bridge-modus (ved å gå inn på nettsiden til boksen...) og kobler da til egen ruter med dhcp og som støtter wifi med 5ghz.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Det blir nok fort til at jeg bare kjøper en ny dual band router tror jeg. Ser at konsensus på det store Internett er at om jeg skulle få dette til å fungere så er fremdeles den innebygde routeren veldig dårlig.

 

Hvilken ruter er det du har?

Modemet, eller Wireless Residential Gateway som Cisco selv kaller det, er Cisco EPC3928AD.

Mener å huske at Cisco EPC3928 støtter bridige. Så du setter boksen til bridge-modus (ved å gå inn på nettsiden til boksen...) og kobler da til egen ruter med dhcp og som støtter wifi med 5ghz.

Jeg lette etter en slik funskjon, men fant den ikke. Kan prøve å lete igjen når jeg kommer hjem, og sier ifra hvis jeg finner en slik funskjon.

Cisco EPC3928 er et COAX modem og har ikke noe WiFi i seg.

Normalt skal man ha WiFi via en router som står etter denne.

Joda, den har innebygd router som støtter dual band Wi-Fi (har selv anvendt denne funksjonaliteten når jeg hadde get). Den heter Cisco EPC3928AD, vet ikke om denne distinksjonen har noe å si for om den tilbyr Wi-Fi eller ikke.

Lenke til kommentar

Funker den ikke som et AP hvis du bare kobler den til nettverket via en lan/ethernet-port? Har du tilgang til webgrensesnitt? Hvis du kan slå av dhcp-server og ruting, så burde den ihvertfall funke som et AP.

 

Hvorfor bruke bridge-mode? Kanskje jeg har misforstått hva man prøver å oppnå her.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Jeg krøp til korset og kjøpte meg en Asus RT-AC66U. Fantastisk herlig å ha stabilt raskt internett igjen. Speedtest på blix serveren rapporterer ~95Mbps ned og opp, og har 100/100mbps linje. Dette er på 5ghz nettet. på 2,4ghz fikk jeg fremdeles kun ~20Mbps begge veier, så det er ingen tvil om at det er mye interference her.

Endret av WildCard_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...