Gå til innhold

Så lenge kan du forvente at batteriet i elbilen varer


Anbefalte innlegg

Som jeg linket til lenger opp her så er det merket som går kortest i gjennomsnitt før skroting  Skoda med 14.9 år, og de som går lengest er Volvo med 22.4 år. Dette gir en kjørelende på henholdvis 178 800km og 268 800km ved en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12000km. Må det gjentas flere ganger hva som er vanlig levetid på en bil?

 

At batteriene i en elbil holder en kjørelengde på 270 000km er langt fra urealistisk!

 

Men det er ikke Skoda eller Volvo det er snakk om her...

 

På en mobiltelefon varer også batteriet hele telefonens levetid. Mye fordi det er batteriet som bestemmer levetiden...

 

Eksempel:

La oss si at en bil må skrotes når batteriet er ferdig etter 15 år. batteriets levetid er altså 15 år. I tillegg til dette kommer biler som krasjer, eller får andre feil og dermed må skrotes før batteriet er ferdig.

Bilens forvente levetid blir dermed under 15 år (pga de tidlig skrotede bilene), mens batteriets levetid er 15 år. Dermed kan man si akkurat som over her at batteriet varer lenger enn bilens levetid, selv om det faktisk er batteriet som BESTEMMER bilens levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som jeg linket til lenger opp her så er det merket som går kortest i gjennomsnitt før skroting  Skoda med 14.9 år, og de som går lengest er Volvo med 22.4 år. Dette gir en kjørelende på henholdvis 178 800km og 268 800km ved en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12000km. Må det gjentas flere ganger hva som er vanlig levetid på en bil?

 

At batteriene i en elbil holder en kjørelengde på 270 000km er langt fra urealistisk!

 

Men det er ikke Skoda eller Volvo det er snakk om her...

 

På en mobiltelefon varer også batteriet hele telefonens levetid. Mye fordi det er batteriet som bestemmer levetiden...

 

Eksempel:

La oss si at en bil må skrotes når batteriet er ferdig etter 15 år. batteriets levetid er altså 15 år. I tillegg til dette kommer biler som krasjer, eller får andre feil og dermed må skrotes før batteriet er ferdig.

Bilens forvente levetid blir dermed under 15 år (pga de tidlig skrotede bilene), mens batteriets levetid er 15 år. Dermed kan man si akkurat som over her at batteriet varer lenger enn bilens levetid, selv om det faktisk er batteriet som BESTEMMER bilens levetid.

 

 

Men dette er jo bare din teori, den har ingen rot i virkeligheten.. 

Lenke til kommentar

 

 

Som jeg linket til lenger opp her så er det merket som går kortest i gjennomsnitt før skroting  Skoda med 14.9 år, og de som går lengest er Volvo med 22.4 år. Dette gir en kjørelende på henholdvis 178 800km og 268 800km ved en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12000km. Må det gjentas flere ganger hva som er vanlig levetid på en bil?

 

At batteriene i en elbil holder en kjørelengde på 270 000km er langt fra urealistisk!

 

Men det er ikke Skoda eller Volvo det er snakk om her...

 

På en mobiltelefon varer også batteriet hele telefonens levetid. Mye fordi det er batteriet som bestemmer levetiden...

 

Eksempel:

La oss si at en bil må skrotes når batteriet er ferdig etter 15 år. batteriets levetid er altså 15 år. I tillegg til dette kommer biler som krasjer, eller får andre feil og dermed må skrotes før batteriet er ferdig.

Bilens forvente levetid blir dermed under 15 år (pga de tidlig skrotede bilene), mens batteriets levetid er 15 år. Dermed kan man si akkurat som over her at batteriet varer lenger enn bilens levetid, selv om det faktisk er batteriet som BESTEMMER bilens levetid.

 

 

Men dette er jo bare din teori, den har ingen rot i virkeligheten.. 

 

 

Da må du henvise til virkeligheten da vet du.

For 1000 gang: Hva er forventet levetid på de aktuelle bilene?

 

Eksempelet mitt holder vann, og illustrerer at uttalelsen er helt uten verdi uten å faktisk oppgi HVA den forventede levetiden er på de aktuelle bilene.

Lenke til kommentar

 

 

Da må du henvise til virkeligheten da vet du.

For 1000 gang: Hva er forventet levetid på de aktuelle bilene?

 

Eksempelet mitt holder vann, og illustrerer at uttalelsen er helt uten verdi uten å faktisk oppgi HVA den forventede levetiden er på de aktuelle bilene.

 

 

Det er jo umulig å fastslå all den tid bilene ikke har operert i hele dens levetid enda. Det er jo merkene selv som må anslå hva de definerer som levertiden på deres biler, og det er vell ikke feil å se på feks nissan sin generelle levetid og gå ut i fra det. 

 

En kan fastslå hvor lenge ett batteri sannsynligvis vill vare ved å lade det opp og ut en god del ganger og se på målingene en får ut, men det kan jo ikke bevises før en har noen biler som har gått så lenge. mye info her: 

https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

 

Ditt eksempel holder ikke vann da du tipper ett tall. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ditt eksempel holder ikke vann da du tipper ett tall. 

 

 

Tallene i mitt eksempel er irrelevant, konklusjonen vil bli den samme uansett hvilken tall som settes inn.

Levetiden på et produkt vil alltid være kortere enn den typiske begrensende faktoren pga at en viss andel av enhetene vil alltid feile av andre årsaker før denne faktoren slår inn. Og man kan dermed si om alle produkter at den begrensende faktoren er lenger enn produktets levetid for å gi et falskt inntrykk av at den begrensende faktoren ikke er det.

 

F.eks hvis motoren er den begrensende faktoren på en vaskemaskin sin levetid: Det vil alltids være noen vaskemaskiner som blir ødelagt av andre årsaker som elektriske feil, el før denne tiden. Og Selv om dette bare er 1% av det totale anntallet så vil det sørge for at levetiden på vaskemaskinen i snitt vil bli kortere enn levetiden til motoren.

Også kan PR avdelingen si til bekymrede kunder at "slapp av, motoren varer lenger enn vaskemaskinens forventede levetid"

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

 

Tallene i mitt eksempel er irrelevant, konklusjonen vil bli den samme uansett hvilken tall som settes inn.

Levetiden på et produkt vil alltid være kortere enn den typiske begrensende faktoren pga at en viss andel av enhetene vil alltid feile av andre årsaker før denne faktoren slår inn. Og man kan dermed si om alle produkter at den begrensende faktoren er lenger enn produktets levetid for å gi et falskt inntrykk av at den begrensende faktoren ikke er det.

 

 

De er ganske relevante når du bruker tall som får det til å se ut som ett dårligere produkt enn tilsvarende biler.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Tallene i mitt eksempel er irrelevant, konklusjonen vil bli den samme uansett hvilken tall som settes inn.

Levetiden på et produkt vil alltid være kortere enn den typiske begrensende faktoren pga at en viss andel av enhetene vil alltid feile av andre årsaker før denne faktoren slår inn. Og man kan dermed si om alle produkter at den begrensende faktoren er lenger enn produktets levetid for å gi et falskt inntrykk av at den begrensende faktoren ikke er det.

 

 

De er ganske relevante når du bruker tall som får det til å se ut som ett dårligere produkt enn tilsvarende biler.. 

 

 

Nei. Poenget er at uttalelsen har ingen verdi uten å oppgi hva levetiden faktisk er. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette før du får det med deg?

Lenke til kommentar

 

 

Nei. Poenget er at uttalelsen har ingen verdi uten å oppgi hva levetiden faktisk er. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette før du får det med deg?

 

 

Jeg har fått det med meg jeg, men hvorfor tar du da ikke utgangspunkt i en generell nissan? Det er jo det åpenbare å gjøre når de ikke har noe spesifikt tall for det gitte produkt. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har fått det med meg jeg, men hvorfor tar du da ikke utgangspunkt i en generell nissan?

 

Fordi det er en helt annen bil...

 

 

De store forskjellene er jo drivlinjen, som nissan mener vill vare bilens livstid. Da er det nærliggende å tenke at han da snakker om en generell nissan. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har fått det med meg jeg, men hvorfor tar du da ikke utgangspunkt i en generell nissan?

 

Fordi det er en helt annen bil...

 

 

De store forskjellene er jo drivlinjen, som nissan mener vill vare bilens livstid. Da er det nærliggende å tenke at han da snakker om en generell nissan.

 

 

iWKad22.jpg

 

Det skulle ikke være mulig salvesen.... Så mange ganger du du er blitt matet med teskje nå...

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er problemet ditt egentlig? Tror du at du er tøff når du poster slike ting? Hva med å diskutere skikkelig? 

 

Nissan har en gjennomsnittlig levealder på rundt 18 år, når de selv sier batteriet vill vare bilens levetid er det nærliggende å tenke at det varer > 18år pga poengene du selv har presentert her. Altså at noen biler skrapes tidligere osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som jeg linket til lenger opp her så er det merket som går kortest i gjennomsnitt før skroting  Skoda med 14.9 år, og de som går lengest er Volvo med 22.4 år. Dette gir en kjørelende på henholdvis 178 800km og 268 800km ved en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12000km. Må det gjentas flere ganger hva som er vanlig levetid på en bil?

 

At batteriene i en elbil holder en kjørelengde på 270 000km er langt fra urealistisk!

 

Men det er ikke Skoda eller Volvo det er snakk om her...

 

På en mobiltelefon varer også batteriet hele telefonens levetid. Mye fordi det er batteriet som bestemmer levetiden...

 

Eksempel:

La oss si at en bil må skrotes når batteriet er ferdig etter 15 år. batteriets levetid er altså 15 år. I tillegg til dette kommer biler som krasjer, eller får andre feil og dermed må skrotes før batteriet er ferdig.

Bilens forvente levetid blir dermed under 15 år (pga de tidlig skrotede bilene), mens batteriets levetid er 15 år. Dermed kan man si akkurat som over her at batteriet varer lenger enn bilens levetid, selv om det faktisk er batteriet som BESTEMMER bilens levetid.

 

 

På en personbil er det nærliggende å tro at det er andre ting enn drivlinjen som er hovedårsak til at en bil blir skrotet. Dette blir selvfølgelig synsing fra min side, men det er jeg tydeligvis ikke alene om.

 

Jeg tipper at avgjørelsen om å skrote en bil stort sett blir tatt i det øyeblikket den ikke lenger passerer EU-kontroll, og da vil jeg tippe det er i hovedsak er fordi bilen har omfattende rustskader.

 

Altså, tatt denne synsingen i betraktning kan man anta at det som fører til skroting av en fossilbil også vil føre til skroting av en elbil, og antatt levetid vil bli det samme...

 

Jeg klarer ikke å skjønne hvordan du klarer å få det til at batteriet antagelig varer lenger enn bilens levetid, og samtidig si at det er batteriet som bestemmer bilens levetid? Det er individuelt fra tilfelle til tilfelle hva som bestemmer en gjenstands levetid. Hvis jeg krasjer bilen i en fjellvegg og må kondemnere den kan jeg vel ikke påstå at blinklysene definerte bilens levetid? Hvis jeg mister mobilen min i vannet, er det batteriet som har definert mobilens levetid?

Lenke til kommentar

Det er ikke usannsynlig at batteriet er "oppbrukt" etter 15 år. (Under 70% gjenstående kapasitet.) Dermed kan man si at levetiden er oppad begrenset i levetid pga batteriet.

 

Men selv om batteriet er oppbrukt kan det godt hende at bilen har tilstrekkelig bruksverdi som en bil nr 2. Er det noe alvorlig galt med batteripakken og rekkevidden er redusert til 50 km, så er dette nok til det meste av småkjøring. Drivstoffkostnaden vil være lav selv på en gammel elbil, så det er ikke usannsynlig at eierne vil gjøre alt de kan for å tyne ut de siste km før bilen vrakes. Jeg anser det ikke som usannsynlig at en bil med oppbrukt batteri vil kunne kjøres noe sånt som 5000 km/år i 5 år før batteriet er helt fullstendig dødt. Dermed kan det hende at selv om levetiden skulle være oppad begrenset til 15 år av batteriet vil mange av bilene ikke bli vraket før de er nærmere 20 år.

 

Vi får bare vente å se hvor god levetiden faktisk blir. Kanskje blir det 10 år på noen biler mens andre klarer 25 år. Det er stor forskjell på batteriteknologien som er brukt i de forskjellige bilene. Denne usikkerheten er en av årsakene til at elbil-insentivene finnes.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

 

 

 

 

Helseskadelig ? Om jeg hadde kjent deg hadde jeg funnet mange punkter å dømme deg for om man skal være 100% earthfriendly. Ikke prøv deg en gang...

Det er ikke irrasjonelt å følge hjertet og støtte historie og en stor del av menneskets utvikling. Hver gang jeg møter motstand innen dette temaet, så er det garantert fra personer som aldri har kjørt noen raske kjøretøy, aldri vært på bane, aldri opplevd hva de kritiserer. Hele livet blir bedre om man tør å ta sjangser. Motor er en form for å ta sjangser, men det finnes mange fler. Folk som ikke liker sjangser eller utfordringer, stagnerer seg selv og kommer aldri til å oppleve å leve livet til det fulle. Du kan være en tilskuer, eller du kan gjøre noe med saken...

 

Ja støy og vibrasjoner er helseskadelig, det er derfor jeg har gått i fult verne utstyr de siste dagene pga en MAK rekke 9'er i nær beliggenhet til der jeg har gjort arbeid den siste uken... Prøv meg? earthfriendly? hva pokker snakker du om? 

Menneskets utvikling? det er ikke elektronikk, elmotorer mener du? lol. 

Og jo, jeg har kjørt raske biler og flotte biler, ingen overgår min Tesla, dessverre. Hadde en fin runde med bavaria sist år, en hel convoy av nye flotte biler som vi rullerte på å kjøre, både meg og "copilot" vurderte begge tesla på tidspunktet selv om vi begge var gode kunder av bavaria, vi har begge tesla i dag. Kjangser? Hva i alle dager er det du snakker om egentlig. 

 

 

Elbil lager en nydelig støy som får en deilig fremtidsfølelse inni deg... Har du prøvd å lese dette flere ganger ? Skulle tro en eller annen hippie hadde tatt overdose på meth. Åhh denne deilige girkasse vinelyden suser så deilig i mine ører, fremtiden er her... Om du hadde våknet opp og hørt en skikkelig motor så kanskje du hadde skjønt hvor latterlig det utsagnet var.  

 

 

Så hyggelig sagt da, kan jo si det samme om deg og følelsene for støy... Jeg har hørt masse skikkelige motorer jeg, det er bråk og ikke godt for verken hørsel eller helse. Men det vekker følelser i meg det også, siden det er slik vi er "oppdratt", men det er helt irrasjonelt. Så om du hadde tenkt deg om så hadde du forstått hvor latterlig du er nå. 

 

 

Angående effektkurve er de veldig lineære og kjedelige. Kanskje noen finner på å skape en mer spennende kurve med software, men rett ut av "boksen" handler det vel mest om kjørelengde og ikke moro....

 

 

Så du er av de som bare avviser det jeg har skrevet, med vås. Enten skjønner du ikke hva jeg skriver, eller så ønsker du ikke å svare.

Angående støy så får du prøve å kjøre motorsykkel en dag. Du sitter i et bur hver dag og snakker om støy??? Vet du hva du oppnår ved å skaffe deg el-bil? Du forsterker vindstøyen ved å fjerne motorlyd. Til ettertanke så er det vindstøy som er irriterende. Enjoy :)

 

Bare for å opplyse litt mer så kan jeg garantere at majoriteten av folk på jorden som er interessert i alt som ruller på hjul, ønsker en forbrenningsmotor.

Lik Tesla alt du bare vil, men ikke kom her med hørselskadepropaganda og dine sensitive ører. Da får du trille rundt i "fremtidsmaskinen" din i stillhet alene. 

Sist men ikke minst. Du hevder å si at det er irrasjonelt når en motor vekker følelser i oss, og at jeg derfor er latterlig. Jesus christ, du er et patetisk menneske. Da vil jeg hevde at det er irrasjonelt at en dame vekker følelser i deg. Kanskje du nå får en AHA-følelse om hvor dumt det var. Bare hyggelig...

Lenke til kommentar

 

Så du er av de som bare avviser det jeg har skrevet, med vås. Enten skjønner du ikke hva jeg skriver, eller så ønsker du ikke å svare.

Angående støy så får du prøve å kjøre motorsykkel en dag. Du sitter i et bur hver dag og snakker om støy??? Vet du hva du oppnår ved å skaffe deg el-bil? Du forsterker vindstøyen ved å fjerne motorlyd. Til ettertanke så er det vindstøy som er irriterende. Enjoy :)

 

Bare for å opplyse litt mer så kan jeg garantere at majoriteten av folk på jorden som er interessert i alt som ruller på hjul, ønsker en forbrenningsmotor.

Lik Tesla alt du bare vil, men ikke kom her med hørselskadepropaganda og dine sensitive ører. Da får du trille rundt i "fremtidsmaskinen" din i stillhet alene. 

Sist men ikke minst. Du hevder å si at det er irrasjonelt når en motor vekker følelser i oss, og at jeg derfor er latterlig. Jesus christ, du er et patetisk menneske. Da vil jeg hevde at det er irrasjonelt at en dame vekker følelser i deg. Kanskje du nå får en AHA-følelse om hvor dumt det var. Bare hyggelig...

 

 

Du sier du opplyser, men du gjør jo ikke det. Du tar det fra din fantasi. Hva med å legge ved noen tall til slike sterke meninger?

Jeg sier ikke det skaper hørselskader... Jeg sier at bråk er helseskadelig, det er ikke akkurat ny informasjon. Vibrasjoner også. Det er hele poenget, at vi er glad i motor lyd, men egentlig er det ikke bra for oss i lengden. Klart det er ikke helseskadelig å kjøre bil pga lyden, men det er langt i fra helse fremmende å ha en ekstrem motordur i kupeen til enhver tid... 

 

Jeg er ett patetisk menneske? Se på deg selv som sier slik om mennesker du ikke har møtt og som ser på ting på en annen måte enn deg... Herregud så flaut å si noe slikt. Skjerpings. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er av de som bare avviser det jeg har skrevet, med vås. Enten skjønner du ikke hva jeg skriver, eller så ønsker du ikke å svare.

 

Angående støy så får du prøve å kjøre motorsykkel en dag. Du sitter i et bur hver dag og snakker om støy??? Vet du hva du oppnår ved å skaffe deg el-bil? Du forsterker vindstøyen ved å fjerne motorlyd. Til ettertanke så er det vindstøy som er irriterende. Enjoy :)

 

Bare for å opplyse litt mer så kan jeg garantere at majoriteten av folk på jorden som er interessert i alt som ruller på hjul, ønsker en forbrenningsmotor.

Lik Tesla alt du bare vil, men ikke kom her med hørselskadepropaganda og dine sensitive ører. Da får du trille rundt i "fremtidsmaskinen" din i stillhet alene. 

Sist men ikke minst. Du hevder å si at det er irrasjonelt når en motor vekker følelser i oss, og at jeg derfor er latterlig. Jesus christ, du er et patetisk menneske. Da vil jeg hevde at det er irrasjonelt at en dame vekker følelser i deg. Kanskje du nå får en AHA-følelse om hvor dumt det var. Bare hyggelig...

 

Er det virkelig så vanskelig for deg å forstå at ikke alle har samme meninger som deg, og at selv om du foretrekker lyden av fossilmotor så betyr ikke det at alle andre gjør det også?

 

Hvor gammel er du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Jeg liker el-biler veldig godt men batterier er fremdeles akilleshælen. Jeg tror vi "fattige" som må holde oss til bruktbiler fremdeles må holde oss til fossilbiler og el-bilene kommer til å bli vraket ganske tidlig.

 

Hvordan kan du dra denne konklusjonen etter å ha lest denne artikkelen? I mitt hode betyr det jeg leser her at jeg kan kjøpe en brukt Nissan Leaf for ca. 130 000 som er kjørt 60 000 km også kjøre denne 140 000 km til uten at batteripakken er redusert til under 70 %. Dersom man da nedskriver bilen helt vil man ha betalt under 1 NOK/km i verditap, totalt med drivstoff (strøm) ville man ha betalt ca. 1 NOK/km og det er vanskelig å slå uansett bil. Sleng på lav veiavgift, ingen bompenger, lave servicepriser, etc. Så økonomisk bør det ikke være noen tvil om hva man bør velge. Om man vil ha en Nissan Leaf er et helt annet spørsmål.

Antagelsen din om levetid er dessverre sterkt overdrevet. Min 2011 Leaf, som jeg har kjørt 82000 km siden den var ny, har ca 80 % igjen av opprinnelig kapasitet på batteriet. Det medfører mye bruk av varmedress om vinteren, for å gi rekkevidde nok.

Batteriet har vært ladet kun 23 ganger med hurtiglader.

Lenke til kommentar

Det tar så lite som under 2 minutter og bytte batteri i en Tesla. om noen få år koster det 50.000kr for et nytt batteri, og det kan da øke rekkevidden til bilen med kanskje 50%. For noen biltyper kan de trolig få doblet rekkevidde med nytt batteri, så det vil helt klart være vinn vinn for mange.

 

vi sparer 70.000kr i året på og kjøre elbil i forhold til en vanlig billig bensinbil( bompenger kommer utenom) så det er på tide flere folk får opp øynene for en fantastisk mulighet det er og få kjøre elbil. de er stille, behagelig og kjøre og du sparer penger og miljø.

 

god tur :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...