Gå til innhold

Norge har endret seg


Hvem bestemmer retningen til landet Norge og hvem foreslår og gjennomfører endringer som er relevant for hele landet Norge?  

27 stemmer

  1. 1. Hvem bestemmer retningen til landet Norge og hvem foreslår og gjennomfører endringer som er relevant for hele landet Norge?



Anbefalte innlegg

Norge har endret seg en hel del de siste 20 årene og bitt et helt annet land enn det det tidligere var. Alt fra verdier til region/kommunesammensetning og helt til det norske forsvar. Stort sett alt har blitt omveltet på omfattende måter. Norge er ikke lenger en fredsnasjon, vi er egoistiske og grådige, alt som teller er penger, innflytelsen fra andre land er enorm. Landet er uansett et helt annet land enn det jeg var barn/ung i, og har i min formening utviklet seg på en negativ måte.

 

Poenget er uansett ikke endringene i seg selv. Men hvordan de har kommet til å bli slik de er. Hvem er det som driver endringene i landet Norge? Er det folket eller er det politikerne? Hvem sin vilje blir tjent? Er det folkets vilje som blir tjent eller er det politikerne/andres vilje som blir tjent? Hvem er det som har innflytelse? Er det folket eller politikerne?

 

Jeg synes bare det er litt merkelig at man har et samfunn og at man kan endre det så til de grader og nært ubegrenset. Det snakkes om folkeavstemninger og greier, men for at det skal kunne fungere må man faktisk ha noen regler. F.eks burde ikke et lite flertall kunne endre nasjonens retning drastisk. Noen politisk områder må være låst opp mot et stort flertall av hva folket ønsker. Andre sier det blir minoritetstyranni fordi minoriteten da bestemmer politikken. Jeg sier historien da bestemmer politikken og at det må mer enn 50% av folket til for å endre grunnleggende ting i hvordan landet fungerer. F.eks 75%. Da vet man at det er bred støtte blant folket.

 

Men tilbake til poenget. Jeg synes folket har lite makt i Norge og at det er politikerne som har styrt landet i denne retningen, uten at folket overhode har hatt noen muligheter til å bestemme landets retning eller innflytelse over hvordan ting utvikles.

 

Så. Hvem er det som bestemmer retningen til landet Norge? Er det folket eller er det politikerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til CMAG, klubben for middelaldrende grinebitere. De har eksistert siden slaget om Stiklestad, og har gitt uttrykk for lignende oppfatninger hele veien. Digresjon: I 1972 ble det bestemt at Norge ikke skulle inn i EF (nå EU), da 53,5% av stemmene var imot tilslutning, et "lite flertall" for rundt 44 år siden, og slett ikke en nyere utvikling.

Men velkommen i klubben, den er ganske rik på medlemmer som ennå ikke har slått seg til ro med at intet er nytt under solen, men vet at alt var så mye bedre før.  :grin2:

Edit: Typo. Sånt hadde vi ikke før, for fillern!

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så. Hvem er det som bestemmer retningen til landet Norge? Er det folket eller er det politikerne?

 

Er vel som det pleier å være i ett parlamentarisk representativt demokrati:

https://snl.no/parlamentarisme

 

Folket velger politikerne som skal styre, så begge har jo makt til å gjøre endringer. Og endringer, også innad i partiene, er vel strengt tatt uungåelig. Ei er det vel heller ikke ønskelig at alle politiske spørsmål skal forbli statiske, dette er jo en eneste lang dynamisk prosess og sånn skal det vel også være.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at Norge har blitt mindre demokratisk de siste årene. Jeg forstår at det er mange her som er forkjempere for direkte demokrati, men parlamentarisme mener jeg er et av de viktigere lagene vi har i demokratiet. Da det samkjører politikken, samt hindrer tyranny of the masses og marginalisering av sosiale minoriteter. Jeg hadde derimot ikke hatt noe imot et mer teknokratisk styre der landet styres av kompetente fagfolk istedet for karrièrepolitikere.

 

Also: Hva er greia med politisk ladde svaralternativer i polls egentlig? Kan du i det minste prøve å late som du ikke driver å insinuerer dine politiske meninger om du skal drive spørreundersøkelser?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Velkommen til CMAG, klubben for middelaldrende grinebitere. De har eksistert siden slaget om Stiklestad, og har gitt uttrykk for lignende oppfatninger hele veien. Digresjon: I 1972 ble det bestemt at Norge ikke skulle inn i EF (nå EU), da 53,5% av stemmene var imot tilslutning, et "lite flertall" for rundt 44 år siden, og slett ikke en nyere utvikling.

Men velkommen i klubben, den er ganske rik på medlemmer som ennå ikke har slått seg til ro med at intet er nytt under solen, men vet at alt var så mye bedre før.  :grin2:

 

Edit: Typo. Sånt hadde vi ikke før, for fillern!

 

Det er jo egentlig ganske tett opp til mitt poeng. Siste gang folket i Norge overhode stemte over noe som helst så var det EU. Vi stemmer aldri over politikk i Norge. Dessuten er det viktig i min formening at noe sånn som å bli med i EU har BRED støtte i folket. Det betyr ikke 51%, men f.eks 75%. Da vet man at når man endrer landet drastisk, så er det noe folk flest vil og er enige med.

 

Poenget med EU stemme, er at det burde være klar flertall for noe slik, fordi det innebærer store forandringer, og store forandringer bør ikke påtvinges folk flest med mindre folk flest er enige.

 

Dessuten er jeg ikke middelaldrende enda.

 

Det må finnes en balanse mellom enkel endring og det å beholde tradisjoner. Idag kan stort sett alt i landet Norge endres hvis en eller annen minister ønsker det eller et eller annet parti ønsker det. Da er det stort sett bare ett pennestrøk unna å bli virkelighet. Grunnloven endres nå nærmest etter eget ønske av politikerklassen.

 

Hehe, men kanskje alt var bedre før? Har du noensinne tenkt over det? At det faktisk kanskje var bedre før enn det er nå og at samfunnet forfaller. Det er noe som kanskje gjelder 4-5 generasjoner, mens generasjonen før det nok vil si at alt er mye bedre nå enn det var før.

 

Et samfunn i moralsk forfall hvis verdier er forandret fra høye (sølv eller gull) og gjennomtenkte verdier til et samfunn hvor alt kun handler om penger, og hvor pengesystemet er en eneste stor mølje som misbruker folk flest og manipulerer hele systemet slik at det ikke passer for folket, men heller for bedrifter/kapitalister og politikere. Vi er nå svært nær ved å bli fascistiske samfunn. Alt som skal til begynner å falle på plass. Folket er verktøy for bedriftene og staten driver bedriftssosialisme. I USA har de nok kommet så langt at selskaper samarbeider og motarbeider staten i det som best kan beskrives som divide and conquer og ødeleggelse av den tradisjonelle staten som erstattes av en som jobber sammen med bedriftene og gir blaffen i hva folket ønsker. Økt militær aktivitet, paranoide holdninger, utvidelse av statens makter, undergravelse av folkets rettigheter, innførsel av politistaten, militær som jobber på vegne av politikerklassen heller enn folket/landet/kongen.

 

Folks beste blir stort sett ikke tatt i betraktning lenger i et samfunn hvor penger har en større og større plass og har erstatter andre verdier, noe som totalt sett har gjort samfunnet fattigere, fordi det eneste vi har er penger.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at Norge har blitt mindre demokratisk de siste årene. Jeg forstår at det er mange her som er forkjempere for direkte demokrati, men parlamentarisme mener jeg er et av de viktigere lagene vi har i demokratiet. Da det samkjører politikken, samt hindrer tyranny of the masses og marginalisering av sosiale minoriteter. Jeg hadde derimot ikke hatt noe imot et mer teknokratisk styre der landet styres av kompetente fagfolk istedet for karrièrepolitikere.

 

Also: Hva er greia med politisk ladde svaralternativer i polls egentlig? Kan du i det minste prøve å late som du ikke driver å insinuerer dine politiske meninger om du skal drive spørreundersøkelser?

 

Det er et åpent spørsmål. Poenget er hvem som styrer landet. Folket eller politikerne?

 

Jeg har selv gjort rede for mitt syn på saken i FP.

Lenke til kommentar

 

Velkommen til CMAG, klubben for middelaldrende grinebitere. De har eksistert siden slaget om Stiklestad, og har gitt uttrykk for lignende oppfatninger hele veien. Digresjon: I 1972 ble det bestemt at Norge ikke skulle inn i EF (nå EU), da 53,5% av stemmene var imot tilslutning, et "lite flertall" for rundt 44 år siden, og slett ikke en nyere utvikling.

Men velkommen i klubben, den er ganske rik på medlemmer som ennå ikke har slått seg til ro med at intet er nytt under solen, men vet at alt var så mye bedre før.  :grin2:

 

Edit: Typo. Sånt hadde vi ikke før, for fillern!

 

Det er jo egentlig ganske tett opp til mitt poeng.

 

<snip>

 

Dessuten er jeg ikke middelaldrende enda.

 

<snip>

 

Hehe, men kanskje alt var bedre før? Har du noensinne tenkt over det? At det faktisk kanskje var bedre før enn det er nå og at samfunnet forfaller.

 

Har ikke planer om å trekke dette ut i en detaljert politisk samfunns/saksdebatt her nå, men dette er omtrent karikaturen på middelaldr... ja du ser over. Den klubben. Dengang da jeg var ung var det snø på vinteren så vi kunne gå ut og leke også, nå er det ikke snø lengre, knapt en snø-engel å se noe sted. Alt var så meget bedre føøøør. Klassisk!  :grin2:

 

Vet ikke om du er kjent med WesenSteen, KLM og de folka der. Syns jeg husker en sketch der de diskuterer hvem som hadde det hardest da de var ung, hvor den ene bla. snakker om hvordan de bodde i en dam eller innsjø, og jobben deres var å blankpusse stein. Finner den ikke i farten, men da hadde den kjapt blitt limt inn her.  :wee:

Lenke til kommentar

Hehe, men kanskje alt var bedre før? Har du noensinne tenkt over det? At det faktisk kanskje var bedre før enn det er nå og at samfunnet forfaller. Det er noe som kanskje gjelder 4-5 generasjoner, mens generasjonen før det nok vil si at alt er mye bedre nå enn det var før.

Sterkt uenig i det pratet ditt her. Det er flere ganger bevist innenfor psykologilitteraturen at man stort sett husker de gode tingene og glemmer de dårlige. "Kan ikke annet enn å klage", "ungdommen nå til dags", "alt var bedre før" osv.

 

Ta et steg tilbake og sjekk fakta. Se på de enorme forbedringene innen skolegang, helsetjenester, arbeidsledighet, fattigdom osv bare de siste 30-40 årene. Det er færre som tar selvmord, vi lever lenger. Kunne fortsatt lenge med alt som har blitt bedre. Det er også ting som har blitt verre, men dette blir i mine øyne totalt overskygga av hvor ekstremt mye bedre vi har det i Norge i dag.

 

Nå handler dette om verden generelt, men ta en kikk på Hans Rosling:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg nevnte konseptet med Declinism i en annen diskusjon, og jeg tror det er relevant i denne tråden også. Det skal selvsagt ikke hindre oss i å ta grep i aktuelle problemer. Det vi heller bør gjøre, er som Nimrad sier: Ta noen steg tilbake og faktisk se på situasjonen.

 

Håpløshet, hat, fearmongering og paranoia skaper bare nye problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Det er selvsagt folket som bestemmer hvordan Norge forandrer seg da de er med på å stemme på de ulike partiene som blir valgt inn i regjering som da igjen er med på å forme Norge og innvandringspolitikken f.eks. Når det gjelder zeebra sin kommentar angående EØS medlemskapet i Norge så var det også noe folket stemte for, istedet for å stemme på partier som var i mot medlemskapet stemte man da altså for Arbeiderpartiet og Høyre som da er de største partiene med et ønske om fult ut medlemskap.

Lenke til kommentar

Norge har endret seg en hel del de siste 20 årene og bitt et helt annet land enn det det tidligere var. Alt fra verdier til region/kommunesammensetning og helt til det norske forsvar. Stort sett alt har blitt omveltet på omfattende måter. Norge er ikke lenger en fredsnasjon, vi er egoistiske og grådige, alt som teller er penger, innflytelsen fra andre land er enorm. Landet er uansett et helt annet land enn det jeg var barn/ung i, og har i min formening utviklet seg på en negativ måte.

 

Poenget er uansett ikke endringene i seg selv. Men hvordan de har kommet til å bli slik de er. Hvem er det som driver endringene i landet Norge? Er det folket eller er det politikerne? Hvem sin vilje blir tjent? Er det folkets vilje som blir tjent eller er det politikerne/andres vilje som blir tjent? Hvem er det som har innflytelse? Er det folket eller politikerne?

 

Jeg synes bare det er litt merkelig at man har et samfunn og at man kan endre det så til de grader og nært ubegrenset. Det snakkes om folkeavstemninger og greier, men for at det skal kunne fungere må man faktisk ha noen regler. F.eks burde ikke et lite flertall kunne endre nasjonens retning drastisk. Noen politisk områder må være låst opp mot et stort flertall av hva folket ønsker. Andre sier det blir minoritetstyranni fordi minoriteten da bestemmer politikken. Jeg sier historien da bestemmer politikken og at det må mer enn 50% av folket til for å endre grunnleggende ting i hvordan landet fungerer. F.eks 75%. Da vet man at det er bred støtte blant folket.

 

Men tilbake til poenget. Jeg synes folket har lite makt i Norge og at det er politikerne som har styrt landet i denne retningen, uten at folket overhode har hatt noen muligheter til å bestemme landets retning eller innflytelse over hvordan ting utvikles.

 

Så. Hvem er det som bestemmer retningen til landet Norge? Er det folket eller er det politikerne?

 

Norge er ikke helt det samme, slik er det nok med hele verden på noen områder. 

Lenke til kommentar

Sånn er verden. Vårt konstitusjonelle monarki og parliamentariske demokrati lar oss bare velge hvem som skal styre oss.

Jeg mener verden er moden for mer direkte demokrati. Og politikere må holdes ansvarlig for det de sier, lover og gjør.

Vi ser samme tendensen til korrupsjon i Norge som i USA. Vi har en overklasse som hovedsakelig tekkes spesialinteresser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Håpløshet, hat, fearmongering og paranoia skaper bare nye problemer.

 

Like ille er sta og hodeløs optimisme, ville jeg sagt. Hvis man er på vei mot et problem så må man innrømme det for å kunne endre kurs. Hvis ikke ender man opp som Komiske Ali.

 

 

Nåja. Vil nå kalle stahet og optimisme for positive trekk. Snillilisme og ignoranse til fordel for ideologier er derimot veldig destruktivt.

Lenke til kommentar

 

Det er ingenting som tyder på at Norge har blitt mindre demokratisk de siste årene. Jeg forstår at det er mange her som er forkjempere for direkte demokrati, men parlamentarisme mener jeg er et av de viktigere lagene vi har i demokratiet. Da det samkjører politikken, samt hindrer tyranny of the masses og marginalisering av sosiale minoriteter. Jeg hadde derimot ikke hatt noe imot et mer teknokratisk styre der landet styres av kompetente fagfolk istedet for karrièrepolitikere.

 

Also: Hva er greia med politisk ladde svaralternativer i polls egentlig? Kan du i det minste prøve å late som du ikke driver å insinuerer dine politiske meninger om du skal drive spørreundersøkelser?

 

Det er et åpent spørsmål. Poenget er hvem som styrer landet. Folket eller politikerne?

 

Jeg har selv gjort rede for mitt syn på saken i FP.

 

 

Men du manglet det tredje og riktige alternativet, nemlig "Begge". Siden om jeg tolker "styre landet" som du skriver riktig, så får du ikke det ene uten det andre her, det hele henger jo heldigvis i hop.

Lenke til kommentar

Jeg er midt i 20 årene og vill ikke si landet er endret nevneverdig. Vi er dog rikere og mer bortskjemte enn når jeg var mindre, men ellers er det ikke store forskjellen vill jeg si. 

Hvordan kan du si at vi har blitt mer bortskjemte når lønnen til ufaglærte har stått på stedet hvil i 10 år mens ting har blitt betydelig dyrere(som mat osv..) og boligprisene har doblet seg.

Lenke til kommentar

 

Hehe, men kanskje alt var bedre før? Har du noensinne tenkt over det? At det faktisk kanskje var bedre før enn det er nå og at samfunnet forfaller. Det er noe som kanskje gjelder 4-5 generasjoner, mens generasjonen før det nok vil si at alt er mye bedre nå enn det var før.

Sterkt uenig i det pratet ditt her. Det er flere ganger bevist innenfor psykologilitteraturen at man stort sett husker de gode tingene og glemmer de dårlige. "Kan ikke annet enn å klage", "ungdommen nå til dags", "alt var bedre før" osv.

 

Ta et steg tilbake og sjekk fakta. Se på de enorme forbedringene innen skolegang, helsetjenester, arbeidsledighet, fattigdom osv bare de siste 30-40 årene. Det er færre som tar selvmord, vi lever lenger. Kunne fortsatt lenge med alt som har blitt bedre. Det er også ting som har blitt verre, men dette blir i mine øyne totalt overskygga av hvor ekstremt mye bedre vi har det i Norge i dag.

 

Nå handler dette om verden generelt, men ta en kikk på Hans Rosling:

 

 

Jo, men verden handler faktisk ikke bare om de tingene. Det handler om opplevelsen man har under livet også. Klart mange ting er bedre nå, men mange ting har også utviklet seg i feil retning.

 

Eller, er du en av disse naive som går rundt og tror vi har et perfekt samfunn? Isåfall er det bare fordi du har et forvrengt syn på hva perfekt er,

Lenke til kommentar

 

 

Det er ingenting som tyder på at Norge har blitt mindre demokratisk de siste årene. Jeg forstår at det er mange her som er forkjempere for direkte demokrati, men parlamentarisme mener jeg er et av de viktigere lagene vi har i demokratiet. Da det samkjører politikken, samt hindrer tyranny of the masses og marginalisering av sosiale minoriteter. Jeg hadde derimot ikke hatt noe imot et mer teknokratisk styre der landet styres av kompetente fagfolk istedet for karrièrepolitikere.

 

Also: Hva er greia med politisk ladde svaralternativer i polls egentlig? Kan du i det minste prøve å late som du ikke driver å insinuerer dine politiske meninger om du skal drive spørreundersøkelser?

 

Det er et åpent spørsmål. Poenget er hvem som styrer landet. Folket eller politikerne?

 

Jeg har selv gjort rede for mitt syn på saken i FP.

 

 

Men du manglet det tredje og riktige alternativet, nemlig "Begge". Siden om jeg tolker "styre landet" som du skriver riktig, så får du ikke det ene uten det andre her, det hele henger jo heldigvis i hop.

 

 

Nei. Begge kan ikke styre landet i perfekt harmoni. Det må være en overvekt en plass. Enten mot at folket styrer eller mot at politikerne styrer.

 

Selv synes jeg det er rimelig åpenbart hvilken retning denne overvekten er i.

 

Det handler ikke om 100%.. Det handler om "generelt sett".. Hvem er det som styrer retningen til landet Norge? Jeg kunne naturlig nok lagt til et tredje valg "bedrifter", noe som fremdeles ikke er så aktuelt i Norge, men veldig aktuelt i f.eks USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...