Gå til innhold

Norge har endret seg


Hvem bestemmer retningen til landet Norge og hvem foreslår og gjennomfører endringer som er relevant for hele landet Norge?  

27 stemmer

  1. 1. Hvem bestemmer retningen til landet Norge og hvem foreslår og gjennomfører endringer som er relevant for hele landet Norge?



Anbefalte innlegg

Jeg var delvis opptatt med å skrive noe annet og la faktisk ikke merke til spørsmålet som ble stilt.  Beklager.

 

Hvorfor er det er ufruktbart å diskutere annet enn bagateller og trivialiteter på dette forumet?  Fordi enhver diskusjon som faktisk omhandler ting som betyr noe uvegerlig ender opp bestående av 80+% støy, trolling og generelle ubehageligheter.

 

Den fruktbare måten ville være å diskutere enten på et lukket forum, eller et tungt moderert forum, i et fora bestående av folk som vet hva de snakker om og som har mer enn et rent teoretisk forhold til begrepet "folkeskikk".  Mye på linje med min foregående kommentar angående styringen av en nasjon: man passer på at alle de som kun er i stand til å synse på grunnlag av meninger bygget på tabloidpressen, internettbloggere og filmsnutter på YouTube i størst mulig grad blir avkoblet fra prosessen, siden de uansett ikke har noe å tilføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting som tyder på at Norge har blitt mindre demokratisk de siste årene. Jeg forstår at det er mange her som er forkjempere for direkte demokrati, men parlamentarisme mener jeg er et av de viktigere lagene vi har i demokratiet. Da det samkjører politikken, samt hindrer tyranny of the masses og marginalisering av sosiale minoriteter. 

 

Tenk så heldige vi er som får ha tyranny of the few istedenfor!

Lenke til kommentar

Jeg var delvis opptatt med å skrive noe annet og la faktisk ikke merke til spørsmålet som ble stilt.  Beklager.

Takker for svar, kan igrunnen ikke helt si meg uenig i dine observasjoner der, rent bortsett fra at jeg ikke kjenner til noe fora "bestående av folk som vet hva de snakker om og som har mer enn et rent teoretisk forhold til begrepet "folkeskikk"."

 

Bortsett fra de fora da som er så strengt moderert at de ikke tillater "avvikende meninger" (dvs større endringer i status quo).

Lenke til kommentar

Jeg er medlem av flere slike fora, skjønt ingen av dem tar opp demokratireform eller "how to best rule a nation".  I et slikt ville jeg hatt lite å tilføre utover det jeg har skrevet her.

 

De fungerer i utgangspunktet mye som en privat tracker idet de ikke er åpne og man må søke admin om medlemskap.  De blir strengt moderert og den type oppførsel som gjør dette forumet ganske så verdiløst medfører umiddelbar utkastelse og permaban.  Meninger blir imidlertid ikke moderert (innen visse grenser selvsagt).

Lenke til kommentar

Internasjonale fora da vil jeg anta, ettersom norske fora med slike karakteristikker trolig ikke vil ha spesielt mye aktivitet vil jeg tro, tross alt ett lite land Norge. Kjenner til noen "Debate"-type fora der det du beskriver omtrent fungerer.

 

Jeg er her stort sett for å vedlikeholde norsken, ikke for å velte den norske staten, selv om noen tror det motsatte, ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Tenk så heldige vi er som får ha tyranny of the few istedenfor!

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke funker slik. Politikerne bestemmer for folket slik at demografiske minoriteter også kan få en stemme. Politiske partier slik som Senterpartiet er en stemme for alle bygdene vi har her i Norge. Det kommer ikke på tale at bygdene hadde kunnet konkurrert med alle de store byene i saker som er mot storbyene sin interesse. Dette er hva vi kaller "Tyranny of the masses".

 

Et parlamentarisk system er bygget for å fordele makt innenfor representanter, slik at et tyranni ikke er mulig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Internasjonale fora da vil jeg anta, ettersom norske fora med slike karakteristikker trolig ikke vil ha spesielt mye aktivitet vil jeg tro, tross alt ett lite land Norge. Kjenner til noen "Debate"-type fora der det du beskriver omtrent fungerer.

 

Jeg er her stort sett for å vedlikeholde norsken, ikke for å velte den norske staten, selv om noen tror det motsatte, ;)

 

Definitivt internasjonale fora, her på berget vet jeg ikke om noen.  For min egen del er jeg en stor tilhenger av staten, bare ikke i sin nåværende ineffektive form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 


Vel, jeg kan forsikre deg at hele verden har forandret seg dramatisk de siste 20-30-40 årene, uansett land. Å forsøke å problematisere det faktum at Norge ikke har stått på stedet hvil i den samme perioden forekommer meg som en fullstendig irrasjonell vinkling.

 

Problemet er ikke at ting endrer seg, problemet er at:
- Det ikke finnes ting som ikke enkelt kan endres
- At det ikke er folkets ønske som gjør at endringer trer i kraft
- (at politikere kan endre hva som helst uten at folket rådføres)

 

 

 


Å diskutere styringsform er ganske så ufruktbart all den tid det kanskje er et par promille av befolkningen som er interessert i et slikt prosjekt og det ikke foreligger realistiske alternativer. Spesielt når diskusjonen foregår på et åpent forum hvor deltagerne "debatterer" utelukkende ut fra sine egne snevre ideologiske ståsteder og helt uten faglig eller vitenskaplig forankring. Meg selv inkludert.

 

For noe tøv. Å diskutere noe som helst innenfor en styreform som ikke fungerer, det er ufruktbart. Å ta problemet ved roten er ikke ufruktbart, og roten til problemene vi har i samfunnet vårt idag er politikken. og det foreligger faktisk "realistiske alternativer" eller praktisk fungerende alternativer. Sveits.

 

Så ikke kom her å si hvem som er snever.

 


Uansett, min egen oppfatning er at kun to elementer er helt sikre:

1) Dagens partipolitiske system har forlengst utspilt sin funksjon, idet det i dag nesten utelukkende er til hinder for reell fremgang og utvikling. Popularisme, symbolpolitiske utspill og maktkamp for maktens skyld overskygger i stadig større grad politikernes egentlige misjon; å gjøre landet bedre og mer velfungerende.

2) Folket bør i størst mulig grad isoleres fra den nasjonale politikken, siden folk flest er fullstendig uvitende om de fleste viktige prosesser og mekanismer involvert i å styre en nasjon. De agerer i stor grad på basis av følelser og oppfatninger tilegnet gjennom tabloidpressen, blogger og nettsteder som nærmest utelukkende spyr ut feilinformasjon og/eller bias.

Altså: spark politikerne og drit i folket. Inn med folk som faktisk kan og vet.

 

Der er vi uenige.

 


Hva om de som kan og vet viser seg å være skikkelig kjipe?

 

Det er jo ingen som vet om de er det så lenge folket ikke velger retning fremover. Det er det viktigste. Folket må få uttale seg om sine ønsker.

 

 


 

 

Tenk så heldige vi er som får ha tyranny of the few istedenfor!

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke funker slik. Politikerne bestemmer for folket slik at demografiske minoriteter også kan få en stemme. Politiske partier slik som Senterpartiet er en stemme for alle bygdene vi har her i Norge. Det kommer ikke på tale at bygdene hadde kunnet konkurrert med alle de store byene i saker som er mot storbyene sin interesse. Dette er hva vi kaller "Tyranny of the masses".

 

Et parlamentarisk system er bygget for å fordele makt innenfor representanter, slik at et tyranni ikke er mulig.

 

Det spørs hva du anser tyranni for å være. Hvis du har en allmektig stat, hvor folket ikke bestemmer og sier det ikke er demokrati, så er det fordi du snakker om land som Norge, og andre "demokratiske" land. Men hvis du snakker om land med diktator hvor folkets vilje blir utført vil du kalle det for tyranni. F.eks Kina. I dette eksempele med bruk av ord "diktator" som omtaler det Kinesiske kommunistpartiet og ikke en enkeltperson.

 

Tyranni er et totalitært styre med en enkelt leder eller ledergruppe som handler over loven og har all makt i et gitt område og bruker den til å styre dette området med absolutt makt.

 

Det passer egentlig ikke Norge eller Kina sitt styresett. Det passer egentlig bedre som beskrivelse i forhold til hva USA ønsker å oppnå globalt.

 

Men tyranniske tendenser er vel heller normalen innenfor vårt representative demokrati, heller enn noe som ikke er mulig som det du sier. Jeg føler iallefall ikke at jeg lever i frihet her i vesten. Jeg lever i et system som på forhånd dikterer hvordan du skal leve livet, som nærmest har monopol på informasjon de første 18 årene av livet ditt, som har resten av livet ditt på resept og hvis du ikke følger resepten, et system som gjør ting vanskelig. I dette systemet har folket ingen makt over hvordan ting utvikler seg. Det avgjøres i synkron av politikerklassen og hvilke produkter selskaper velger å slippe til konsumentene for å maksimere profitten.

 

Men, som de fleste i Norge mener du nok vi er et fritt land med demokrati. Selv om det faktisk finnes praktisk fungerende eksempler på det som faktisk kan klassifiseres som et demokrati, nemlig, Sveits.

Endret av Gavekort
Flettet trippelposting
Lenke til kommentar

 

Så de fleste i Norge mener vi har et godt styresett, men du mener det ville være mer demokratisk om vi endret det?

 

*Aner ikke hva som skjedde med quotinga, men det skulle være et svar til dette: "Men, som de fleste i Norge mener du nok vi er et fritt land med demokrati."

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

 

 

Så de fleste i Norge mener vi har et godt styresett, men du mener det ville være mer demokratisk om vi endret det?

 

*Aner ikke hva som skjedde med quotinga, men det skulle være et svar til dette: "Men, som de fleste i Norge mener du nok vi er et fritt land med demokrati."

 

 

Nei. Jeg mener vi har rett til demokrati i Norge. Om folket kun lever i en skapt vrangforestilling som gjør at de tror de har demokrati, har de fortsatt rett til faktisk demokrati.

 

Så ja, det hadde vært mer demokratisk om vi hadde endret systemet vårt til et system som Sveits. Jeg har rimelig store problemer med å se hvordan noen kan argumentere mot det. Selv tror jeg ikke folk er totale idioter selv om de blir lurt av politikere, media og reklame, og at det ville blitt et stort flertall for ekte demokrati om folket hadde fått valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...