Gå til innhold

Voldsvideoene fra trondheim.


Anbefalte innlegg

Disse enkelt-tilfellene som dere gnåler om i postene deres viser ingenting. Hva med alle etnisk Norske som bryter norsk lov?

 

som sagt: få på plass en instans for innvandrerne, hjelp dem psykisk, lær dem moraler, lær dem kulturforskjellene, lær dem å endre på eventuelle vrengte moraler de har fått/får under oppveksten, enkelt og greit lær dem tema "Norge" med alt som følger med. Kjør instans-løsningen og fiks 80% av hele problemet, om ikke mer.

 

Ikke straff folk som trenger hjelp!

Endret av Dr. Urdahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De har fått muligheter og når man begynner i komme opp i 18-19 årene burde man ha såpass forståelse at vold og andre former for kriminalitet ikke lønner seg. De burde straffes og få seg en skikkelig lærepenge, men med norsk rettsvesen så får de et par klapp på skuldra. Så at en dialog og noe motiverende pisspreik skal lære disse konsekvensene av det de gjør og påfører andre, har jeg liten tro på.

 

Om innvandrerne har vrengte moraler og et vrengt verdens-syn som følge av opplevelsene de selv har opplevd, har alder lite å si. De bør ikke straffes men hjelpes! Ved en instans som tar seg av grundig opplæring og hjelp til å komme i en bedre psykisk tilstand, tror jeg vi kunne redusert 80% av kriminaliteten blant innvandrerne, kanskje mer.

 

Grunner for at de har vrengte moraler er fordi de har opplevd noe tragisk og skal derfor straffe landet som har hjulpet dem ut vekk fra disse opplevelsene ved kriminalitet og grove voldtekter? hjelp og støtte får de nok av i fengselet og på nav så dette går jeg ikke på.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at ikke de 80% av problemet allerede er fikset?

 

Fordi vrengte moraler som innvandrerne har lært av sine foreldre ikke bare forsvinner ut i den løse luften.

 

Fordi flere av innvandrerne har et annet verdens-syn.

 

Fordi de opplever utallige grusomheter før de kommer til oss, som kan kreve psykisk oppfølging.

 

Skal jeg fortsette, eller skjønner du "tegninga"?

 

 

Disse enkelt-tilfellene som dere gnåler om i postene deres viser ingenting. Hva med alle etnisk Norske som bryter norsk lov?

 

som sagt: få på plass en instans for innvandrerne, hjelp dem psykisk, lær dem moraler, lær dem kulturforskjellene, lær dem å endre på eventuelle vrengte moraler de har fått/får under oppveksten, enkelt og greit lær dem tema "Norge" med alt som følger med. Kjør instans-løsningen og fiks 80% av hele problemet, om ikke mer.

 

Ikke straff folk som trenger hjelp!

 

200.gif

 

 

er du nødt til å bruke visuell kraft for å vise dine poeng? Interessant.... Det viser meg og muligens andre på forumet at du kanskje ikke har kapasitet nok til å komme med intelligente innspill i denne debatten. Er du ofte nødt til å ty til nedgraderende og barnslig mobbing for å svekke andres kredibilitet? Er det bare slik du klarer å fremføre dine poeng til andre?

Endret av Dr. Urdahl
Lenke til kommentar

 

 

De har fått muligheter og når man begynner i komme opp i 18-19 årene burde man ha såpass forståelse at vold og andre former for kriminalitet ikke lønner seg. De burde straffes og få seg en skikkelig lærepenge, men med norsk rettsvesen så får de et par klapp på skuldra. Så at en dialog og noe motiverende pisspreik skal lære disse konsekvensene av det de gjør og påfører andre, har jeg liten tro på.

 

Om innvandrerne har vrengte moraler og et vrengt verdens-syn som følge av opplevelsene de selv har opplevd, har alder lite å si. De bør ikke straffes men hjelpes! Ved en instans som tar seg av grundig opplæring og hjelp til å komme i en bedre psykisk tilstand, tror jeg vi kunne redusert 80% av kriminaliteten blant innvandrerne, kanskje mer.

 

Grunner for at de har vrengte moraler er fordi de har opplevd noe tragisk og skal derfor straffe landet som har hjulpet dem ut vekk fra disse opplevelsene ved kriminalitet og grove voldtekter? hjelp og støtte får de nok av i fengselet og på nav så dette går jeg ikke på.

 

 

Gratulerer! Du, som flere andre i denne debatten, har misforstått og/eller ikke lest/forstått mine poster.

Norge har selv valgt å hjelpe, så det er bare tull at de straffer Norge!

 

Les (og prøv å forstå) i det minste postene mine før du vrir og vender på mine innspill.

Endret av Dr. Urdahl
Lenke til kommentar

Nei de må straffes, det hjelper 90% mer enn løsningen nevnt over.

 

Nei, de må hjelpes, ikke straffes. Å straffe dem bare forverrer alt.

 

 

Hvis ikke kommer 20% til å begå 50% flere lovbrudd enn tidligere.

 

Nei, det er motsatt. Når man straffer dem kommer de til å begå flere lovbrudd. De trenger psykisk hjelp, ikke hevnbasert straff!

 

Bare prøv å tenk over det, kanskje du skjønner det til slutt.

Straff til de som trenger hjelp, forverrer saken. Hjelp til de som trenger hjelp kan fikse saken.

Endret av Dr. Urdahl
Lenke til kommentar

 

Nei de må straffes, det hjelper 90% mer enn løsningen nevnt over.

 

Nei, de må hjelpes, ikke straffes. Å straffe dem bare forverrer alt.

 

 

Hvis ikke kommer 20% til å begå 50% flere lovbrudd enn tidligere.

 

Nei, det er motsatt. Når man straffer dem kommer de til å begå flere lovbrudd. De trenger psykisk hjelp, ikke hevnbasert straff!

 

Bare prøv å tenk over det, kanskje du skjønner det til slutt.

Straff til de som trenger hjelp, forverrer saken. Hjelp til de som trenger hjelp kan fikse saken.

 

 

Hvordan skal man hjelpe folk som ikke vil ha hjelp eller forstår hva de holder på med?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nei de må straffes, det hjelper 90% mer enn løsningen nevnt over.

 

Nei, de må hjelpes, ikke straffes. Å straffe dem bare forverrer alt.

 

 

Hvis ikke kommer 20% til å begå 50% flere lovbrudd enn tidligere.

 

Nei, det er motsatt. Når man straffer dem kommer de til å begå flere lovbrudd. De trenger psykisk hjelp, ikke hevnbasert straff!

 

Bare prøv å tenk over det, kanskje du skjønner det til slutt.

Straff til de som trenger hjelp, forverrer saken. Hjelp til de som trenger hjelp kan fikse saken.

 

 

Hvordan skal man hjelpe folk som ikke vil ha hjelp eller forstår hva de holder på med?

 

 

 

Hadde du lest/forstått mine tidligere poster, hadde du muligens kunne spart deg for dette spørsmålet.

 

Jeg får vel poste "instans-løsningen" min en gang til....

 

Dr. Urdahls Instans-løsning:

 

"Instans-Løsningen"

 

Man innfører en instans. Man kan med andre ord kalle det en opplærings-skole for innvandrere. Alle Innvandrere er pliktet til å gjennomføre skolen(Instansen) før de blir sluppet helt fri i Norge. Ikke misforstå nå, de får full frihet, men friheten er begrenset til områder der de skal være til skolen er gjennomført. Skolen skal lære innvandrerne alt de trenger for å forstå Norge: Moral, skikk, oppførsel, språk, utdanning, foreldrerolle, rollemodeller, religion, Norske lover og Norsk kultur.

 

Skolen(Instansen) Skal også være en hjelpesentral for dem, som kan hjelpe dem med mentalitet og mentale/psykiske problemer, siden mange har opplevd utrolige grusomheter fra sine tidligere omgivelser.

Landene mange av dem kommer fra er farlige. Sult, tørste, krig, vold, tortur og drap er vanlige omgivelser og opplevelser for disse menneskene. Alt dette kan "forvrenge" deres syn på verden. Det kan rett og slett vende om på moralene deres, noe som denne instansen muligens kan fikse.

 

Skolen(Instansen) kan for eksempel vare i 3 år. På det tredje året, altså det siste året, får de karakterer og eksamener som de må bestå. Disse testene beviser da at de er mentalt friske og virkelig har "lært Norge". Etter instansen er de frie i hele Norge og har fått en forståelse av landet, og har lært hva som er akseptabel oppførsel.

 

Instansen kunne blitt betalt av staten, eller av private som får prosenter i en periode etter fullføringen av instansen. Med andre ord vil innvandrerne betale instansen over en mindre periode tid, med prosenter. Disse prosentene kan da muligens være med på å betale lønna til arbeidsplassene assosiert med instans-løsningen.

 

 

edit: personlig mener jeg Staten burde betale denne instansen, slik Staten allerede betaler skoler osv.

 

 

Det var en lett beskrivelse av "Instans-løsningen" min.

 

Jeg gjør oppmerksom på at dette bare er en modell/prototype, og all informasjonen er et bilde på en instans som kunne fungere.

Siden instansen bare er et bilde som lett kan endres, utgir det ingen mening å drive med "småplukk" på ting man eventuelt er uenig i.

Endret av Dr. Urdahl
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei de må straffes, det hjelper 90% mer enn løsningen nevnt over.

 

Nei, de må hjelpes, ikke straffes. Å straffe dem bare forverrer alt.

 

 

Hvis ikke kommer 20% til å begå 50% flere lovbrudd enn tidligere.

 

Nei, det er motsatt. Når man straffer dem kommer de til å begå flere lovbrudd. De trenger psykisk hjelp, ikke hevnbasert straff!

 

Bare prøv å tenk over det, kanskje du skjønner det til slutt.

Straff til de som trenger hjelp, forverrer saken. Hjelp til de som trenger hjelp kan fikse saken.

 

 

Hvordan skal man hjelpe folk som ikke vil ha hjelp eller forstår hva de holder på med?

 

 

 

 

Det er forsåvidt greit det, men hva skal vi gjøre med dem som holder på med slikt ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt greit det, men hva skal vi gjøre med dem som holder på med slikt ?

 

 

Handlingene Norge utfører angående innvandrerne bør vel mest mulig være basert på kunnskapen bak den eventuelle situasjonen.

De innvandrerne som holder på slikt per dags dato kunne vel kanskje bli pliktet til å gjennomføre instansen de også.

 

Ps: På sitatet ditt kan det se ut som om det var jeg som skrev: "Hvordan skal man hjelpe folk som ikke vil ha hjelp eller forstår hva de holder på med?", fint om dette kan rettes på, slik at folk ikke tror det kommer fra meg, fordi det var ikke jeg som skrev det.

 

Takk på forhånd! :)

Endret av Malvado
Husk å redusere Quoting maksimalt for å unngå siteringspyramider...
Lenke til kommentar

Så, om en annengenerasjons innvandrer, i praksis født og oppvokst her i landet, havner i myndighetenes søkelys for brutal gjengvold, så skal de inn på "instans"? Hva med foreldrene deres, det er jo tydeligvis de som hadde trengt en repetisjon av "nordboernes seder og skikker". Og hva med andre som har havnet på skråplanet, som har et par flere generasjoner her til lands? Hva skjer med de? Hvor mange generasjoner bak skal man la innvandrerbakgrunnen telle? Og er det ikke rasistisk at man antar at "negrene" er dumme som ikke klarer å lære samfunnet, mens "de hvite" er oppegående nok til at de burde vite bedre? Slik sett burde jo også "våre egne" kunne idømmes en periode i denne "instansen" din.

 

Hm, om det bare fantes et system som sørget for at folk som ikke var helt tilpasset samfunnet, ble hold borte fra det en periode mens det ble tilrettelagt for at de skulle kunne komme tilbake til samfunnet som oppegående borgere. Kanskje man kunne ha sentraliserte komplekser, der hver "klient" fikk en egen hybel. Adgangskontrollen måtte jo være nokså streng, naturligvis. Og så kunne man sende folk hit når de demonstrerte at de ikke hadde helt tatt inn over seg at man ikke liker vold.

 

Nei vent nå litt... :w00t:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så, om en annengenerasjons innvandrer, i praksis født og oppvokst her i landet, havner i myndighetenes søkelys for brutal gjengvold, så skal de inn på "instans"? Hva med foreldrene deres, det er jo tydeligvis de som hadde trengt en repetisjon av "nordboernes seder og skikker". Og hva med andre som har havnet på skråplanet, som har et par flere generasjoner her til lands? Hva skjer med de? Hvor mange generasjoner bak skal man la innvandrerbakgrunnen telle? Og er det ikke rasistisk at man antar at "negrene" er dumme som ikke klarer å lære samfunnet, mens "de hvite" er oppegående nok til at de burde vite bedre? Slik sett burde jo også "våre egne" kunne idømmes en periode i denne "instansen" din.

 

Hm, om det bare fantes et system som sørget for at folk som ikke var helt tilpasset samfunnet, ble hold borte fra det en periode mens det ble tilrettelagt for at de skulle kunne komme tilbake til samfunnet som oppegående borgere. Kanskje man kunne ha sentraliserte komplekser, der hver "klient" fikk en egen hybel. Adgangskontrollen måtte jo være nokså streng, naturligvis. Og så kunne man sende folk hit når de demonstrerte at de ikke hadde helt tatt inn over seg at man ikke liker vold.

 

Nei vent nå litt... :w00t:

 

Jeg får vel svare fra toppen av posten din og nedover....

 

For det første har jeg ikke sagt at de skulle på instansen, men at det også kan være en mulighet for dette. (instansen er bare et "bilde", som tidligere beskrevet. Idéen er ikke nødvendigvis ferdig engang.) Foreldrene kan også bli pliktet til å gjennomføre instansen om det trengs, for slik du selv sier er foreldrene også en betydelig påvirkning her, som jeg også har nevnt før.

 

For det andre snakker man om innvandrerne, ikke om rusmisbrukere og/eller andre "skråplans-borgere" av samfunnet da instansen ikke var ment på dem. Instansen skal lære innvandrerne temaet "Norge", og Norske folk trenger vel ikke det, ettersom de burde vel kunne det. Jeg har ikke foreslått en mirakel-instans som på magisk vis fikser alle verdens problemer. Jeg utleverte en modell som muligens kan løse potensielle problemer knyttet til temaet innvandring. Når det gjelder "hvor mange generasjoner bak skal innvandrerbakgrunnen telle", føler jeg det blir et litt kverulantisk og ubetydelig spørsmål, ettersom dette virker som en veldig lett oppgave som instansen og/eller Staten kan ta stilling til om "Instans-løsningen" min i det hele tatt blir brukt noen gang i fremtiden. En idé er jo at instansen kan være en plikt for alle innvandrere som har vært i Norge mindre enn 5 år, men som sagt, det er en bildemodell som kan utvikles, som tidligere beskrevet.

 

For det tredje, skal instansen være helt annerledes enn fengsel, med grundig og fullstendig "Norge-opplæring" og full frihet i begrensede områder, som ikke trenger å være små. (de kan for eksempel gå på byen, restauranter, butikken, ha egen plass å bo med Internett osv.) Les instans-løsningen min på nytt slik at du muligens ser dette selv, i stedet for at jeg må repetere hele tiden.

 

For det fjerde, har jeg ikke på noe vis antatt, hintet til eller indikert at "negere" er dummere, heller ikke at hvite er smartere. Da har du misforstått grovt om du tror det. Innvandrerne som kommer til Norge i dag, er uerfarne "Norge-vitere", som muligens har fått gale moraler og synspunkter med seg i oppveksten. Om du reiser til Somalia, er du nok en like uerfaren "Somalia-viter", og muligens med andre moraler og synspunkter enn de har. Vi er like!

 

Her er hva jeg skrev i den samme posten som "instans-løsningen" min, som du ser ut til å ha ignorert:

 

"Det var en lett beskrivelse av "Instans-løsningen" min.

 

Jeg gjør oppmerksom på at dette bare er en modell/prototype, og all informasjonen er et bilde på en instans som kunne fungere.

Siden instansen bare er et bilde som lett kan endres, utgir det ingen mening å drive med "småplukk" på ting man eventuelt er uenig i."

 

Fikk du med deg det? "småplukk"

Endret av Dr. Urdahl
Lenke til kommentar

Sorry doktor, du lever på en annen planet. Modellen din ('instansen' som du kaller det) virker som noe du bare har kokt opp i hodet ditt.

 

Det er veldig humanistisk og omtenksomt av deg, men noen problemer kan ikke løses bare man er snill og forstår seg på alt og alle. Her i virkeligheten må man prioritere å 'hjelpe' den øvrige befolkningen ved å bure inne de som står bak ugjerningene, slik at vanlige folk slipper å bli rammet igjen.

 

Vi har uansett et fengeselssystem som er kjent for å fokusere på rehabilitering fremfor straff, så hvorfor du er så desperat etter å dulle med voldsutøvere som har bodd i Norge hele livet sitt er et mysterium for meg og de fleste andre her. Du forstår vel at dersom du lar voldsutøvere gå fritt uten konsekvenser, så er det samfunnet som straffes hvis gjerningsmannen er en residivist, noe som ofte er garantert.

 

Innvandrerne som kommer til Norge i dag, er uerfarne "Norge-vitere", som muligens har fått gale moraler og synspunkter med seg i oppveksten. Om du reiser til Somalia, er du nok en like uerfaren "Somalia-viter", og muligens med andre moraler og synspunkter enn de har.

Ser du virkelig ikke hvor nedlatende det er, det du sier? Å påstå at Somaliere som er oppvokst i Norge har liksom må læres opp til å ikke slå ned folk i gata? Selvsagt vet de at det de gjør er galt når de uprovosert slår noen ned. Dette har ingenting med 'andre synspunkter' å gjøre.

 

Og selv om det mot formodning skulle være tilfellet, så det uansett en elendig bortforklaring. Hvis man 'feiloppfatter' samfunnets lover og regler er det helt og holdent ens eget ansvar og feil. Det er ditt eget ansvar å sørge for at man ikke bryter loven i landet som man er i. Hvis ikke, så kan all kriminalitet bortforklares. 

 

Dette er omtrent definisjonen på 'den lave forventningens rasisme' om jeg noengang har hørt det. Utrolig hvilke lengder noen går til for å bortforklare og rasjonalisere gatevold kun fordi gjerningsmannen har brun hud.

 

"Men konstabel, jeg visste ikke at det var galt å stjele bilen til naboen!" "Da så! Kom, så skal jeg sette i gang et massivt og dyrt støtte- og opplæringsapparat for deg på skattebetalers bekostning."

 

  :nei:

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om jeg bruker fet font, betyr det ikke at jeg er smart! 

 

Skumleste bare noen kommentarer over, men er det virkelig noen her inne som mener at en ikke bør bli straffet for voldshandling? Hva i huleste?! Instans, hva faen? Skal vi mekke en ny instans for korreksjon? Tja, kanskje det. Kan jo kalle det interneringsleir slæsh korreksjonsfasilitet, i god gammeldags sovjet-stil. Hva i huleste heiteste fillefaen

Insert poltically correct statement: kødder med interneringsleieren altså

Endret av jonas_srt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får vel svare fra toppen av posten din og nedover....

 

For det første har jeg ikke sagt at de skulle på instansen, men at det også kan være en mulighet for dette. (instansen er bare et "bilde", som tidligere beskrevet. Idéen er ikke nødvendigvis ferdig engang.) Foreldrene kan også bli pliktet til å gjennomføre instansen om det trengs, for slik du selv sier er foreldrene også en betydelig påvirkning her, som jeg også har nevnt før.

 

For det andre snakker man om innvandrerne, ikke om rusmisbrukere og/eller andre "skråplans-borgere" av samfunnet da instansen ikke var ment på dem. Instansen skal lære innvandrerne temaet "Norge", og Norske folk trenger vel ikke det, ettersom de burde vel kunne det. Jeg har ikke foreslått en mirakel-instans som på magisk vis fikser alle verdens problemer. Jeg utleverte en modell som muligens kan løse potensielle problemer knyttet til temaet innvandring. Når det gjelder "hvor mange generasjoner bak skal innvandrerbakgrunnen telle", føler jeg det blir et litt kverulantisk og ubetydelig spørsmål, ettersom dette virker som en veldig lett oppgave som instansen og/eller Staten kan ta stilling til om "Instans-løsningen" min i det hele tatt blir brukt noen gang i fremtiden. En idé er jo at instansen kan være en plikt for alle innvandrere som har vært i Norge mindre enn 5 år, men som sagt, det er en bildemodell som kan utvikles, som tidligere beskrevet.

 

For det tredje, skal instansen være helt annerledes enn fengsel, med grundig og fullstendig "Norge-opplæring" og full frihet i begrensede områder, som ikke trenger å være små. (de kan for eksempel gå på byen, restauranter, butikken, ha egen plass å bo med Internett osv.) Les instans-løsningen min på nytt slik at du muligens ser dette selv, i stedet for at jeg må repetere hele tiden.

 

For det fjerde, har jeg ikke på noe vis antatt, hintet til eller indikert at "negere" er dummere, heller ikke at hvite er smartere. Da har du misforstått grovt om du tror det. Innvandrerne som kommer til Norge i dag, er uerfarne "Norge-vitere", som muligens har fått gale moraler og synspunkter med seg i oppveksten. Om du reiser til Somalia, er du nok en like uerfaren "Somalia-viter", og muligens med andre moraler og synspunkter enn de har. Vi er like!

 

Her er hva jeg skrev i den samme posten som "instans-løsningen" min, som du ser ut til å ha ignorert:

 

"Det var en lett beskrivelse av "Instans-løsningen" min.

 

Jeg gjør oppmerksom på at dette bare er en modell/prototype, og all informasjonen er et bilde på en instans som kunne fungere.

Siden instansen bare er et bilde som lett kan endres, utgir det ingen mening å drive med "småplukk" på ting man eventuelt er uenig i."

 

Fikk du med deg det? "småplukk"

Vi har allerede mange "instanser" som skal gjennomføre disse oppgavene, alt etter hvilken situasjon som oppstår. Sosialtjenester, barnevern og fengselsvesen er alle viktige for å få folk til å "tilpasse seg samfunnet". Det er ikke slik at innvandrere har fundamentalt unike problemstillinger, så veldig mange vil kunne skli rett inn i opplegg vi allerede har for "våre egne".

 

Så, jeg har ikke skrevet at du mener at innvandrere, eller hvem som helst for den del, er dumme. Problemet er bare at hva du mener er rapende irrelevant. Det som teller, er hva samfunnet oppfatter. "Haha, negrene er dumme, de må gå på spesialskole, haha". Slikt blir det ikke god integrering av. Alternativet er å holde slike "instanser" skjult, men om folk bor der i tre år så får du plutselig ghettoer med alle de risker det innebærer. For ikke å snakke om at det vil bli ramaskrik over at man i praksis holder folk fengslet preventivt...

 

For å si det enkelt: Du har ikke kommet med en eneste ny tanke, alt dette har blitt vurdert før av folk med mer innsikt enn de aller fleste av oss her inne, og vi er faktisk forholdsvis godt på vei mot noe som funker.

 

Det er ikke småplukk jeg kommer med, men en forklaring på hvorfor du kunne spart deg bryet med å harpe løs om en "løsning" som ikke vil forbedre noe som helst.

Lenke til kommentar

Sorry doktor, du lever på en annen planet. Modellen din ('instansen' som du kaller det) virker som noe du bare har kokt opp i hodet ditt.

 

Du har helt rett i at jeg bare "kokte opp" instansen i hodet til å starte med, men etterhvert gikk det opp for meg hvor bra instans-systemet mitt faktisk kunne fungert.

 

 

Det er veldig humanistisk og omtenksomt av deg, men noen problemer kan ikke løses bare man er snill og forstår seg på alt og alle. Her i virkeligheten må man prioritere å 'hjelpe' den øvrige befolkningen ved å bure inne de som står bak ugjerningene, slik at vanlige folk slipper å bli rammet igjen.

 

Nettopp å sørge for at ugjerninger ikke rammer befolkningen er jo en del av selve grunnen til hvorfor instansen hadde fungert så bra. Jeg er ikke så sikker på at folk forstår dybden som kunne bli lagt inn i en slik instans. Hadde innvandrerne lært Norske moraler og synspunkter ordentlig, tror jeg det ville kunne redusert ugjerningene forårsaket av denne gruppa med 80%, kanskje mer. Foreldre som mørbanker barna sine fordi det er deres kultur, kunne kanskje trengt en "rensing" av deres moraler og synspunkter, slik at vi kunne fått en slutt på slik oppførsel.

 

 

Vi har uansett et fengeselssystem som er kjent for å fokusere på rehabilitering fremfor straff, så hvorfor du er så desperat etter å dulle med voldsutøvere som har bodd i Norge hele livet sitt er et mysterium for meg og de fleste andre her. Du forstår vel at dersom du lar voldsutøvere gå fritt uten konsekvenser, så er det samfunnet som straffes hvis gjerningsmannen er en residivist, noe som ofte er garantert.

 

Jeg er ikke desperat etter å "dulle" med voldsutøvere som har bodd i Norge hele sitt liv. Jeg vil ha på plass en instans som kan hjelpe dem til å forstå Norske moraler og Norske regler. Instansen kan også sørge for å lære dem at å "denge til" barna sine ikke er ok. Staten har bestemt at vi skal ta imot dem, og om de har slike vrengte moraler, synes jeg ikke at vi skal straffe dem, men heller hjelpe dem. Samfunnet straffes mye mer i dag, da innvandrerne kommer og vandrer helt fritt rundt uten å kunne vite hvordan de skal oppføre seg. Ved instans-løsningen min har de jo et begrenset frihets-område de skal forholde seg til mens de fullfører instansen, så det er ikke noe stort problem for samfunnet. Instansen skal ikke være et fengsel, men en hjelpesentral for læring som innvandrerne er pliktet til å gjennomføre.

 

 

 

Innvandrerne som kommer til Norge i dag, er uerfarne "Norge-vitere", som muligens har fått gale moraler og synspunkter med seg i oppveksten. Om du reiser til Somalia, er du nok en like uerfaren "Somalia-viter", og muligens med andre moraler og synspunkter enn de har.

Ser du virkelig ikke hvor nedlatende det er, det du sier? Å påstå at Somaliere som er oppvokst i Norge har liksom må læres opp til å ikke slå ned folk i gata?

 

Nei, jeg ser ikke hvor nedlatende det jeg sier er, men jeg ser hvor nedlatende det du påstår at jeg sier er. I mitt sitat kan du tydelig se hvem jeg snakket om, nemlig "Innvandrerne som kommer til Norge idag", jeg mener ikke at en somalier som har bodd i Norge hele sitt liv skal kastes inn i instansen uten grunn, men om nevnte somalier gjør ugjerninger, kan det være grunn til å tro at det har blitt lært vrengte moraler og synspunkter i hjemmet av foreldrene under oppveksten. Om det da er tilfelle at somalierens foreldre har lært ham disse vrengte moralene og synspunktene som ikke hører hjemme i Norge, kunne han i stedet for fengsel, muligens bli pliktet til å gjennomføre instansen. Jeg mener at de som kommer til Norge i dag, bør gjennomføre den, slik at de kan lære seg temaet "Norge".

 

 

Selvsagt vet de at det de gjør er galt når de uprovosert slår noen ned. Dette har ingenting med 'andre synspunkter' å gjøre.

 

Nei, det er ikke selvsagt at de vet det. Vi vet ikke hvilke vrengte moraler og synspunkter de har lært under oppveksten og/eller før de kom til Norge. Om noen uprovosert "denger til" noen, har det selvfølgelig med synspunktene deres å gjøre.

 

 

Og selv om det mot formodning skulle være tilfellet, så det uansett en elendig bortforklaring. Hvis man 'feiloppfatter' samfunnets lover og regler er det helt og holdent ens eget ansvar og feil. Det er ditt eget ansvar å sørge for at man ikke bryter loven i landet som man er i. Hvis ikke, så kan all kriminalitet bortforklares.

 

Det er ikke bortforklaring. Om personen har blitt lært både vrengte moraler og synspunkter, samt gale ting under oppveksten, er det soleklart at personen trenger hjelp (ved instansen), ikke straff (ved fengselsdom).

 

 

Dette er omtrent definisjonen på 'den lave forventningens rasisme' om jeg noengang har hørt det. Utrolig hvilke lengder noen går til for å bortforklare og rasjonalisere gatevold kun fordi gjerningsmannen har brun hud.

 

Nei, instansen er den eksakte definisjonen på noen som mener at alle mennesker er mennesker uavhengig av rase/hudfarge, nemlig meg. Utrolig hvilke lengder noen går ut i misforståelse og feiltolkning.

 

 

"Men konstabel, jeg visste ikke at det var galt å stjele bilen til naboen!" "Da så! Kom, så skal jeg sette i gang et massivt og dyrt støtte- og opplæringsapparat for deg på skattebetalers bekostning."

 

  :nei:

 

 

"Men konstabel, hadde ikke Norge ved hjelp av instansen rettet på mine svært vrengte moraler og synspunkter fra oppveksten, og gitt meg hjelp der jeg hadde psykiske problemer, hadde jeg sikkert utført mange forferdelige handlinger i ditt land."

 

:yes:

 

 

 

ps: Med dette mener jeg ikke at alle innvandrerne er terrorister eller gjør ugjerninger. Jeg leverte et poeng, så ikke misforstå dette også.

Endret av Dr. Urdahl
Lenke til kommentar

Selv om jeg bruker fet font, betyr det ikke at jeg er smart! 

 

Skumleste bare noen kommentarer over, men er det virkelig noen her inne som mener at en ikke bør bli straffet for voldshandling? Hva i huleste?! Instans, hva faen? Skal vi mekke en ny instans for korreksjon? Tja, kanskje det. Kan jo kalle det interneringsleir slæsh korreksjonsfasilitet, i god gammeldags sovjet-stil. Hva i huleste heiteste fillefaen

 

Insert poltically correct statement: kødder med interneringsleieren altså

 

 

Jeg har ikke sagt at folk ikke skal straffes, men at innvandrerne som har hatt det helt forferdelig og som ikke vet hvordan de skal oppføre seg, som har fått vrengte moraler og synspunkter "inn med teskje" under oppveksten, og som har psykiske problemer, trenger hjelp, ikke straff.

 

De syke trenger hjelp, ikke straff. Ble det for mange fete fonter for deg? :)

Endret av Dr. Urdahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...