Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybil kun kjørt 23k – 5. gang til verksted med motorproblemer


Momus

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 5008 med bensinmotor. Kjøpt ny i 2012. Den har blitt berget fire ganger til verksted med motorfeil. Sist i februar i år. Nå er det motorfeil igjen. Lampe på panel lyser og gir beskjed om verksted.

 

Spørsmål: Er dette noe man skal akseptere fra forhandleren? Garantien går ut til neste år. Litt smånervøs.

 

Noen med lignende erfaringer de ønsker å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Bra forslag. Jeg mener jeg har rett på ny motor. Men hvordan stiller man et slikt krav. Er det noe lovverk man kan støtte seg på?

 

Er det samme type problem som gjentar seg?

 

 OM det er samme feil ahr du rett til å kreve heving av kjøpet.

 

 

Ja, det er vell etter de har prøvd å rett feilen 2 ganger, eller var det 3? Du er iallefall innenfor :)

Lenke til kommentar

At de enkelte feilene kan spores til forskjellige årsaker behøver ikke nødvendigvis være av betydningen hvis den utarter seg på samme måte. En selger vil garantert være uenig, men dette er fra forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. 

 

 En reklamasjon basert på at produktet ikke fungerer tilfredsstillende gjelder stadig én og samme mangel selv om selgeren identifiserer, avdekker og utbedrer først én og senere flere nye årsaker til en og samme funksjonsfeil. At tingen ikke «virker» etter forutsetningene må gjennomgående anses som én og samme mangel, f.eks. at PC eller lap top ikke lar seg starte eller vannlekkasje ved kjøp av ny bil som forehandleren forgjeves forsøker å utbedre. Det må gjennomgående foreligge en tydelig og klar teknisk atskillelse før man kan tale om innbyrdes forskjellige mangler.


Hva slags type feil har det vært snakk om de gangene du har hatt den på verksted?
Lenke til kommentar

Registerkjede (les kjede, ikke reim) røyk og måtte byttes. De på verkstedet hadde aldri opplevd lignende.

 

Innsugsmanifold røyk.

 

Plutselig ville ikke bilen kjøre i mer enn 10 km/t og måtte berges. Fikk aldri oppgitt forståelig årsak til feil.

 

Kommer ikke på siste feil i farta.

Lenke til kommentar

 

At de enkelte feilene kan spores til forskjellige årsaker behøver ikke nødvendigvis være av betydningen hvis den utarter seg på samme måte. En selger vil garantert være uenig, men dette er fra forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. 

 

 

 En reklamasjon basert på at produktet ikke fungerer tilfredsstillende gjelder stadig én og samme mangel selv om selgeren identifiserer, avdekker og utbedrer først én og senere flere nye årsaker til en og samme funksjonsfeil. At tingen ikke «virker» etter forutsetningene må gjennomgående anses som én og samme mangel, f.eks. at PC eller lap top ikke lar seg starte eller vannlekkasje ved kjøp av ny bil som forehandleren forgjeves forsøker å utbedre. Det må gjennomgående foreligge en tydelig og klar teknisk atskillelse før man kan tale om innbyrdes forskjellige mangler.

 

Hva slags type feil har det vært snakk om de gangene du har hatt den på verksted?

 

Hvor er dette fra?

Lenke til kommentar

Registerkjede (les kjede, ikke reim) røyk og måtte byttes. De på verkstedet hadde aldri opplevd lignende.

Innsugsmanifold røyk.

Plutselig ville ikke bilen kjøre i mer enn 10 km/t og måtte berges. Fikk aldri oppgitt forståelig årsak til feil.

Kommer ikke på siste feil i farta.

Jeg ville krevd heving av kjøpet. Du har hatt motorfeil flere ganger og det er tydelig at motoren er en mandagsmotor/søppel og du kommer til å ha problemer med den videre.

Lenke til kommentar

Det er greit å huske at den største og viktigste feilen her er at bilen er fransk.

Franske biler har slike feil, det kan oppstå helt random feil som aldri noen har opplevd på noen annen bil whatsoever.

Mitt tips er å bli kvitt bilen ASAP for å bytte den ut med en kurant bil.

Ingen vil ha brukt fransk, verditapet er astronomisk på kort tid.

Tysk kvalitet er og blir det beste, selv om alle har sine svin på skogen.

Lenke til kommentar

 

 

At de enkelte feilene kan spores til forskjellige årsaker behøver ikke nødvendigvis være av betydningen hvis den utarter seg på samme måte. En selger vil garantert være uenig, men dette er fra forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. 

 

 

 En reklamasjon basert på at produktet ikke fungerer tilfredsstillende gjelder stadig én og samme mangel selv om selgeren identifiserer, avdekker og utbedrer først én og senere flere nye årsaker til en og samme funksjonsfeil. At tingen ikke «virker» etter forutsetningene må gjennomgående anses som én og samme mangel, f.eks. at PC eller lap top ikke lar seg starte eller vannlekkasje ved kjøp av ny bil som forehandleren forgjeves forsøker å utbedre. Det må gjennomgående foreligge en tydelig og klar teknisk atskillelse før man kan tale om innbyrdes forskjellige mangler.

 

Hva slags type feil har det vært snakk om de gangene du har hatt den på verksted?

 

Hvor er dette fra?

 

 

Som jeg skrev er det fra forarbeidene til Forbrukerkjøpsloven. Man finner de blant annet hvis man har brukertilgang på Lovdata eller Rettsdata. 

Lenke til kommentar

Jeg blir selvsagt fristet til å forsøke å heve kjøpet. Men hva gjør jeg med feilen som nå er aktuell? Bestiller jeg verkstedtime eller kontakter jeg forhandleren jeg kjøpte bilen av først?

Forholder du deg ikke alltid til forhandleren? Hvis bilen er innenfor garantien er jo det rette vedkommende å kontakte. Samtidig syns jeg du skal reklamere på kjøpet. Å få til en heving kan bli problematisk når den er fire år gammel, men å kreve prisavslag mener jeg ikke er urimelig. 

 

Hvordan har du løst det de gangene bilen har vært på verksted tidligere? Har det gått på garanti? Har du fått leiebil? Hvor lenge har den vært borte totalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...