Gå til innhold

[Løst] Hakking i 1080p video – Ubuntu 16.04 beta, i3/hd 530


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det ett forståelig svar for en amatøre om hvorfor ikkje?

 

Trodde hele hensikten med vm var å dele maskinen med flere OS?

Kan ikke så alt for mye om det, men det blir noen ekstra lag mellom hardware og VM OSet som (potentsielt) spiser noe ytelse. Hvis du går inn på settings til VM maskinen i Virtualbox og ser under

"Display", så kan du maks sette 128 MB ram tilgjengelig for skjermkortet. De fleste skjermkort i dag har vel minimum 512 MB - 1GB. I tillegg må du skru på 3D og 2D akserelasjon for VMet, hva det gjør spesifikt

vet jeg ikke, regner med det tilgjengeliggjør mer av mulighetene i skjermkortet ditt, men tviler på at du får maks ytelse sammenlignet med å ikke kjøre virtuelt.

Mulig VMware player er noe bedre.

 

Å kjøre linux virtuelt kan være en grei måte å lære og bli kjent med OSet på, men du må være klar over at det ikke blir 100% det samme som å kjøre rett på "jernet". 3D/skjermkort ytelse har vært(?)/er

en flaskehals, så video, spill o.l. er ikke egnet å kjøre virtuelt.

Lenke til kommentar

Jepp, GPU-virtualisering er fremdeles på barnestadiet, og støttes ikke etter hva jeg forstår av VirtualBox (eller VMware), og i oppsett hvor det skal fungere, er det snakk om å sette av et helt grafikkort kun til den virtuelle maskinen, pluss at chipsettet og prosessor må støtte VT-d (Intel), eller IOMMU (AMD). VirtualBox og VMware benytter seg derimot av et heller tregt oversettelseslag. For å benytte seg av det, må man installere spesielle drivere i operativsystemet som kjører i den virtuelle maskinen (VirtualBox Guest Additions, eller VMware Tools). Men selv med de driverne installert, kan man ikke regne med noe i nærheten av grafikkytelsen til PC-en generelt, og myk og jevn video er ganske håpløst å få til.

Lenke til kommentar

Virtualisering kan funke til sånt, men som det nevnes vil det (ut av boksen) legge på en del ekstra lag mellom videoavspillingen og hardwaren din. Har man kraftig nok hardware er det ikke et stort problem, men i ditt tilfelle strekker det ikke til. Hardwaren din vil fint kunne spille av 1080p, men da må OS-et kjøre rett på maskinvaren.

Lenke til kommentar

Full screen youtube har aldri funka smooth på Linux.

Fungerer fint hos meg på FullHD, men kan hakke på QHD (2160x1440). Ville sikkert fått bedre ytelse på QHD med et litt nyere og kraftigere skjermkort. Vil definitiv trenge nytt skjermkort for Youtube i UHD. Kjører i dag på Nvidia GTX 650 Ti.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg kan absolutt ingenting om linux, men har no greid å installere det via virtualbox.

 

Mindre overvåking

Hva som er sant og ikkje skal ikkje eg spekulere i, men er så lei alt dette maset om overvåking, virus etc

Kommer til å gå mer og mer vekk fra Windows etterhvert som eg lærer meg det grunnleggende i linux.

 

Om det har seg slik at du frykter overvåkning og virus i Windows, og du kjører Linux i VirtualBox på Windows i håp om at det dermed ikke lengre angår deg, så er du dessverre fortsatt like utsatt selv om du bruker VirtualBox. Alt du gjør i en gjestemaskin kan overvåkes av verten.

 

Linux trenger ikke å være noe vanskeligere i bruk enn hva andre operativsystemer er, Linux kan også dekke de fleste behov. Om du har funnet ut at dine behov dekkes og du har lyst å bruke Linux så ser jeg ingen grunn til at du skal sitte på Windows for å lære deg Linux.

Det er riktignok ikke noen heksekunst å sette opp en virtuell maskin med VirtualBox (selv om det å bare nevne ordet vil forvirre mange), men at du i det hele tatt har tatt deg bryet med å gjøre det sier meg at du har en større porsjon interesse enn mange. Det eneste rette å si til deg er derfor at du bør komme deg ned fra gjerdet og over på Linux. Du kommer nok til å bli flinkere enn mange, og om du møter på utfordringer som du ikke finner ut av selv så er det som regel hjelp å få bare noen tastetrykk unna. Kom deg igang!

Endret av immunis
Lenke til kommentar

Nice, skal absolutt prøve den.

 

Men det er jo Firefox som kommer i de fleste distroer eg har prøvd så da er det vel på sin plass å tro at det er den som funker best?

 

nei men det er den som er helt 100% åpen kildekode.

 

chrome står google bak, jeg bruker chrome og aldri hatt problem med hakkete videoer, ivertfall ikke med den nettleseren ... synes å huske jeg sleit litt med det for mange mange år siden men da brukte jeg jo firefox. mulig det er der feilen ligger, chrome senes jo med egen flashspiller og er eneste nettleseren som håndterer netflix også (pga DRM)

 

prøv chrome, på linux synes jeg det er den desidert beste nettleseren, og raskere å bruke enn firefox. dvs CHROME, ikke bland den med chromium.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...