Gå til innhold

[Løst] Hakking i 1080p video – Ubuntu 16.04 beta, i3/hd 530


Anbefalte innlegg

La inn betaen eg også i håp om at min i3 med hd 530 skulle kunne fungerw som en htpc.

Men når eg kjører en 1080p film så ser en tydelig hakking.

Eg har prøvd å google, og har ved hjelp av det forsøkt å bruke det x86 greiene som står under updates, men uten hell..

Så da er spm, er det eg som gjør noe feil eller er det linux som foreløpig er problemet?

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så utruleg mange feilkjelder for videoavspeling.

 

Har du prøvd Kodi? Dei bruker sitt "eige" miljø for videoavspeling.

Nei har ikkje prøvd kodi.

Dette var en test via YouTube.

 

Eg tenkte som så at om det ikkje funker der så funker det nok ikkje i ett annet program heller.

For problemet her er vel drivere vel?

Lenke til kommentar
  1. Hvilken videospiller bruker du? Hvilke innstillinger?
  2. Har du på compositing, som f. eks compton?
  3. Hva med vsync?

Hvis du ønsker noe som er ganske lett og fungerende for HTPC så anbefaler jeg også Kodi (tidl. XBMC). For noe på skrivebord prøv gjerne mpv/mplayer. YouTube med html5 eller flash er ikke akkurat beste stedet å starte.

Lenke til kommentar

 

  • Hvilken videospiller bruker du? Hvilke innstillinger?
  • Har du på compositing, som f. eks compton?
  • Hva med vsync?
Hvis du ønsker noe som er ganske lett og fungerende for HTPC så anbefaler jeg også Kodi (tidl. XBMC). For noe på skrivebord prøv gjerne mpv/mplayer. YouTube med html5 eller flash er ikke akkurat beste stedet å starte.

Se der ja.

Skal få sjekket ut innstillinger ikveld, også få testet med kodi.

 

  

Full screen youtube har aldri funka smooth på Linux.

Takk for svar. Vet du hvorfor det er sånn? Er dette uansett hvor kraftig grafikkort eg har osv?

Lenke til kommentar

 

Full screen youtube har aldri funka smooth på Linux.

Takk for svar. Vet du hvorfor det er sånn? Er dette uansett hvor kraftig grafikkort eg har osv?

 

Fordi Adobe ble lei av at flash ikke fungerte pga driverproblemer på linux, så flash bruker kun cpu, ikke grafikkort.

 

bruker for øvrig youtube HTML5-video i de fleste nettlesere. Dette burde kanskje gi bedre vilkår.

 

Personlig har jeg ikke følt at dette er noe problem. Jeg sitter her på Ubuntu Studio og kjører youtube 1080p i fullscreen uten å se at det er noe galt (i flash 11-avspilleren). Kanskje litt lugging, men definitivt ikke hakking. Jeg har ikke 1080p skjerm, så å skalere ned tar jo også litt kraft. Edit: plugin-container bruker 18% cpu, altså godt innafor på en 4 kjerners cpu (26% vil gi hakking).

 

For ditt problem, så kan jeg opplyse om at det er forskjell på medie-avspillere, dessuten er det forskjell på bitrate (jeg vil anta at det er viktigere enn antall punkter i bildet). Altså forskjell på BlueRay-kvalitet og samme filmen i samme oppløsning komprimert til 1.5 GB.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Kan gjerne utdype litt.

 

Eg kan absolutt ingenting om linux, men har no greid å installere det via virtualbox.

Eg prøver å lese meg opp no på innstillinger med dette programmet.

Og da spesielt om det har noe å si på måten eg installerer det.

 

Eg har prøvd å dele 50/50 på resurser med Windows.

 

Eg ser også at eg gjerne har brukt ordet "hakking" litt feil.. Lugging er mer det rette ordet..

 

Eg sitter som sagt med en i3 med hd 530 og vil bruke denne som htpc.

 

Eg skal prøve forskjellige filer etterhvert da eg kun har søkt opp 1080p via YouTube.

Og der lugget det litt..

 

Eg forstår meg heller ikkje på dette update og driver greiene, men har forstått det sånn at de fleste driverene allerede ligger i det kernel greiene?

Lenke til kommentar

 

 

Eg kan absolutt ingenting om linux, men har no greid å installere det via virtualbox.
Tuller du... :wallbash: Hvorfor i alle dager sa du ikke dette?

 

Installer det sånn som et operativ skal installeres, nemlig direkte på PCen, ikke inne i et annet OS. Og hvis du allerede har et annet OS (Windows?), hvorfor bruker du ikke det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, huff, nei no blei det mye negativt her :-D

 

Eg tenkte å kjøre det slik som dette av flere grunner.

Hvorfor spiller vel egentlig ikkje så stor rolle sånn sett.

 

Men med andre ord så mener dere at å kjøre gjennom virtualbox ikkje vil fungere i det hele tatt?

 

Er det eventuelt ett annet Virtual machine program som er bedre eller må eg bare bite i det sure eple og legge inn to OS og restarte hver gang eg skal bytte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...