Gå til innhold

Nordmenn var også lykkejegere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wubwub sprer budskapet sitt men får ikke så mye støtte som han hadde håpet, dermed ender det opp i usakligheter, navnekalling og hyling om kunnskapsløshet og ikke minst gullkortet: rasismeanklager.

 

Jeg ler godt, det er som tatt rett ut av oppskriftsboka til venstresiden.

 

Trådene mine er ikke designet for å høste støtte. De er designet for å stimulere til engasjert meningsutveksling med motstridende synspunkter, holdninger og meninger. Med dette i bakhodet har denne tråden vært en suksess ettersom den innfridde mine forventninger hva angår reaksjon.

 

Om det er støtte jeg hadde vært ute etter så hadde jeg formulert meg på en annen måte - men hva er vitsen med diskusjon om alle er enige? Lite fruktbart eller lærerikt. 

 

Venstresiden? Meg du snakker om? Haha. 

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellene på Norge og datidens Amerika er fullstendig irrelevante. Poenget er at folk flytter på seg for å bedre sin livssituasjon, og at det ikke er noe galt i og for seg med det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i å jukse med papirer heller, hvis alternativet er ille nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellene på Norge og datidens Amerika er fullstendig irrelevante. Poenget er at folk flytter på seg for å bedre sin livssituasjon, og at det ikke er noe galt i og for seg med det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i å jukse med papirer heller, hvis alternativet er ille nok.

 

Det stemmer. Om USA hadde hatt lignende velferdssystem anno Norge 2016 på 1800-1900 tallet så kan man være ganske sikker på at norske lykkejegere ville benyttet seg av det tilbudet. 

 

Uansett så er det et udiskutabelt faktum at norske lykkejegere hadde samme motivasjon med folkevandringen som dagens lykkejegere fra afrika og midt-østen. 

Lenke til kommentar

Forskjellene på Norge og datidens Amerika er fullstendig irrelevante.

 

De er overhodet ikke irrelevante. De er fullstendig relevante til hvordan innvandring slår så forskjellig ut i Europa og Nord-Amerika.

 

 

Poenget er at folk flytter på seg for å bedre sin livssituasjon, og at det ikke er noe galt i og for seg med det.

 

 

Nei - ikke hvis det skjer med tillatelse ifra de som bør der ifra før. Men nå er nå europeere flest skeptiske til innvandring og vil ha mindre av det og alikevel bare øker og øker det.

 

Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i å jukse med papirer heller, hvis alternativet er ille nok.

 

Ja, med unntak av at det er kriminelt, mener du?

Lenke til kommentar

Men det er ikke trådens tema! 

 

 

 

Visst faen er det trådens tema. Det er bare ikke den vinklingen du ønsker å høre. Litt forskjell der. Førsteposten dikterer på ingen måte hva alle andre skal mene om temaet. Da har du misforstått hva et "diskusjonsforum" er for noe.

 

Mens nordmenn også var "lykkejegere" så var situasjonen en HELT annen, og de hjalp til med å bygge Nord-Amerika, mens muslimene er opptatt av å rive ned Europa. Nordmenn bygde USA og Canada OPP. Innvandrere i dag bygger Norge og Europa NED.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det er ikke trådens tema!

 

 

Visst faen er det trådens tema. Det er bare ikke den vinklingen du ønsker å høre. Litt forskjell der. Førsteposten dikterer på ingen måte hva alle andre skal mene om temaet. Da har du misforstått hva et "diskusjonsforum" er for noe.

 

Mens nordmenn også var "lykkejegere" så var situasjonen en HELT annen, og de hjalp til med å bygge Nord-Amerika, mens muslimene er opptatt av å rive ned Europa. Nordmenn bygde USA og Canada OPP. Innvandrere i dag bygger Norge og Europa NED.

Det var ikke en helt annen situasjon, du får ikke bestemme alene hvilke kriterie er viktigst til å sammenligne. Saken er ikke sort/hvitt norsk amerikanere var engler som bare bidro til USA mens alle innvandrere til Europa bare ødelegger alt!

 

Flere prøver å vise deg at problemer med integrering/kriminalitet og kulturelle/religiøse konflikt skjedde også i USA når nordmenn flyttet til USA. Problemene i Europa med integrering er ikke særlig annerledes enn det som skjer/skjedde i USA og jeg tror det er mange i Europa som ikke støtter innvandring av økonomiske årsaker men mer på kulturelle årsaker

 

Hvis det er så, da er ditt argument at nordmenn var produktive/idags innvandrere til Europa er late og uproduktive lite relevante og sammenlignelsen er ganske god.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men det er ikke trådens tema! 

 

 

 

Visst faen er det trådens tema. Det er bare ikke den vinklingen du ønsker å høre. Litt forskjell der. Førsteposten dikterer på ingen måte hva alle andre skal mene om temaet. Da har du misforstått hva et "diskusjonsforum" er for noe.

 

Mens nordmenn også var "lykkejegere" så var situasjonen en HELT annen, og de hjalp til med å bygge Nord-Amerika, mens muslimene er opptatt av å rive ned Europa. Nordmenn bygde USA og Canada OPP. Innvandrere i dag bygger Norge og Europa NED.

 

Er indianerne enig med deg i det perspektivet?

 

Det er ikke en annen vinkling å sammenligne forholdene her og nå og der og da som et motargument til hovedpoenget her, det er bak mål på en annen stadion.

Førstepost: Nordmenn var også lykkejegere.

Svar: Nei, for det er forskjell på der de dro og Norge i dag.

Ser du ikke at argumentet ikke treffer helt? Hvorfor skal det ha noe å si? Det er likegyldig for hovedpoenget hvordan det var i Amerika på den tiden og hvordan det er i Norge nå. Begge gruppene reiste for å skaffe seg bedre liv. Slaurer fantes i begge leire. Lykkejakt er legitimt. 

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men det er ikke trådens tema!

 

 

Visst faen er det trådens tema. Det er bare ikke den vinklingen du ønsker å høre. Litt forskjell der. Førsteposten dikterer på ingen måte hva alle andre skal mene om temaet. Da har du misforstått hva et "diskusjonsforum" er for noe.

 

Mens nordmenn også var "lykkejegere" så var situasjonen en HELT annen, og de hjalp til med å bygge Nord-Amerika, mens muslimene er opptatt av å rive ned Europa. Nordmenn bygde USA og Canada OPP. Innvandrere i dag bygger Norge og Europa NED.

Det var ikke en helt annen situasjon, du får ikke bestemme alene hvilke kriterie er viktigst til å sammenligne. Saken er ikke sort/hvitt norsk amerikanere var engler som bare bidro til USA mens alle innvandrere til Europa bare ødelegger alt!

 

Flere prøver å vise deg at problemer med integrering/kriminalitet og kulturelle/religiøse konflikt skjedde også i USA når nordmenn flyttet til USA. Problemene i Europa med integrering er ikke særlig annerledes enn det som skjer/skjedde i USA og jeg tror det er mange i Europa som ikke støtter innvandring av økonomiske årsaker men mer på kulturelle årsaker

 

Hvis det er så, da er ditt argument at nordmenn var produktive/idags innvandrere til Europa er late og uproduktive lite relevante og sammenlignelsen er ganske god.

 

 

Integrering av nordmenn viste seg å være meget vanskelig ettersom vi likte holde oss for oss selv der vi lagde parallell samfunn i samfunnet for så å bygge opp egne norske kolonier/ghettoer. Det var få nordmenn som var interessert i å lære seg det nye vertslandets språk og de likte ikke andre innvandrere siden de ikke var sterke nok i troa - nordmenn flest som utvandret var religiøse fundamentalister. Ikke bare var de religiøse så det sang men mange av de ble også kriminelle eller alkoholisert. Det finnes f.eks en historie et par tusen nordmenn som bokstavelig talt levde på en amerikansk søppeldynge. Tilogmed ikke sigøynere gjør det, så vår standard var ikke så høy som vi liker tro. 

 

Uansett så har vi en fin artikkel om tingens tilstand her (bytt ut nordmenn med muslim så ser man sammenligningen min litt bedre) :

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Norske-innvandrere-i-USA-hadde-nok-med-seg-selv-7729573.html

 

Rettskafne kirkebyggere som holdt seg unna den amerikanske smeltedigelen. Der har du oss nordmenn!

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

 

 

 

Men det er ikke trådens tema!

 

Visst faen er det trådens tema. Det er bare ikke den vinklingen du ønsker å høre. Litt forskjell der. Førsteposten dikterer på ingen måte hva alle andre skal mene om temaet. Da har du misforstått hva et "diskusjonsforum" er for noe.

 

Mens nordmenn også var "lykkejegere" så var situasjonen en HELT annen, og de hjalp til med å bygge Nord-Amerika, mens muslimene er opptatt av å rive ned Europa. Nordmenn bygde USA og Canada OPP. Innvandrere i dag bygger Norge og Europa NED.

Det var ikke en helt annen situasjon, du får ikke bestemme alene hvilke kriterie er viktigst til å sammenligne. Saken er ikke sort/hvitt norsk amerikanere var engler som bare bidro til USA mens alle innvandrere til Europa bare ødelegger alt!

 

Flere prøver å vise deg at problemer med integrering/kriminalitet og kulturelle/religiøse konflikt skjedde også i USA når nordmenn flyttet til USA. Problemene i Europa med integrering er ikke særlig annerledes enn det som skjer/skjedde i USA og jeg tror det er mange i Europa som ikke støtter innvandring av økonomiske årsaker men mer på kulturelle årsaker

 

Hvis det er så, da er ditt argument at nordmenn var produktive/idags innvandrere til Europa er late og uproduktive lite relevante og sammenlignelsen er ganske god.

Integrering av nordmenn viste seg å være meget vanskelig ettersom vi likte holde oss for oss selv der vi lagde parallell samfun. i samfunnet for så å bygge opp egne norske kolonier/ghettoer. Det var få nordmenn som var interessert i å lære seg det nye vertslandets språk og de likte ikke andre innvandrere siden de ikke var sterke nok i troa - nordmenn flest som utvandret var religiøse fundamentalister. Ikke bare var de religiøse så det sang men mange av de ble også kriminelle eller alkoholisert. Det finnes f.eks en historie et par tusen nordmenn som bokstavelig talt levde på en amerikansk søppeldynge. Tilogmed ikke sigøynere gjør det, så vår standard var ikke så høy som vi liker tro.

 

Uansett så har vi en fin artikkel om tingens tilstand her (bytt ut nordmenn med muslim så ser man sammenligningen min litt bedre) :

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Norske-innvandrere-i-USA-hadde-nok-med-seg-selv-7729573.html

 

Rettskafne kirkebyggere som holdt seg unna den amerikanske smeltedigelen. Der har du oss nordmenn!

Nordmenn var velkjent for sin motstand mot å snakke engelsk og glemme deres norske tradisjoner. De ville bevare sin norskheten så mye som mulig. De greide det til stor grad fordi de ofte bodde sammen isolerte på bondegårder og småbydger i midtvesten. Integrering bare skjedde når de måtte jobbe med amerikanere, noe de ikke ville gjøre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Men det er ikke trådens tema!

 

Visst faen er det trådens tema. Det er bare ikke den vinklingen du ønsker å høre. Litt forskjell der. Førsteposten dikterer på ingen måte hva alle andre skal mene om temaet. Da har du misforstått hva et "diskusjonsforum" er for noe.

 

Mens nordmenn også var "lykkejegere" så var situasjonen en HELT annen, og de hjalp til med å bygge Nord-Amerika, mens muslimene er opptatt av å rive ned Europa. Nordmenn bygde USA og Canada OPP. Innvandrere i dag bygger Norge og Europa NED.

Det var ikke en helt annen situasjon, du får ikke bestemme alene hvilke kriterie er viktigst til å sammenligne. Saken er ikke sort/hvitt norsk amerikanere var engler som bare bidro til USA mens alle innvandrere til Europa bare ødelegger alt!

 

Flere prøver å vise deg at problemer med integrering/kriminalitet og kulturelle/religiøse konflikt skjedde også i USA når nordmenn flyttet til USA. Problemene i Europa med integrering er ikke særlig annerledes enn det som skjer/skjedde i USA og jeg tror det er mange i Europa som ikke støtter innvandring av økonomiske årsaker men mer på kulturelle årsaker

 

Hvis det er så, da er ditt argument at nordmenn var produktive/idags innvandrere til Europa er late og uproduktive lite relevante og sammenlignelsen er ganske god.

Integrering av nordmenn viste seg å være meget vanskelig ettersom vi likte holde oss for oss selv der vi lagde parallell samfun. i samfunnet for så å bygge opp egne norske kolonier/ghettoer. Det var få nordmenn som var interessert i å lære seg det nye vertslandets språk og de likte ikke andre innvandrere siden de ikke var sterke nok i troa - nordmenn flest som utvandret var religiøse fundamentalister. Ikke bare var de religiøse så det sang men mange av de ble også kriminelle eller alkoholisert. Det finnes f.eks en historie et par tusen nordmenn som bokstavelig talt levde på en amerikansk søppeldynge. Tilogmed ikke sigøynere gjør det, så vår standard var ikke så høy som vi liker tro.

 

Uansett så har vi en fin artikkel om tingens tilstand her (bytt ut nordmenn med muslim så ser man sammenligningen min litt bedre) :

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Norske-innvandrere-i-USA-hadde-nok-med-seg-selv-7729573.html

 

Rettskafne kirkebyggere som holdt seg unna den amerikanske smeltedigelen. Der har du oss nordmenn!

Nordmenn var velkjent for sin motstand mot å snakke engelsk og glemme deres norske tradisjoner. De ville bevare sin norskheten så mye som mulig. De greide det til stor grad fordi de ofte bodde sammen isolerte på bondegårder og småbydger i midtvesten. Integrering bare skjedde når de måtte jobbe med amerikanere, noe de ikke ville gjøre
Lenke til kommentar

 

Forskjellene på Norge og datidens Amerika er fullstendig irrelevante. Poenget er at folk flytter på seg for å bedre sin livssituasjon, og at det ikke er noe galt i og for seg med det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i å jukse med papirer heller, hvis alternativet er ille nok.

 

Det stemmer. Om USA hadde hatt lignende velferdssystem anno Norge 2016 på 1800-1900 tallet så kan man være ganske sikker på at norske lykkejegere ville benyttet seg av det tilbudet. 

 

Uansett så er det et udiskutabelt faktum at norske lykkejegere hadde samme motivasjon med folkevandringen som dagens lykkejegere fra afrika og midt-østen. 

 

Du er klar over at USA er en koloni? På den tiden ble de kolonisert av europeere.

Innvandringen til Norge er faktisk større enn det den var til USA på den tiden, så ønsker du virkelig at Norge skal bli kolonisert av folk fra afrika og midtøsten  slik at vi lider den samme skjebnen som kristne i denne regionen?

Lenke til kommentar

 

 

 

Forskjellene på Norge og datidens Amerika er fullstendig irrelevante. Poenget er at folk flytter på seg for å bedre sin livssituasjon, og at det ikke er noe galt i og for seg med det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i å jukse med papirer heller, hvis alternativet er ille nok.

 

Det stemmer. Om USA hadde hatt lignende velferdssystem anno Norge 2016 på 1800-1900 tallet så kan man være ganske sikker på at norske lykkejegere ville benyttet seg av det tilbudet. 

 

Uansett så er det et udiskutabelt faktum at norske lykkejegere hadde samme motivasjon med folkevandringen som dagens lykkejegere fra afrika og midt-østen. 

 

Du er klar over at USA er en koloni? På den tiden ble de kolonisert av europeere.

Innvandringen til Norge er faktisk større enn det den var til USA på den tiden, så ønsker du virkelig at Norge skal bli kolonisert av folk fra afrika og midtøsten  slik at vi lider den samme skjebnen som kristne i denne regionen?

 

 

Si meg, er du ikke riktig frisk? Dreier innlegget ditt seg om en psykose i full blomstring eller er du kanskje full?

 

Hva er galt? Her sitter du å dikter opp meninger og holdninger hos andre mennesker etter fri fantasi. Om du er frisk, syntes du det er en redelig debatt retorikk å plante meninger i andres munn som de selv aldri har gitt uttrykk for?

 

Kom gjerne med sitater hvor jeg uttrykker "ønske om at Norge skal bli kolonisert av afrika og midtøsten". Hvis ikke så syntes jeg det er på sin plass at du klabber igjen nebbet å ber om forlatelse for dette røret ligner ikke grisen. 

 

Ka kom igjen med personangrep, sånne som det som ødelegger landet. Jævla taper

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

må si meg enig i noen av innleggene her at dagens lykkejegere i Norge ikke kan sammenlignes med lykkejegere fra Norge til USA, nordmenn endret sin livsstil til fordel for det amerikanske og endret navnet sitt slik at personene i landet skulle forstå. Hvor ofte er det du leser om afrikanere eller folk fra midtøsten som endrer sitt navn og livsstil til fordel for Norge? Det er neimen ikke mange av de skal jeg si deg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Forskjellene på Norge og datidens Amerika er fullstendig irrelevante. Poenget er at folk flytter på seg for å bedre sin livssituasjon, og at det ikke er noe galt i og for seg med det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i å jukse med papirer heller, hvis alternativet er ille nok.

 

Det stemmer. Om USA hadde hatt lignende velferdssystem anno Norge 2016 på 1800-1900 tallet så kan man være ganske sikker på at norske lykkejegere ville benyttet seg av det tilbudet. 

 

Uansett så er det et udiskutabelt faktum at norske lykkejegere hadde samme motivasjon med folkevandringen som dagens lykkejegere fra afrika og midt-østen. 

 

Du er klar over at USA er en koloni? På den tiden ble de kolonisert av europeere.

Innvandringen til Norge er faktisk større enn det den var til USA på den tiden, så ønsker du virkelig at Norge skal bli kolonisert av folk fra afrika og midtøsten  slik at vi lider den samme skjebnen som kristne i denne regionen?

 

 

Si meg, er du ikke riktig frisk? Dreier innlegget ditt seg om en psykose i full blomstring eller er du kanskje full?

 

Hva er galt? Her sitter du å dikter opp meninger og holdninger hos andre mennesker etter fri fantasi. Om du er frisk, syntes du det er en redelig debatt retorikk å plante meninger i andres munn som de selv aldri har gitt uttrykk for?

 

Kom gjerne med sitater hvor jeg uttrykker "ønske om at Norge skal bli kolonisert av afrika og midtøsten". Hvis ikke så syntes jeg det er på sin plass at du klabber igjen nebbet å ber om forlatelse for dette røret ligner ikke grisen. 

 

Ka kom igjen med personangrep, sånne som det som ødelegger landet. Jævla taper

 

 

Du greide med andre ord ikke finne noen innlegg hvor jeg sier noe av det du hevder. Du er med andre ord en uredelig løgner.

 

Finn et eneste innlegg hvor jeg snakker positivt om afrikansk og arabisk innvandring til Norge. Finn ET ENESTE INNLEGG.

 

Du greier ikke det for jeg har aldri ytret noe av det vrøvlet du påstår. Hvordan føles det å være så usivilisert og usaklig at du må ty til løgner som fremste retoriske virkemidler?

 

Hvordan føles det å tape en debatt fordi du ikke greier backe opp løgnene dine? Og DU av alle mennesker kaller meg en taper?

 

Haha. The irony. Du da din vinner, har du ikke vinner argumenter på lur annet enn tøvete løgner som du ikke kan backe opp?  :rofl:

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Forskjellene på Norge og datidens Amerika er fullstendig irrelevante. Poenget er at folk flytter på seg for å bedre sin livssituasjon, og at det ikke er noe galt i og for seg med det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i å jukse med papirer heller, hvis alternativet er ille nok.

 

Det stemmer. Om USA hadde hatt lignende velferdssystem anno Norge 2016 på 1800-1900 tallet så kan man være ganske sikker på at norske lykkejegere ville benyttet seg av det tilbudet. 

 

Uansett så er det et udiskutabelt faktum at norske lykkejegere hadde samme motivasjon med folkevandringen som dagens lykkejegere fra afrika og midt-østen. 

 

Du er klar over at USA er en koloni? På den tiden ble de kolonisert av europeere.

Innvandringen til Norge er faktisk større enn det den var til USA på den tiden, så ønsker du virkelig at Norge skal bli kolonisert av folk fra afrika og midtøsten  slik at vi lider den samme skjebnen som kristne i denne regionen?

 

 

Si meg, er du ikke riktig frisk? Dreier innlegget ditt seg om en psykose i full blomstring eller er du kanskje full?

 

Hva er galt? Her sitter du å dikter opp meninger og holdninger hos andre mennesker etter fri fantasi. Om du er frisk, syntes du det er en redelig debatt retorikk å plante meninger i andres munn som de selv aldri har gitt uttrykk for?

 

Kom gjerne med sitater hvor jeg uttrykker "ønske om at Norge skal bli kolonisert av afrika og midtøsten". Hvis ikke så syntes jeg det er på sin plass at du klabber igjen nebbet å ber om forlatelse for dette røret ligner ikke grisen. 

 

Ka kom igjen med personangrep, sånne som det som ødelegger landet. Jævla taper

 

 

Du greide med andre ord ikke finne noen innlegg hvor jeg sier noe av det du hevder. Du er med andre ord en uredelig løgner.

 

Finn et eneste innlegg hvor jeg snakker positivt om afrikansk og arabisk innvandring til Norge. Finn ET ENESTE INNLEGG.

 

Du greier ikke det for jeg har aldri ytret noe av det vrøvlet du påstår. Hvordan føles det å være så usivilisert og usaklig at du må ty til løgner som fremste retoriske virkemidler?

 

Hvordan føles det å tape en debatt fordi du ikke greier backe opp løgnene dine? Og DU av alle mennesker kaller meg en taper?

 

Haha. The irony. Du da din vinner, har du ikke vinner argumenter på lur annet enn tøvete løgner som du ikke kan backe opp?  :rofl:

 

Du direkte legitimere dagens innvandring til Norge med at mange nordmenn søkte lykken i USA og var en del av koloniseringa av kontinentet. For det andre, så ser kanskje spørsmålstegnet på sluttet av setningen? Kan ikke se at jeg stempler på deg meninger du evnt ikke har.

Lenke til kommentar

 

 

Du direkte legitimere dagens innvandring til Norge med at mange nordmenn søkte lykken i USA og var en del av koloniseringa av kontinentet. For det andre, så ser kanskje spørsmålstegnet på sluttet av setningen? Kan ikke se at jeg stempler på deg meninger du evnt ikke har.

 

 

Jeg har aldri gjort noe som helst av det du påstår. Du har misforstått hovedinnlegget og hoved budskapet.

 

Alt jeg gjør er å ta et oppgjør med dehumaniserende holdninger og uttrykk som det nå florerer av på nettet. Slik type retorikk skader høyresiden mer enn den gavner. 

 

Regner med at du er en av disse figurene siden du reagerer så voldsomt på tråden her. 

Lenke til kommentar

må si meg enig i noen av innleggene her at dagens lykkejegere i Norge ikke kan sammenlignes med lykkejegere fra Norge til USA, nordmenn endret sin livsstil til fordel for det amerikanske og endret navnet sitt slik at personene i landet skulle forstå. Hvor ofte er det du leser om afrikanere eller folk fra midtøsten som endrer sitt navn og livsstil til fordel for Norge? Det er neimen ikke mange av de skal jeg si deg.

Du tror på en myte. Nordmenn ville bevare deres språk og kultur og var en etnisk gruppe med en av de høyeste antall som snakket bare norsk når de var hjemme. Det er en grunnen de valgte å bo sammen med andre norske innvandrere isolerte på småbyer og bondegårder i midtvesten. Det tok flere generasjoner til å assimilere seg

 

n their farming communities Norwegians exhibited a nationalistic solidarity that had no counterpart among other Scandinavian groups. The homeland's quest for a national identity created a patriotic fervor that was transplanted as immigrant clannishness. Even today, as evidenced by the retention of their institutions, Norwegians appear more focused on culture retention than their Nordic neighbors in America. For example, a Norwegian-language Lutheran congregation survives in Chicago, whereas the Swedes, with a much larger population, have not maintained a Swedish-language church.

 

The immigrants were not content with merely flocking together in settlements of fellow Norwegians: They took one step further and formed colonies with people from the same valley, fjord, or parish in Norway. Thus there came into being in this country Halling settlements, Trønder settlements, settlements of immigrants from Telemark, Setesdal, Nordland, and other definable districts in the old country. The steady movement westward had the effect of intermixing the immigrant stock, but, even so, certain groups tended to predominate in individual areas. The cultural uniformity of the communities was an additional shelter in a strange, at times hostile, environment. Another apparent advantage was the effortless retention of localized aspects of their national heritage that these conditions favored.

 

 

 

Read more: http://www.everyculture.com/multi/Le-Pa/Norwegian-Americans.html#ixzz46aPuSbVm

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...