Gå til innhold

Smartklokke - Er det verdt å vente på neste generasjon


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg har egentlig ikke vært så gira på smartklokke, men etter å ha pratet med en kompis som har hatt apple watch en god stund så har jeg fått øynene litt opp for det.

 

Jeg er idag en android bruker, og derfor er det naturlig med en android wear klokke.

 

Har lest litt om de ulike klokkene og Huawei watch og Moto 360 2nd har pekt seg ut.

 

Spørsmålet er: Vil det være sannsynlig at google lanserer sin egen klokke på I/O eventuelt?

 

Er det noen rykter om ulike refresher, føles litt mye ut å skulle legge 4000 i en klokke som fort kan bli utdatert.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen.

 

Jeg har egentlig ikke vært så gira på smartklokke, men etter å ha pratet med en kompis som har hatt apple watch en god stund så har jeg fått øynene litt opp for det.

 

Jeg er idag en android bruker, og derfor er det naturlig med en android wear klokke.

 

Har lest litt om de ulike klokkene og Huawei watch og Moto 360 2nd har pekt seg ut.

 

Spørsmålet er: Vil det være sannsynlig at google lanserer sin egen klokke på I/O eventuelt?

 

Er det noen rykter om ulike refresher, føles litt mye ut å skulle legge 4000 i en klokke som fort kan bli utdatert.

 

Takk for svar

 

Disse klokkene vill ut dateres hele tiden, om du venter noen måneder tar det jo lengre tid men du må betale premium. Om du ikke venter på en spesiell funksjon ville jeg bare kjøpt en nå, evt når de nye lanseres for en billig penge. Evt forhold deg til dataen du har i lommen og kjøp en skikkelig klokke ;) 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det handler jo litt mer om å finne ut om dette faktisk er et produkt som jeg vil få mer nytte av enn min analoge klokke.

 

Derfor føles 4000 ut som en stor investering for noe som kanskje blir refreshed snart, derav også litt mitt spørsmål. 1 år er ofte lang tid for en ny produktserie og derfor antar jeg at det vil komme en klokke snart som dekker de fleste standard behov:

 

Rund uten flat tire, pulsmåler som faktisk brukes av apps, bra skjerm, lyssensor osv.

Hadde man gått for apple så hadde valget vært enkelt, og jeg hadde nok mest sannsynlig ha kjøpt en apple watch. Men nå har jeg android og der er valgmulighetene også betydelig større, samtidig som man ikke ønsker å kjøpe produktet fra de som blir døgnfluen heller.

 

Moto 360 har jeg hørt mye bra om, men hvorfor er LG urbane bedre? Har hørt at den ikke er så bra jeg.

Er det huawei watch som er tingen?

Lenke til kommentar

Har brukt LG Watch Urbane i litt over et halvt år, og føler absolutt ikke at den er utdatert. Den viser fortsatt tiden, været, og alle notifikasjoner jeg trenger, og den ser fremdeles lekker ut.
Sånn jeg ser det, så er utseendet mer viktig enn innmaten, når det gjelder en sånn klokke. De gjør stort sett det samme, alle sammen, uansett. Og de fleste klokker som er ute nå, har bra nok specs til å gjøre brukeropplevelsen god. Man trenger jo ikke nødvengigvis en lynrask prosessor og 1080p på en klokke ;)

Endret av Mysulf Pludrebart
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe erfaring med de dyre runde smartklokkene, men har hatt 4 generasjoner smartklokker fra Sony. Bruker SW3 nå, og er ikke interessert i å bytte i noen annen smartklokke etter jeg designet mitt eget display på den.

Felles for alle smartklokker er at når de er nye bærer de alltid preg av å være uferdige, men etter noen oppdateringer av software begynner de å bli brukbare.

Derfor lønner det seg sjelden å vente på det aller nyeste.

Sjekk gjerne supportforumene for de forskjellige klokkene for å se hvilke ting som ikke/nettopp er blitt fikset, eller for å finne tips om hva man kan installere for å få ekstra funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Moto 360 kostet 1149,- hos cdon tidligere i dag (2200kr på elkjøp) men virker som de er fri nå.

 

Har selv hatt Pebble Steel siden release og det er ett fantastisk produkt.

Bruker den veldig mye uten å se på den (bytte sang, stille volum osv når man er på farten) noe som kansje er vanskeligere med en mere "fanzy" klokke som Moto 360 med touch istede for knapper.

Jeg kommer til å beholde Pebble i en god stund fremover før jeg investerer i en annen. Er blitt helt avhengig av klokken.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Må si jeg ble skuffet over Android wear. Batteritiden er den klart største utfordringen for en smartklokke. Når man ikke en gang kan reise på en helgetur uten å ha med seg en (ofte propritær) lader, så er det håpløst. Hadde en Moto 360 (1 gen) i 2 mnd før jeg ga den opp. Ikke fordi jeg ikke likte Moto'en, men det er batteri og funksjonalitet som ble litt for begrenset for meg. Og dette er fra en som er over normalt glad i gadgets...

 

Jeg har også en Garmin Fenix 3 som jeg også bruker som smartklokke. Denne varer opptil 10 dager på en lading. Fører riktignok til at jeg glemmer å lade den, men det er en annen sak. Den kan gjøre nesten alt Motoen kunne like bra eller bedre. Den har også innebygget GPS. Det eneste den ikke klarer er å ha like fine watch faces som Motoen kunne ha og å bestille taxi fra klokken. Ellers var ikke Android wear noe nyttigere. Mulig det kommer litt mer etter hvert. Så for min del ser jeg den type smartklokke som litt for umoden enda for daglig bruk. Gøy en liten stund, men så havner den i en skuff. Garminklokken har jeg brukt daglig i et år nå og den klarer jeg meg ikke uten.

 

Men anbefaler gjerne at man kjøper en billig Moto 360 fra finn og tester om det er noe før man investerer tungt. De går ganske billig om dagen ser jeg. Med så stort sprang frem til teknologien er levelig så ser jeg ikke helt at neste generasjon Android wear kan være nok forbedret til at jeg ville anbefalt å satse på det. Synd å si, men slik er det.

Endret av Andyoid
Lenke til kommentar

Moto 360 kostet 1149,- hos cdon tidligere i dag (2200kr på elkjøp) men virker som de er fri nå.

 

Regner med at dette var 1. gen 360? Svakheter er treg CPU og dårlig batteri. Pluss for lyssensor og Qi-lademulighet.

 

Edit: Sensor for å slå på skjermen ved å vri håndleddet funker mye dårligere på Moto enn LGene mine.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Batteritiden på smartklokker er avhengig av skjermen. 

De som trenger baklys 24 timer i døgnet for å vise klokka tapper batteriet fort, mens Garmin og andre klokker med transflective LCD kan vise tiden uten å bruke baklys.

 

Wear-klokkene bruker mer strøm enn de med annet OS. Min SmartWatch 3 varer normalt 2 dager på en lading, min gamle SW2 klarte 3-4 dager på en lading. Forskjellen er at Wear-baserte klokker kan klare seg uten mobilen, det kunne ikke min gamle SW2.

 

Garmin Vivoactive har lang batterilevetid, opp til to uker, uten å være like klumpete som Fenix 3. Riktignok har den firkantet skjerm, ikke rund.

Lenke til kommentar

Både min LG G Watch og LG Urbane holder fint 2 dager mellom hver lading, selv med always on display. 360 må lades hver natt. I praksis spiller det mindre rolle, den ligger jo på nattbordet hver natt, og kan like gjerne lades.

 

Både 360 og (spesielt) G Watch ser ut som en  plastleke fra Happy Meal sammenlignet med Urbane. Alle funker fint, så smak og økonomi avgjør valget.

Lenke til kommentar

Vel, det er egentlig et krav fra min side at skjermen skal være på hele tiden. Hva er vitsen med en feit watchface hvis bare du ser den? Moto 360 måtte jeg noen ganger vri håndlettet et par ganger før klokken reagerte.

 

Jeg pleier ikke å ta av klokken om natten. Men når den først må av om natten er det jo fint den har nattbordsklokkefunksjon. Bare synd den da ikke kan måle søvnkvalitet og vibrere ved alarm.

 

Jeg tror smartklokker kommer til å bli noe "alle" har etter hvert. Men foreløpig er teknologien klønete på de aller fleste av dem. Jeg sier vent (men takk til alle som likevel kjøper for å holde satsningen oppe hos produsentene).

Endret av Andyoid
Lenke til kommentar

Rettelse: Er det verdt å kjøpe i det hele tatt?

Har du lyst på? Har du råd? Kommer du til å bruke den? Da er det verdt å kjøpe. Som med all annen elektronikk er det alltid en ny og "bedre" modell i vente. Usikker? Finn en brukt på finn.no, prøv den en stund, så vet du hva du savner når du skal bytte den ut senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...