Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd angående lappen


Anbefalte innlegg

Er ikke 100% sikker på at dette er riktig subforum, men jeg prøver meg.

 

Jeg er 17 år og blir 18 i desember. Har grunnkurs men har ikke tatt noen kjøretimer enda, har kjørt noen få ganger men dette er nå nesten et år siden. Føler jeg burde begynne for fult med kjøretimer nå men jeg har ett problem; faren min eier ikke bil og mor sin bil har automatgir som gjør at jeg ikke får øvd skikkelig på giring og oppstart av bil osv.

 

Hva bør jeg gjøre? Kjøretimer er dyrt og derfor vil jeg ta færrest mulig. Ville det vært idioti å kjøpe en bil nå for øvelseskjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Nei, det er ikke idioti å kjøpe bil nå, men spørsmålet er hvor mye den blir brukt det neste året. Giring lærer du lett/fort - så du kan trygt starte øvelseskjøring med moren din sin bil.

 

Når det kommer til bilkostnader er det full forvirring i markedet og alt avhenger av om du kjøper nyere bil eller en eldre bil som kanskje ikke går gjennom neste eu-kontroll. Pris på service og forsikring er horrible!

Lenke til kommentar

Jeg har øvelseskjørt med mange, og har både manuell- og automat-bil. Merker at det er mye lettere å lære noen å kjøre ved å starte med automat, og la de vente med manuell til de har kontroll på alt det andre man må kunne for å kjøre bil. Det er stor forskjell på hvor lang tid det tar fra man starter med manuell til man faktisk kan det, og akkurat den detaljen kan man sette bort til en kjøreskole.

 

Kort sagt: Kjør så mye du kan, mengdetrening er det som gir erfaring. Om bilen du øver med har manuell eller automat spiller mindre rolle. Du må ha kjøretimer uansett, og her kan du få manuellbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

fra i år eller 2017 (husker ikke helt) er det likegylding om du har tatt oppkjøring med automatgir eller manuell, så jeg ville ikke bekymret meg mye for akkurat dette med gir. Viktigste er at du kommer deg ut i trafikken som sjåfør bak rattet på en eller annen bil.

dersom man kjører opp til automatgir har man ikke lov å kjøre manuell, så det er bare tull..

Lenke til kommentar

 

fra i år eller 2017 (husker ikke helt) er det likegylding om du har tatt oppkjøring med automatgir eller manuell, så jeg ville ikke bekymret meg mye for akkurat dette med gir. Viktigste er at du kommer deg ut i trafikken som sjåfør bak rattet på en eller annen bil.

dersom man kjører opp til automatgir har man ikke lov å kjøre manuell, så det er bare tull..

 

At det kommer en endring på dette i løpet av en viss tid er vel ganske soleklart, begynner å bli ganske mange biler som ikke leveres med manuell en gang.

Lenke til kommentar

 

fra i år eller 2017 (husker ikke helt) er det likegylding om du har tatt oppkjøring med automatgir eller manuell, så jeg ville ikke bekymret meg mye for akkurat dette med gir. Viktigste er at du kommer deg ut i trafikken som sjåfør bak rattet på en eller annen bil.

dersom man kjører opp til automatgir har man ikke lov å kjøre manuell, så det er bare tull..

Dette fikk jeg vite av min kjørelærer da jeg hadde kjøretimer for hengerlappen BE. Så det er du som prater tull her gitt

Lenke til kommentar

 

 

fra i år eller 2017 (husker ikke helt) er det likegylding om du har tatt oppkjøring med automatgir eller manuell, så jeg ville ikke bekymret meg mye for akkurat dette med gir. Viktigste er at du kommer deg ut i trafikken som sjåfør bak rattet på en eller annen bil.

dersom man kjører opp til automatgir har man ikke lov å kjøre manuell, så det er bare tull..

Dette fikk jeg vite av min kjørelærer da jeg hadde kjøretimer for hengerlappen BE. Så det er du som prater tull her gitt

 

 

Har du noen andre kilder enn din kjørelærer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

fra i år eller 2017 (husker ikke helt) er det likegylding om du har tatt oppkjøring med automatgir eller manuell, så jeg ville ikke bekymret meg mye for akkurat dette med gir. Viktigste er at du kommer deg ut i trafikken som sjåfør bak rattet på en eller annen bil.

dersom man kjører opp til automatgir har man ikke lov å kjøre manuell, så det er bare tull..
Dette fikk jeg vite av min kjørelærer da jeg hadde kjøretimer for hengerlappen BE. Så det er du som prater tull her gitt

Har du noen andre kilder enn din kjørelærer?

Nei, men kan ikke du lete litt på nettet selv dersom du ønsker å lese deg opp om temaet? For min del er det helt likegyldig om dette skjer om ett eller fem år. Jeg har førerkort for både manuell og automat ser du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Om du kjører opp til automatgir får du en kode på førerkortet som tilsier at du kun har lov å kjøre automat. Om man senere vil utvide til manuell kan man da ta en forenklet førerprøve med manuelt gir.

Hvis man kan kjøre manuell bil ved å kjøre opp til automatgir, hvorfor gjør ikke alle det? 

Lenke til kommentar

 

 

fra i år eller 2017 (husker ikke helt) er det likegylding om du har tatt oppkjøring med automatgir eller manuell, så jeg ville ikke bekymret meg mye for akkurat dette med gir. Viktigste er at du kommer deg ut i trafikken som sjåfør bak rattet på en eller annen bil.

dersom man kjører opp til automatgir har man ikke lov å kjøre manuell, så det er bare tull..

Dette fikk jeg vite av min kjørelærer da jeg hadde kjøretimer for hengerlappen BE. Så det er du som prater tull her gitt

 

 

Litt morsomt hvordan du mener han skriver tull her, når han faktisk har offisielle kilder, mens du har hørt at kjørelæreren din en gang sa at noe etterhvert kanskje skal skje.  :hmm:

 

Står ingenting om at kode 78 skal oppheves så vidt jeg så.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...) begynner å bli ganske mange biler som ikke leveres med manuell en gang.

Og hva så? Det eneste det betyr, er at kjørelærerne/skolene er nødt å velge noen av alle de andre bilene som faktisk leveres med manuelt gir. Uten å ha sjekket nærmere, så vil jeg ellers tro det er minst like mange biler som kun leveres som manuell, som det er i kun automat.

Lenke til kommentar

Likevel er det nok ikke tvil om at manuell er en utdøende rase.

Når mange biler får lavere utslipp til og med hvis den har automatisk kasse så betyr det jo at den blir billigere også.

Ikke mistforstå, jeg har alltid kjørt manuell og trivdes med det. Auto er også greit, men jeg føler man mister litt av følelsen med kjøring da.

Lenke til kommentar

 

 

 

fra i år eller 2017 (husker ikke helt) er det likegylding om du har tatt oppkjøring med automatgir eller manuell, så jeg ville ikke bekymret meg mye for akkurat dette med gir. Viktigste er at du kommer deg ut i trafikken som sjåfør bak rattet på en eller annen bil.

dersom man kjører opp til automatgir har man ikke lov å kjøre manuell, så det er bare tull..

Dette fikk jeg vite av min kjørelærer da jeg hadde kjøretimer for hengerlappen BE. Så det er du som prater tull her gitt

 

 

Litt morsomt hvordan du mener han skriver tull her, når han faktisk har offisielle kilder, mens du har hørt at kjørelæreren din en gang sa at noe etterhvert kanskje skal skje.  :hmm:

 

Står ingenting om at kode 78 skal oppheves så vidt jeg så.

 

 

 

Her er svaret ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...