Gå til innhold

Hvor god plass er det i 1,5 veggbokser med elko plus kontakter?


Anbefalte innlegg

Jeg driver med en omfattende renovering av 1.etg og skal bruke 1,5 veggbokser og elko plus sine kontakter.

Er det noen som har prøvd om det er plass til aktuatorer (z-wave) også inni disse boksene i tillegg til kontaktene? 

 

Har dere styring av stikk langs veggen på stue/kjøkken?

Isåfall hvor er det smart å ha / ikke ha det. 

Fikk tips av en kompis å dele opp så jeg ikke styrer kjøleskapet med veggbryteren  :ohmy:

 

Jeg har pr nå styring av stikk på det opprinnelige kjøkkenet, ganske smart at disse styres av "all-off" bryteren ved inngangen, helt til dampkokeren sto koblet til og jeg reiste for å hente fruen på bussen.. 

Fortsatt kalde poteter når jeg kom hjem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel ikke fantastisk med plass vil jeg tro, spesielt i dybden da det ekstra med stikkontakt du slipper utvendig nødvendigvis må ta plass i boksen. Angående det med styring hadde det vel kanskje vært like greit å ha en tidsbryterfunksjon med impuls slik at du trykker på bryteren så har du strøm på diverse kjøkkenutstyr i så så lang tid, 0,5-1 time f.eks. Kommer jo an på hva du skal styre, men på det meste av småting så bør vel det være plenty. Kanskje en egen for stekeovn dersom den er adskilt fra platetoppen. Platetoppen har du jo komfyrvakt til allikevel.

 

Kall det en slags "jeg er tilstede i heimen, så alt er i orden"-bryter.

Lenke til kommentar
Fikk tips av en kompis å dele opp så jeg ikke styrer kjøleskapet med veggbryteren  :ohmy:

Hvis elektrikeren din faktisk hadde koblet det slik at du styrte kjøleskapet fra en bryter, så hadde jeg kaldt ham udugelig...

 

 

Angående det med styring hadde det vel kanskje vært like greit å ha en tidsbryterfunksjon med impuls slik at du trykker på bryteren så har du strøm på diverse kjøkkenutstyr i så så lang tid, 0,5-1 time f.eks.

Ikke enig. ;)

 

Klart du vil styre det fra et hjemmeautomasjonssystem! :)

Så kan du, hvis du har behovet, lage din egen timer. Eller du kan overstyre den.

Lenke til kommentar

Kobler det selv, er utdannet elektriker. 

Var bare en som tipset meg... Kampens hete, du vet :)

 

Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal ta kostnaden ved å styre hver enkelt stikk, eller legge alle veggkontakter på det samme.

Det er vel egentlig bare ett økonomispørsmål.

 

Stikk under overskap vil uansett bli styrt for seg selv.

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal ta kostnaden ved å styre hver enkelt stikk, eller legge alle veggkontakter på det samme.

Det er vel egentlig bare ett økonomispørsmål.

 

Stikk under overskap vil uansett bli styrt for seg selv.

Hvis det er et spørsmål om økonomi, så vet du kanskje best selv. ;)

 

Men jeg tenker at det muligens ikke er verdt det, men igjen er det avhengig av bruk. I de fleste tilfeller man setter opp et slikt system så er det for å vite med sikkerhet at brødrister, kaffetrakter, etc ikke står på når man legger seg eller går ut av huset. Hvis du sikker på at det er en "alt av" eller "alt på" situasjon, så slipper du å dele det opp.

 

Men hvis du plutselig kan finne på å lade en laptop på kjøkkenbenken, f.eks, så kanskje det er verdt å ta med likevel...

Lenke til kommentar

 

Angående det med styring hadde det vel kanskje vært like greit å ha en tidsbryterfunksjon med impuls slik at du trykker på bryteren så har du strøm på diverse kjøkkenutstyr i så så lang tid, 0,5-1 time f.eks.

Ikke enig. ;)

 

Klart du vil styre det fra et hjemmeautomasjonssystem! :)

Så kan du, hvis du har behovet, lage din egen timer. Eller du kan overstyre den.

 

 

Hva funksjonen eventuelt er styrt opp mot sa jeg ikke noe om. Jeg beskrev bare en mulig funksjon som i mitt hode ville vært god i forhold til sikkerheten. Strøm til la oss si kaffetrakter og vannkoker o.l. er avslått med mindre man faktisk trenger det, og så trykker man på bryteren og får strøm så så lenge. Noe som fungerer like bra for seg selv, og man kan ta seg en tur til butikken mens dampkokeren gjør jobben sin, og fortsatt trykke på "all off" mens man er borte.

 

Men såklart, noe avhengig av hvor nøden man er etter et brygg på morgenkvisten så ser jeg jo nytten av å kunne gjøre klar trakteren eller vannkokeren kvelden før, og den er ferdig til man slenger beina ut av sengekanten neste morgen.

Lenke til kommentar

Det beste er vel at hver enkelt kontakt styres separat. Da har man ett hav av muligheter.

 

Men tror jeg kjører separat styring av stikk på kjøkken og felles styring av stikk på vegg.

 

Husk at styringen ikke trenger å stå i sikrings skapet og at det må gå ledninger derfra til den enkelte kontakt...
 
​Vi pusser opp et murhus i Italia nå der det ikke har vært strøm før. Vi kommer kun til å legge en kontakt sløyfe ved gulvet i hvert rom og sette et par kontakter ved taket. Kontaktene ved taket kommer til å få strøm fra rommet i etagen over.
Ingen kabler fram til noen brytere ved dørene.
Veggene er murt i skifer på 1600 tallet og vi ønsker å røre dem så lite som mulig.
 
Alle kontaktene vil få liggende doble bokser der det blir plass til Z-wave moduler og alle bryterne blir trådløse på batteri.
I første omgang vil det IKKE bli et automasjons system der (faktisk :) ) men kun brukt assosiasjoner mellom brytere og kontakter.
Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...