Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt headhuntet av Manpower til en kundesenterstilling i Nordea (annonse her). Det er snakk om et vikariat med "langsiktig perspektiv", men hun på Manpower kunne ikke si noe konkret om hvor lenge, annet enn at det sannsynligvis ble mer enn et halvt år. I utgangspunktet var jeg positivt innstilt til denne stillingen, og spesielt bedriften, med tanke på videre karrieresteg.

 

Men så har jeg tenkt litt på hva denne stillingen egentlig innebærer... Det jeg i hvert fall vet er at man må sitte mye i telefonen i løpet av dagen, for å hjelpe folk med all verdens de har rotet seg borti, det være seg mistet bankkort, glemt pinkode, sperret konto, får ikke logget seg på mobil-/nettbanken osv. Som ferdig utdannet siviløkonom med B+ i snitt, så har jeg begynt å lure på om jeg er overkvalifisert for denne stillingen? 

 

Lønna er knapt nok bedre enn hva jeg har i den midlertidige jobben jeg har som butikkmedarbeider, og arbeidsoppgavene virker å være, om mulig, enda mer ensformige og "utakknemlige". Slik som arbeidsmarkedet er nå, så føler jeg at jeg må takke ja til alle jobbtilbud jeg måtte få, men her har jeg blitt litt usikker, gitt.

 

Noen som har erfaring med lignende stillinger som denne? Hvordan er læringskurven og hva slags ansvar får man utover å ta telefoner og svare på mail?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har økonomiutdanning, Nordea driver litt med økonomirelaterte ting. Du får erfating og den supre bonusen at du har en fot innenfor. Det er ikke uvanlig å ansette internt, så hvis noe relevant dukker opp.... Er Nordea et sted du kunne tenke deg å jobbe videre i så ville jeg sagt ja. Kundesenteret har dog lite bruk for folk med din utdanning, de får en "bok de skal lære seg" og svarer på standardproblemer.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jeg er veldig i tvil. Stillingen virker uinteressant, men bedriften er attraktiv. Jeg har ikke de voldsomme ambisjonene når det kommer til karriere, og ingen veldig konkrete planer om hva jeg skal bli, men jeg vil aller helst få meg en jobb jeg trives med. Trivsel på arbeidsplassen, både med hensyn til kollegaer og arbeidsoppgaver, går milevis foran lønn og karriere. Jeg er ganske jordnær som type og kunne nok til og med passet greit inn i en "traust" kommune også...

 

Apropos kommune, hvordan tror dere sjansene er for en nyutdannet siviløkonom til å få denne økonomikonsulentstillingen? Jeg hadde kanskje tenkt at en offentlig økonomistilling i grisgrendte strøk er å anse som mindre attraktiv for folk flest, og at dermed konkurransen om stillingen er mindre også.  :hmm: I motsetning til økonomer flest (?), så har ikke jeg noe i mot tanken på å flytte til bygda...  :p

Lenke til kommentar

Apropos kommune, hvordan tror dere sjansene er for en nyutdannet siviløkonom til å få denne økonomikonsulentstillingen?

 

Uten arbeidserfaring? Liten, siden du sannsynligvis ikke vil bli regnet som kvalifisert. Dersom det ikke kommer kvalifiserte søkere, kan det i ytterste konsekvens bli til at de lyser den ut igjen – kanskje med lavere krav.

Lenke til kommentar

Selv som utdannet siviløkonom med B+ i snitt så må man gjerne starte nederst og få seg litt erfaring, slik som stort sett alle utdannelser og stillinger.

Jeg ville tatt stillingen du er "headhuntet" til, om du får den. Du kan jo søke på andre stillinger mens du er der, men da har du allerede en fot innenfor, noe som telleren del. Uansett får du relevant erfaring, noe som også er veldig viktig, selv om det bare er support. Uansett kan du antagelig jobbe med andre ting i Nordea etterhvert. Mange har folk på enkle support-stillinger via vikarbyrå for å teste folk før de blir ansatt og starter å etterhvert stige i gradene. Ihvertfall når det gjelder nyutdannede mennesker ettersom man ikke aner hva man får.

Lenke til kommentar

 

Apropos kommune, hvordan tror dere sjansene er for en nyutdannet siviløkonom til å få denne økonomikonsulentstillingen?

 

Uten arbeidserfaring? Liten, siden du sannsynligvis ikke vil bli regnet som kvalifisert. Dersom det ikke kommer kvalifiserte søkere, kan det i ytterste konsekvens bli til at de lyser den ut igjen – kanskje med lavere krav.

 

En jeg kjenner fikk jobb som konsulent i en bygdekommune, heltid og fast stilling, selv om han bare var en nyutdannet statsviter uten relevant arbeidserfaring. Statsvitere er gjerne ikke den mest attraktive utdannelsen heller, samfunnet gror under av nyutdannede statsvitere. Jeg har også hørt at den aktuelle stillingen jeg nevnte har vært en stilling hvor kommunen har slitt med å få tak i ansatte som holder ut over tid, fordi de fleste baserer seg på å pendle fra kysten, og har så gått raskt over til en mer sentralt beliggende stilling, når muligheten har bydd seg.

 

Selv som utdannet siviløkonom med B+ i snitt så må man gjerne starte nederst og få seg litt erfaring, slik som stort sett alle utdannelser og stillinger.

Jeg ville tatt stillingen du er "headhuntet" til, om du får den. Du kan jo søke på andre stillinger mens du er der, men da har du allerede en fot innenfor, noe som telleren del. Uansett får du relevant erfaring, noe som også er veldig viktig, selv om det bare er support. Uansett kan du antagelig jobbe med andre ting i Nordea etterhvert. Mange har folk på enkle support-stillinger via vikarbyrå for å teste folk før de blir ansatt og starter å etterhvert stige i gradene. Ihvertfall når det gjelder nyutdannede mennesker ettersom man ikke aner hva man får.

Ja, det er erfaringen som frister meg. Jeg har uansett kommet videre til annengangsintervju som jeg skal på i slutten av uka, så da må jeg benytte sjansen til å spørre litt angående videre muligheter innad i bedriften ved en eventuell ansettelse.

Lenke til kommentar

Lønna er knapt nok bedre enn hva jeg har i den midlertidige jobben jeg har som butikkmedarbeider, og arbeidsoppgavene virker å være, om mulig, enda mer ensformige og "utakknemlige". Slik som arbeidsmarkedet er nå, så føler jeg at jeg må takke ja til alle jobbtilbud jeg måtte få, men her har jeg blitt litt usikker, gitt.

 

Noen som har erfaring med lignende stillinger som denne? Hvordan er læringskurven og hva slags ansvar får man utover å ta telefoner og svare på mail?

 

Spørsmålet er heller, vil du orke en slik stilling. Å sitte på telefon/epost hele dagen kan være ganske kjedelig. Det er ofte mye å lære i starten, og kunder blir ikke spesielt happy hvis de føler at du vet ingenting. Etter ca en måned så blir det rutine, og da blir det kjedelig istedenfor. 

 

Det som er litt skremmende er at de ber om økonomistudenter, til å gjøre en lavtlønnet jobb som ikke trenger høyere utdannelse. Det må være veldig vanskelig for økonomistudenter å få jobb. 

 

Edit: La merke til en ting. Stillingstittelen din vil være "Døgnåpen kundeservice". Da lurer jeg på om du skal takke nei, dette er et firma som utnytter krisen til det maksimale. Et slikt firma vil trolig ikke gi deg en sjanse til å gjøre noe annet, og arbeidstidene vil trolig være grusomme. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker ikke som du tenker noe særlig lengre frem i tid enn akkurat der og nå.

Du kan slå to fluer i en smekk her. Hold ut med lav lønn i Nordea i 6 måneder og i mellomtiden se etter andre stillinger i samme selskap og gjør deg kjent med organisasjonen. Det kan være, som andre nevner, en silkerute til en god stilling i samme selskapet.

 

For det andre, så har du en fot innenfor Manpower som har mange spennende partnere. Trives du ikke i Nordea, så er det stor sannsynlighet for at de kan selge deg videre til en høyere stilling med bakgrunn på at du har kommet deg inn i en økonomistilling i Nordea.

 

Det er viktig å ha høye forventninger, men i mellomtiden må man ta alle de andre rutene hvis man vil et sted. 

Lenke til kommentar

Jeg startet selv på kundeservice i jobben jeg har nå - via TopTemp og jobber der i 3 mnd før jeg fikk tilbud om fast stilling på en annen avdeling innen salg.

 

Så jeg ville tatt den. Du har ihvertfall en større sjans å komme deg opp i systemet enn om du ikke hadde tatt den.

Lenke til kommentar

Jeg var innstilt på å takke ja, om jeg hadde fått tilbudet, men jeg fikk avslag i dag. Selv etter annengangsintervjuet ble jeg riktig nok ikke veldig mye mer overbevist angående stillingen i seg selv, men jeg står jo fast på at Nordea er en bra bedrift å starte opp i. Jeg sikter ikke nødvendigvis etter en veldig høy startlønn, lønna i denne stillingen er helt OK for mitt behov, men det er først og fremst arbeidsoppgavene i denne stillingen som virker litt demotiverende, lite faglig relevante og i liten grad spesielt utfordrende når man først kommer inn i det.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du tenker noe særlig lengre frem i tid enn akkurat der og nå.

Du kan slå to fluer i en smekk her. Hold ut med lav lønn i Nordea i 6 måneder og i mellomtiden se etter andre stillinger i samme selskap og gjør deg kjent med organisasjonen. Det kan være, som andre nevner, en silkerute til en god stilling i samme selskapet.

 

For det andre, så har du en fot innenfor Manpower som har mange spennende partnere. Trives du ikke i Nordea, så er det stor sannsynlighet for at de kan selge deg videre til en høyere stilling med bakgrunn på at du har kommet deg inn i en økonomistilling i Nordea.

 

Det er viktig å ha høye forventninger, men i mellomtiden må man ta alle de andre rutene hvis man vil et sted. 

 

 

At en slik stilling skulle føre til en bedre stilling innen Nordea etter 6 måneder er helt urealistisk. Du kan bli second line etter ca 1 år, og så kanskje 1 år senere så får du en bedre stilling i organisasjonen. Og manpower selger ikke folk videre basert på om du har jobbet for dem, de tar de relevante kandidatene de har og tilbyr dem til arbeidsgiver. Siden det er en døgnåpen kundeservice så vil du ha lite kontakt med resten av organisasjonen, og da vil mulighetene dine være begrenset.

 

Skal man ta en håpløs jobb bare for å tjene penger, så kan man ta hvilket som helst jobb. Det må da være mye bedre å jobbe som vikar i barnehage, da får du ihvertfall normale arbeidtider. Golden Growth, jeg tror du bør være glad du ikke fikk jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er desverre uenig med deg da det i dette tilfellet var en midlertidig stilling det er snakk om. Det er mye lettere å få en stilling i et selskap man har en fot innenfor enn eksternt blant mange søkere. Dette vet jeg fordi jeg har opplevd dette i tidligere selskaper jeg har jobbet for og fordi samboeren min har gjort noe tilsvarende i en annen bank som økonom. De aller aller fleste stillinger blir lyst ut internt. Uansett om du har lite kontakt med resten av orgianisasjonen så vil du ha mulighet til å søke på interne stillinger. 

 

Jeg har også tidligere vært på intervju hos Manpower og Randstad, der man ble tilbudt å bli leid ut som konsulent eller selge meg videre til en fast stilling mot at rekrutteringsselskapet får sin provisjon for å ha funnet meg. Selskapet jeg jobber hos nå gjør akkurat dette. Vi betaler rekrutteringsselskapet for de riktige kanditater til faste stillinger.

 

Så helt urealistisk er det hvertfall ikke og jeg fatter ikke hvordan du kan påstå noe så vågalt som å si at en barnehagestilling vil være bedre enn en dårlig betalt jobb som kundekonsulent i bank for en arbeidsløs økonom. Hvordan det er i akkurat Nordea kan jeg desverre ikke svare på. Men i mange banker så har kundekonsulentene faste arbeidsdager, mens de på deltid tar kveldsvaktene.

Endret av baBuShKa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kom over denne tråden, så jeg vet ikke om ting har "løst" seg for deg, MEN:

Jeg har samme karaktersnitt som deg, master i finans og jobber nå i en norsk bank. Ved siden av studiene jobbet jeg deltid ved samme banks kundesenter, og det er helt forferdelig. Det er veldig ensformig og du sitter og besvarer de samme spm dag ut og dag inn. Når det er sagt, du får mulighet til å søke på stillinger som kun legges ut internt (alle stillinger MÅ lyses ut internt før det er lov å gå eksternt. Og for å gå eksternt må det ikke ha vært noen kvalifiserte søkere). Dette er en gullgruve, og jobben jeg har i dag hadde jeg aldri fått om jeg ikke jobbet i banken fra før. Så jeg vil jo anbefale deg å takke ja (tross alt bedre med deltid i Nordea enn på Rema om du har master i øk), og ila de første 6 mnd (mens du er i prøvetid) er oppsigelsestiden 2 uker, så du er fleksibel. Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...