Gå til innhold

[Løst] Topplån med samme rente som hovedlån?


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg sjekker ut om å refinansiere boliglånet for å bygge ut huset. I den forbindelse kunne banken tilby meg det jeg trengte, men de delte lånet opp i to. Altså ett hovedlån og ett topplån. Greit nok, det har jeg vært borti før å en ny takst etter ferdigstillelse av utbygget vil nok drepe topplånet.

 

Men så til spørsmålet: Topplånet fikk samme rente som hovedlånet. Hva er da vitsen med ett topplån?

 

Det er sannsynligvis mitt medlemskap i ett eller annet som har gitt meg denne betingelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med et topplån er å skille mellom det lånet som er sikret innenfor 85 % av boligens verdi og det lånet som ikke er det, altså at man tar ut to lån med forskjellig prioritet. At man kaller det ene lånet et topplån fordi det er "toppen" er ikke betinget av at det lånet har dårligere betingelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også hovedlån og topplån med samme betingelser. Hos meg er hovedlånet på 75% av kjøpesum og topplånet på de siste 10% (begge to til sammen er altså innenfor 85%)

Fikk ikke noen annen forklaring på hvorfor det ble gjort sånn, enn at "det er sånn vi gjør det"

Lenke til kommentar

Har også topplån med samme rente.

 

Husker ikke helt, og får ikke sjekka nå, men lurer på om ikke topplånet hadde kortere nedbetalingsperiode(?)

 

Vi har avdragsfrihet på det største lånet for å kunne betale ned topplånet raskest mulig (betaler inn ekstra på dette etter evne).

Lenke til kommentar

Ok, jeg var bare redd at dette var noe triks slik at banken kunne tjene litt ekstra penger.

 

Topplånet jeg får er mindre enn beløpet på BSU-kontoen min, men det er ingen i bankvesenet som ønsker å løse den inn :) Det er vel forsåvidt fodnuftig så lenge renten der er høyere enn renten på boliglånet.

Lenke til kommentar

Ok, jeg var bare redd at dette var noe triks slik at banken kunne tjene litt ekstra penger.

 

Topplånet jeg får er mindre enn beløpet på BSU-kontoen min, men det er ingen i bankvesenet som ønsker å løse den inn :) Det er vel forsåvidt fodnuftig så lenge renten der er høyere enn renten på boliglånet.

Det er forsåvidt fornuftig så lenge du ikke har makset BSU-en, uavhengig av om renten er høyere eller ikke.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...