Gå til innhold

Noen spørsmål om å sette opp kablet nett rundt hele huset


Anbefalte innlegg

Jeg bor i ett oppussings prosjekt og skal mot våren fore ut og bytte kledning rundt hele huset. Tenkte at siden jeg allerede kommer til alle rom fra utsiden så ville jeg trekke kablet nettverk rundt i hele huset og har derfor ett par spørsmål.

 

-Har funnet veggkontakter, men ser ikke ut som det følger med boks(?) til å sette inn K-rør? Skal jeg bare la K-røret henge fast til en stender eller no eller følger det med boks på kontaktene?

 

-Vil gjerne at veggkontaktene skal ende opp i ett pent lite skap med router og strøm i (som ett sikringskap) hva heter sånt skap og hvor finner jeg det? Vil at det skal se pent ut på veggen, være enkelt å dra nye ledninger om det skulle være brudd, se ryddig ut inni skapet osv. Skal stå i ett "kontor" sammen med modem og slikt, men står det i samme rom så er det bra nok. Trekker gjerne kabel i veggen fra modem til skap for den saks skyld

 

-Finnes det forresten no wifi access point man kan plugge rett i en rj45 kontakt? Sliter med å få wifi rundt hele huset, så kunne brukt ubrukte uttak til access points om det finnes antenner eller lignende som repeterer signalet fra trådløs router

 

Her i huset har vi 60/60mbit linje, og planla å bruke  vanlig cat.6 utp kabel og kontakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker veggbokser bak nettverkskontaktene. http://www.elektroimportoren.no/veggboks-s57-2-loep-elko/1223783/Product.html?Event=pathlist

 

Legg opp rør til å trekke 2 * TP i (f.eks K20), når du først legger rør. Så kan du heller utvide senere ved behov. Om du har TV ved ytterveggen så trekk opp riklig med punkter dit.

 

La alt ende opp i ett patchepanel.

 

Du kan jo vurdere noe sånt som dette: https://www.komplett.no/product/660278/pc-nettbrett/server-infrastruktur/rackskap/deltaco-19-rack-wallmounted-6u-600x450

 

Når det gjelder access punkter så får man noe som heter PoE, som vil si at access punktet får strøm via nettverkskabelen. Man kan mate nettverkskabelen med strøm enten via en PoE injector, eller via en switch som støtter PoE.

 

Patchepanel (eks), switch (eks), router, strømskinne (eks). Der har du brukt 4-5 av de 6 plassene ("U") som er tilgjengelig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

-Har funnet veggkontakter, men ser ikke ut som det følger med boks(?) til å sette inn K-rør? Skal jeg bare la K-røret henge fast til en stender eller no eller følger det med boks på kontaktene?

 

Det kan du gjøre.. Se også hva slags veggboks det er snakk om her.. Sannsynlig så er det bare cat5 og da må du ha nytt uansett. Anbefaler deg å gjøre som meg: kjøp keystones og veggdeksel. Koster 1/10 del av et Elko dobbelstikk... Superenkelt å koble opp.

 

 

 

-Vil gjerne at veggkontaktene skal ende opp i ett pent lite skap med router og strøm i (som ett sikringskap) hva heter sånt skap og hvor finner jeg det?

 

Finn ut hvor stort rackskap du trenger. 

 

 

 

-Finnes det forresten no wifi access point man kan plugge rett i en rj45 kontakt?

 

Alle AP'er kobles rett i RJ45. Anbefaler deg å se på Ubiquti

Lenke til kommentar

Skulle egentlig prøve å gjøre dette billig, men funksjonelt så er ikke snakk om å planlegge videre utbygging for neste huseier:P Rackskapet ga meg vann i munnen og kjente at jeg må holde litt tilbake. VELDIG interessant for min del, men ikke interessert i å putte penger i det for neste eier:P

 

 

Se også hva slags veggboks det er snakk om her.. Sannsynlig så er det bare cat5 og da må du ha nytt uansett.

ChrisCo, det er ikke noen kontakter i huset fra før. Han som bodde her før jeg kjøpte hadde trekt no ledninger i hytt og pine gjennom vegger og slikt, men ingen bokser.

 

keystones og sånt virker veldig greit, men er det standard mål på hvordan de festes?? Sånn at hvis jeg kjøper en 24p faceplate 19" rack så passer de i den også f.eks.? Plasserte du kablene dine i k-rør montert i stender du og? eller putta du dem i veggboks som j-- viste til over?

Lenke til kommentar

Da setter jeg patchepanel, den dårlige routeren ISP leverer , rack-skinne med strøm og switch i den.

 

Går det ikke ann å bare hoppe over ISP routeren totalt hvis man har en annen egen router? Satt og tenkte litt på en rack router nå også så fiberen går til boksen som gjør at den går over til cat.6 kabel, inn i rackrouter, så i rackswitch så ut i patch panelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...