Gå til innhold

Elektriker nordsjøen rig lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sant, og mange av de som er igjen (avhengig av selskap) har måtte godta et greit lønnskutt.

 

Bransjen er ikke enkel om dagen, mange båter og rigger i opplag nå. Bare her som jeg er (Angola) så har Total gått fra å leie 8 rigger og ned til bare 2. BP gjorde det samme og det samme skjer over hele fjøla. Bare flaks gjorde seg til at jeg tilfeldigvis var på den rette riggen

 

Ensco Drilling feks har til og med gått til det skrittet at de skraper rigger nå.

 

Får håpe på litt optimisme i markedet igjen snart, det kan gå mye verre enda om det fortsetter sånn som nå :(

Lenke til kommentar

Dette blir litt off topic, men forhåpentligvis tilgir trådstarter meg.

Bare lurte på hvor i Angola du jobber? Bare rein nysgjerrighet siden fattern har jobba en del der nede.

Jobber offshore, kompletterer brønner, reiser utifra Luanda. Akkurat nå er det på CLOV-feltet til TOTAL. Ikke ofte jeg er i land egentlig, annet enn når jeg reiser og hvis vi mobiliser utstyr som skal ut.

 

Det er egentlig greit her, relativt kort reisevei hjem og riggen er ganske ålreit og oasse ny (Seadrill rigg).

 

Men det er godt og varmt om dagen, ligger gjevnt på 30 grader med skikkelig tropisk luftfuktighet. Står midt i kjeledressen og kjenner svetten triller nedover ryggen, hehehe, men ellers greit :)

 

Kan absolutt anbefale de fleste å prøve offshore utenlands for de som ønsker en utfordring, man blir rimelig bortskjemt på nordsjøen, det merket jeg godt selv kan du si ;)

Lenke til kommentar

Jobber offshore, kompletterer brønner, reiser utifra Luanda. Akkurat nå er det på CLOV-feltet til TOTAL.

Da var det ikke det fattern var involvert i. Tror han bare var involvert i Pazflor og Rosa. Eller som han sa: "Kommandere negere."

Han dreiv med kvalitetsikring på det arbeidet som FMC Kongsberg fikk gjort der nede av lokale. Nå jobber han innenlands.

 

Kan absolutt anbefale de fleste å prøve offshore utenlands for de som ønsker en utfordring, man blir rimelig bortskjemt på nordsjøen, det merket jeg godt selv kan du si ;)

Det tror jeg på. Norske offshore-arbeidere jeg har snakka med får hakeslipp når jeg snakker om 6/6-rotasjonen til fattern. Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er sant, og mange av de som er igjen (avhengig av selskap) har måtte godta et greit lønnskutt.

 

Bransjen er ikke enkel om dagen, mange båter og rigger i opplag nå. Bare her som jeg er (Angola) så har Total gått fra å leie 8 rigger og ned til bare 2. BP gjorde det samme og det samme skjer over hele fjøla. Bare flaks gjorde seg til at jeg tilfeldigvis var på den rette riggen

 

Ensco Drilling feks har til og med gått til det skrittet at de skraper rigger nå.

 

Får håpe på litt optimisme i markedet igjen snart, det kan gå mye verre enda om det fortsetter sånn som nå :(

 

Det er ganske mye gammelt ræl der ute som ikke har blitt skrotet pga gode kontrakter, sånn sett er det på tide at det blir tatt, spesielt med antallet nye rigger som er tilgjengelig.

 

Kan bli kjedelig(ere) fremover, mange rigger som går av kontrakt i 2016. 

 

Songa har sikret seg ganske mye kompetanse de siste 2 årene. Er ikke et fåtall som har gått fra North Atlantic, Seadrill, Transocean.

 

Lite optimisme om dagen.

Lenke til kommentar

Det er sant, mange gamle hauger av noe stål som kan kastes kanskje. Er ikke så inn i rigg markedet akkurat, men det du sier ligner veldig på det jeg også hører.

 

 

Jobber offshore, kompletterer brønner, reiser utifra Luanda. Akkurat nå er det på CLOV-feltet til TOTAL.

Da var det ikke det fattern var involvert i. Tror han bare var involvert i Pazflor og Rosa. Eller som han sa: "Kommandere negere."

Han dreiv med kvalitetsikring på det arbeidet som FMC Kongsberg fikk gjort der nede av lokale. Nå jobber han innenlands.

 

Kan absolutt anbefale de fleste å prøve offshore utenlands for de som ønsker en utfordring, man blir rimelig bortskjemt på nordsjøen, det merket jeg godt selv kan du si ;)

Det tror jeg på. Norske offshore-arbeidere jeg har snakka med får hakeslipp når jeg snakker om 6/6-rotasjonen til fattern.

Så da veit du hvem jeg jobber for også, er FMC ansatt. :)

Lenke til kommentar

Her er finner du lønnsmatrisen for flyttbare innretninger

 

Elektriker ligger i lønnskategori A1. 

 

Her er hele tariffavtalen.

 

Et par kommentarer til andre svar i tråden: 
- Det er riktig at man kan glemme å få en slik jobb nå.
- De som har gått ned i lønn, enten de jobber på rigg eller båt, har gjort det midlertidig. Da er det gjort for å hindre oppsigelser, og man vil etter en gitt periode gå opp til normal lønn igjen. Det er ingen som har tatt en permanent lønnsreduksjon.

Lenke til kommentar

Her er finner du lønnsmatrisen for flyttbare innretninger

 

Elektriker ligger i lønnskategori A1. 

 

Her er hele tariffavtalen.

 

Et par kommentarer til andre svar i tråden: 

- Det er riktig at man kan glemme å få en slik jobb nå.

- De som har gått ned i lønn, enten de jobber på rigg eller båt, har gjort det midlertidig. Da er det gjort for å hindre oppsigelser, og man vil etter en gitt periode gå opp til normal lønn igjen. Det er ingen som har tatt en permanent lønnsreduksjon.

 

Du baserer deg jo på opratører, de aller aller fleste elektrikere på rigg er kontraktører og går på andre tariffer og har andre lønnsjusteringer, det er heller ikke umulig å få seg jobb. Men veldig tøft.

Lenke til kommentar

 

Her er finner du lønnsmatrisen for flyttbare innretninger

 

Elektriker ligger i lønnskategori A1. 

 

Her er hele tariffavtalen.

 

Et par kommentarer til andre svar i tråden: 

- Det er riktig at man kan glemme å få en slik jobb nå.

- De som har gått ned i lønn, enten de jobber på rigg eller båt, har gjort det midlertidig. Da er det gjort for å hindre oppsigelser, og man vil etter en gitt periode gå opp til normal lønn igjen. Det er ingen som har tatt en permanent lønnsreduksjon.

 

Du baserer deg jo på opratører, de aller aller fleste elektrikere på rigg er kontraktører og går på andre tariffer og har andre lønnsjusteringer, det er heller ikke umulig å få seg jobb. Men veldig tøft.

 

 

Elektrikerne på flyttbare innretninger er ansatt i rederiene, og det er den matrisen jeg linket til. Tariffavtalen er felles for både flyttbare og faste installasjoner med litt variasjoner. Oljeservice er for seg selv, men der er det vel ikke så ekstremt mange elektrikere. De som er kontraktører ligger sannsyligvis inn under Landbase/verkstedsoverenskomsten - noe som er en helt annen verden. 

 

Basert på trådens overskrift er det underforstått at trådstarter ønsker fakta om de som er fast ansatt offshore, og ikke de som reiser på sporadiske oppdrag.

 

Når det kommer til jobb vil jeg påstå at det er tilnærmet umulig. Med tanke på hvor mange som har mistet jobbene på flyttbare innretninger og båter siste året, så skal man ha mye erfaring for å ha mulighet for å komme seg ut dit. Det hjelper heller ikke på saken at det er 8-9 rigger som går av kontrakt i løpet av sommeren/høsten, noe som kommer til å skape enda mer press. Så lenge trådstarter stiller spørsmålet slik h*n gjør det er det all grunn til å tro at vedkommende ikke har erfaringen som trengs, og derav "umulig" å få seg jobb. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Elektrikerne på flyttbare innretninger er ansatt i rederiene, og det er den matrisen jeg linket til. Tariffavtalen er felles for både flyttbare og faste installasjoner med litt variasjoner. Oljeservice er for seg selv, men der er det vel ikke så ekstremt mange elektrikere. De som er kontraktører ligger sannsyligvis inn under Landbase/verkstedsoverenskomsten - noe som er en helt annen verden. 

 

Basert på trådens overskrift er det underforstått at trådstarter ønsker fakta om de som er fast ansatt offshore, og ikke de som reiser på sporadiske oppdrag.

 

Når det kommer til jobb vil jeg påstå at det er tilnærmet umulig. Med tanke på hvor mange som har mistet jobbene på flyttbare innretninger og båter siste året, så skal man ha mye erfaring for å ha mulighet for å komme seg ut dit. Det hjelper heller ikke på saken at det er 8-9 rigger som går av kontrakt i løpet av sommeren/høsten, noe som kommer til å skape enda mer press. Så lenge trådstarter stiller spørsmålet slik h*n gjør det er det all grunn til å tro at vedkommende ikke har erfaringen som trengs, og derav "umulig" å få seg jobb. 

 

 

Ville bare opplyse om at det finnes mange jobber som elektriker på rigg uten å være ansatt direkte hos operatøren, det går mange elektrikere og arbeider rundt om på de forskjellige riggene som er fast på installasjoner. De går somregel under LOK.

 

Ja det er veldig vanskelig, men å si umulig blir for dumt. Det er alltid jobber å få, men en må kjempe å mase slik det er i dag. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Elektrikerne på flyttbare innretninger er ansatt i rederiene, og det er den matrisen jeg linket til. Tariffavtalen er felles for både flyttbare og faste installasjoner med litt variasjoner. Oljeservice er for seg selv, men der er det vel ikke så ekstremt mange elektrikere. De som er kontraktører ligger sannsyligvis inn under Landbase/verkstedsoverenskomsten - noe som er en helt annen verden. 

 

Basert på trådens overskrift er det underforstått at trådstarter ønsker fakta om de som er fast ansatt offshore, og ikke de som reiser på sporadiske oppdrag.

 

Når det kommer til jobb vil jeg påstå at det er tilnærmet umulig. Med tanke på hvor mange som har mistet jobbene på flyttbare innretninger og båter siste året, så skal man ha mye erfaring for å ha mulighet for å komme seg ut dit. Det hjelper heller ikke på saken at det er 8-9 rigger som går av kontrakt i løpet av sommeren/høsten, noe som kommer til å skape enda mer press. Så lenge trådstarter stiller spørsmålet slik h*n gjør det er det all grunn til å tro at vedkommende ikke har erfaringen som trengs, og derav "umulig" å få seg jobb. 

 

 

Ville bare opplyse om at det finnes mange jobber som elektriker på rigg uten å være ansatt direkte hos operatøren, det går mange elektrikere og arbeider rundt om på de forskjellige riggene som er fast på installasjoner. De går somregel under LOK.

 

Ja det er veldig vanskelig, men å si umulig blir for dumt. Det er alltid jobber å få, men en må kjempe å mase slik det er i dag. 

 

 

Det som er for dumt er å gi inntrykk av at det er mulig å få jobb som elektriker på sokkelen til en uten erfaring når det er over 30.000 jobber som har forsvunnet i oljeindustrien de siste 18 mnd. Ja, man kan være ekstremt heldig, men faktum er at for hver stilling som blir lyst ut kommer det mange hundre søknader inn. Er man da uten erfaring har man tapt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det som er for dumt er å gi inntrykk av at det er mulig å få jobb som elektriker på sokkelen til en uten erfaring når det er over 30.000 jobber som har forsvunnet i oljeindustrien de siste 18 mnd. Ja, man kan være ekstremt heldig, men faktum er at for hver stilling som blir lyst ut kommer det mange hundre søknader inn. Er man da uten erfaring har man tapt.

 

 

Men du sier jo selv det er mulig, og det er det og som nevnt vanskelig. Det er mye bedre å si det enn å gi folk inntrykk av at det bare er til å gi opp. Si det som det er. 

 

Har selv byttet jobb i denne krisen, fått betalt offshore kurs osv. Det er ikke umulig, men ja det er tøft. 

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
aklla skrev (På 26.2.2016 den 21.47):

En venn av meg er elektrikker på nordsjøen. Vet ikke nøyaktig hva han tjener, men inkl. overtid, tilegg osv er det totalt sett litt over 1 mill, nærmere 1,2 så vidt jeg vet.

Men, han jobber ganske mye overtid også...

Kan du spørre hvordan han fikk jobb som elektriker. Hva jeg bør gjøre får å komme raskest mulig på plattform?

Lenke til kommentar
Martin Grindberg skrev (24 minutter siden):

Kan du spørre hvordan han fikk jobb som elektriker. Hva jeg bør gjøre får å komme raskest mulig på plattform?

Om du vill ut på sjøen er det bare til å ta word fatt og skrive søknader. Prøv deg på service bedrifter, der er det lettere å få innpass. Bygg opp kompetanse og søk deg så inn på faste rigger hos rig selskapene. Om du vill ha fortgang kan du jo legge ut for sikkerhetskurs selv.

Jeg har jobbet mye på båt, går en lengre turer kan en tjene mye penger. Det meste jeg har hatt var vell 200k+ for en jobb i mexico på en dykkerbåt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...