Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Jeg er svak... ble nytt hovedkort og i9 prosessor. Ny ram tar jeg senere når jeg har fått testet CPUen. Blir trolig en fin reste pc på noen i julegave i år.

attachicon.gifelkjøp.png

 

Trådløst VR er helt vilt gøy da så håper dette vil fungere godt!

 

Jeg burde legge meg.

 

9900K er et monster i strømforbruk, PL2 ligger på ~210W, til sammenlikning ligger 8700K rundt 140W om jeg ikke husker helt feil. Jeg ville spandert på meg noe bedre enn det hovedkortet, og hvorfor ikke Z390? Da får du jo ihvertfall noen flere USB3.1 Gen 2 porter.

 

Alternativt ville jeg spart noen kroner og gått ned til 8700K. 9900K vil uansett ikke være noen nevneverdig oppgradering over 8700K til gaming. Selv i den kjøpte rapporten fra Intel klarer ikke 9900K stort mer enn et par prosent over 8700K med 1080Ti i 1080p. Det er først med 2080Ti at 9900K tar av i den oppløsningen. Men igjen, selvsagt ikke like mye mer som prisøkningen skulle tilsi. Om planen likevel er et 2080Ti på sikt, så vil du risikerer at 9900K på det hovedkortet, yter veldig likt med et 8700K, da dens lavere faktiske strømforbruk vil tillate den å holde sin PL2 "uendelig" dersom HK produsenten har spesifisert HK til å gjøre det. 9900K vil imidlertid nesten garantert trippe alt av effekt beskyttelse på kortet slik at det dropper ned fra PL2. Intel spec sier at CPU ikke skal kjøre i PL2 i mere enn 100 sekunder i strekk, men HK produsentene pleier å drite i det. Ikke regn med at de gjør det for et beist som 9900K.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9900K er et monster i strømforbruk, PL2 ligger på ~210W, til sammenlikning ligger 8700K rundt 140W om jeg ikke husker helt feil. Jeg ville spandert på meg noe bedre enn det hovedkortet, og hvorfor ikke Z390? Da får du jo ihvertfall noen flere USB3.1 Gen 2 porter.

 

Alternativt ville jeg spart noen kroner og gått ned til 8700K. 9900K vil uansett ikke være noen nevneverdig oppgradering over 8700K til gaming. Selv i den kjøpte rapporten fra Intel klarer ikke 9900K stort mer enn et par prosent over 8700K med 1080Ti i 1080p. Det er først med 2080Ti at 9900K tar av i den oppløsningen. Men igjen, selvsagt ikke like mye mer som prisøkningen skulle tilsi. Om planen likevel er et 2080Ti på sikt, så vil du risikerer at 9900K på det hovedkortet, yter veldig likt med et 8700K, da dens lavere faktiske strømforbruk vil tillate den å holde sin PL2 "uendelig" dersom HK produsenten har spesifisert HK til å gjøre det. 9900K vil imidlertid nesten garantert trippe alt av effekt beskyttelse på kortet slik at det dropper ned fra PL2. Intel spec sier at CPU ikke skal kjøre i PL2 i mere enn 100 sekunder i strekk, men HK produsentene pleier å drite i det. Ikke regn med at de gjør det for et beist som 9900K.. :)

Hør på Gabri3L. :tease:
Lenke til kommentar

9900K er et monster i strømforbruk, PL2 ligger på ~210W, til sammenlikning ligger 8700K rundt 140W om jeg ikke husker helt feil. Jeg ville spandert på meg noe bedre enn det hovedkortet, og hvorfor ikke Z390? Da får du jo ihvertfall noen flere USB3.1 Gen 2 porter.

 

Alternativt ville jeg spart noen kroner og gått ned til 8700K. 9900K vil uansett ikke være noen nevneverdig oppgradering over 8700K til gaming. Selv i den kjøpte rapporten fra Intel klarer ikke 9900K stort mer enn et par prosent over 8700K med 1080Ti i 1080p. Det er først med 2080Ti at 9900K tar av i den oppløsningen. Men igjen, selvsagt ikke like mye mer som prisøkningen skulle tilsi. Om planen likevel er et 2080Ti på sikt, så vil du risikerer at 9900K på det hovedkortet, yter veldig likt med et 8700K, da dens lavere faktiske strømforbruk vil tillate den å holde sin PL2 "uendelig" dersom HK produsenten har spesifisert HK til å gjøre det. 9900K vil imidlertid nesten garantert trippe alt av effekt beskyttelse på kortet slik at det dropper ned fra PL2. Intel spec sier at CPU ikke skal kjøre i PL2 i mere enn 100 sekunder i strekk, men HK produsentene pleier å drite i det. Ikke regn med at de gjør det for et beist som 9900K.. :)

I see. Jeg bytter hovedkort i hvert fall. Kan godt være at det etterhvert blir et 2080Ti, så beholder CPUen.

 

Edit:

Tror det blir et ASUS ROG Strix Z390-H Gaming. Tror ikke jeg har bruk for noe mer med mitt beskjedne bruk. 

https://www.prisjakt.no/product.php?e=4956959

 

Eneste som plager meg litt er at det ser trangt ut i den øverste PCIe slotten. Skulle hatt noen millimeter å gå på der. Utifra bildet er det vanskelig å vurdere. Det var noe trangt på det gamle hovedkortet mitt også når jeg skulle montere PCIe 3.0 kortet til trådløs Vive.

post-56355-0-72383500-1539510351_thumb.png

 

Mitt gamle Asus Z170-A:

post-56355-0-99482700-1539510398_thumb.png

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg nok Asus's Strix kort kommer til å være "helt greie". Men de blir omtalt som en "cash grab" av Asus, av enkelte folk i "industrien". Altså at prisen nå gjenspeiler navnet mer enn kvaliteten. Det går på designet med hvordan fasene arrangeres, og hvormange det er av dem, og hvilke komponenter som er valgt. Men som sagt tipper jeg det er "helt greit" for "mannen i gata". Det er mer for folk som skal overklokke litt "seriøst", og som kjører sustained load, som rendring f.eks. Da risikerer man å komme i en situasjon der HK klokker ned CPU med jevne mellomrom for å spare seg selv fra å "smelte". :p

 

Jeg har bestilt en 9900K selv, og kommer til å sette den på mitt Z370 HK, som er sånn relativt fornuftig utformet. Men det finnes egentlig ikke mange grunner til å kjøpe den. 2080Ti i 1080p vil være en. "Fremtids sikring" er en annen. Til rendring er det egentlig helt høl i huet å vurdere 9900K, fordi det i den prisklassen med slikt HK, og kjøling som trengs vil bli såpass dyrt at HEDT alternativer som vil yte vesentlig bedre kun er noen få kroner unna.

 

9900K er en gamin CPU, og ikke noe annet. Den gir ikke så mye mening for øyeblikket i annet enn noen få bruks områder. Men videre etterhvert som spill produsenter benytter flere tråder, så vil den kunne finne sin plass... Som den siste gaming CPU'en fra Intel det var verdt å eie... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Trolling og kommentarer er fjernet fra tråden. 

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM eller postes i tilbakemeldingskategorien.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis VR men dette kan potensielt bli veldig bra i VR også:

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/9oelfa/star_citizen_has_face_tracking_now_its_so_scary/

 

 

 

Den siste videon der er fra det kommende VR spillet Bebylon Battle Royale som kommer ut i år.

http://bebylon.world/

 

 

Begynner vi å nærme oss Ready Player One teknologi nå? VR er allerede dritkult i sin første generasjon men tenk hvordan tech som dette kan ta det til et helt nytt nivå! Bare det at jeg ble kvitt den hersens kabelen var en liten revolusjon i seg selv.

 

Øyesporing blir nok å finne i neste generasjon VR sett så da er vi et stykke på vei. Og full body tracking tror jeg ikke er så langt unna heller, jeg ser det til en hvis grad er i bruk blant flere allerede med Vive trackers. Må muligens være et kamera som filmer munnen, selv om det også her er fint mulig å simulere at munnen beveger seg med mikrofon. VR Chat har gjort en glimrende jobb på Avatarene som er i bruk der: https://youtu.be/IRHTacJYkQQ?t=156  :p

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Legg merke til hvor lang denne traileren er når du trodde at den var over ;)

 

 

I andre nyheter:

SteamVR har nå fått noe de kaller for Motion Smoothing: https://steamcommunity.com/games/250820/announcements/detail/1696061565016280495

 

Senker visstnok systemkravene for VR en hel del. Jeg testet kjapt med Trådløs Vive Pro og merket ingen forskjell, men tror mitt problem er at jeg trenger ny CPU for trådløst... som er bestilt.

 

OBS: Motion Smoothing krever SteamVR Beta.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Hva må man ut med for en PC som kjører Elite: Dangerous bra (kanskje perfekt) i VR?

15-20 tusen  :shrug:
 
Kommer helt an på budsjettet ditt og hvilke typer VR briller du går for og hva du regner for akseptabel kvalitet i VR. Man kan aldri få nok datakraft når det kommer til VR, særlig siden man kan supersample bildet for å øke skarphet i spill. Dette vil kreve mye av PCen din.
 
Jo høyere oppløsning og bredere synsvinkel jo mer krevende er det å drive spillet i VR. Med et VR sett som Pimax5k+ så må du nok regne med å ha et 1080ti og kanskje aller helst et 2080Ti for å oppnå stabil 90fps. 
 
Med en Oculus Rift eller et av de billigere Windows Mixed Reality VR settene slipper du mye billigere unna men da med lavere oppløsning med mer synlig nettingeffekt og mindre synsvidde enn de nyeste VR settene på markedet.
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør er jo at jeg lurer på hva budsjettet mitt bør være. :) Kan bruke ganske mye hvis jeg får lyst. Det viktigste er kanskje som du sier hva jeg regner for akseptabel kvalitet, og det er jeg jo ikke sikker på siden jeg har prøvd lite. Har PSVR og ergrer meg grønn over at Eve Valkyrie ikke har ordentlig singleplayer, så det er mulig jeg ikke har de største kravene ift. hva som er mulig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør er jo at jeg lurer på hva budsjettet mitt bør være. :) Kan bruke ganske mye hvis jeg får lyst. Det viktigste er kanskje som du sier hva jeg regner for akseptabel kvalitet, og det er jeg jo ikke sikker på siden jeg har prøvd lite. Har PSVR og ergrer meg grønn over at Eve Valkyrie ikke har ordentlig singleplayer, så det er mulig jeg ikke har de største kravene ift. hva som er mulig.

Vel hvis det brenner i lommeboken din så kan du jo forhåndsbestille en Pimax5k+, NVIDIA 2080Ti og i9 basert PC. Det blir vel på bortimot 30 tusen for både VR briller og monstermaskin  :green:

 

Eventuelt kjøp en Lenovo Mixed Reality til 2000,- på Elkjøp og test på nærmeste brukbare PC du kommer over ;)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...