Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Gi meg en tilbake meld om åssen Lenovoen var. Har litt lyst til og sjekke den ut. Ser dem går for 2000 på Elkjøp.

 

Har hatt dem i en uke nå og må si meg ganske fornøyd. Ut fra det jeg har lest om Lenovoen vs Vive ol. er jeg ikke i tvil om at dette er det smarteste kjøpet (for meg iallefall) før neste generasjon kommer ut. Jeg har ikke prøvd noen andre VR-briller og må vente på forlengelseskabler før jeg får sett hvordan room scale funker.

 

Oppløsningen er veldig god og selv om den såkalte "Screen door"-effekten er der, er den mye mindre synlig enn jeg fryktet. Derimot er sweet-spot'en litt liten og kantene er blurry.

 

Jeg har som sagt ikke brukt dem så mye ennå, og da mest til Subnautica med Xbox-kontroller, så får heller komme tilbake med mer tanker senere evt er det mange impressions/reviews på reddit ;). Om man har lyst å prøve seg på VR og har kraftig nok PC (ville ikke hatt noe dårligere enn 1070) så vil jeg si at det bare er å kjøre på med dette (pass på at IPD'en din ikke er mye utenfor 62-65).  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt dem i en uke nå og må si meg ganske fornøyd. Ut fra det jeg har lest om Lenovoen vs Vive ol. er jeg ikke i tvil om at dette er det smarteste kjøpet (for meg iallefall) før neste generasjon kommer ut. Jeg har ikke prøvd noen andre VR-briller og må vente på forlengelseskabler før jeg får sett hvordan room scale funker.

 

Oppløsningen er veldig god og selv om den såkalte "Screen door"-effekten er der, er den mye mindre synlig enn jeg fryktet. Derimot er sweet-spot'en litt liten og kantene er blurry.

 

Jeg har som sagt ikke brukt dem så mye ennå, og da mest til Subnautica med Xbox-kontroller, så får heller komme tilbake med mer tanker senere evt er det mange impressions/reviews på reddit ;). Om man har lyst å prøve seg på VR og har kraftig nok PC (ville ikke hatt noe dårligere enn 1070) så vil jeg si at det bare er å kjøre på med dette (pass på at IPD'en din ikke er mye utenfor 62-65).  

Supert. Takker så mye for svar, har playstation vr fra før. Men skal stikke og kjøpe en lenovo til helga. "Jul gave til jentungen" Pc en burde klare den. 1080 ti. Har også hatt oculus rift. Men ble gal av alle kablene. Så er jo kjekt og slippe unna ledningene til sensorene. Så den ble solgt. Men savner vr på pc,en kjenner jeg nå. Prøvde med ps vr på pc,en men jeg synes det bare ble rot. Og en haug med ledninger der også pluss den prossesor uniten.

Lenke til kommentar

Må bare tipse om helt sinnssykt bra tilbud på Viveport (støtter også Oculus Rift nå (om spillet støtter OR)) i anledning Black Friday... dersom man er subscriber ihvertfall. :p

 

Men det er jo uansett en enkel sak å fikse. Jeg tror faktisk man kan ut/benytte tilbudene selv om man bare har et gratis første 14 dager abonnement. Og om ikke, så koster det "bare" 99,- for en måned, og tilbudene blir likevel veldig billige om man deler dem på alle 5 spillene til en dollar, eller 6,92Kr for oss nordmenn.

 

I tillegg, har de ukens, eller månedens weekend tilbuds spill til 60% rabatt for subscribere. Så om man først sikrer seg abonnement, får man Furious Sea til 58 Kr. Men også en måneds abonnement som bonus. så det blir som 58 Kr for en måneds abonnement, og med spillet på kjøpet!

 

I abonnementet velger man også 5 spill i måneden som man har tilgang til basert på abonnement. har man 3 måneders abonnement, kan man ha 15 spill i "bokhyllen", og velge 5 nye hver måned. om jeg ikke har missforstått helt. Det er litt forvirrende det systemet demmes...

 

$1 Spillene for abonnentene er altså perler som: Sairento VR, Arizona Sunshine, Superhot VR, The Wizards, og Accounting+. Disse er jo da til odel og eie, som man ikke trenger aktivt abonnement for å få tilgang til senere.

 

Jeg hadde aktivt abonnement fra før, og dermed ble det altså 92,60 Kr for meg for alle 6 spillene jeg har nevnt, pluss jeg får en måned ekstra abonnement. Altså mindre enn kostnaden for den måneden ellers, og 6 spill "gratis"!  :green:

 

Edit: Glemte også å si at man får $10 i Wallet credit den 20/11 om man subscriber nå. Gjelder også ved 14 dagers gratis abonnement (tror jeg).

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Noen som har "fanget" opp noen rykter om PC VR på black friday?

 

Sitter på gjerdet foreløpig og lurer på hva jeg skal begi meg ut på. Pr nå er de mest aktuelle Rift og Lenovo Explorer slik jeg har vurdert det. Men er veldig usikker. Venter heller til neste generasjon om feks Lenovo ikke gir en god nok opplevelse. Jeg har vært nysgjerrig på VR veldig lenge, men har foreløpig sett det fra sidelinjen..  :tease:

 

Er det slik at alle VR apper fungerer med Lenovo sin nå?

 

Jeg har et 1070 skjermkort og Ryzen 1600 cpu, håper det er godt nok.

Lenke til kommentar

Dagens impulshandel. Fant lenovoen som b-vare på Elkjøp til 1490,-. Håper det er bra deal!

Veldig god Deal! Kom gjerne med tilbakemeldinger når du har fått testet litt.

 

De aller fleste spill osv. på Steam er også støttet.

https://store.steampowered.com/search/?vrsupport=104

 

Og PCen din er god nok :)

 

 

V8Climber sier det jo ganske greit ;)

Har hatt dem i en uke nå og må si meg ganske fornøyd. Ut fra det jeg har lest om Lenovoen vs Vive ol. er jeg ikke i tvil om at dette er det smarteste kjøpet (for meg iallefall) før neste generasjon kommer ut. Jeg har ikke prøvd noen andre VR-briller og må vente på forlengelseskabler før jeg får sett hvordan room scale funker.

 

Oppløsningen er veldig god og selv om den såkalte "Screen door"-effekten er der, er den mye mindre synlig enn jeg fryktet. Derimot er sweet-spot'en litt liten og kantene er blurry.

 

Jeg har som sagt ikke brukt dem så mye ennå, og da mest til Subnautica med Xbox-kontroller, så får heller komme tilbake med mer tanker senere evt er det mange impressions/reviews på reddit ;). Om man har lyst å prøve seg på VR og har kraftig nok PC (ville ikke hatt noe dårligere enn 1070) så vil jeg si at det bare er å kjøre på med dette (pass på at IPD'en din ikke er mye utenfor 62-65).

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Star VR pris er klar. $3200 (ca. 27.000 Kr) for kun hodesettet. Man må ha kontrollere og lighthouse basestasjoner fra før, noe alle Vive brukere har. Leveres til Norge men kun for utviklere og profesjonelle som må godkjennes av StarVR.

 

Ikke ment for oss andre altså. Men siden det ser ut til å være en developer kit så antar jeg også at det kommer en forbruker versjon etter hvert også, mener jeg leste det et sted...

 

 

Prisen er egentlig ikke så gale med tanke på teknologien som er i den og om man har Vive utstyr fra før. Faktisk ble det spådd at den ville koste vesentlig mer av enkelte. Jeg definerer headsettet som et ekte generasjon 2 VR sett, med øyesporing, foveated rendering, høy oppløsning og gigantisk synsvidde. Hvis foveated rendering faktisk senker ytesleskravene og gjør Steam VR og spill overkommelig så ville jeg nok trykket på kjøp knappen, om jeg hadde muligheten.

 

Inntrykk av headsettet her: https://youtu.be/GvFBUvfpQJ8?t=311

 

 

 

Hvis man er skuffet her. Don't be. Regner med Valve har en overkommelig VR bundle til oss andre i nær fremtid ;)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Med to små barn i hus er VR-tiden litt begrenset, men fikk da testet Lenovo-headsettet litt i går kveld! Tenkte jeg kunne dele noen førsteinntrykk. Jeg har kun prøvd VR (Vive) på Elkjøp ved en anledning tidligere.

 

Først og fremst må jeg si at headsettet og kontrollene føles veldig bra. Om jeg skal klage på noe synes jeg kanskje hengselet til "vipp-opp" funksjonen virker litt billig. Spent på hvor lenge den holder. Ellers er det lett og behagelig, noe helt annet enn Vive.

 

Det første jeg prøvde var "the blu" som også var demoen jeg fikk på elkjøp. Jeg blir rett og slett litt "blown away" av den teknologien her. Det er helt sykt så ekte det føles! At jeg nå har VR hjemme til den nette sum av 1490,- føles rett og slett herlig.

 

Jeg fikk også lagt inn det som trengs for å bruke headsettet i Steam. Deretter lastet jeg ned "the lab" som jeg har hørt mye bra om. Fikk bare prøvd det i et kvarter ca, men virket ekstremt lovende. Gleder meg til å utforske mer!

 

Alt i alt meget godt fornøyd så langt. Dette kommer til å bli et utrolig hyggelig bekjentskap. Men som med alle andre nye erfaringer kommer også en haug med nye spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:

 

- Hvilke VR apps/opplevelser er MUST HAVE for en fersk VR/WMR-eier? Tenker i utgangspunktet både gratis og betalt. Gjerne opplevelser jeg kan vise til folk som ikke er interessert i spill.

- Hva bestemmer i hvilken "retning" appen/spillet foregår? Tenker da hvilken retning man fysisk står i det rommet man spiller i. Går det an å snu bildet? Vanskelig forklart, men håper dere skjønner..

- Kan jeg "flytte" gulvet? Merker at gulvet i spillet/VR er mye lenger ned enn gulvet i stua. Det fører til at jeg slår kontrollen i gulvet mye tidligere enn jeg tror jeg skal.

- Jeg trenger lengre ledninger. Er det bare å kjøpe vanlige USB og HDMI forlengere?

- Når man setter opp room-scale, da skal man holde headsettet midt foran PC-en. Jeg har pc-en i et hjørne og vil gjerne ha området litt ut på gulvet. Betyr det at jeg skal velge "center" vekk fra pcen og ut i rommet? Slik at jeg kan tegne opp et område litt vekk fra pcen?

- Hvor bør jeg fortrinnsvis hente apps? Er det Steam/Steamhome som er tingen? Ser for meg det kan bli litt uoversiktlig om jeg har litt fra steam, og litt fra windows + andre steder..

- Hvordan bør jeg oppbevare HMD-en når det ikke er i bruk? Pr nå har jeg det liggende på toppen av pcen, men burde man ha det i en eske eller no for å beskytte linser? Eller tørker man bare av de med en brilleklut ved behov? Vil helst ta så godt vare på det som mulig :)

 

Takk for hjelp, setter stor pris på det. Steike, dette var gøy!!! :D

Endret av Niram
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med to små barn i hus er VR-tiden litt begrenset, men fikk da testet Lenovo-headsettet litt i går kveld! Tenkte jeg kunne dele noen førsteinntrykk. Jeg har kun prøvd VR (Vive) på Elkjøp ved en anledning tidligere.

 

Først og fremst må jeg si at headsettet og kontrollene føles veldig bra. Om jeg skal klage på noe synes jeg kanskje hengselet til "vipp-opp" funksjonen virker litt billig. Spent på hvor lenge den holder. Ellers er det lett og behagelig, noe helt annet enn Vive.

 

Det første jeg prøvde var "the blu" som også var demoen jeg fikk på elkjøp. Jeg blir rett og slett litt "blown away" av den teknologien her. Det er helt sykt så ekte det føles! At jeg nå har VR hjemme til den nette sum av 1490,- føles rett og slett herlig.

 

Jeg fikk også lagt inn det som trengs for å bruke headsettet i Steam. Deretter lastet jeg ned "the lab" som jeg har hørt mye bra om. Fikk bare prøvd det i et kvarter ca, men virket ekstremt lovende. Gleder meg til å utforske mer!

 

Alt i alt meget godt fornøyd så langt. Dette kommer til å bli et utrolig hyggelig bekjentskap. Men som med alle andre nye erfaringer kommer også en haug med nye spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:

 

- Hvilke VR apps/opplevelser er MUST HAVE for en fersk VR/WMR-eier? Tenker i utgangspunktet både gratis og betalt. Gjerne opplevelser jeg kan vise til folk som ikke er interessert i spill.

- Hva bestemmer i hvilken "retning" appen/spillet foregår? Tenker da hvilken retning man fysisk står i det rommet man spiller i. Går det an å snu bildet? Vanskelig forklart, men håper dere skjønner..

- Kan jeg "flytte" gulvet? Merker at gulvet i spillet/VR er mye lenger ned enn gulvet i stua. Det fører til at jeg slår kontrollen i gulvet mye tidligere enn jeg tror jeg skal.

- Jeg trenger lengre ledninger. Er det bare å kjøpe vanlige USB og HDMI forlengere?

- Når man setter opp room-scale, da skal man holde headsettet midt foran PC-en. Jeg har pc-en i et hjørne og vil gjerne ha området litt ut på gulvet. Betyr det at jeg skal velge "center" vekk fra pcen og ut i rommet? Slik at jeg kan tegne opp et område litt vekk fra pcen?

- Hvor bør jeg fortrinnsvis hente apps? Er det Steam/Steamhome som er tingen? Ser for meg det kan bli litt uoversiktlig om jeg har litt fra steam, og litt fra windows + andre steder..

- Hvordan bør jeg oppbevare HMD-en når det ikke er i bruk? Pr nå har jeg det liggende på toppen av pcen, men burde man ha det i en eske eller no for å beskytte linser? Eller tørker man bare av de med en brilleklut ved behov? Vil helst ta så godt vare på det som mulig :)

 

Takk for hjelp, setter stor pris på det. Steike, dette var gøy!!! :D

Nå er det en god stund siden jeg brukte mitt WMR Headsett men here goes:

 

For å velge hvor som er "fremover" så kan du gjøre dette når du måler opp rommet for roomscale. Pek VR settet i den retningen du vil skal være fremover og velg center. Deretter går du med headsettet så langt ledningen rekker for å måle opp området. Hvis PCen din står i et hjørne av rommet så fører du headsettet langs veggen fra ene siden av pcen inntil du er tilbake til pcen igjen på andre siden. Noe slik som i denne videoen: https://youtu.be/mcEuUeqAKJg?t=145

 

For å fikse høyde på gulvet gjør følgende: https://youtu.be/Di5Iiq6qWZY?t=53

 

Om du ønsker å forlenge kabelen så virker det å være noe mer styr, må sørge for å velge riktige typer kabler osv. Se her for tips: https://youtu.be/asD2iXc5fEE?t=1

 

Du kan hente apps fra både både Steam og Microsoft store. Jeg foretrekker Steam siden det er der jeg har den store samlingen min med spill samt steam venner og slikt. For å bruke Steam installerer du denne: https://store.steampowered.com/app/719950/Windows_Mixed_Reality_for_SteamVR/ 

 

Legg headsettet i en pose/sekk du kan snøre igjen eller noe annet passende som dekker, eller en skrivebordsskuff eller eske. Ser stadig rapporter på at edderkopper liker å gjemme seg inni VR settet :p Også veldig viktig å sørge for at det ikke kommer sollys inn på linsene. Jeg har alltid ett tøystykke rundt linsene etter bruk sånn for sikkerhetskyld. Jeg har også en mikrofiber brilleklut liggende som jeg tørker linsene før bruk. 

 

For folk som ikke er spillere så viser jeg alltid først TheBlu og om man vil ha litt mer interaksjon så kjører jeg på med The Lab. Ellers er det jo mye fint å se i SteamVR Home, sjekk spesielt ut miljøene Valve har laget: https://steamcommunity.com/workshop/filedetails/?id=927878610 I går vandret jeg rundt på Gulping Goat Space Farm og herlighet for en kvalitet! 

 

Andre bra gratis greier jeg kommer på i farten:

Google Spotlight Stories

Waltz of The Wizard

Google Earth VR (Kan føre til VR syke hos sensitive personer så vær litt forsiktig med denne)

Rec Room

 

Kos deg!  ;)

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dessverre ikke svare Walkyrje..

 

Må si jeg er ekstremt fornøyd og imponert over Lenovo Explorer. Kan ikke si jeg merket særlig forskjell fra Vive, og så utrolig deilig det er med så lite kabler!

 

Kjøpte job simulator, Arizona sunshine, i excpect you to die og beat saber på steam. Sistnevnte er vel noe av det beste jeg noengang har spilt. Herre min hatt så kult det er! Har lagt inn custom sanger og.. rått!

 

Arizona skal jeg teste etterpå :)

Lenke til kommentar

Spørsmål. Må man installere hele det oculus senter bare for driverne til rift. ? Finnes ikke kun driverne en plass tenkte og bare bruke rift,en på steam. Eller må man laste ned dem 4gb fra oculus setup.

Jeg spurte på reddit og ja du må ha all Oculus programvaren installert tydeligvis selv om du kun ønsker å bruke SteamVR. 

https://www.reddit.com/r/virtualreality/comments/a0txb6/can_i_use_steamvr_with_rift_without_installing/

Lenke til kommentar

Jeg spurte på reddit og ja du må ha all Oculus programvaren installert tydeligvis selv om du kun ønsker å bruke SteamVR. 

https://www.reddit.com/r/virtualreality/comments/a0txb6/can_i_use_steamvr_with_rift_without_installing/

Var bare et dk2 sett jeg testa men kasta det fra meg :). Trengte kun sdk runtime for og få det til og funke i steam da. Prøvde litt med psvr settet mitt på pc,en  Men ble ikke fornøyd der heller. Eller grafikken var grei. Men uten tracking ble det tragisk. Men takk for at du tok deg bryet med og spørre på reddit. :)

Lenke til kommentar

Kan dessverre ikke svare Walkyrje..

 

Må si jeg er ekstremt fornøyd og imponert over Lenovo Explorer. Kan ikke si jeg merket særlig forskjell fra Vive, og så utrolig deilig det er med så lite kabler!

 

Kjøpte job simulator, Arizona sunshine, i excpect you to die og beat saber på steam. Sistnevnte er vel noe av det beste jeg noengang har spilt. Herre min hatt så kult det er! Har lagt inn custom sanger og.. rått!

 

Arizona skal jeg teste etterpå :)

Har ennå ikke fått somla meg til og kjøpe meg Lenovo explorer. Har vært altfor mye jobb og unge, Kone styr i det siste. Får se om jeg får somla meg en tur på Elkjøp i neste uka. Ja disse kablene er til og få mareritt av. En av grunnene til at jeg har lyst på Lenovo. Har jo en Lenovo pc så må vel passe godt sammen med en Lenovo Explorer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...