Gå til innhold

Superhelter og dagens samfunn


DAM

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om noen kunne forklare meg hvorfor superhelter er så populær i dagens samfunn? Da tenker jeg på at filmer blir sluppet (Deadpool, Avengers, Superman, Batman), tv-serier blir laget (Flash, Arrow) spill, comic-con og halloween kostyme.

 

Mine tanker er jo på at mange ser på den som tøffe, og at ingen hadde hatt noe imot p ha superkrefter, men dette alene kan umulig være den største grunnen.

 

Har også sett at det er personer som kler seg ut som superhelter og faktisk patruljerer byer i USA, Canada og Austtalia.

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superhelt filmer er noe som kommer og går fra tid til en annen. Typisk sett ser vi Marvel/DC kommer med mange film i en kort periode så dabber kategorien ut en periode.

 

Hvem vil ikke ha superkrefter spørr jeg deg, personlig er jeg ikke noen spesielt fan av superhelt filmer. selvsagt er det noen unntak som Deadpool samt Batman trilogien.

Lenke til kommentar

Det er sant, men de er ikke bare populær i filmer. Nå har de mer eller mindre alltid vært på tv.

 

Men man kan jo se st comic-con samler tusenvis av personer, hvor Marvel og DC er de to største tegneserie-skaperne til stede. Man kan vel si at de er populær for mange vil være superhelter, eller i visse tilfeller superskurker.

Lenke til kommentar

På 60 og 70 og 80 tallet var det også superhelter.

 

Batman, wonder women, fash osv.

 

Hvorfor du ser så mange nå?

Folka er lite oppfinnsome av de som lager serier og filmer, derav masse remakes filmer og oppfølgere.

 

De ser at superhelt filmer gjør det bra, så de lager superhelt serier.

Ingen av disse seriene er super populære de er på samme nivå som tenårings serier.

 

De har ikke i nærheten av seertallene til feks modern family.

 

Tenk deg buffy eller supernatural, men uten like store mengder fans.

Lenke til kommentar

En god grunn, som ikke innebærer samfunnsanalyse fra dypet av lenestolen, er at det er først nå verktøyene for å lage de spesialeffektene enhver superheltfilm nødvendigvis behøver har blitt billige nok til å tas bruk på TV.  Superheltene fungerte godt på 60/70/80 tallet fordi digitale effekter ikke eksisterte og folks forventninger var deretter.  I dag stiller vi helt andre krav og en TV serie kan godt crashlande utelukkende fordi effektene suger.

Lenke til kommentar

En god grunn, som ikke innebærer samfunnsanalyse fra dypet av lenestolen, er at det er først nå verktøyene for å lage de spesialeffektene enhver superheltfilm nødvendigvis behøver har blitt billige nok til å tas bruk på TV.  Superheltene fungerte godt på 60/70/80 tallet fordi digitale effekter ikke eksisterte og folks forventninger var deretter.  I dag stiller vi helt andre krav og en TV serie kan godt crashlande utelukkende fordi effektene suger.

Nja det var få superhelt serier på 90 tallet, men flere av de største sci fi seriene var da (B5 og DS9)

 

Og feks the arrow bruker ikke fantastiske effekter og de er ikke brukt mye.

Den vanlige nærværende sci fy serier har mange flere effect shots.

 

Nei det er at folk ikke er oppfinnsome, og de drar frem B-Teamet av super helter.

 

The arrow er skikkelig b team super helt, daredevil har vel em egen film i hvertfall.

The flash som jeg liker har aldri fått film, og er for det meste å se i tegne serien justice league.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Under andre verdenskrig, eksploderte salget av tegneserier ettersom det var en flukt ifra virkeligheten.

Dagens ungdom ser på generell underholdning som en flukt ifra virkeligheten.

 

Hva som er populært i samfunnet(trender) varierer ifra generasjon til generasjon, år til år osv..

 

Jeg har lenge selv fulgt denne Comic book kulturen. Å ble glad når jeg så den ble mer akseptert i dagens samfunn..

 

 

Å sist men ikke minst, det er gode historier. Er du usikker på hva Comic books er i stand til, sjekk ut:

Watchmen, The killing joke (Batman,) V for vendetta og The Dark Knight Returns (Batman.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Superheltar er vell ein sub-kultur som heile tida har hatt ein fan-base, men som innmellom svinger opp som populærkultur ei lita stund før det går tilbake til å bli ein sub-kultur.

Sjå berre på sci-fi filmar som Star Wars, det er ei lita gruppa som er veldig opptatt av Star Wars heile tida, og som samler på action-figurer, leser Star Wars bøker, osv. Resten av befolkninga er kun opptatt av Star Wars når det kjem ein ny film.

 

Slik er det med superheltane også. Før superheltane hadde vi eventyr og liknande historier som fylte samme nisje, men når superheltsjangeren blei oppfunnet så var den såpass bra at mange kasta seg på bølgen og laga sine eigne superheltar.

 

Akkurat no er superheltar populære fordi det både er mulig å produsere historier i eit format som folk flest er interesert i til ein billig penge, men også fordi dei to store aktørane Marvel og DC har brukt mykje pengar på å promotere superheltar samtidig som dei har tilpassa historiene til eit langt breiare publikum.

Medan det i dei gamle tegneseriane stort sett kun var ei fortelling om korleis helten bekjempa den onde anti-helten, så spelar superheltfilmane på fleire strengar, der dei både har superheltfortellinga, spesialeffekter, kjærleikshistorie, spenning og ein rekke andre sjangera i samme film. Dette for å gjere seg attraktiv for eit langt større publikum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...