Gå til innhold

Commodore 64 (vic-20)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyggelig å se at såpass mange fortsatt har Commodore maskin i hjemmet. :) Selv har jeg en hel bunsj av de og drar stadigvekk frem en av maskinene for å spille litt. På C64/128 var favoritten min Pirates!. Genialt kult spill som jeg sikkert brukte hundrevis av timer på..

 

Da jeg fikk Amiga, hadde jeg et spill som het Bloodwych. Et skikkelig rått 2 player rollespill ala Eye of the beholder. En kamerat og jeg spiller faktisk dette spillet selv i dag. Enormt stort, bruker sikkert 10-12 timer MINST på å runde det.

 

Er det noen Commodore freaks i Vestfold her da? :)

Lenke til kommentar

OK - har postet så mye bilder idag så jeg blir sikkert advart... men jeg MÅ jo bare vise bildene av HVA vi prater om for den yngre garde født etter 1985...

 

Drømmeboksen! Sjekk det kabinettet - og nå sikler folk etter m-ATX???

c64_old_original_box.jpg

 

Denne hadde jeg også - plass til utrolig mange spill på en eneste kassett... CD'er gå og vogg...

1530_datasette_box.jpg

 

De som var litt trege (og fortsatt er litt trege) kjøpte denne da - men de rakk aldri å komme inn i gjengen...

c64c_original_box.jpg

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
født i 83 :)

Jeg husker at naboen hadde den første der. Jeg er usikker på om vi hadde den eller den andre. Men vi hadde kassett. kan det kun da vert den første?

Begge kunne bruke kassetter - men den siste var vel såpass oppdatert at den til og med kunne bruke 3.5" disketter (rett meg hvis jeg tar feil).

 

Husker jeg skulle taste inn en cheat-kode på et spill en gang - og trikset her var å bruke en binders og kortslutte to pinner bak på cartridge-porten... jeg var utålmodig, så jeg raslet bindersen fort et par ganger over alle pinnene - og jeg har aldri sett så mye snø på en TV før som etter det...

 

Heldigvis fikk jeg reparert den på garanti av SpaceWorld Strømmen...

Lenke til kommentar

Både den gamle C64 og den nyere C64-II kunne bruke 3.5" diskettstasjon (1581 het den). Den var jo umensklig dyr i sin tid, men kunne lagre en hel del mer enn 5 1/4" som tok 170kb (per side).

 

Alt var så mye lettere i de glade 80-åra.. På den tiden var det ikke noe problem med kompabilitet og drivere. Du kjøpte en C64 og en diskettstasjon. Enkelt og greit. :) Var ikke snakk om avanserte skjermkort, SATA kontrollere, flashing av BIOS pga. for stor harddisk, DVD-brennere som er sære på plater osv.. Savner det skikkelig, jeg. *tørke en tåre* :)

Lenke til kommentar

Jeg sparte også lenge for å kjøpe en C64, folka mine var skamkjipe på penga, så anskaffelse av datamaskin hvilte ene og alene på mine egne skuldre. 10 år gammel var jeg da. Jeg måtte kjøpe brukt da, 2000,- kostet den meg. Kun kassettspiller fulgte med, men det var helt OK, jeg hadde mange fine stunder med den over åra. Det var litt tungt å bytte den inn for da jeg kjøpte en Amiga 500.

 

Jeg kan nevne at før C64'n, hadde jeg en Sinclair ZX Spectrum 48k. Den betalte jeg ingenting for, men den var dog ikke helt ved sine fulle 5, den tok kvelden etter en stunds bruk. Det var da 64'n kom inn i bildet. :)

Lenke til kommentar

C64 og 1530 casette..... :/

 

Summer Games

Winter Games

California Games

Decathlon

Giana Sisters

Out run

720`

Sport of kings

-=Samantha Fox Strip Poker=-

Et poker spill til med flere damer

 

Jeg har både første og andre versjon av maskina liggende, en printer, 1530, noe cartridges og en koffert med spill, sirlig oppført i egen katalog, jeg hadde over 750 spill, 150 av dem på kasette nr19, der ble noe av båndet dratt ut, så kasetten ble liggende på pulten min mens jeg var på skolen, når jeg kom hjem hadde mamma kastet den og det var tømmedag på søpledunken, Giana sisters og mange fler forsvant den dagen, det var starten på slutten av min æra innen C64. 550 kr i 1989.

 

*Snufs*

Lenke til kommentar
Hjemmedata

Ugh - ja det var tider når datablader kostet kr 14,-.

 

Selv om det ser litt rart ut at Wenche Foss koser seg med data når ikke engang strømpluggen er satt i... må ha vært kjedelig...

Skjønner jo at Skomaker Andersen koser seg... mmmmm.... deilige, myke og glatte 5 1/4" disker....

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...