Gå til innhold

Commodore 64 (vic-20)


Anbefalte innlegg

Må bare nevne Ultima spillene og Bards tale serien..

 

Husker vi var en gjeng nerder som som var splittet opp i 3 grupper og spillte bards tale.. dvs at vi var 2-3-4 stykker pr maskin som hadde 1 character i partyet hver. Gikk litt på rundgang hvem som styrte tastatur mens de andre så ¨på evt sa hva de gjorde.. vi hadde også egen "mapper" som satt og tegnet kartene etterhvert som vi utforsket dungeons og byer slik at vi ikke skulle gå oss bort, huske shops etc etc.

Toppen av nerdingen var mot slutten da vi slo sammen de 3 gruppene og overførte de beste characters inn i et adventuring party.. dermed satt vi en 8-10 stykker i stua og spillte ferdig spillet...

 

Adre uforglemmelige spill var Oslo Børs, Davids midnight magic (flipperspill, c64 versjon av "Black Knight"), Gateway to Apshai (jeg ga en kamerat som digger denne forsatt dette spillet senest igår kveld!!).

 

Takk for mimringen ! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ahhh takk for mimringen.

Det jeg husker best er combat school. Har fortsatt arr inne i høyrehånda etter en modifisert speedking joystick speedki.jpgspeedkdi.jpg

 

Dro av den rød spaken slik at man sto igjen med 2 cm "solid steel shaft" , prøvde å tape hånda litt, men satt igjen med et skikkelig kjøttsår etter å ha banka computern i hinderløypa som bare det :)

 

rista høyre-venstre som en gal, mens en kompis hoppet over hinderene for meg ved å trykke på space

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg var 3 år da jeg møtte C64... Kravlet opp trappa i huset til kusinen min, og sa: "pela data".

 

Akk, det var tider. :love:

 

Når jeg var 5-6 fikk min bror en C64 med ekstern diskettstasjon. Du så mye gøyt vi hadde det med den. Husker også vi fikk en cartridge som gjorde att man fikk desktop og spillene ladet inn sinnsykt mye fortere. Man kunne også kjøre spill fra kasett, fryse spillet, og lagre det på en diskett... Hadde det nå enda vært like lett å kopiere spill den dag i dag. ;)

 

Gode spill jeg kan nevne er:

Winter Games, Summer Games, World Games, California Games, Jumpman Jr, Pirates (Kongespill), Defender of the Crown (Også kongespill), Oslo Børs som en annen nevnte, var gøy også. ;) Så har vi jo Giana Sisters, Wild West, Space Taxi, Airborne Ranger (Ett av de mest geniale spillene), Test Drive, Kickstart, og selvsagt

Operation Wolf:

 

operation_wolf_05.gif

 

Men glem heller ikke det mest geniale flyspillet:

wings_of_fury_01.gif

 

Nesten til å gråte av... :love:

 

Prøvde å fyre igang den gamle c64'en for ett halvt år siden, men fant fort ut att transformatoren var gåen, og jeg manglet serialkabel mellom diskettstasjon og commodore... :grine:

Lenke til kommentar

Det varmer å se at så mange har gode minner fra "back in the days" :-)

 

Men det er et spill jeg enda ikke har sett noen nevne og det var commando, maskingæver,håndgranater etc.

 

Og jeg takker den personen som postet URL til spy hunter som forøvrig også var et spill jeg har brukt en del kroner på å spille på arcade versjone, også artig jeg trodde jeg husket mye fra c64 men etterhvert som tråden her går dukker det opp nye og kjære minner! :-)

Lenke til kommentar

hva med Skate or Die da? Tony Hawk spillene er jo ikke i nærheten av den klassikeren.

Renegade(verdens kuleste loadmusikk) og Rampage har jeg også gode minner ifra. West Bank, Super Sprint, Krakout og Rambo first blood part II og ikke minst Into the Eagles Nest var enormt bra. Cryste Caste var småmorro og the gauntlet var evighetsspillet, kom til level 80 eller noe sånnt.

Last Ninja er uansett vinneren.

 

mye sjarm i loadingen også, fungerte ikke alltid og virket som om mans fysiske nærvær kunne gjøre utfallet om du fikk loadet eller ikke...ikke like tolmodig i dag nei

Lenke til kommentar

Minnene strømmer tilbake ja. Brukte utallige timer på bla. a:

 

-International Karate 1 og 2

-Gianna Sisters

-Commando

-Winter Games/Summer Games/World Games (Stakkars joysticker :lol:)

-Cauldron 2

-School Daze (Som jeg aldri fikk til egentlig :p)

-Impossible Mission

-Grog's Revenge (Inget annet spill har fått adrenalinet til å pumpe så mye som dette spillet gjorde :p)

-Tower Toppler (Var en fantastisk følelse å komme seg til topps :D)

-Paperboy

-Blue Max

Endret av eught
Lenke til kommentar

Har min c-64 på loftet, og en gammel vic-20 jeg fikk av en arbeidskollega for 5-6 år siden, og som virker med cartridges og tapes..

Husker jeg skrev med 10-20 folk rundt om i verden for å "bytte" spill...

Så spillelista var lang og god....

 

Husker best Boulder Dash, Fort Apocalypse, Forbidden Forest, Snokie, Motor Mania, Pitfall 1,2 , Pitstop 1,2 ,

Epyx var mega gode til å lage spill.

Summer og Winter Games, Impossible Mission osv..

Broderbund som nevnt tild. de hadde også ett bra bilspill i spillet Racing Destruction Set...

Cosmi laget også minnerike spill i Forbidden Forest og Atzec Challenge.

Mastertronic (idag Codemasters) hadde mange bra enkle spill.

Jeff Minter hadde en egen fanklubb, lamaer var tingen :lol:

 

Falcon Patrol, Cauldron, Hero, Raid over Bungling Bay, Dallas Quest, Hobbit.

Melbourne House var sterke på eventur og lever den dag i dag når jeg sist sjekket.

 

Snokie var "kosebamsen" vi syntes synd på, der han hoppet og spratt fremover på isfjell og flak..

 

Hunchback der vi skulle redde esmeralda.

G.I.Joe, Pooyan, Super Huey, Trap Door, Xenon, Zim Zala Bim osv..

Zoolook, ja listen av spill var milelang som ga den enkelte tilfredstilelse til de grader.

 

En epoke i vårt liv som betydde alt, intrykk som sitter som banken den dag i dag.

 

Demo scenen var en annen del, det var her det hele startet.

Musikkere, codere, grafikkere(meg) var samlet i grupper.

Var selv medlem av Academy, mest kjent for IT(gruppe) parodien

Den var en demo dere en fyr stod med hakke å hakka ut IT i stein..

Vi laga en med luftbor og laga bokstavene HE (den jeg kan huske) :D

 

Ja, dette med c-64 er bare råflott, det er bare å legge seg i rennesteinen og gråte.

 

Flott tråd!! :woot:

Lenke til kommentar

Rart at ingen her har nevnt Wizard of Wor ennå - maken til nervepirrende spill skal man lete etter :-) Etter å ha overlevd en god del brett, kom jeg til "The Pit" - en helt åpen plass uten labyrintvegger. Der eide de gule og røde monstrene meg lett med sin evne å gjøre seg usynlig samtidig at de beveget seg i "Warp Speed". Hadde jeg kommet forbi dem, hadde sikkert Worlux eller Wizarden selv tatt rotta på meg...

 

Min C64 var den nyere modellen, og jeg spilte spill stort sett fra kassett. Fikk låne en diskettstasjon m/masse spill samt en Final Cartridge. Husker at det var en "self-destruct" funksjon på sistnevnte :-) Dessverre ga min mor C64en vekk til barna til en venninne av henne :(

 

Andre C64-spill som har betydd mye for meg:

 

BEAT 'EM UP

- Barbarian (Noen som noensinne har klart å ta trollmannen som kommer til slutt???)

- IK+ (foretrakk denne framfor 1ern og 2ern. Noen som fremdeles husker de "skjulte" tastekommandoene? Den som f.eks dropper buksene på folkene...)

- Fist (er ikke sikker på om det var det rette navnet, men dette var iallefall langt mer enn et vanlig beat'em up spill ala Exploding Fist og IK. Her kunne man utforske en stor verden med skoger, vann, hus, grotter, fjell m.m. Man kunne finne skriftruller som, ved tempelbesøk, ga mer liv. Kom meg aldri gjennom dette, jeg gikk meg rett og slett vekk i spillet! Flere ganger var Run/Stop+Restore en god venn å ha...)

- Yie Ar Kung Fu (Pole og Blues var noen skikkelige nøtter å knekke...)

 

SPORT OG MOTOR

- Buggy Boy (uten tvil det bilspillet jeg spilte mest på C64)

- Kickstart 2 (samme her når det gjelder motorsykkelspill. Frydet meg alltid å lage uungåelige feller for dataen i brett-editoren...)

- Microprose Soccer (det fotballspillet jeg spilte mest på C64, i tillegg til Kick Off, International Soccer (er litt usikker på navnet) og det Manchester United-lisensierte fotballspillet)

- The Boss (kjempebra managerspill skrevet i BASIC. Kom helt til cupfinalen, og rett før kampen ble blåst av (ledet 3-1), kom jeg borti transformatoren, og C64en klikka :( )

- Footballer of the Year (annet rått fotball-managementspill, der du styrer din egen fotballkarrierre både på og utenfor banen. Klarte aldri å vinne, fikk bare transfers hele tiden :( )

- Summer/Winter Games (jeg og kameratene mine hadde mye, mye moro med denne, spesielt på stupingen (SG) + kunstløpene (utnyttet en bug der som garantert ga 6ere i stil uansett), skiskytingen og -hoppingen (WG)

- Track n' Field (mitt ultimate favoritt innenfor friidrettsspill. Skikkelig moro der å sette helt syke verdensrekorder (f. eks 6,66 på 100m og 10,24 på lengdehopp))

- Leaderboard 3 (Golf har aldri vært så moro :-) )

- Spy Hunter (stilig med en bil som kunne forvandles til en speedbåt og utstyres med forskjellige våpen. Brukte riktignok "veikant-trikset" ofte. Hatet "Storebror" (som jeg kalte den store bilen som og drepte deg kom etter at telleren øverst på skjermen hadde telt ned ferdig) og de bilene som kunne punktere hjulene dine.)

- Super Sprint (kjempebra bilspill som er stamfaren til Death Rally og andre liknende spill på PC)

- Rally Speedway (skikkelig moro å messe med innstillingene til bilen, plutselig kom jeg ut av kjørebanen i sinnsyk fart, kræsjet, og så en liten hvit mann i flammer som rullet seg rundt i bakken)

- Stunt Car Racer (mener at jeg fikk til å ta en salto på den banen med det svære hoppet og en søyle i midten av dette.)

 

ANDRE

- Eldorado (aksjehandels-spill skrevet i BASIC. Deen som fikk først 1 million, vant)

- Dalen (norsk RPG skrevet i BASIC. Formålet med spillet var å finne en kasse med whisky :-) Moret meg å redigere BASIC-koden og legge til nye monstre...)

- Commando (klarte å komme til det 3. eller fjerde brettet)

- Aztec Challenge (fy fader det var lett å bli hekta på dette spillet. Skikkelig vanskelig å komme forbi det første brettet, men når man først kom gjennom der, så gikk det ganske greit (iallefall helt til piraja-brettet)

- Blue Max (det siste brettet var virkelig en aha-opplevelse :-) )

- Last Ninja-serien (råeste 3. persons-spillet til C64 ever..!)

- H.E.R.O (Fann, som jeg hatet de røde veggene...)

- Usagi Yojimbo (Kongespill. Måtte nok dessverre bruke den spesielle tastekombinasjonen under loadeskjermen for å kunne komme gjennom dette spillet.)

- Infernal Runner (Moro å se på de mange forskjellige måtene karakteren man spilte kunne dø på. Gjett hvilket annet spill som bruker samme bakgrunnsmusikk..? ;) )

- Terminator 2 (skjermsekvensen som kom etter den første loadetiden var bare helt rå. Kom dessverre aldri lenger enn det brettet man spilte som Sarah Connor)

- Myth (djevelen og kimæren i første brettet var fryktinngytende. Kom aldri lengre enn det brettet etter vikingtida)

- NEXUS (råeste hemmelig-agentspillet jeg spilte på C64. Digget musikken der. Man kunne både bruke kampsport og skytevåpen mot fiendene, man skulle ta bilder av bevis og man kunne bli satt i fengsel, der man måtte komme seg ut uten våpen (kun med nevene)

- Skool Daze (stilig å gi egne navn til alle personene, og la andre elever få skylda for dine rampestreker. Fy fader, jeg hatet sladrehanken og skolelyset Einstein!!!)

- Grog-serien (stilig med steinalder-moro på ett hjul)

- Art Studio (tegneprogram for C64. Satt mange timer foran denne, ja...)

- Stix (gammel klassiker som man nå finner igjen i noen Sony-Ericsson mobiltelefoner)

- Tapper (server øl så fort du klarer, og finn den tomme Mountain Dew-boksen)

 

Og ikke minst: Animation 1-6 og Sex Games. Gleden var stor etter å ha kommet gjennom den 5. "øvelsen" på sistnevnte...

 

Har spilt mange andre knallspill som jeg ikke lenger husker navnet på.

 

Heia C64!!! :yes:

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...