Gå til innhold

Commodore 64 (vic-20)


Anbefalte innlegg

På C64 kom jo Gianasisters, som er forgjengeren til Mario Bros spillene. Rart ikke det spillet ble mere populært, spilte det masse.

Nå kom Mario Bros FØR Gianasisters.

Tror 2'ern av Gianasisters ble trukket fra markedet fordi de tapte en rettsak mot Nintendo, men spillet ble kjempepopulært alikevell.

 

På min C128D (med innebygd 5 1/4" floppy), var "go 64" den mest brukte kommandoen. Da emulerte C128'en en C64 100%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en C64, med monitor spesial-laget for maskinen, en diskettstasjon (stort beist på, må være opp mot 10 (?) kilo, kassettspiller og final cartridge samt en joystick og en haug med spill på kassett og diskett. Den er ferdig oppkoblet, og alt jeg trenger er å sette i stikk-kontakten og slå den på. Hender jeg mimrer litt med gamle spille. Artig det.

 

Ved siden av den, står en Amiga 500, kickstart 2.0, 1MB ram (det var mye når den ble kjøpt... hehe) med Commodore monitor, to ekstra diskettstasjoner, joystick og mus, også ferdig oppkoblet, klar til bruk. Den har jeg vel rundt 1000 spill til. 60-75 prosent av diskettene fungerer fortsatt fint.

 

Dette er maskiner med sjel, med personlighet på en måte. Det er noe helt annet å spille spill på en av disse enn ett av de nye PC-spillene. Tenk på f.eks Lemmings... banebrytende når det kom. Lotus Challenge, Giana Sisters (spillet som Super Mario Bros er basert på)... ja, kunne fortsatt hele natten.

 

Har også en Nintendo 8 bit ferdig oppkoblet, en Amstrad 086 (?) PC uten harddisk, men med to lefse-diskettstasjoner og monitor oppkoblet, samt ett par gamle Macintosh stuet inn i kottet... de funker fortsatt, men er av plasshensyn satt bort.

 

Mye rart og unyttig her ja, men har ikke hjerte til å selge noe av det.

Lenke til kommentar

ahh barbarian...

 

Kongespill

 

Er det det at vi er blitt eldre eller var spillene morsommere før? Det var liksom den spenninga når man satt å spilte, når man skulle laste det inn satt mann å gleda seg og drømte seg bort i 20 minutter.

 

Husker spille "DELTA" kom. Nesten revolusjonerende da rammen rundt selve spillet også hadde bevegelse.

 

Vi må da ha hatt en utrolig fantasi. Jeg husker ennå hvor lenge jeg jobba for å få Samantha Fox naken i Samantha Fox strip-poker. Drit dårlige biler, men helt konge for oss den gang.

Lenke til kommentar

Var ikke der noen spil som var på sånne "klosser" en satte inn bak i c64? Mener å huske at jeg hadde et fotball spill som ble lastet på den måten.

 

Husker at jeg til 10 års dagen fikk disketstasjon og skjerm :woot:

 

Ser ikke helt for meg at maskinen er blitt kastet, så må nok forhøre meg litt om hvor den kan ligge. Hadde hvert meget spesielt å koblet den opp nå bare for å teste ;)

Lenke til kommentar
ahh barbarian...

 

Kongespill

 

Er det det at vi er blitt eldre eller var spillene morsommere før? Det var liksom den spenninga når man satt å spilte, når man skulle laste det inn satt mann å gleda seg og drømte seg bort i 20 minutter.

 

Husker spille "DELTA" kom. Nesten revolusjonerende da rammen rundt selve spillet også hadde bevegelse.

 

Vi må da ha hatt en utrolig fantasi. Jeg husker ennå hvor lenge jeg jobba for å få Samantha Fox naken i Samantha Fox strip-poker. Drit dårlige biler, men helt konge for oss den gang.

Har ofte tenkt på det samme selv...grafikk og det ene og det andre blir bare bedre og bedre men den magien disse spillene til c64 hadde er vekke føler jeg.

Men det er nok litt av den "alt var så mye bedre før" tingen tenker jeg :-)

Lenke til kommentar

På C64 kom jo Gianasisters, som er forgjengeren til Mario Bros spillene. Rart ikke det spillet ble mere populært, spilte det masse.

 

Ikke for å være vrang, men GIANASISTERS var en rip of av super mario bros :-) Spillet ble trukket tilbake etter at produsenten ble saksøkt av nintendo. Uansett så var det hærlige tider med min C64. Last ninja, wonderboy, blue max, international karate, mikey, paperboy, double dragon, gianasisters :D , renegade, up and down... lista kunne fortsatt i det uendelige! Det var en fantastisk maskin. Var vel drømme maskinen for pirat kopiering. Det var jo bare å kopiere i en vanlig kassett spiller *grin* . Ellers var jo systemet med kassetter genialt. Husker jeg hadde en bok full med tilhørende kassetter, hvor et spill f.eks var fra 1-20 på tellerværket på kasett spilleren, og neste fra 20- 32. Så det var bare å spole seg til spillet man skulle spille. PRESS PLAY ON TAPE :D

Lenke til kommentar

Husker de gode gamle dager ja... Først C64 med kassett spiller og orginal spill. Fikk den til bursdagen min. Så fikk man kopierte spill på turbo tape, tok mye kortere tid... laste inn turbo tape loader og skrive <- L og enter... trykke play og vente...

 

Så var det floppy tid.. Fikk den av pappa husker jeg. Var stort den dagen jeg koblet den til...Disketter kostet jo skjorta den gangen.... 15 kroner stykket om jeg ikke husker feil... Men vi fikk tak i en haug gamle disketter fra Word Perfect til PC kurs osv som vi brukte. Og så ble det handlet inn diskett tang, for å klippe spor så man kunne bruke baksiden av diskettene også. Var ikke alltid så lett å klippe med saks, hehe..

 

Så kom The Final Cartridge i hus... Alt gikk plutselig mye raskere, den hadde faktisk en desktop når du startet maskinen også. Med kalkulator, notisblokk osv... Var egentlig Action Replay jeg ville ha, men fikk ikke tak i den... *snufs* Fikk den derimot litt senere...

 

BTW: C128 eier trengte ikke skrive GO64, holdt å holde commodore tasten inne når man slo på eller trykket reset knappen *smile*

 

Ble ikke bare spilling da... Gikk vel noen få uker etter at jeg fikk maskinen før jeg lærte meg BASIC.

 

Etter en stund ble det aktiv swapping av disketter (hvem husker vel ikke trikset med frimerker ? *Host*)

 

Demoscenen var jo allerede godt i gang. Og da var det å slenge sammen noen gode kompiser og lage demoer....

 

Mon:

 

.a0900 SEI

LDA #$0D

STA $0314

LDA #$09

STA $0315

CLI

RTS

 

Kjekk liten subrutine...

 

JMP $EA31 :woot:

 

Langt innlegg men... C64 tiden skal ha mye ære for hva man gjør i dag

Lenke til kommentar

Husker da også man kunne gjøre om DD disketter til HD disketter ved å fjerne den lille protection haka ved kanten... Visstnok fucka disken seg opp om noen uker/måneder men det var jo ett av de hundretalls kjente "triksene" back in the days :p

 

Huff, hvorfor produserte de DD disker i det heletatt :p

Lenke til kommentar
Husker da også man kunne gjøre om DD disketter til HD disketter ved å fjerne den lille protection haka ved kanten... Visstnok fucka disken seg opp om noen uker/måneder men det var jo ett av de hundretalls kjente "triksene" back in the days :p

 

Huff, hvorfor produserte de DD disker i det heletatt :p

Hm..

 

Om du tenker på 3.5" disketter var det vel slik at DD disketter kom før HD disketter. Og i en overgangs periode var vel DD disketter såpass mye billigere at man borret HD hull på andre siden av skrivebeskyttelses haken... Husker kompis tok med seg en stabel disketter og hentet drillen... hehe... gikk ikke alltid så bra..

 

På Commodore 64 var det enklere. 5.25" diskettene ble det produsert en egen tang/saks som laget et perfekt hakk som gjorde at man kunne lese diskettene på begge sider... Diskett stasjonen til C128, og PC hadde jo lesehoder på begge sider slik at man ikke hadde behov for å snu disketten slik vi C64 brukere måtte...

 

BTW: Noen som er "gamle" nok til å huske 8" diskettene da ??? Pappa har ett par liggende fra den gangen enda.... *flire*

Lenke til kommentar

HOHO! jeg var ikke gamle kar'n da jeg fikk henda i en C64..var kanskje en 3-4-5år når jeg først tok i en sånn en..(født 1984:D).husker godt alle de forskjellige spillene jeg hadde, men spesielt et spill som heter "SuperCars"..det kommer jeg nok aldri til å glemme..trur det var det som fikk meg så hekta på bilspill som jeg er idag:D

Jeg har nå 3-4 C64 maskiner,ett par joysticker,4-5 kasett spillere,diskett stasjon,masse floppy's,pluss mye dill dall jeg har fått tak i oppigjennom oppveksten..trur det ligger i kjelleren alt sammen..tenker jeg tar meg en dag i jula å sjekker om det fungerer enda,kommer til å bli en heftig jul om det funker.får vel dama på nakken da men det får bare være;) gjennoppleve barndommen min litt *grin*

 

*tenke tilbake...mhm..drømme seg bort..

Lenke til kommentar

Strømmer på noen minner når jeg leser innleggene ja! Vic-20 og C-64 var grunnlaget for endeløse timer med glede og irritasjon...irritasjonen var det vel først og fremst den elendige kassettspilleren som stod for. Tenker på justering av lesehodet som aldri forble i posisjon. "Lynrask" var den også, 300 baud, noe som fikk snila av en floppystasjon på 1800 baud til å virke som en racer i forhold. Men vi hadde jo speedloader da. Husker også at lese/skrivehodet låste seg på floppyen på c64, men da var det bare å sette i en disk med et strategispill som het Dallas eller noe slik. Det var nemlig kopibeskyttet på en måte som gjorde at stasjonen hørtes ut som et maskingevær, men hodet kom ihvertfall på plass igjen...ble populær blant kameratene den disken. Healing lefse...

 

Det ble en lang pause på datafronten etter c64. Riktignok kom både C128 og vidunderet Amiga i flere utgaver før jeg ga meg, men fikk aldri råd til å kjøpe. Det neste vidunderet ble en PC med P3-500...og jeg som ikke kunne begripe at folk var så dumme at de kjøpte PC når det fantes noe så genialt som Amiga når jeg var 13...skulle vel egentlig vært en skikkelig MAC-kverulant eller noe jeg nå da...

Lenke til kommentar

Mmmmmmmmm, c64 var herli.

Ingen som har spilt noen av mine favoritter da?

Chase HQ - Bilspill, smadre forbryterenes biler

Space taxi - Dette var jo knallfet, var jo "ekte stemmer" i det - "Platform 9 please"

H.E.R.O. - SOm nevn tidligere her, fantastisk spill

Beer Run - Sjenke øl raskest muli

River run - Herli spill, kjøre oppover elva og smadre alt med kanonen.

 

hehe, meg og en kamerat spilte gjennom vinter games på diskett, tok en god dag det omtrent! :yes:

 

herlie minner

Lenke til kommentar

- Save New York

- Motor Mania

- Giana Sisters

- Spy hunter (fortsatt min favoritt)

- HERO

- Time Machine

- The Gauntlet

- The Boss (fotballmanager)

- The Hobbit

- Winter Games (skiskyting og hopp var jo max)

.....

 

Sukk.. snufs...

 

Hvorfor klarer de ikke å lage slike spill lenger - greit med flott grafikk, men spillbarheten er jo ikke i næææææærheten av C64...

 

EDIT: Spy Hunter kan du forresten spille her. Men finn frem noen lommetørkler først...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

H.E.R.O.:

h_e_r_o_05.gif

 

Winter Games:

winter_games_05.gif

 

Impossible Mission:

impossible_mission_03.gif

 

Spy vs. Spy:

spy_vs_spy_02.gif

 

Forbidden Forest:

forbidden_forest_03.gif

 

Salamander:

salamander_03.gif

 

The Last Ninja:

last_ninja_03.gif

 

 

... and the hits go on and on...

 

Foreslår en liten tur til http://www.lemon64.com/games/

 

Sorry at dette ble en laaaang post, men det vekker sikkert minner som ligger godt lagret i hjernebarken til mange...

 

 

Og jeg hadde nesten glemt Kikstart II... Tror jeg har spilt det 1000+ ganger:

kik-start_2.gif

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Jeg gikk i 8. klasse tror jeg, da jeg fikk min første datamaskin. Det var en Commodore 64. Min mor visste hvor inderlig jeg ønsket en, kunne være p.g.a. alle databøkene jeg leste, og at jeg snakket om den 24/7.. en kamerat hadde en VIC 20, som var den første personlige computeren jeg spilte spill på (utenom Zinclair og de greiene). Hun kjøpte også en bok om programmering i BASIC, og jeg fikk til å lage litt musikk og diverse med den.

 

Hadde nesten ikke originale spill i det hele tatt. Selv på de minste steder var det alltid noen andre som også hadde en C-64, og vi kopierte vilt i øst og vest. Det var andre tider.

 

Den neste maskinen ble en Amiga 500, så en Amiga 600 med 20MB HD, så ble det PC...

 

Gidder ikke å ramse opp spill på C-64'n, det er så lenge siden. Zaxxon var vel ett av dem, Giana sisters et annet, for ikke å glemme det råtøffe Green Beret. Beklager om jeg staver navnene feil, det er som sagt himla lenge siden.

 

EDIT.. OMG OMG OMG BILDET AV FORBIDDEN FOREST !!!!!!! *KJEMPEMIMRE*

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...