Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men der Pentax stikker av med seieren er når noen crop-objektiver faktisk har stor nok bildesirkel i enkelte brennvidder eller fokusavstander til å dekke en fullformatbrikke. Da kan K-1 benytte hele bildebrikken, og dermed la deg bruke et eldre eller billigere objektiv som fullformatobjektiv på K-1. Joda, det er godt mulig det vil bety dårligere optisk kvalitet i hjørnene, i form av lysavfall, lavere skarphet eller andre optiske problemer – men du KAN bruke dem.

Kan gjøre det samme på Nikon sine FX-hus (i hvert fall D750). Den beskjærer i utgangspunktet automatisk til DX-format hvis du monterer et objektiv som den gjenkjenner som et DX-objektiv, men det er fort gjort å slå av. Photo shooting menu -> Image area -> Auto DX crop on/off. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Canon går i alle fall ikkje, fordi registeravstanden (avstand mellom fatning og sensor) er mindre enn på Pentax, så du får problem med fokusering. På Nikon er vel registeravstanden ganske lik, så du får eigentleg same problemet der, sidan adapteret bygger litt ut frå fatninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon går i alle fall ikkje, fordi registeravstanden (avstand mellom fatning og sensor) er mindre enn på Pentax, så du får problem med fokusering. På Nikon er vel registeravstanden ganske lik, så du får eigentleg same problemet der, sidan adapteret bygger litt ut frå fatninga.

 

I tillegg får man ikke justert blender på objektiv uten blenderring (dvs alle Canon EF og nye Nikon-linser). Så Canon/Nikon optikk på Pentax er ikke ideelt. Finnes imidlertid NIkon F til Pentax K med innebygd korreksjon for å kunne fokusere til uendelig, men vet ikke om det vil fungere til fullformat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon går i alle fall ikkje, fordi registeravstanden (avstand mellom fatning og sensor) er mindre enn på Pentax, så du får problem med fokusering. På Nikon er vel registeravstanden ganske lik, så du får eigentleg same problemet der, sidan adapteret bygger litt ut frå fatninga.

I tillegg får man ikke justert blender på objektiv uten blenderring (dvs alle Canon EF og nye Nikon-linser). Så Canon/Nikon optikk på Pentax er ikke ideelt. Finnes imidlertid NIkon F til Pentax K med innebygd korreksjon for å kunne fokusere til uendelig, men vet ikke om det vil fungere til fullformat.

De korrigerende adapterne jeg har sett skal vistnok fungere med både analoge (FF) og digitale Pentax (APS-C). NB. Beskrivelsene er skrevet før K-1, derfor ingen digital FF Pentax i tekstene. Jeg regner med slike ebay-adaptere har ganske laber kvalitet. Det kan være gunstigere å tråle ebay etter gamle Pentax A-objektiver eller 3. parts med A-funksjonalitet.

 

Er det noen som har fått dette kameraet, eller vet når noen får det. Jeg finner lite tester, sammenligninger og omtaler om kameraet foreløpig.

Jeg har hørt fra folk med kontakter hos Pentax at den første ladningen til Norden og de baltiske landene skal ankomme i uke 18, men at på grunn av mange røde dager kan det hende at de ikke når ut i butikkene før mandag i uke 19.

Lenke til kommentar

Jeg så et tverrsnitt av K-1 og stusset på hvor enormt mye kameraet bygger bak sensoren. Blant annet skjermopphenget bidrar til mye av tykkelsen. Jeg liker skjermen, men kanskje ikke så mye at jeg foretrekker 1 cm tykkere kamera av den grunn. Sånn sett kan jeg godt tenke meg en Pentax FF med enkel fastmontert skjerm dersom det vil spare mye på tykkelse og vekt. Det tredje kontrollhjulet er også litt overkill for min del. En tredje ting er at sensoren er i tregeste laget og en fjerde at jeg liker å ha innebygget blits. Men FF, Astrotracer og pixel shift resolution synes jeg er viktige funksjoner. Håper det kommer et kamera som er bedre tilpasset meg før K-1 faller så langt i pris at jeg går på limpinnen.

 

post-3851-0-71173800-1460833952_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kan være gunstigere å tråle ebay etter gamle Pentax A-objektiver eller 3. parts med A-funksjonalitet.

 

Enig med Simen1. Ikke det at adapter aldri kan være løsningen, men skulle jeg først satset på ett merke vil jeg primært ha optikk med riktig fatning - og forsikret meg om at optikken jeg ønsket var tilgjengelig. Adaptere kan løse noen problemer i en overgangsfase, men for "normal bruk" over tid vil jeg ha full funksjonalitet (inklusiv autofokus). 
Lenke til kommentar

Ein må vel rekna med at ein flippskjerm vil ta litt ekstra plass, så det er vel ingen "shocker". Vil du ha innebygd blits, vil prismehuset bli ganske mykje større enn det er på K-1, så det er bakdelen med det. Dei har nok droppa blitsen for å få kameraet så kompakt som råd.

 

Alternativet er jo å kjøpa AF-201FG og ha med seg for dei tilfella du treng utfyllingsblits. Eg ville kanskje ha satsa på det. Det er såpass sjelden eg brukar blits på speilrefleksen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til AF-201FG, men den tar definitivt mer plass enn en innebygget blits, og innfører i tillegg et par irritasjonsmomenter: Nok en dings å lade eller kjøpe batterier til og fomlete å montere av og på i forbindelse med at man tar kameraet opp og ned fra snutebagen. En blits tar ikke store plassen på prismehuset. Sammenlign gjerne med andre kameraer. Det hadde vært god plass til en sånn foran toppen på prismehuset, bak logoen, slik at den ikke ville bidratt til å gjøre kameraet hverken lengre eller høyere. Litt ekstra vekt må man påregne. Siden AF-201FG fungerer fint i kombinasjon med GPS på K-3II (altså få centimeter unna hverandre) så antar jeg at det ikke er noen EMP-grunner til å holde blitsen unna prismehuset. GPS-enheten sitter på høyre side av prismehuset omtrent mellom toppen og søkeren, ca 3-4 cm unna der blitshodet kunne vært.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til AF-201FG, men den tar definitivt mer plass enn en innebygget blits, og innfører i tillegg et par irritasjonsmomenter: ....

 

Helt enig, kan kanskje forstå at Olympus kutter blitsen når de skal lage et minst mulig MFT-hus, men de få kubikkcentimeterne og grammene en innebygd blits gir ekstra betyr fint lite på fullformat speilreflekshus. Det ser ut til å være in å kutte blitsen på high end hus. Kanskje for å kunne selge blitsstyring som ekstrautstyr? Mulig det blir litt mer komplisert å få til god vann- og støv-tetting, men det er eneste ulempe jeg kan se med en innbygd blits.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Jeg kjenner til AF-201FG, men den tar definitivt mer plass enn en innebygget blits, og innfører i tillegg et par irritasjonsmomenter: ....

 

Helt enig, kan kanskje forstå at Olympus kutter blitsen når de skal lage et minst mulig MFT-hus, men de få kubikkcentimeterne og grammene en innebygd blits gir ekstra betyr fint lite på fullformat speilreflekshus. Det ser ut til å være in å kutte blitsen på high end hus. Kanskje for å kunne selge blitsstyring som ekstrautstyr? Mulig det blir litt mer komplisert å få til god vann- og støv-tetting, men det er eneste ulempe jeg kan se med en innbygd blits.

 

Det har også en del å gjøre med plass i prismehuset. Proffhusene har ganske mye mer der inne enn det de mindre har. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...