Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan funker hjulet til høyre for prismehuset?

Det er jeg ikke helt sikker på. Det er en av tingene jeg skal lese meg opp på senere i kveld.

 

DPReview har svaret, forresten.

 

Interessant løsning, selv om jeg er enig i at det nok kommer til å bli mest brukt til enten ISO eller eksponeringskompensasjon. For folk som bruker manuell modus mye, så er det sikkert nyttig å kunne ha et tredje hjul til ISO i hvert fall. I previewet, så kritiserer de valget av tilgjengelige funksjoner, men man skulle tro at pixel-shift-modusen er tilgjengelig gjennom "SR"-innstillingen. Og "Highlight expansion modes" er kanskje ett av valgene under "HDR"-innstillingen.

 

Er en del interessane løsninger på brukergrensesnittet, skal bli spennende å se hvordan de virker i praksis. Men det jeg lurer litt på er hvorfor ikke de valgte en sidehengslet skjerm når det allikevel ikke er en knapperad til venstre for skjermen. Kanskje ikke like lett å værtette?

Lenke til kommentar

Det var i grunnen et skuffende lite område som dekkes av AF-sensorene.

Tja, grovt regnet så ser det ut til at den totale bredden og høyden er omtrent på linje med D750, men det mangler litt i hjørnene.

 

Det er nok et kompromiss for å få ned størrelsen på prismehuset. Det er i hvert fall unnskyldningen til Nikon for at D750 har mindre spredning av AF-punktene enn D810.

 

EDIT: To minutters hjallajobb i powerpoint, men illustrerer det forhåpentligvis greit nok: post-77943-0-77052500-1455892323_thumb.png

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

Det var i grunnen et skuffende lite område som dekkes av AF-sensorene.

Tja, grovt regnet så ser det ut til at den totale bredden og høyden er omtrent på linje med D750, men det mangler litt i hjørnene.

 

Det er nok et kompromiss for å få ned størrelsen på prismehuset. Det er i hvert fall unnskyldningen til Nikon for at D750 har mindre spredning av AF-punktene enn D810.

 

EDIT: To minutters hjallajobb i powerpoint, men illustrerer det forhåpentligvis greit nok: attachicon.gifK1_vs_d750_Viewfinder.png

 

Er du sikker?

Jeg får det til at K-1 dekker 29% av høyden og 50% av bredden, mens D750 dekker 45% av høyden og 70% av bredden.

-målt med linjal på skjermen, så alt mulig av forbehold...

 

Det er selvsagt riktig som du sier at det er ytre dimensjoner som bestemmer hvor stort område som kan dekkes av AF.

Lenke til kommentar

Er du sikker?

Jeg får det til at K-1 dekker 29% av høyden og 50% av bredden, mens D750 dekker 45% av høyden og 70% av bredden.

Tja. Jeg tok utgangspunkt i disse to illustrasjonene:

post-77943-0-51567400-1455893555_thumb.jpeg

post-77943-0-07443200-1455893574_thumb.jpg

 

Målt med "select"-verktøyet i paint, så utgjør bredden av K-1 sitt AF-område ca 857 av totalt 1699 piksler (ca. 50%) og høyden 339 av 1129 piksler (ca 30%). D750 sitt AF-område utgjør 255 av 526 piksler i bredden (ca. 48%) og 107 av 351 piksler i høyden (ca. 30%). Da måler jeg bare selve bilderammen.

 

Mulig vi bare har snublet over forskjellige illustrasjoner?

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

Er du sikker?

Jeg får det til at K-1 dekker 29% av høyden og 50% av bredden, mens D750 dekker 45% av høyden og 70% av bredden.

Tja. Jeg tok utgangspunkt i disse to illustrasjonene:

attachicon.gifK-1_VF.jpeg

attachicon.gifNikon-D750-AF-screen.jpg

 

Målt med "select"-verktøyet i paint, så utgjør bredden av K-1 AF-området ca 857 av totalt 1699 piksler (ca. 50%) og høyden 339 av 1129 piksler (ca 30%). D750 sitt AF-område utgjør 255 av 526 piksler i bredden (ca. 48%) og 107 av 351 piksler i høyden (ca. 30%). Da måler jeg bare selve bilderammen.

 

Mulig vi bare har snublet over forskjellige illustrasjoner?

 

 

Meget mulig, det er mye rart å finne.

Lenke til kommentar

Eg er litt overraska over at dei ikkje inkluderte ei eller anna form for touch-funksjonalitet i skjermen. Opphenget ser ut som det kan halde skjermen i posisjon sjølv om ein trykker på han med fingrane, så eg hadde venta at dei ville innarbeida fleire touch-funksjonar i brukargrensesnittet, som f.eks. val av fokuspunkt i live view, zooming i bilde o.a.

 

Det kunne vere hendig når ein brukar stativ, og det vert litt krøkkete å trykke på knappar for å velge fokuspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forventet et mye dyrere kamera med blant annet BSI sensor, raskere seriebildehastighet, større buffer, flere AF-punkter, 4K video med AF, trykkfølsom skjerm og større søkerforstørrelse. Men prisen tok meg helt på senga. Har bare litt problemer med å justere ned forventningene til prisnivået. Til denne prisen er det rett og slett sykt mye for pengene. Mye mer enn jeg burde forventet om jeg hadde visst eller forventet denne prisen.

 

Jeg tror jeg skal ha dette kameraet. Sliter med å kunne rettferdiggjøre en så høy pris til rent hobbybruk, men finner jeg noen gode black friday-priser til høsten kan det hende fristelsen bekjemper fornuften.

Lenke til kommentar

Det er jo et godt tegn at de ikke klarte å finne noe annet å hakke på. ;)

 

Også bør man være obs på sånne som Ken Rockwell. Han lever av inntekten sin, som innebærer at han må fremheve kameramerket som betaler han. Har aldri sett en dummere "rant" enn det han presterte med K-1.

 

Ellers så leste jeg en ganske treffende kommentar om kameraformen: "The body style reminds me of a Land Rover. Tough, macho and ready for anything, with a beefy grip to hang on to."

Lenke til kommentar

Også bør man være obs på sånne som Ken Rockwell. Han lever av inntekten sin, som innebærer at han må fremheve kameramerket som betaler han.

 

Har ikke lest KR sin K-1 omtale, men tviler sterkt på at noen kameraprodusent betaler ham direkte. Sikkert mulig at han får utstyr til test som han får beholde, men tviler på om det er fra noen av de store kameraprodusentene.

 

At han gjør hva som helst for å tiltrekke seg oppmerksomhet virker derimot sannsynlig og det ser ut som han spesialiserer seg på:

 - Å være først ut med tester (lenge før han faktisk får produktet)

 - Å komme med de mest kontroversielle uttalelsene.

 

Kan ikke være lett å være KR etter at alle kameraryktenettsidene dukket. De kommer jo med nyhetene før de lanseres og produserer rykter hver gang det er litt dødtid. KR virker superseriøs i forhold så da må han vel la det gå ut over noen.

 

Når det gjelder K-1 design så er det vel som alle andre design, noen liker det, andre ikke. For meg ser det ekstremt funksjonelt ut og det synes jeg er et stort pluss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...