Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt bruktbil, stor feil med bilen. Hva skal jeg gjøre?


CynicalDuck

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Den 20.01.2016 kjøpte jeg en bruktbil av en forhandler. Denne forhandleren virket for meg greit og ordnet raskt ting som skulle ordnes slik at ting var klart for kjøp. Jeg prøvekjørte bilen som er en Skoda Octavia 2007 DSG og la ikke merke til noen feil med den. Regreim bytte var gjort, EU kontroll gjennomført og bytte av en del jeg ikke husker navnet på i girkassen. (Delen skulle byttes på 150km noe som var gjort). Bilen har gått hele 166 000 kilometer per dags dato. Det står også ordrett i kontrakten: "Bilen selges med 3mnd garanti"

 

I god tro betalte jeg 76 500 for bilen og reiste av gårde som stolt eier av min første ordentlige stasjonsvogn. Fem dager senere kom den første ulyden, kjørte rett på verksted og de fant raskt ut at det var topplageret på høyre støtdemper fremme. Ringte så til selger som sa at garanti kun gjaldt motor, drivverk og girkasse. Jeg stilte meg uenig, men orker ikke krangle over 1800 kroner så lot det gå.

 

I går, den 14.02 skjedde det store, jeg hadde nettopp vært i middagsselskap i Oslo og rusla nedover i 110 km på motorveien. Plutselig smeller det som om jeg skulle skutt både kjerring og bil før den bare hakket seg bortover. Virker som forhjulene også låste seg til tider. Kjørte raskt ut på veiskulderen på E6 og skjønte fort at det var girkassen som hadde sagt tatt for seg. Fikk ikke satt den i N (fri) og når bergingsmannen prøvde å sette den i D for å få den litt framover bare smalt det. Det hadde også rent det jeg bil påstå at er alt av girkasseolje ned på bakken. Oljen var forøvrig ren, pen og blank. 

 

Mitt spørsmål så er hva dere tenker, hvor sterkt stiller jeg nå? Har jeg noen mulighet til å vinne her? Har snakket med Forbrukerrådet, og bilen er nå på verksted for å finne ut av hva det er som har gått galt. Jeg mener at dette ikke er noe jeg kunne forhindret eller merket på før, og jeg mener også at siden forhandler har gjort en jobb i automatkassen eller med clutchen på denne bilen så burde han også ha visst om andre feil. For alt jeg vet kan det være de som har satt dette i sammen feil også. 

 

Håper på at dere kan komme med beroligende ord for tror aldri jeg har vært så nervøs før. Taper jeg kunne jeg heller tent opp et bål med pengene, bedre enn å fryse på E6.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det bør det være, men forhandler mener at det ikke gjør det siden dette var noe han ikke visste om eller kunne vite om.

Tåpeligste svaret ever. Her bør du ha mulighet til enten å heve kjøpet eller å få reparert skaden, på et kvalifisert verksted. Angående fjærbenlageret så må du ta å lese hva som står i kontrakten. Om det ikke står beskrevet hva garantien dekker, så sliter selger med å bortforklare noe som helst. Men ta nå kontakt med Forbrukerrådet, så hjelper de deg videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres idiotisk ut å gi slike forbehold i en garanti

Er det ikke akkurat slikt garantier er for da, når noe går galt som ingen viste om.

 

Det fine er jo at om han vet om feilen kan han jo si at "dette informerte jeg jo om, da går det jo ikke på garantien" og dermed i praksis ikke ha garanti ettersom det da ikke gjelder feil han vet om eller burde vist om(der f.eks girkassen er dårlig men ingen direkte feil), og ikke gjelder ting han ikke vet om...

 

Du kan jo stille spørsmålet om garantien kun gjelder feil han vet om, og hvorfor han da ikke fikser disse feilene før han selger bilene.

Ser for meg at du vinner uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger måtte benytte meg av garantien fra en bruktbilforhandler. Denne var også 3 måneder. De har fikset alt fra lekkasjer, startmotor, defekt drivknute og hjullager uten spørsmål. 

Nå spørs det hva avtalen sier også da. står det i kontrakten at garantien dekker motor, drivverk og girkasse, så kan man jo ikke komme og forvente at de dekker en lekasje...

Står det at kontrakten dekker motor, drivverk og girkasse med skader som selger vet om eller burde vist om så er dette er særdeles dårlig kontrakt som jeg ikke ville skrevet under på ihvertfall :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har flere ganger måtte benytte meg av garantien fra en bruktbilforhandler. Denne var også 3 måneder. De har fikset alt fra lekkasjer, startmotor, defekt drivknute og hjullager uten spørsmål. 

Nå spørs det hva avtalen sier også da. står det i kontrakten at garantien dekker motor, drivverk og girkasse, så kan man jo ikke komme og forvente at de dekker en lekasje...

Står det at kontrakten dekker motor, drivverk og girkasse med skader som selger vet om eller burde vist om så er dette er særdeles dårlig kontrakt som jeg ikke ville skrevet under på ihvertfall :)

 

Står ingenting om dette, det er noe han har kommet å sagt i etterkant, men som sagt så orket jeg ikke krangle på det da siden det var 1800 kroner.

Lenke til kommentar

Er hull i girkassa sa Mekonomen. Ringte selger og da kom han med at det da skulle betales 50/50. Står ingenting om det i kontrakten eller i annonsen. Er vell uansett kontrakten som skal følges her?

Føler meg veldig liten mot forhandleren siden jeg er redd for å si noe feil som ødelegger saken for min del. 50/50 blir ikke aktuelt i det heletatt for min del.

Har forberedt et krav til selger om å få dekket reparasjon uten kostnad for min egen del, dette hentet fra Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Her har du alle rettigheter, det er jeg 98% sikker på. Du har full 3 måneders garanti, uten noen form for begrensninger. Selger fremstår ikke akkurat som særlig proff eller smart. Om du beholder bilen og får de til å reparere den, så KREV at arbeidet skal gjøres på godkjent verksted, slik at du får garanti på arbeidet. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en NAF-test på bilen i etterkant, få de til å sjekke alt. Og så får du selger til å fikse alt som blir anmerket. Du har full 3 mnd garanti, og den må du bruke før det er godt 3 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontakt forbrukerrådet om han gir deg mindre enn 100% :)

Ta også med det andre du betalte det for, hadde det vært meg ville jeg hatt den på NAF-kontroll også, for å se om det er noe mer som må byttes på garantien.

 

Åpenbart en av de mindre ærlige selgerene.

Jeg kjøpte forresten bil av forhandler for en stund siden med garanti, var en ulyd i varmeapparatet, dette byttet de selvfølgelig uten en kommentar engang, selv om varmeapparatet fungerte fint, om man så bort ifra ulyden. Er slik det bør være mener jeg, er det garanti så skal de gi deg garanti også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her forsøker selger seg på ett juridisk kromspring. Selger har gitt en 3 måneders garanti på motor, drivverk og girkasse. At han i ettertid forsøker seg med at det forelå en skjult mangel, kan han ikke høres med.

 

Litt av poenget med denne typen garantier er at de nettopp skal dekke de skjulte mangler. Hvis den ikke gjør det, kan den ikke kalles en garanti. Fordi det etter forbrukerkjøpslovens regeler ikke er lov å kalle noe en garanti om det gir like eller dårligere rettigheter enn loven ville ha gitt deg.

Lenke til kommentar

Ikke for å pisse på paraden, men kan ikke selger påstå at hull i girkassa kan skyldes at eier har kjørt på dårlige veier/skogsstier osv. Vært uheldig og fått en stein som slår til? Hvis det er utført oljebytte på kassa, og olja ikke har rent tvers gjennom (noe de mest sannsynlig ville oppdaget på gulvet på verkstedet...), så er det lite som sier at det hullet var der da den ble solgt?

 

Altså, det jeg prøver å si, selger kan påstå at hullet er selvforskyldt av eier.

Lenke til kommentar

Har du tatt denne til verksted og fått bekreftet at girkassen er knust ?

 

Er dette diesel eller bensin ?

 

Jeg hadde sjekket opp all servicehistorikk for å finne ut om det har vært faremoment tidligere.

Kjøpte du fra merkeverksted ? Dobbelsjekk at riktig olje har blitt brukt.

Lenke til kommentar

Ikke for å pisse på paraden, men kan ikke selger påstå at hull i girkassa kan skyldes at eier har kjørt på dårlige veier/skogsstier osv. Vært uheldig og fått en stein som slår til? Hvis det er utført oljebytte på kassa, og olja ikke har rent tvers gjennom (noe de mest sannsynlig ville oppdaget på gulvet på verkstedet...), så er det lite som sier at det hullet var der da den ble solgt?

 

Altså, det jeg prøver å si, selger kan påstå at hullet er selvforskyldt av eier.

 

Det burde være rimelig lett for merkeverkstedet å undersøke.

Vil heller tro at kassa har låst seg(evt skjedd noe med svinghjulet), noe som igjen førte til at en bit har gått tvers igjennom huset og ut i det fri...

 

Finnes endel tråder om tilsvarende problemer rundt om, feks https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=280042

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...