Gå til innhold

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt


Anbefalte innlegg

 

 

10 GB har allerede vært på markedet en stund, men dyrt er det og ikke har vi private noe bruk for det

1 Gb/s ethernet er allerede for tregt, og selv om 10 Gb/s er for dyrt ennå, så er ekstrakostnaden for bedre kabler så marginal at det er bare tullete å legge Cat 5e nå.

 

Konsumentprodukter er rett rundt hjørnet.

 

Legg Cat 6 så kan du oppgradere switcher senere.

 

Hva trenger du egentlig 1 GB hjemme for?

Selv med NAS og 2 brukere så klarer du ikke maxe nettet

 

Jeg har kun Cat 6

Da må du lære forskjellen på Gb/s og GB/s. En vanlig disk klarer å levere mer enn 1 Gb/s.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

10 GB har allerede vært på markedet en stund, men dyrt er det og ikke har vi private noe bruk for det

1 Gb/s ethernet er allerede for tregt, og selv om 10 Gb/s er for dyrt ennå, så er ekstrakostnaden for bedre kabler så marginal at det er bare tullete å legge Cat 5e nå.

 

Konsumentprodukter er rett rundt hjørnet.

 

Legg Cat 6 så kan du oppgradere switcher senere.

 

Hva trenger du egentlig 1 GB hjemme for?

Selv med NAS og 2 brukere så klarer du ikke maxe nettet

 

Jeg har kun Cat 6

1 Gbit tilsvarer ca. 125 MB/s . Nå som 4K og streaming av spill på Steam begynner å komme tar det ikke lang tid før det blir kø i nettverket.

Lenke til kommentar

Skulle ikke være nødvendig å lære seg forskjellen

Egentlig ikke rart at folk blir tullete med data når det er så mange forskjellige standarder

 

 

 

 

10 GB har allerede vært på markedet en stund, men dyrt er det og ikke har vi private noe bruk for det

1 Gb/s ethernet er allerede for tregt, og selv om 10 Gb/s er for dyrt ennå, så er ekstrakostnaden for bedre kabler så marginal at det er bare tullete å legge Cat 5e nå.

Konsumentprodukter er rett rundt hjørnet.

Legg Cat 6 så kan du oppgradere switcher senere.

 

Hva trenger du egentlig 1 GB hjemme for?

Selv med NAS og 2 brukere så klarer du ikke maxe nettet

 

Jeg har kun Cat 6

Da må du lære forskjellen på Gb/s og GB/s. En vanlig disk klarer å levere mer enn 1 Gb/s.

 

Nei, de fleste ligger vel på 0,5 (SSD lese hastighet)

om en som sagt bruker samme standarden..

Lenke til kommentar

Skulle ikke være nødvendig å lære seg forskjellen

Egentlig ikke rart at folk blir tullete med data når det er så mange forskjellige standarder

 

Det du har kommentert på handler ikke så mye om standarder men mer om begreper og definisjoner. Det er noe man bør kunne innen ethvert fag man velger å uttale seg om, eventuelt være åpen for å lære av andre som kan det, fordi det så absolutt er nødvendig å lære seg forskjellen når man skal diskutere sånt.

 

Hvis ikke blir man gjerne litt tullete, som du skriver...:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva trenger du egentlig 1 GB hjemme for?

Selv med NAS og 2 brukere så klarer du ikke maxe nettet

 

Jeg har kun Cat 6

 

Jeg makser fint ut 120-123 MB/s mellom NAS og workstation uten problemer, så her står infiniband eller 10 Gbps høyt på lista over ting jeg vil ha. Selv om jeg kanskje jeg har lagt litt i skikkelig utstyr, klarer fint "consumer-vennlige" enheter som QNAP sine nas-er og saturate en 1 gbps link.

Lenke til kommentar

Først vil jeg si noe til de som bruker cat 6 kabler. Jeg bor på områder hvor makshastigheten er opp imot 200Mbps, og helt vanlige Cat 5 kabler takler hastigheten, faktisk helt opp til 1 Gbit/s. De passerer tilfeldigvis også kravene til Cat 5.E også.
 

Vel,
En skikkelig router, f.eks pfSense på et Atom basert brett. Alle faste enheter kablet. Gode trådløse aksesspunkt til mobile enheter, f.eks Ubiquiti Unifi (har roaming/handover, sett opp flere punkt ved behov da de arbeider sammen. Har PoE).

Du har nok fått noen veldig rare ideer hvis du tror folk kommer til å installere FreeBSD på en dedikert computer og bruke den som router.

Kjøpte den billigste ruteren jeg fant for 300 kroner, kjører 802.11n 2.4 GHz perfekt. Alt skjer trådløst her med PSK. Ruteren er produsert i 2015 og kommer med Broadcom blobs som tvinger kernel over på 2.*
Nå har ikke alle mulighet til å bruke 2.4 GHz avhengig av hvor de bor, men for meg funker det helt perfekt. WAN porten er vel på 100Mbps antar jeg så den vil aldri kunne utnytte 40MHz, men nå synes jeg det er artig å fylle opp så mye kanaler som jeg kan.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Billige rutere kræsjer altfor ofte, sjølv hos folk som knapt bruker internett. Dei klarer ikkje Netflix, gaming, Youtube osv. samtidig.

 

CAT6 er bortkasta. 10GBase-T vil aldri bli aktuelt for konsumermarkedet då det blir altfor dyrt og lite fleksibelt. Bedriftsmarkedet bruker ikkje 10GBase-T, men heller 10GBASE-SR eller SFP+ Direct Attach Copper som er billegare, meir stabilt, lavare forsinkelse og bruker 1/4 straum samanlikna med 10GBase-T.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du har nok fått noen veldig rare ideer hvis du tror folk kommer til å installere FreeBSD på en dedikert computer og bruke den som router.

Dette var skriverier om min vurdering av "bra nett overalt i hjemmet ditt". Hva andre folk vurderer som bra nok til sin egen hule får være opp til dem.

 

Det finnes jo de som synes det er rart med kablet nett til alle faste enheter og mener 48 ports switch er bortkasta penger. pfSense tror jeg er et av de mindre utfordringene slik sett. Trenger ikke koste allverden, du kan bruke en eldre PC bare det er gode nok NIC's. 4 porter er minimum (WAN, LAN, WLAN og FAILOVER). Trenger fort flere porter dersom en ønsker serverpark, gjestenett, barnenett, databackup-nett etc.

Lenke til kommentar

 

 

Hva trenger du egentlig 1 GB hjemme for?

Selv med NAS og 2 brukere så klarer du ikke maxe nettet

 

Jeg har kun Cat 6

 

Da må du lære forskjellen på Gb/s og GB/s. En vanlig disk klarer å levere mer enn 1 Gb/s.

Nei, de fleste ligger vel på 0,5 (SSD lese hastighet)

om en som sagt bruker samme standarden..

En ssd har lese hastighet på 0,5 Gigabyte/s, og nettet ditt en hastighet på 0,125 Gigabyte/s, evt 1 Gigabit/s.

Du må lære deg forskjellen på byte og bit, 1 byte=8 bit. Er ikke verre ;)

 

1 gigabit er laaaangt ifra å makse en vanlig ssd. En vanlig 3,5 harddisk har vel en lesehastighet på rundt 200MB/s (0,2GB/s) så det er også mye raskere enn gigabit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"7. Sett opp en ekstra trådløs ruter"

 

Hva i alle dager skal du med 2 rutere? Eller sansynligvis 3, regner ikke med at de fleste bridger dsl/fiber/kabel-modemene sine, og da har man allerede en ruter i modemet. Det man trenger er et ekstra accesspungt!

 

Tek.no som et it-tidsskrift må slutte å blande disse utrykkene! At dere som fagfolk gjør det, så smitter det bare MER over på den "dumme bruker" befolkningen! Er allerede nok feil utrykk ute å går, trenger ikke å forsterke opp om det.

 

Jeg jobber selv som fibermontør, og når folk spør hvor de skal sette rutern sin, så bruker jeg å si at det har fryktelig lite og si. Hvor man sender den trådløse sendern derimot, det har ganske mye mer og si.

 

Hei,

Ser poenget ditt – men så godt som alle de trådløse ruterne/aksesspunktene som selges til forbrukermarkedet inneholder både ruter og aksesspunkt i én og samme boks. "Trådløs ruter" brukes av hele bransjen (i forbrukersegmentet, i hvert fall) som et fellesbegrep for disse boksene som inneholder både ruter- og aksesspunktfunksjonalitet. Så er det jo sånn at det selvfølgelig er aksesspunktet man har bruk for i noen sammenhenger (derfor vi under punkt 7 sier man skal gå inn og og skru av DHCP og NAT, eventuelt sette den trådløse ruteren i "access point mode") når man skal ha inn en trådløs ruter nummer to i nettet.

 

Det med å sette den eksisterende modemet/ruteren fra bredbåndsleverandøren i bridge mode er for for øvrig et godt poeng – og noe vi kunne nevnt eller laget en egen guide på. I denne guiden har jeg forutsatt at dette allerede er gjort, og at du bruker ruterdelen i din egen trådløse ruter (les: aksesspunkt med ruter :-) ). Min erfaring er at de mest avanserte trådløse ruterne i forbrukermarkedet har mye funksjonalitet man gjerne vil ha tilgang til, og at det fungerer godt å bruke ruterfunksjonen i disse fremfor i den boksen som kommer fra bredbåndsleverandøren. Da har du ett brukergrensesnitt du styrer alt fra – enten det er relatert til aksesspunktet (oppsett av wifi-passord, gjestenett, kanaler etc) eller til ruterdelen (port-videresending, DHCP, DNS-settinger, etc).

 

Kurt Lekanger, testsjef

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke lage noe tilsvarende som:

 

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/116-5-ghz-updn-c

 

Her finner man enkelt hvor bra de fleste routere klarer å gi:

 

Asus: Wireless-AC5300 klarer maksimalt: 648.8 mbit trådløs 5.0 ghz.

Mens RT-AC66U maksimalt kan klare 497.2 mbit.

 

Problemet det står lite hva slags utstyr og hvor langt det går med dette.

Regner med disse tallene er ved bruk av channel bonding med 2 antenner på 5 ghz båndet.

 

F.eks med Wireless-AC 17265.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

10 GB har allerede vært på markedet en stund, men dyrt er det og ikke har vi private noe bruk for det

1 Gb/s ethernet er allerede for tregt, og selv om 10 Gb/s er for dyrt ennå, så er ekstrakostnaden for bedre kabler så marginal at det er bare tullete å legge Cat 5e nå.

 

Konsumentprodukter er rett rundt hjørnet.

 

Legg Cat 6 så kan du oppgradere switcher senere.

 

Hva trenger du egentlig 1 GB hjemme for?

Selv med NAS og 2 brukere så klarer du ikke maxe nettet

 

Jeg har kun Cat 6

 

 

Jeg klarer lett å max 1 GB.

 

AtW

Lenke til kommentar

Billige rutere kræsjer altfor ofte, sjølv hos folk som knapt bruker internett. Dei klarer ikkje Netflix, gaming, Youtube osv. samtidig.

 

CAT6 er bortkasta. 10GBase-T vil aldri bli aktuelt for konsumermarkedet då det blir altfor dyrt og lite fleksibelt. Bedriftsmarkedet bruker ikkje 10GBase-T, men heller 10GBASE-SR eller SFP+ Direct Attach Copper som er billegare, meir stabilt, lavare forsinkelse og bruker 1/4 straum samanlikna med 10GBase-T.

 

Det er en underlig påstand å si at 10GBase-T er "for lite fleksibelt" i et konsumentperspektiv, enn så lenge fiber sitt hovedproblem er at det er langt mindre fleksibelt i et vanlig hjem. Hvor mye konsumentutstyr har plugg for fiber? Hvordan terminerer du fiber som en hjemmebruker? Eventuelt er du begrenset til 5-10 meter med direct attach copper.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

...

Jeg ser ingen grunn til å legge noe annet enn Cat 6 nå...

 

 

Jeg har ikke hatt kablet nettverk på over 10 år og må nok si at jeg ikke helt ser noen grunn til å begynne med det nå.

 

 

Det er raskere, har mindre latency og er mer stabilt, spesielt til krevende oppgaver. Det er grunnene til at folk legger det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...